Fedeste bas-riff!
Fra : Andrew

Dato : 06-02-03 23:02

Hej

Jeg vil hævde at bas linien i Red Hot Chili Peppers Can't Stop fra By The
Way er en af de fedeste bassriffs nogensinde!

Jeg kan ikke lige umiddelbart komme på noget der rammer min funky-smag SÅ
meget som den sang/det riff!

Mvh Anders

Fra : Chris

Dato : 06-02-03 23:26

On Thu, 6 Feb 2003 23:01:34 +0100, "Andrew" <andvalen@post.tele.dk>
wrote:

> [...]
>Way er en af de fedeste bassriffs nogensinde!
>
>Jeg kan ikke lige umiddelbart komme på noget der rammer min funky-smag SÅ

Well, riffet i RHCP Give It Away er måske endnu sejere. Prøv at
nærlytte, hvad Flea spiller om og om igen i den sang.

Can't Stop holder dog også hele vejen hen til volumeknappen.

Chris

Fra : Ole

Dato : 07-02-03 00:08

Jen synes nu det lyder lidt utight.

hilsen Ole

Fra : Jakob T. Eriksen

Dato : 07-02-03 02:18

nu kender jeg naturligvis ikke DIN smag, men alle bas-riffs med New Order
slår det med længder efter MIN. og jeg ved godt det er subjektivt - men jeg
kan ikke høre ordet bas uden at tænke på Peter Hook, sorry.

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 07-02-03 12:54

> [...]

> The Way er en af de fedeste bassriffs nogensinde!
>
> Jeg kan ikke lige umiddelbart komme på noget der rammer min funky-

Det kommer jo lidt an på om det skal være up tempo eller bare originalt.

Ang. det sidste, så er mine kandidater:

Sting "Walking on the moon"
Queen "Another one bites the dust", "Under pressure"
Kiss "I was made for loving you"

Der er sikkert mange flere.

--
Mark
Er du musikekspert? Vi kan altid bruge en ny skribent.

Fra : Lagerhead

Dato : 07-02-03 13:02

> [...]
> nogensinde!
>
> Jeg kan ikke lige umiddelbart komme på noget der rammer
> min funky-smag SÅ meget som den sang/det riff!

Alle tracks på Peter Gabriels "Secret World Tour"-albummet!

Mvh Espen

--
http://www.neilbrophy.com
http://www.suell.dk

Fra : zcully

Dato : 07-02-03 17:03

"Andrew" <andvalen@post.tele.dk> wrote in message
> [...]
> Way er en af de fedeste bassriffs nogensinde!
>
> Jeg kan ikke lige umiddelbart komme på noget der rammer min funky-smag SÅ

Hmm prøv at tjek: Queens of the stone age - No one knows.
Så syntes jeg så også Det instrumentale basnummer med Metallica - Anastecia
(det er nok stavet forkert).

Mange Primusnumre er også for vilde. De fedeste jeg lige kan komme i tanke
om. "Jerry was a racecardriver", "My name is Mud", "Bob" og "Winonas big
brown beaver".

/Zcully

Fra : Lin

Dato : 08-02-03 17:53

"zcully" <zcully@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> om. "Jerry was a racecardriver", "My name is Mud", "Bob" og "Winonas big

Tak fordi du nævner Primus - FINALLY - jeg troede alle enten havde glemt Les
Claypool eller aldrig hørt om dette bas-geni. "My name is Mud" er en
fantastisk sang - og videoen er endnu vildere!

-Lin

Fra : Birck

Dato : 08-02-03 14:09

> [...]
> Way er en af de fedeste bassriffs nogensinde!
>
> Jeg kan ikke lige umiddelbart komme på noget der rammer min funky-smag SÅ

Okay, det er i orden at hævde noget, men tillad mig så lige at forsøge og
udvide det spektra du hævder ud fra.

Jeg vil hævde at følgende bassister spiller røven af Flea any day, og på sin
vis er bedre til at finde på funky riffs, end Flea har været på hele pladen,
hvorfra nummeret stammer, personligt synes jeg at det er gået ned af bakke
for ham.

Croft No Five - et skotsk folk-funk band med en bassist (Somhairle
MacDonald) der i mine øjne står som en af de teknisk dygtigste og mest
alsidige bassister. Deres debutplade hedder Attention all Personel. De
spillede også på Tønder festival 2002, lørdag eftermiddag.
http://www.croftnofive.com/

Så er der jo gamle Jaco Pastorius, og Mark King fra Level 42. Så er der
vores hjemlige Jens Kristian Uhrenholdt som spiller i Ridin Thumb, dansk
funk i topklasse. Og til aller sidst er der selvfølgelig de nærmest
legendariske T.O.P. Tower Of Power, navnet siger stort set det hele.

/Rasmus

Fra : Robert Piil

Dato : 10-02-03 15:30

On Sat, 8 Feb 2003 14:09:27 +0100, "Birck" <rasmusbirck@dak.k64.dk>
wrote:

> [...]
>funk i topklasse. Og til aller sidst er der selvfølgelig de nærmest
>legendariske T.O.P. Tower Of Power, navnet siger stort set det hele.

Ah, endelig en i denne tråd, der er musikalsk!

Ellers er jeg ret vild med Marcus Millers bas i Miles Davis-nummeret
"Fat Time" fra "The Man with the Horn". Eller hans bas på "Rio Funk".

....men Jaco er den største.

--
Robert Piil
http://piil.org

Fra : jacob K F Andersen

Dato : 16-02-03 17:14

jeg kan kun tilslutte mig Birck og Robert Piil - Jaco er legendarisk... i
nummeret "Portait Of Tracy" beviste han sine enestående evner!
/jacob