Er det mon en skrøne?
Fra : Mallo

Dato : 06-02-03 21:12

Hej NG.

Jeg har nu hørt mange gange i mit liv, at det kan være traumatisk (for
hunden) at vække den når den drømmer. F.eks hvis den ligger og har
"mareridt" / spjætter med ben osv.

Er det mon bare en skrøne? Et levn fra fortiden? Eller er der noget om det?
Nogen erfaringer?

Hilsen Mallo - Maggie.

Fra : Dharma00

Dato : 07-02-03 00:18

Hej!!

Efter hvad jeg har hørt, skulle det ikke være en skrøne! Det er vist
noget med, at den ikke kommer ordentligt ud af drømmen (hvor sjovt det
end lyder). Men det kan vist gå over i en traume.

Ja, så lad hellere være med, at vække hunden. Bare for en sikkerheds
skyld

Hilsen Dharma

http://www.kandu.dk/

Fra : x Vuf x

Dato : 07-02-03 10:11

Thu, 06 Feb 2003 23:17:44 GMT, Dharma00 wrote:

> [...]
>end lyder). Men det kan vist gå over i en traume.

>Ja, så lad hellere være med, at vække hunden. Bare for en sikkerheds

Jeg har nu altid, hvis det synligt og hørligt var meget slemt,
lige så stille aet hunden og kommet med sagte beroligende lyde.
Så kommer de stille og roligt ud af det.

--
Mvh Sonja P. nospam@sonpet.com http://www.sonpet.com

Dyr har ikke andre guder end dig, så behandl dine dyr,
som du vil, din gud skal behandle dig...

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 07-02-03 00:41

"Mallo" <a@b.cd> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg har nu hørt mange gange i mit liv, at det kan være traumatisk (for
> hunden) at vække den når den drømmer. F.eks hvis den ligger og har

Erfaringer har jeg ikke .. har aldrig kunne se grund til sådan at gå og
vække hunden når den sover men det lyder da sandsynligt .. der er så
vidt jeg ved lavet søvnforsøg i Usa på sådan en søvnafd. eller hvad det
nu hedder og det viser i al fald at mennesker ikke kan tåle at blive
vækket .. hvis man vækker dem hver gang de er kommet i den fase der vist
nok hedder remsøvn .. og hvorfor skulle det samme ikke gøre sig gældende
ved hunde ..
godnathils fra Ami

Fra : Mallo

Dato : 07-02-03 09:53

"Anne-Marie Prange Madsen" <ampm@ribe.bynet.dk> skrev i en meddelelse

> "Mallo" <a@b.cd> skrev i en meddelelse

> Erfaringer har jeg ikke .. har aldrig kunne se grund til sådan at gå og
> vække hunden når den sover men det lyder da sandsynligt ..

joo.. Ligesom med mennesker - hvis de ligger og hyler i søvne, kan jeg da
godt finde på at vække dem ud af det igen. Ligeledes kan det jo også ske, at
man skal nogle ting og er nød til at vække hunden. Jeg har været fristet til
at vække hende når hun har pevet, spjættet og alt det andet de gør når de
har mareridt. Men det er nok bedst at lade være.. :)
Mallo.

Fra : Winther

Dato : 07-02-03 10:09

> [...]
> at vække hende når hun har pevet, spjættet og alt det andet de gør når de
> har mareridt. Men det er nok bedst at lade være.. :)

Hvem siger det er mareridt? Jeg regner da med at min hund er ved at fange
kaniner

Vh. Winther

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 07-02-03 11:06

"Winther" <falk-petersen@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
> Hvem siger det er mareridt? Jeg regner da med at min hund er ved at
fange
> kaniner

Nåe jeg troede det var harejagt de var på ...
smil fra Ami

Fra : BN

Dato : 08-02-03 15:07

"Winther" <falk-petersen@adslhome.dk> wrote in message

> Hvem siger det er mareridt? Jeg regner da med at min hund er ved at fange
> kaniner

Ja, hvorfor ikke... det samme tænker jeg, når Snadra ligger og spjætter. Hun
er sikkert også ved at fange kanin, især hende vi har ude i haven...

Jeg tror ikke der er tale om mareridt, for Sandra ligger nærmest og "smiler"
når hun vårgen, mon ikke det er fordi, at hendes "jagt" endte godt?

Hilsen BN, som heller ikke kan se nogen grund til at vække Sandra, kun hvis
hun larmer så meget, når vi andre sover, så puffer jeg lige så stillle til
hende, hvor hun vågner lidt op.

Fra : R. Ilsøe

Dato : 07-02-03 00:56

Så vidt jeg har hørt sker' det af og til i disse drømme, at hunden
"behandler" dagens indtryk. Faktisk har jeg lagt mærke til, at både Albert
og Balto kun har de spjæt-drømme på dage hvor de er blevet sat på plads pga.
en eller anden ulydighed, så det passer jo meget godt...

Rinnie

Fra : Mallo

Dato : 07-02-03 09:50

"R. Ilsøe" <frygtigloes_@hotmaill.com> skrev i en meddelelse
> [...]
pga.
> en eller anden ulydighed, så det passer jo meget godt...

Fuldstændig det samme her.. Maggie spjætter kun, hvis hun er blevet sat på
plads.. Min bedre halvdel og jeg har nemlig talt om det tidligere og lod
mærke til at hun kun sov uroligt (spjætter, piver) hvis hun har fået balle
pga. ballade fra hendes side af. Det må jo så hænge sammen.. :)
Hej igen
Mallo

Fra : Rikke Andersen

Dato : 07-02-03 08:28

Hvis mine hunde har mareridt (de sover jo i sengen, så det er jo lige ved
siden af) har jeg altid lagt en hånd på dem. Så falder de til ro.

De vågner ikke af det men sover videre uden flere piv og spjæt.

Hilsen Rikke

Fra : x Vuf x

Dato : 07-02-03 10:13

Fri, 7 Feb 2003 08:28:27 +0100, Rikke Andersen wrote:

>Hvis mine hunde har mareridt (de sover jo i sengen, så det er jo lige ved
>siden af) har jeg altid lagt en hånd på dem. Så falder de til ro.
>De vågner ikke af det men sover videre uden flere piv og spjæt.

Ja det samme gør jeg.

Fra : Punish the deed not ~

Dato : 07-02-03 13:58

On Thu, 6 Feb 2003 21:12:23 +0100, "Mallo" <a@b.cd> wrotd:

> [...]
>"mareridt" / spjætter med ben osv.
>
>Er det mon bare en skrøne? Et levn fra fortiden? Eller er der noget om det?

,,,,,,,,,,,jeg tror også at der er en mening med at man sover
(menneske eller hund) man skal beabejde de oplevelser der har været i
løbet af dagen , det er simpelthen nødvendigt for at man kan fungere
psykisk. Så jeg tror at hvis man vækker hunden i et mareridt/drøm så
skader man dens søvnrytme og mulighed for at beabejde oplevelser , og
dermed svækker man den psykisk.

If you talk with the animals, they will talk with you and you will know each
other.
If you do not talk to them, you will not know them, and what you do not know
you will fear.
What one fears, one destroys.
Chief Dan George