Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
ophavsret
Fra : den glade dreng

Dato : 05-02-03 20:52

Hejsa

Er det mig der har misforstået det, men kan en fotograf ikke
frasige/skrive sig rettighederne til de billeder man har taget?

Mvh

Per

Fra : Kasper Ø.

Dato : 05-02-03 20:55

> Er det mig der har misforstået det, men kan en fotograf ikke
> frasige/skrive sig rettighederne til de billeder man har taget?

Jeg tror nærmere du skal gøre opmærksom på at det er dine billeder, og andre
ikke må kopiere dem. Hvis du ikke skrive noget er de frit tilgængelige

Kasper

Fra : emj

Dato : 05-02-03 21:07

On Wed, 5 Feb 2003 20:54:40 +0100, "Kasper Ø." <bil@jagt.dk> wrote:

>Hvis du ikke skrive noget er de frit tilgængelige

Vel er de da ej.
De er kun "frit tilgængelige", hvis det står på siden, at de er frit
tilgængelige.
Hilsen emj

Fra : Bangsbo

Dato : 05-02-03 21:11

Hej Kasper ...

Næææ - nej ....

Ophavsretten gælder hvad enten der står almindelig
copywrite eller ej ...

Det gælder Hjemmesider og anden omgang med andres
billeder og værker ... musik - kunst you name it ...

Jeg har lige uden diskussion fået erstatning i et tilfælde
hvor min kommune brugte billeder som jeg havde sendt
dem i en sag som dokumentation ...

Da de stod og skulle bruge netop et motiv som mit
brugte de samme til en folder - og det udløste en
ganske hurtig erstatning ...

Du skal blot være sikker på at du kan dokumentere
at værket - musik - billede etc. er dit ...

Med venlig hilsen
Keld

Fra : Bangsbo

Dato : 05-02-03 21:01

Hej Per ...

Uden af have læst det rent juridisk kan jeg da
ikke tænke mig andet - man kan da sælgere rettigheder
på film og musik og så kan man vel også som du nævner
fraskrive sig retten.

Men det skal nok gøres skriftligt - det vil sige at du
har papir på at du har gjort det - eller fået disse
omtalte rettigheder - det går ikke blot ved snak og
smarte ord ....

Få ting sat ned på papir ...

Med venlig hilsen
Keld

Ps: Jeg har ikke nærlæst juraen ... !

Fra : Lars [8210]

Dato : 05-02-03 22:59

den glade dreng wrote:
> [...]
ikke
> frasige/skrive sig rettighederne til de billeder man har

Hej

Der er vist ikke andet at gøre end at læse "teksten" - her
er et par links omkring emnet. Men man skal nok være jurist
for at få fuld "glæde" af alt det lovstof. :))

http://www.ophavsret.dk/Ophavsret/ophavsretsloven.htm

http://www.ophavsret.dk/

http://www.digitalforbruger.dk/

http://www.cfje.dk/cfje/Lovbasen.nsf/ID/LB02424940?OpenDocum
ent

--
Med venlig hilsen / Gruß

Lars

e-mail: lars9999@NOSPAMexcite.com Remove the obvious.
Besuchen Sie meine Foto-links / Visit my Photo-links /
Besøg min Foto-links:
http://home19.inet.tele.dk/ne/foto.htm

Fra : Alex W

Dato : 05-02-03 23:43

Som jeg har forstået det, har fotografen altid ophavsretten.
Fotografen kan også 'forærre' billeder ved at skrive på hjemmesiden at
billederne på hjemmesiden frit kan kopieres. Det betyder at de kan bruges
privat, men som jeg har forstået, ikke kommercielt. Pas på, for en
hjemmeside kan betragtes som kommerciel, da det er en publicering
(massemedia).

Du kan hente aftalen fra Dansk Journalistforbund/Pressefotografforbundet på
min hjemmeside under copyright:

foto.adr.dk
(siden er ikke færdig) )

/alex

Fra : den glade dreng

Dato : 06-02-03 00:08

"Alex W" <skriverstuen@adr.dk> skrev i en meddelelse
> Som jeg har forstået det, har fotografen altid ophavsretten.

Ja, det ved jeg godt, men det var jo ikke det jeg spurgte om,
men tværtimod om man kan frasige sig den ret. Det er jo ikke
alle der gider ha det bøvl med at skulle give folk tilladelse hvis de
vil bruge nogle billeder man har taget. Så er det nemmere og gøre det
fra starten af.

Og jeg går ud fra at man må det, hvis man vil.

Mvh

Per

Fra : Alex W

Dato : 06-02-03 00:09

"den glade dreng" <per1665@grafisk.dk> skrev i en meddelelse

> Og jeg går ud fra at man må det, hvis man vil.

Ja da, det så du jo at jeg gjorde på min side )

/alex

Fra : den glade dreng

Dato : 06-02-03 12:15

> Ja da, det så du jo at jeg gjorde på min side )
>
> /alex
Er ikke med, har ikke kigget på nogen side.

per

Fra : Alex W

Dato : 06-02-03 13:17

Per skrev
> Er ikke med, har ikke kigget på nogen side.

siden:
foto.adr.dk

Under copyright

/Alex

Fra : den glade dreng

Dato : 06-02-03 23:18

"Alex W" <skriverstuen@adr.dk> skrev i en meddelelse
> Per skrev
>
> siden:
> foto.adr.dk
>
> Under copyright

jamen loven om ophavsret har jeg kendt og bookmarket længe, så
intet nyt der. Men er jo ikke jurist, så ville bare lige være sikker