Skiferie. Tjekkiet.
Fra : JakobN

Dato : 05-02-03 19:24

Jeg skal til Spindleruv Mlyn (skiområde mlm. Tjekkiet og Polen), men har kun
billet til Prag.

Nogen erfaringer med transport fra Prag til Spindleruv Mlyn?

Erfaringer med indkvartering og andet i Spindleruv Mlyn?

Fra : Frantz

Dato : 06-02-03 00:00

"JakobN" <nospam@jakobn.com> skrev i en meddelelse news:3Fc0a.8$ji2.334@news.get2net.dk...
> [...]
>
> Nogen erfaringer med transport fra Prag til Spindleruv Mlyn?
>
> Erfaringer med indkvartering og andet i Spindleruv Mlyn?

DR1's ReneOrd sagde rigtig god for området du nævner, mon ikke du kan finde noget derom
på DR1's hjemmeside ?

http://www.dr.dk/reneord/artikler/2003/270103skigoeseast_tjekkiet.htm

Tjekkiet
Spindleruv Mlyn - Tjekkiets Ski-juvel
Rene Ord på ski i Tjekkiet.
I denne sektion:
Skiområdet
Mad, drikke & logi
Atmosfære
Konklusion
Priseksempler

Spindleruv Mlyn er Tjekkiets stolthed når det gælder skiområder. Spindleruv Mlyn var
den kommunistiske elites yndede feriested, når pamperne skulle på ski under den kolde
krig.

Et af byens luksushoteller bærer stadig præg af, hvor fornemme gæsterne der boede
der egentlig var. Under hotellet er der sprængt en fem etager dyb atomsikret bunker som
den Tjekkoslovakiske præsident og hans venner kunne søge tilflugt i, hvis den kolde krig
pludselig skulle blive varm.

Spindleruv Mlyn er et meget smukt område. Det minder meget om noget man kender fra
de sydtyske Alper el-ler Østrig. Spindleruv Mlyn er også et meget yndet feriested for
bjergvandrere om sommeren.

Når man ankommer til Spindleruv Mlyn ser man straks at der ikke er meget
østeuropæisk uhygge og tomme butikker over stedet. Overalt er der bugnende skibutikker,
tøjbutikker, banker og ikke mindst restau-ranter og beværtninger.

Skiområdet
Selve ski-området i Spindleruv Mlyn er lille. Der er kun 25 km. præparerede pister
og 16 lifter. Er man den øvede skiløber, der godt kan lide at prøve en ny piste hver dag,
så er det absolut ikke til Spindleruv Mlyn du skal tage. Det er området for lille til.

Kan man derimod godt leve med små områder i stil med de nordiske eller er man
begynder, letøvet eller medium skiløber, så er et udmærket alternativ.

Liftsystemet er moderne og minder meget om det du finder i norden eller alperne.
Der er hurtiggående firestolelifte og slæbelifter. Vi besøgte Spindleruv Mlyn i
mellemsæssonen og der var der rigelig kapacitet på liftene og selv i højsæssonen kan
lifterne sagtens følge med, fortæller turister på stedet.

Området ligger ikke specielt højt - kun godt 700 meter over havets overflade. De
højest liggende piste ligger i små 1300 meters højde. Bjergenes højde, eller mangel på
samme, betyder at sikkerheden for at der er sne er noget dårligere end de højestbeliggende
områder i Italien, Østrig og Frankrig.

Klimaet er dog rimelig køligt og med et arsenal af snekanoner kan man til nød komme
til at stå på ski, også selvom der ikke falder noget sne ned fra himlen.

Skiskoler findes i rigt mål Spindleruv Mlyn og den foregår på dansk, tysk, engelsk,
polsk og russisk.
Der bor en håndfuld danske guider i vinterhalvåret i Spindleruv Mlyn og de
behjælpelige med alt i forbindelse med skiferien, uanset om du kører selv eller om du er
med et rejseselskab.

Så er der skilejen. Her var de lokale udlejningsbutikker godt udstyret med nyere
almindelige slalomski, carvingski og funcarvingski. Udstyret vi prøvede var fint og ikke
særlig brugt.

Priserne var absolut rimelige

Priseksempler

Mad, drikke og logi
Maden var supergod og på flere områder langt bedre end Rene Ord For Pengenes
udsendte medarbejder har smagt den i eksempelvis Østrig eller Frankrig.

Det gjaldt især skifrokosten på bjerget som blev lavet af to kokke. Vi prøvede en
menu med tre retter. Forretten bestod af hjemmelavet oksekødsuppe med hjemmelavede
kødboller og sprøde supperurter. Hovedretten var en pastaret med kalkun og friske
grøntsager og revet ost. Til dessert fik vi hjemmelavede pandekager med vani-liecreme. Alt
smagte himmelsk og kostede den nette sum af 21 kroner.

Morgenmaden på vores hotel var god og kunne sagtens matche "vestlige" hoteller, med
scrambled eggs, bacon, pølser o.s.v.

Aftensmaden indtog vi på en af byens bedste restauranter og den bestod af en stor
oksemørbradbøf med bagt kartoffel og hvidløgs-cremefraiche.

Det kostede så også i omegnen af 75 kroner eller ca. en trediedel i forhold til en
tilsvarende restaurant i Danmark.

Drikkevarerne
Med hensyn til drikkevarerne, så har Tjekkiet jo noget af verdens bedste øl, men det
kan absolut ikke ses på priserne. Faktisk var Spindleruv Mlyn i Tjekkiet det billigste af
de tre steder vi besøgte.

5 kroner for en halv liter fadøl og 8-9 kroner, hvis man bestilte en halv liter øl i
flaske.

Hotellet vi boede på var et af de bedre i byen og kan bedst sammenlignes med et
østrigsk mellem-klasse-hotel. Prisen lå på 500 kr. for to personer inklusiv halvpension
pr. døgn, og det er vel og mærke højsæssonpris.

Atmosfære
Spindleruv Mlyn er en hyggelig by og den lever bestemt ikke op til fordommene om en
typisk grå, kønsløs og uhyggelig østeuropæisk by. Charmen og stemningen er meget lig den
østrigske og i forhold til en fransk ski-satelitby der er klasket i beton ind på en
bjergside er Spindleruv Mlyn langt mere hyggelig.

Tjekkerne er generelt venlige, men især tjenere kan godt virke meget reserverede,
nogle gange grænsende til det uforskammede.

Ifølge de lokale tjekker og danske guider er der dog mest tale om generthed og
mangel på sprogkundskab.
Tjekkerne er ikke gode til fremmedsprog, men hvis de kan et sprog, så er tysk det
mest almindelige, men fortæl endelig at du er dansk og ikke tysk - det hjælper på
venligheden.

Spindleruv Mlyn ligger i Sudeterbjergene og var en del af det land som Adolf Hitler
indlemmede i Tyskland under påskud af, at tyskerne havde brug for "Lebensraum".

Konklusion
Spindleruv Mlyn er et supergodt alternativ til begynderen, den letøvede skiløber,
familien uden de store behov, eller den der plejer at tage til Norden eller de små steder
i Alperne på skiferie.

Området er som sagt lille, men kan man leve med det, så vil atmosfæren, hyggen og
ikke mindst økonomi-argumentet overtale selv den mest øst-skeptiske turist.

Prisniveauet på mad og drikke er på mindst en fjerdedel af priserne andre steder i
vest- og nordeu-ropa. Priserne på liftkort, skileje og hoteller ligger på det halve.

Ud af fem mulige øststjerner får Spindleruv Mlyn: 4 stjerner med pil op.

At det ikke bliver til fem stjerner skyldes udelukkende at skiområdet er fordelt på
to bjerge som man skal køre i bil eller bus imellem for at få fuldt udbytte af.

Priseksempler og fakta om Spindleruv Mlyn:

Restaurant
1 stor fadøl 5-6 kr, 1 stor flaskeøl 8-9 kr
1 dobbelt gin og tonic 10 kr.
1 glühwein 10 kr.
1 stor coca cola 9 kr.

Frokost
15-30 kr.
Aftensmad (3 retter) 30-100 kr

Logi
Prisen for en overnatning på et pensionat eller hotel inkl. halvpension ligger fra
100 kr. til 600 kr. for to personer.

Liftkort og skileje
7 dages liftkort + skileje ca. 1200 kr.

Afstand til Spindleruv Mlyn: Ca. 750 km. fra den dansk/tyske grænse.