Graviditet efter 30
Fra : Morten Nørgaard

Dato : 05-02-03 12:48

Hej,

min kæreste og jeg arbejder hen imod (ahem) at få et barn. Men - hun har
en mærkelig ide om at når man er 30 eller derover (hun er 29 nu, bliver 30
til juni) stiger risikoen for at der skulle blive noget i vejen med barnet
op i nærheden af de 100-110%. Jeg fortæller hende at hendes frygt er totalt
ubegrundet, men jeg har reelt set kun en generel idé at holde mig til. Det
ville være lettere hvis jeg havde nogle tal at henvise til, der vitterligt
fortalte at den altovervejende hovedpart af de der føder børn når de er
30-31-32 føder sunde, raske og normale børn. Er der nogen der ved, hvor jeg
finder frem til sådanne statistikker?

På forhånd tak,

Mvh.

Morten

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 05-02-03 12:56

"Morten Nørgaard" <morten.norgaard@uni-c.dk> writes:

> [...]
> altovervejende hovedpart af de der føder børn når de er 30-31-32
> føder sunde, raske og normale børn. Er der nogen der ved, hvor jeg

Den bedste løsning er at snakke med jeres læge om det. Han kender jer
og ved om der er nogle risikofaktorer der skal overvejes. Det er også
rarere, fordi man kan spørge om det man lige kommer i tanke om.

Som udgangspunkt er det ikke noget problem at være 30. Der begynder at
være en lidt større risiko for at få et mongolbarn, når man er over
35. I sundhedsvæsnet regner man først med at man er en "gammel" mor,
når man er over 35.

Men hendes tal er i hvert fald vildt overdrevne. Måske kan du finde
noget på Danmarks Statistik, men jeg kunne ikke. www.dst.dk

Held og lykke med projektet. Selv ville jeg også gerne igang, men en
gang medicin har udsat planerne i hvert fald 2 år.

Mvh Trine

http://www.usenet.dk
http://www.biersted.com, billig overnatning i Nordjylland

Fra : Morten Nørgaard

Dato : 05-02-03 14:39

Jeg skylder at tilføje at de 100-110% havde et tilstrøg af ironi over sig.
Tak for hjælpen - jeg prøver at søge andetsteds.

Fra : Tine Andersen

Dato : 05-02-03 15:11

"Morten Nørgaard" <morten.norgaard@uni-c.dk> wrote in message
> [...]
> fortalte at den altovervejende hovedpart af de der føder børn når de er
> 30-31-32 føder sunde, raske og normale børn. Er der nogen der ved, hvor
Over 35 stiger risikoen en anelse - over 40 begynder det at kunne mærkes.
Alligevel var der ingen inden for sundhedssystemet, der anbefalede mig at
lade være med at få barnet, da jeg blev gravid som 43-årig!!

Ingen regner en graviditet som 33-årig for nogetsomhelst.

Bare klø på

Tine (mor som 34-årig og næsten 39-årig)

Fra : Birgitte Abkjær

Dato : 05-02-03 22:45

Hej

Måske ønsker I jer mere end ét barn, og så kan man jo godt nærme sig den
noget mere kritiske alder.
Alt andet lige klarer man fødsler og graviditeter bedre, når man ikke er
oppe i årene. Og risikoen for fødselskader er større. Det kan godt være
nogle skader virker minimale, men senere kan de have betydning for barnets
udvikling og intellekt.

Desuden skal man tænke på, om det er godt for barnet at have en gammel mor -
hvad har man energi til, og er det godt for et pubertetsbarn at have mor
(forældre) i 55 - 60 års alderen.

VH Birgitte

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 05-02-03 13:25

> en mærkelig ide om at når man er 30 eller derover (hun er 29 nu, bliver 30
> til juni) stiger risikoen for at der skulle blive noget i vejen med barnet

Risikoen er mindst mellem 25 og 30. Da jeg fik min første for 22 år siden,
fik jeg at vide at jeg var lige ung nok, da der var en forhøjet risiko for
Dawns syndrom for mødre under 18 (og over 35). Førstegangsfødende har en
større risiko når man er over 35.

I øvrigt mindsker det risikoen for visse kræftformer at man har været
gravid, så mon ikke det kunne være et argument?

Mvh Maria