tosa (farlige hunde)
Fra : jan

Dato : 05-02-03 07:40

Farlige Hunde
I medfør af dyreværnslovens § 10 kan justitsministeren fastsætte regler om
forbud mod hold af bl.a. farlige dyr. Denne hjemmel har Justitsministeriet
indtil videre brugt til at udstede en bekendtgørelse fra 1991 om forbud mod
hold af særligt farlige hunde, hvorefter det er forbudt at besidde og avle
pit bull terrierer og tosaer.

Der har imidlertid vist sig en række praktiske vanskeligheder ved
administrationen af bekendtgørelsen, ligesom der har vist sig behov for at
gribe ind over for farlige hunde af andre hunderacer og raceblandede hunde.

Politiet kan efter hundelovens § 6 under visse omstændigheder meddele
besidderen af en hund pålæg om at holde hunden indelukket eller forsynet med
mundkurv eller at lade hunden aflive, men det forudsætter som udgangspunkt,
at hunden tidligere har forvoldt skade eller forulempet folk eller vist sig
at være bidsk eller glubsk. Disse bestemmelser kan derfor ikke bruges i
tilfælde, hvor en hund endnu ikke har manifesteret sin farlighed, men hvor
der alligevel måtte være grund til at frygte, at den angriber sagesløse
personer.

Det er efter regeringens opfattelse vigtigt, at politiet får det nødvendige
grundlag for at gribe ind på et tidligere tidspunkt, inden en farlig hund
forvolder personskade.

Regeringen vil derfor i foråret 2003 fremsætte forslag til ændring af
hundeloven, hvorefter politiet får udvidede beføjelser til at gribe ind over
for farlige hunde.

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 05-02-03 12:08

"jan" <h@h.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Regeringen vil derfor i foråret 2003 fremsætte forslag til ændring af
> hundeloven, hvorefter politiet får udvidede beføjelser til at gribe

En beføjelse som jeg kan godt kan se en form for fornuft i men som jeg
samtidig er meget skeptisk overfor idet jeg ikke tiltror politiet evnen
til alene at kunne afgøre om en hund er en potientel farlig hund .. .
... dertil hører en hundepsykolog og der er jo ingen snak om at en sådan
bliver inddraget i foretagendet ... hvilket jeg mener bør være en
betingelse.

hejhils fra Ami

Fra : Mighty

Dato : 05-02-03 12:31

"Anne-Marie Prange Madsen" <ampm@ribe.bynet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> .. dertil hører en hundepsykolog og der er jo ingen snak om at en sådan
> bliver inddraget i foretagendet ... hvilket jeg mener bør være en

Synes denne udvikling er meget skræmmende, da folk nu har mulighed for at
anmelde hinanden af personlige grunde. Hvis jeg nu synes min genbo er et
"dumt svin" og denne har en Rottweiler der under normale omstændigheder er
en rar hund, men i stressituationer viser sine "gode" vagt egenskaber, kunne
jeg jo principelt "anmelde" denne til politiet i ønkse om at hunden skulle
testes...
Synes ikke dette er en rar tanke!
Har selv en hund der ikke kan lide fremmede mennesker... Dette betyder altså
ikke den er farlig! Men hvorfor fanden kan folk ikke respektere at hunde er
dyr der ikke nødvendigvis bryder sig om at blive klappet?? Folk render sq da
heller ikke rundt og tager fremmede babyer op af barnevogne for at "klappe"
babyen...
Problemet er, at langt de fleste mennesker (hundeejere inklusiv), glemmer at
det er hunde vi har med at gøre... Og ikke behårede mennesker på fire ben!!

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 05-02-03 13:02

"Mighty" <apbt@ofir.dk> wrote in message news:b1qsmo$g4n$1@sunsite.dk...

> [...]
kunne
> jeg jo principelt "anmelde" denne til politiet i ønkse om at hunden skulle

Hvis den fejler i testen kunne det jo være at den ville have fejlet i real
life også-

> [...]
da
> heller ikke rundt og tager fremmede babyer op af barnevogne for at

Der er bare lige den lille detalje at babyer skambider ikke nogen.

--
mvh/rg. From The Sum of all Fears:
Christian [In a Nuclear Arms depot in Russia, during an inspection]

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 05-02-03 13:27

"Christian B. Andresen" <mailto:username@domain.country> skrev i en
meddelelse news:3e40fd22$0$83847$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> Hvis den fejler i testen kunne det jo være at den ville have fejlet i
real
> life også-

En ansvarlig hundeejer kender sin hunds stærke og svage sider og det bør
så selvfølgelig være op til hundeejeren med dette in mente at tage de
nødvendige forholdsregler .. fakta er at det med det nye i loven igen en
gang ser ud til .. i mange tilfælde .. at ramme de forkerte hunde og
hundeejere ...
bareminmeninghilsfra Ami

Fra : Kosmonauten

Dato : 05-02-03 19:24

> [...]
meddelelse news:3e40fd22$0$83847$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> Hvis den fejler i testen kunne det jo være at den ville have fejlet i real

Ja, men hvem/hvilke personer udfører testen??
Hvis din hund er lydig overfor dig, hvem siger så at den vil være lydig
overfor fremmede??
Dette lugter lagt væk af politisk hastværk og hovsa løsning, som helt
sikkert vil komme til at ramme uskyldige mennesker og deres dyr.
Hvis en ser sig "ond" på dig og din hund, så er det liige en tand for let at
bede politiet om at teste din hund.
> Der er bare lige den lille detalje at babyer skambider ikke nogen.
*ironi on*
Nææh, men babyer bider skam og de vræler MEGET højt, og så vokser de op,
nogle af dem ender med at rende med kniv og slå gamle damer ned og anskaffe
sig hunde som de intet aner om, andre bliver til politikere der intet aner
om den verden der er udenfor muren.
Tænk hvis man kunne teste babyer, hold da op for en tanke.
*ironi off*

Fortsat god aften
Martin & Laika

Fra : jan

Dato : 05-02-03 21:10

til "Kosmonauten" <kraz_no@hotmail.com>> >

Det kan der værer noget om

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 05-02-03 13:23

"Mighty" <apbt@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
glemmer at
> det er hunde vi har med at gøre... Og ikke behårede mennesker på fire

Jeg bryder mig ikke om at man stik mod netetikette lader et langt indlæg
stå for selv at skrive et par få linier .. men dit indlæg er så rammende
og præcis mine tanker at jeg er nødt til at lade hele dit indlæg stå ..
jeg kan simpelthen ikke finde et sted at cutte det .... har selv en på
nogle måde usikker genbrugshund som jeg trods træning og aktivering osv
osv .. ikke kan fjerne dens bagage 100% men hunden er i og med den har
en ansvarlig ejer .. ikke til fare .. og er heller ikke aggressiv ....
men hun kan i visse situationer set med forkerte øjne måske virke
truende ... såe hun er måske en af dem der bliver beordret aflivet ..
tanken er uhyggelig .. alle der kender Wupper vil skrive under på hun
ikke er hverken farlig eller aggressiv ... men hvis min nabo ser sig sur
på mig og politiet .... uden hundepsykolog skal afgørere om hunden er
potientel farlig .. tja så falder fars hammer måske ..... hvorimod den
ville være uden for fare hvis der kom en hundepsykolog på fordi hunden
af 2 hundepsykologer og 2 hundekonsulenter er anset for værende alt
andet end aggressiv

hejhils fra Ami

Fra : Karina og Christian

Dato : 05-02-03 21:11

"jan" <h@h.dk> wrote in message
> [...]
[klip et citat (formoder jeg) om farlige hunde]
> Farlige Hunde

Tør man spørge, hvor dette citat(?) stammer fra?

Med venlig hilsen
Karina
--
NB: Slet "FJERNDETTE" fra adressen ved svar pr. e-mail
----