Hjælp han kommer ikke længere når jeg kald~
Fra : bettina Lyhne

Dato : 12-03-01 06:55

Hejsa
Er der mon nogle her der kan hjælpe mig.
jeg har en 1 år gammel labarador/shæfer hund, det er min 1. hund og jeg er
meget glad for ham men....
de første måneder kom han glad når jeg kaldte på ham men efter han har været
i teenagealderen (som jeg kunne læse mig frem til han var da han var 7
måneder gammel). jeg har efter denne tid ikke kunne kalde ham til mig når vi
går tur i parken osv. jeg kan kalde ham til mig hvis han er på vej til andre
mennesker men ikke helt hen til mig, kun kalde ham i nærheden af mig så han
render ikke hen til andre uden min tilladdelse, men jeg vil gerne kunne
kalde ham hen på plads men det vil han ikke
er der nogle der har nogle gode råd

på forhånd mange tak

Bettina

Fra : N/A

Dato : 14-03-01 00:27

Fra : Ann K.

Dato : 14-03-01 00:27

Hejsa.

>Prøv at træn forskellige hjemkalds-øvelser,

<>Jannie, det ville altså være dejligt, hvis du kunne præcisere det lidt
nærmere!!
Hvilke øvelser???
Har selv delvist problemet med min sheltie... og leder også efter mulige
gode ideer
Bettina - hvad gør du når du vil have ham hen til dig? Står du klar med guf
og en sjov leg??? eller siger du bare kedeligt plads? Forsøg at gøre det
rigtig sjovt at komme...
Er du meget usikker på om han vil "lystre" hjemkaldet kan du jo i en periode
træne ham i en lang line (min. 10 meter)... Det er _ikke_ meningen at hive
ham hen til dig med linen, men så har du stadig helt kontrol over at han
ikke lige pludselig render ud foran en bil eller "æder" en joggingløber
Du kunne fx lægge linen løst efter ham og, hvis han så ikke kommer, begynde
at hoppe hen ad den... det vil både stoppe ham, og helt sikkert også gøre
ham nysgerrig efter at komme hen til dig, for at se hvorfor i al verden du
lige pludselig opfører dig _så_ underligt!!!

Eller du kunne også simpelthen ræse afsted i den modsatte retning af din
hund!!! Dise kommer altid styrtende hen til mig, når jeg gør sådan (tænk,
hvis jeg gik fra hende!!! - og så er det ret nemt at få hende på
plads....

>og indtil han kan det til UG skal du (efter min mening) ikke lade ham gå
frit.
<> Helt enig... med mindre det er på steder, hvor du er helt sikker på at
han ikke kan gøre skade på sig selv eller andre... For sådan som jeg har
forstået det, er der kun problemer med indkaldet, hvis der er andre til
stede, ikke sandt???

Mvh Ann