Begynder også mange ting?
Fra : Mads Jensen

Dato : 03-02-03 22:04

Hej

Jeg er nybegynder med C++. Jeg sidder med Bjarne Stroustrups bog om C++ (Sp.
udg.), og den ser mig lidt for langhåret ud nogle steder.
Er meget glad for at kigge rundt på manualsider, som fx.
www.cppreference.com. så hvis nogen har nogle sider, der minder om (både
sværhedsgrad og indhold)

Hvad bruger man alle de ting til, vectors, lists, quees m.fl. Så vidt jeg
har forstået er det en form for arrays, men hvad bruges de helt præcist til
?

Er begyndt på classes, men det er lidt svært at finde ud af hvad "protected"
skal bruges til.
De andre "public" (bruges til ting, som skal kunne ses af alt i programmet)
og "private" (kan kun ses inde i klassen) kan jeg godt finde ud af hvad
bruges til.

/mads

Fra : Mogens Hansen

Dato : 03-02-03 22:19

"Mads Jensen" <astrup_jensen.NOSPAM@hotmail.com> wrote

> Hvad bruger man alle de ting til, vectors, lists, quees m.fl. Så vidt jeg
> har forstået er det en form for arrays, men hvad bruges de helt præcist
til
> ?

"vector" er en form for array, hvor størrelsen ikke er bestemt på
compilerings tidspunktet.
"list" minder lidt om "vector", men har nogle andre egenskaber. F.eks. er
det ikke hurtigt at finde et vilkårligt element (f.eks. det 8. element) i en
liste, til gengæld er det hurtig at indsætte og fjerne elementer midt i
listen (hvilket ikke er tilfældet med vector).

> [...]
programmet)
> og "private" (kan kun ses inde i klassen) kan jeg godt finde ud af hvad

"protected" bruges af basis-klasser til at stille funktionalitet til
rådighed for afledte.
Egenskaberne er "public" set fra nedarvede klasser, men "private" set fra
brugere af klassen.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Klaus Petersen

Dato : 08-02-03 03:59

Protected:

Nedarvede classes og friend classes har adgang til attributten eller
metoden.

Private:

Attributten eller metoden er kun tilgænglig for den class, den er
erklæret i.