router
Fra : Erik

Dato : 03-02-03 14:18

Jeg har internetadgang hos Cybercity, som jeg er meget tilfreds med. Nu vil
jeg gerne have adsl internet og ser at Cybercity bruger en router mens TDC
ikke gør.
Hvad betyder det? Er der nogen ulemper ved routeradgang, siden 80 pct.
tilsyneladende vælger adsl fra TDC?

Erik

Fra : Simon H. Pedersen

Dato : 03-02-03 14:36

"Erik" <e.juul@email.dk> wrote in news:b1lpum$30uo$1@news.cybercity.dk:

> Jeg har internetadgang hos Cybercity, som jeg er meget tilfreds med.
> Nu vil jeg gerne have adsl internet og ser at Cybercity bruger en
> router mens TDC ikke gør.
> Hvad betyder det?

At du let kan tilslutte flere maskiner til din ADSL-forbindelse.

>Er der nogen ulemper ved routeradgang, siden 80
> pct. tilsyneladende vælger adsl fra TDC?

At størstedelen af nye kunder indtil nu har fået etableret en forbindelse
fra TDC skyldes nok snarere at TDC tidligere var ene om at dække det
meste af landet.

--
Mvh. Simon Pedersen
CC-ansat, men udtaler sig på egne vegne :)

Fra : Kim

Dato : 03-02-03 14:42

"Erik" <e.juul@email.dk> wrote in message
> [...]
> ikke gør.
> Hvad betyder det? Er der nogen ulemper ved routeradgang, siden 80 pct.

Der er ingen ulemper ved at vælge en forbindelse med router,
jeg vil mere mene at der er fordele ved at vælge en router løsning,
som Simon skriver er det meget nemmere at dele sin forbindelse :)

Fra : Theis M. Mønsted

Dato : 03-02-03 16:12

"Kim" <weed@buzzle.com> wrote in message

> Der er ingen ulemper ved at vælge en forbindelse med router,

Med mindre man går meget op i sine "pingtider" f.eks.

--
Mvh.
Theis M. Mønsted

Fra : Kim

Dato : 03-02-03 16:51

"Theis M. Mønsted" <inthenews@tmm.dk> wrote in message
> "Kim" <weed@buzzle.com> wrote in message

> Med mindre man går meget op i sine "pingtider" f.eks.

Jeg kan nu ikke mærke eller se forskel hvad enten jeg har min
router til eller ej.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 03-02-03 16:14

"Kim" <weed@buzzle.com> skrev i en meddelelse
> Der er ingen ulemper ved at vælge en forbindelse med router,

Du mener slet ikke at NAT kan skabe problemer?

Usenetstatistik pr. 18/9 - http://www.makr.dk/?usenetstats

Fra : Rudi Stegen

Dato : 03-02-03 16:15

Hej Martin Højriis Kristensen, du skrev i dk.edb.internet.udbydere:

> Du mener slet ikke at NAT kan skabe problemer?

Vel kun i forbindelse med defekt software a la MSN (?)

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 03-02-03 16:24

"Rudi Stegen" <rudis_spamfilter.001@stegen.dk> skrev i en meddelelse
> Vel kun i forbindelse med defekt software a la MSN (?)

Om H.323 eller NAT er defekt er et religionsspørgsmål, men det er helt
sikkert at folk der vælger NAT ikke altid er klar over at de dermed
fravælger en række protokoller

Usenetstatistik pr. 18/9 - http://www.makr.dk/?usenetstats

Fra : Flemming Joensson

Dato : 03-02-03 15:37

"Erik" <e.juul@email.dk> wrote in

> ser at Cybercity bruger en router mens TDC
> ikke gør.
> Hvad betyder det? Er der nogen ulemper ved routeradgang, siden 80
> pct. tilsyneladende vælger adsl fra TDC?

Med en forbindelse fra TDC kan du også sagtens sætte din egen router på
og dele forbindelsen, og hvis du kun har én PC, så sætter du bare den
direkte til modemet.

Grunden til at størstedelen er TDC kunder er vist primært grundet to
ting: (1) Hvis du allerede har fastnet telefon så er en ADSL
forbindelse fra TDC billigere end en tilsvarende fra CC, for de fleste
linjehastigheder i den lidt hurtigere ende. (2) TDC har dækket det
meste af DK i lang tid, mens CC først lige er begyndt at være
"landsdækkende".

Hvis ikke du har fastnettelefon eller ikke vil have det, så er det
billigere at vælge Cybercitys løsning. For du kan nemlig kun få TDC
ADSL med enten et fastnetabonnement på linjen, eller hvis du betaler
for en såkaldt bærelinje. Bærelinjen koster det samme som et
fastnetabonnement, så det er ét fedt.

En fordel ved en router er også at du nemmere kan opsætte en firewall
der gælder for hele dit LAN.

Med TDC uden router kan man også dele sin forbindelse med en switch,
men så kan det problem opstå at ens lokale trafik lige tager et smut ud
forbi DSLAM'en og dermed har man LAN hastigheder der svarer til ens
uploadhastighed på ADSL linjen.
Det skyldes at TDC tildeler IP-adresser til alle maskinerne med DHCP og
maskinerne får ikke nødvendigvis samme subnet selvom de sidder på samme
forbindelse. Man kan opsætte sin maskines netværkindstillinger og give
sit netkort en ekstra IP-adresse og et dertil hørende subnet og på den
måde undgå det - men det er langt nemmere blot at anvende en router,
da det så gælder for alle maskiner der kobles på den uanset deres
individuelle netværksindstillinger.

Mvh.
Flemming
--
Hvis du vil svare per e-mail skal "fjerndette." fjernes fra
mailadressen.

Fra : Lars Hessellund

Dato : 05-02-03 11:33

"Flemming Joensson" <joensson@fjerndette.cs.auc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> men så kan det problem opstå at ens lokale trafik lige tager et smut ud
> forbi DSLAM'en og dermed har man LAN hastigheder der svarer til ens

Hmmm.... hvorfor ikke bruge IPX-protokollen?

Hvordan gør du det?

/Lars

Fra : Flemming Joensson

Dato : 05-02-03 18:42

"Lars Hessellund" <hessellundGONE@c.dk> wrote in

> Hmmm.... hvorfor ikke bruge IPX-protokollen?

Nåh ja, den glemte jeg lige.

> Hvordan gør du det?

Jeg gør det ikke selv fordi jeg har router. Men så tricket beskrevet i
dk.edb.netvaerk for et par uger siden. Microsoft har også en side der
beskriver hvordan man tildeler ekstra IP-adresser til sit netkort når
det drejer sig om Me, 98 og 95 - hvor man selv skal rode i
registreringsdatabasen.

På Windows 2000 og XP er det noget nemmere - der gøres det under
TCP/IP-indstillinger derefter "Advanced" og så kan du tilføje den/de
ekstra IP'er (med tilhørende subnet) du vil give netkortet.

Flemming