Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvad er EV?
Fra : Kristian Storgaard

Dato : 03-02-03 09:35

Hej NG

På et nyt kamera jeg har i kiggerten, er der en funktion til exposure
compensation. Den indstilles i noget der benævnes EV. (+/- 2 EV i trin af
1/3 EV).

Jeg er med på at exposure compensation må være en belysningskompensation,
altså en slags elektronisk hjælp til blænden(?).

Er der nogen der ved hvad en EV er og evt. også hvordan exposure
compensation fungerer og om det er værd at bruge.

/kristian

Fra : Peter Schrøder

Dato : 03-02-03 11:53

"Kristian Storgaard" skrev

> Jeg er med på at exposure compensation må være en belysningskompensation,
> altså en slags elektronisk hjælp til blænden(?).

Ja, eller til lukkertiden eller begge dele.

> Er der nogen der ved hvad en EV er og evt. også hvordan exposure
> compensation fungerer og om det er værd at bruge.

EV = Exposure value eller på dansk: Lysværdi.
En kombination af lukkertid / blændeåbning der
lukker den rette mængde lys ind til "filmen"
Man har brug for at kompensere belysningen, hvis
man fotograferer extreme motiver, f.eks sne eller strandbilleder.

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
replace AT with @ to reply

Fra : Tom Dissing

Dato : 03-02-03 11:53

En anden måde at skrive blænde på !
Der er sikkert en her I NG der præcist ved hvad det betyder.
Tom

On 03/02/03 9:34, in article
BA63E842.1610C%kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk, "Kristian Storgaard"

Fra : KNL DtP

Dato : 03-02-03 12:37

"Kristian Storgaard" <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> skrev i en meddelelse

> På et nyt kamera jeg har i kiggerten, er der en funktion til exposure
> compensation. Den indstilles i noget der benævnes EV. (+/- 2 EV i trin af
> 1/3 EV).

EV er en bestemt mængde lys (ifølge Politikens Foto 1, så skulle EV 12 være den
mængde lys der ved 100 ISO kræver en lukketid/blænde på 1/30 sek. og f/16 eller 1/60
og f/11 ect.).

Hvis du har EV 13 istedet, så er der dobbelt så meget lys som ved EV 12. Skalaen går
fra omkring EV 0 og opad til EV20 (men i princippet kan det gå fra total mørke til
uendelig lysstyrke).

Når du på dit kamera kan lave en kompensation fra +2 EV ned til -2 EV i 1/3 EV stop,
så betyder det at du kan rettet på den værdi lysmåleren foreslår. Eks: Hvis du vil
tage et billede af et snelandskab, så tror lysmåleren at det er enormt lyst og
billedet vil måske blive en tand underbelyst. Hvis du ønsker at sneen skal fremstå
hvis og ikke grå-grumset, så kan du gå ind og kompensere med f.eks. +1½ EV stop.
Billedet vil altså blive taget sådan, at der kommer 1½ gang mere lys ind på filmen,
end den oprindelige lysmåling. Når det er digitalt kan du jo hurtigt tjekke og
kompenstationen har den ønskede virkning.

Da springene mellem EV-stoppene er fordoblinger/halveringer af lys, fungerer de på
samme måde som blænde-stop og lukketids-stop. Hvis man siger at du skal blænde en ½
blænde ned, så svarer det til -½ EV ect. Mange løse lysmålere kan også måle i EV-stop
og via en tabel kan man omregne det til LUX.

.... og du får brug for det er svært at sige, men når du bliver fortrolig med
teknikken, så vil du være glad for at kunne bruge alle funktionerne på dit kamera.
Lad blot den stå i midten, indtil du forstår brugen af den

--
MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 03-02-03 19:15

On 03/02/03 12:37, in article b1lk99$1im$1@sunsite.dk, "KNL DtP"
<knl_dtp@hotmail.com> wrote:

> [...]
> den
> mængde lys der ved 100 ISO kræver en lukketid/blænde på 1/30 sek. og f/16

OK - Tak for det!

> [...]
> end den oprindelige lysmåling. Når det er digitalt kan du jo hurtigt tjekke og
> kompenstationen har den ønskede virkning.

Hvordan fungerer det? En digital signalforstærkning eller lign, hvor man
kunstigt gør CCD'en mere lysfølsom?

Det kan vel ikke lade sig gøre på et konventionelt kamera? Der er det jo
blænde, lukkertid og film, der afgør billedet bliver?

> [...]
> kamera.
> Lad blot den stå i midten, indtil du forstår brugen af den

Tusind tak for svaret (til alle). Jeg skal nok lade den stå på 0 lidt endnu,
men jeg kommer jo nok til at lege lidt med det for at se hvad det kan .

Er der for øvrigt nogen, der har et godt råd til en god bog eller lignende,
der kan bringe en glad amatør op på et "god amatør"-niveau?

/kristian

Fra : KNL DtP

Dato : 03-02-03 19:58

> Hvordan fungerer det? En digital signalforstærkning eller lign, hvor man
> kunstigt gør CCD'en mere lysfølsom?

Den vælger bare en anden lukketid eller blænde end den du har sat. Du kan jo prøve at
sætte den på 1/60 sek. og blænde 5,6, ta' et billede og prøv så og kør +1,5 EV
og -1,5 EV og tjeck så hvad lukketid og blænden bliver rettet til.

> Det kan vel ikke lade sig gøre på et konventionelt kamera? Der er det jo
> blænde, lukkertid og film, der afgør billedet bliver?

Det er også dem der rettes på. Jeg har et Canon EOS 5-kamera og her kan man sige at
man vil hele tiden køre -0,5 EV under kameraets lysmåling. Har man valgt en lukketid,
er det blænden der ændres på - og har man valgt en blænde er det lukketiden, der
justeres. Står man i P (hvor kameraet selv vælger blænde/lukketid) justerer den på
både blænde og lukketid, så det bliver optimalt (dvs. tilstræber at vælge en lukketid
der er ryste-sikker ect.)

> Er der for øvrigt nogen, der har et godt råd til en god bog eller lignende,
> der kan bringe en glad amatør op på et "god amatør"-niveau?

Jeg kan varmt anbefale Politikens Foto-bøger (er vist slået sammen til én
moppedreng) - skrevet af Thomas Nykrog. Der findes også en mængde litteratur mindet
på den digitale fotograf - nogle er en meget overfladisk gennemgang, mens andre (igen
Politikens og igen skrevet af Nykrog) får det hele med - både med software,
grundlæggende teknik, redigering - you name it. Ta' en tur på biblioteket, før du
køber din "håndbog".

--
MVH

Kristian