Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Canon G3 vs. Olympus C-5050 Zoom, igen...
Fra : Kent

Dato : 01-02-03 13:16

Hej

Ja, jeg er udemærket klar over, at disse to kameraer før er
blevet sat op mod hinanden i nyhedsgruppen, og jeg har da
også læst indlæggene. Desværre er jeg stadig i tvivl om, hvilken
jeg skal vælge af de to, og jeg er ret sikker på, at mange andre
lige nu går og har det samme "problem" . Derfor synes
jeg, det er passende at debatere emnet lidt mere.

Blandt andet har jeg læst Lars Henriks indlæg
"Canon G3 el. Olympus C-5050 Zoom" fra den 25/1 2003,
men her synes jeg, at flere af argumenterne for valget mellem
de to kameraer hvilede på et forkert grundlag. Der blev
mange gange refereret til tests på www.dpreview.com, og
der blev slået meget på, at Canon G3 fik bedømmelsen
"Highly Recommended" mens Olympus C-5050 "kun" fik
"Recommended". Her mener jeg, man skal huske på, at
Olympus C-5050 blev sammenligned med andre 5Mp-
kameraer - Canon G3 har jo 4Mp. Altså kan man ikke
sidestille de to bedømmelser. Sådan læser jeg i hvertfald
anmeldelserne.

Hvilken er bedst? . Tjaaeh, jeg er uhyre meget i tvivl,
men en velargumenteret debat her i gruppen kan med
stor sandsynlighed fjerne en stor del af tvivlen for
mig og mange andre! .

Vh
Kent

Fra : Alex W

Dato : 01-02-03 14:11

Hej Kent

Når jeg sammenligner fotografiapp. så er det i samme klasse.
Hvis jeg i dag skulle vælge i 4-5 mpix klassen, og ikke har brug for en stor
tele, ville jeg vælge 5050.

Det er uhyre svært at vælge på baggrund af hvad folk skriver og mener.
Det rigtigste er at prøve kameraet.
Olympus styring af farver-hvidballance er kanon - bedre end Nikon. (min
påstand) - Jeg ved godt at det er Canon - Olympus, men anyway...
Jeg har haft testet begge kameratyper og ved for meget sne eller anden
'unormal' overtoning af farver virker Nikons hvidballance ikke som den skal.

Svigtet er også ved fastlagte kelvingrader - sol, overskyet mv., men ikke
mere end man kan rette bagefter.
Sådanne oplevelser får man først, når man har testet kameraene - gerne over
en uges tid, hvad der nok er utopi mht. lån.

Prøv at se, om du kan låne kameraene af din fotohandler og så prøv dem under
alle tænkelige lysforhold. Det kamera du har nemmest ved at bruge - er det
rigtige.
Begge kamera Canon G3 - Olympus 5050 er topprodukter.

Mit hjerte er faldet for Olympus farver og mætning og skarphed. Det kommer
nok af at jeg har brugt Olympus digicam i ca. 2 år, hvor jeg har
fotograferet CD covers samt naturbilleder til postkort. (Camedia 2100UZ)

/Alex
Se evt billeder: www.skriverstuen.dk

Fra : 4b-areus

Dato : 01-02-03 15:29

Det er jo nok begrænset hvor meget - fejlkøb - du vil få med disse to
kamera'er - spring dog ud.
Er selv lykkelig ejer af en G2 - som jeg aldrig har fortrudt købet af.
v/ 4b

Fra : Kent

Dato : 02-02-03 10:25

"4b-areus" <4b-areus@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Det er jo nok begrænset hvor meget - fejlkøb - du vil få med disse to
> kamera'er - spring dog ud.
> Er selv lykkelig ejer af en G2 - som jeg aldrig har fortrudt købet af.
> v/ 4b

Hej

Du har du jo en G2'er. Er det rigtigt, at G2 og G3 har store problemer
med Autofokus i svag belysning? Har du oplevet det? Flere anmeldelser
påpeger dette, bl.a.
http://www.akam.no/tester/canon_powershot_g3/index3.html ,
som beskriver problemerne som meget alvorlige!

Vh
Kent

Fra : Henrik Bach Gravesen

Dato : 02-02-03 12:17

On Sun, 2 Feb 2003 10:25:04 +0100, "Kent" <Sunshine@NOSPAMpc.dk>
wrote:

> [...]
> påpeger dette, bl.a.
> http://www.akam.no/tester/canon_powershot_g3/index3.html ,
> som beskriver problemerne som meget alvorlige!

Han må have været meget uheldig med sit test-kamera, for jeg her slet
ingen problemer i den retning - tværtimod synes jeg det er fænomenal
til at fokusere i svag belysning. Det har jo også AF-lampen.

Og han skriver jo heller ikke hvad han sammenligner med - andet end
det kunne være Canons SLR-kameraer.

Men som skrevet, så er det meget få tilfælde hvor jeg ikke har kunnet
få G3'eren til at fokusere.

-----------------------------------
Mvh. Henrik Bach Gravesen
Slet .123slet fra min emailadresse

Fra : Jack L.

Dato : 01-02-03 15:57

> Ja, jeg er udemærket klar over, at disse to kameraer før er
> blevet sat op mod hinanden i nyhedsgruppen, og jeg har da
> også læst indlæggene.
<--- Det er helt okay. Vi er trods alt ikke kommet til mætningspunktet som
med det berygtede / kendte Medion-kamera. :)

> Hvilken er bedst? . Tjaaeh, jeg er uhyre meget i tvivl,
> men en velargumenteret debat her i gruppen kan med
> stor sandsynlighed fjerne en stor del af tvivlen for
> mig og mange andre! .

<-- Som 4b-areus siger: Begge kameraer er topnotches. Du kan finde langt
mere uddybende debatter i dpreview. Udover sproget og forummets lidt
underlige design (man skal loade en side hver gang man vil læse et nyt
indlæg) er det et godt sted at fjerne tvivlen.

--
Med venlig hilsen / Best regards,
Jack L.,

Fra : LH Søfren

Dato : 01-02-03 16:12

Jeg er også stadig i tvivl - som Kent.
Jeg har læst mange reviews, men har mere brug for jeres ERFARINGER med
modellerne - der må jo være både plusser og minusser. Jeg forventer ikke
samme personer har eraringer med begge kameraer, men jeg vil gerne høre fra
henholdsvis G3 og C5050-ejere.
Jeg har forhørt mig hos flere fotohandler, og der er en næsten samstemmende
rekommandation af Olympus, bl.a. p.gr.a. det meget bedre og mere lysstærke
objektiv, så lige nu hælder min vægtskål mod C5050.
Lars Henrik
NB: fjern ".out" i mailadresse

Fra : Kent

Dato : 01-02-03 23:00

"LH Søfren" <fam@soefren.out.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> rekommandation af Olympus, bl.a. p.gr.a. det meget bedre og mere lysstærke
> objektiv, så lige nu hælder min vægtskål mod C5050.

Ja, bare for at skabe mere forvirring, så hælder min vægtskål
faktisk mere mod Canon Powershot G3 lige nu .

Grunden dertil beskrives faktisk meget præcist i et indlæg i
"Canon Talk Forum" af en gut ved navn James.
Se her:
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1010&message=4300509

Men jeg leder stadig efter mere info........

Vh
Kent

Fra : Ghetto Svend

Dato : 01-02-03 17:44

> [...]

> men en velargumenteret debat her i gruppen kan med
> stor sandsynlighed fjerne en stor del af tvivlen for

Se nu at få købt et kamera så vi kan få fred

Svendemand