Grafikkort
Fijala 2911
phg1 1758
Hvilket lowprice kort kan anbefales til TV~
Fra : ASKF

Dato : 31-01-03 01:43

Jeg er lidt i tvivl om hvad jeg skal købe af kort, mit brug er:

Primært 2D office/internet apps.

og

TV-out:
DVD + DivX/Xvid/ogg

Sekundært

Spil (der kan gå måneder i mellem at jeg spiller):
Strategy, RPG & RTS
(Civ2+3, Age of Wonders 2, Age of Mythology, Diablo LOD, Emperor Rise of
Middle Kingdom, (Heroes of) Might&Magic.... snart Master of Orion 3)

Mit Asus TNT2/32MB Pro Deluxe fungerer ganske fint men kan være lidt
trægt i spil, så jeg kunne godt tænke mig at købe et nyt kort. Det
vigtigste parameter er en god TV-Out (evt. også TV-in).

Efter hvad jeg har kunnet læse mig til her i gruppen er det nok et ATI
kort jeg skal have, men jeg er i tvivl om hvilket, da det primært er
kort til over 600kr. der anbefales[1].

Som det kan ses af mine spil-præferencer kræves der ikke den store 3D
preformance til 3D-Shooter spil, hvorfor jeg ikke kan bruge de fleste
reviews til ret meget (de fokuserer jo primært på dette).

Har en ide om at kortet skal kunne trække 1600x1200/85Hz(min75Hz), hvis
jeg køber en 19"-21" skærm

Kan I hjælpe mig?

[1] Min pengepung tillader ikke det store pt. - har lige købt mere ram,
dvd-drev, nye papst 12dB blæsere, low-noice CPU-køler[2] og været
tvunget til at udskifte min gode gamle 4x brænder.

[2] Nu er det min PSU-blæser der larmer mest, så den skal også snart
skiftes *g*

PS Har en gammel slidt 15" skærm (kører på max. = 1024x768/75Hz) der nok
udskiftes om en 1-3 måneder med en god 17", middel 19" eller dårlig 21",
derfor må kortet evt. gerne have mulighed for 2xSkærm+TV-out(/in) - har
tidligere benyttet min 12" server-monitor som sec. skærm, med et gammelt
2D-PCI-4MB kort, men efter opgrad. til XP, har jeg ikke kunnet få den
til at køre med 800x600/40Hz (det er fint til Notepad, ICQ, MS
Messenger o.lign, mens man spiller eller arbejder).
Bibliotekar D.B./Stud. Sci. Bibl.
Allan Stig Kiilerich Frederiksen

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 31-01-03 09:06

ASKF wrote:
> [...]
> Strategy, RPG & RTS (Civ2+3, Age of Wonders 2, Age of
> Mythology, Diablo LOD, Emperor Rise of Middle Kingdom
[snip]

> [...]
> nok et ATI kort jeg skal have, men jeg er i tvivl om hvilket,
> da det primært er kort til over 600kr. der anbefales[1].

Ja, det lyder som om du skal se efter et Radeon kort, fordi
de får bedre anmeldelser hvad angår TV-Out og 2D.
Det kunne fx. være et Radeon 9000/Pro (700,-/800,-) eller
et 9500/Pro (1600,-/1700,-), se evt. benchmarks her:
<http://shor.ter.dk/955517486>

Jeg ved desværre ikke om nogle af disse kort har dual output
samt tv-out ellers må du nok kombinere den ene udgang og
tv-out.

> Som det kan ses af mine spil-præferencer kræves der ikke
> den store 3D preformance til 3D-Shooter spil, hvorfor jeg
> ikke kan bruge de fleste reviews til ret meget (de fokuserer
> jo primært på dette).

Jo, til sammenligning af 3D delen er de jo fine nok, men det
vil knibe med 2D delen, det skal du nok læse dig til gennem
div. reviews.

> Har en ide om at kortet skal kunne trække 1600x1200/85Hz
> (min75Hz), hvis jeg køber en 19"-21" skærm

Det kan de fleste grafikkort.

> Kan I hjælpe mig?

Jeg har prøvet ;)

> [1] Min pengepung tillader ikke det store pt. - har lige købt mere
> ram, dvd-drev, nye papst 12dB blæsere, low-noice CPU-køler.

Det kender jeg kun alt for godt ;(

> [2] og været tvunget til at udskifte min gode gamle 4x brænder.

Uh ja, de kører sgu godt ;)

> [2] Nu er det min PSU-blæser der larmer mest, så den skal
> også snart skiftes *g*

Smid en af dine 12dB Papst i den, så er den så godt som lydløs.

> PS Har en gammel slidt 15" skærm (kører på max. =
> 1024x768/75Hz) der nok udskiftes om en 1-3 måneder med
> en god 17", middel 19" eller dårlig 21",

Spar aldrig på skærmen, det vil du fortryde, jeg valgte for et
år eller halvanden siden at købe en god 17" og det har jeg
aldrig fortrudt.

;)

/Mikael

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 31-01-03 09:08

Mikael Nørrelund Andersen wrote:
> Det kunne fx. være et Radeon 9000/Pro (700,-/800,-) eller
> et 9500/Pro (1600,-/1700,-), se evt. benchmarks her:
> <http://shor.ter.dk/955517486>

Ups, fordelen ved det alm. 9000 kort er, at de fleste sælges
med passiv køler fra fabrikken af samt at prislejet er til at
leve med.

Mvh.
Mikael

Fra : ASKF

Dato : 25-05-03 05:11

Mikael Nørrelund Andersen ytrede sig i
<3e3a2e77$0$146$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk> med dette:

>ASKF wrote:
[snip]

> [...]
>
>Jeg ved desværre ikke om nogle af disse kort har dual output
>samt tv-out ellers må du nok kombinere den ene udgang og

Søger pt. at købe et brugt ATI Radeon 7500

Så vidt jeg har fundet ud af, på baggrund af alle de anmeldelser jeg har
læst, er alle 7500+ kort med alm. 15-pins CRT output samt DVI-output, så
hvis man har en converter/adapter vil de også fungere med
dual-CRT-monitor.

>Jo, til sammenligning af 3D delen er de jo fine nok, men det
>vil knibe med 2D delen, det skal du nok læse dig til gennem
>div. reviews.

>Det kan de fleste grafikkort.

Yep, har fundet ud af at det mit nuværende TNT2 kort også kan det
Det er mere et spørgsmål om monitoren understøtter det.

>Jeg har prøvet ;)

Yep, se mit ps.

>Det kender jeg kun alt for godt ;(

>Uh ja, de kører sgu godt ;)

Ja den holdt i knap 6 år
Den læser i øvrigt stadig fint, selvom det kun er 8x (den er ikke i brug
pt. men jeg har testet den i to andre comps.).

>Smid en af dine 12dB Papst i den, så er den så godt som lydløs.

Har jeg nu gjort, men den larmer stadig, så jeg må nok i gang med noget
modding (måske vil det hjælpe ydeligere at fjerne alt metal mellem
mellemrummene, og sætte nogle clips på til at holde et stykke
strømpebuks, eller en baby-serviet/klud - har ladet mig fortælle at
sidstnævnte er fremragnende støvfilter [og så er de jo billige])

Jeg har også smidt en Papst 4cm på min TNT2, da jeg erfarede at det var
den der larmede mest, men det har ikke hjulpet meget på støjen (tog
ellers flere timer at få tilpasset en kølerippe fra en P100, fæstet den
på kortet og derefter fæstet Papst køleren på kølerippen.
Erfarede samtidig at ham jeg købte kortet brugt af, ikke vidste hvordan
man benytter kølepasta (jeg fjernede mere kølepasta, end jeg ville kunne
bruge til min. 10 comps. der også har chipset kølere - blot for at give
jer der har lidt forstand på brugen af pasta et indblik i hvor meget der
var), så jeg er meget forundret over at kortet ikke er brændt af, for
der har faktisk ingen køling været af gfx chipen (der har snarer været
tale om isolering, så jeg forstår godt at min comp. crashede få min.
efter at jeg søgte OC af gfx-kortet).

>Spar aldrig på skærmen, det vil du fortryde, jeg valgte for et
>år eller halvanden siden at købe en god 17" og det har jeg
>aldrig fortrudt.

Har fået foræret en 19", min mor udskiftede hendes comp. og købte
samtidig en 17" fladskærm, så jeg fik hendes gamle monitor.
Den har 0.26dpi, så det ser ikke godt ud når jeg sætter opløsningen
højere end 1280/1024

Jeg kan klare mig med den pt., da den er bedre end min gamle skærm (dum
som jeg var, brugte jeg de penge jeg havde sparet op til en ny skærm, da
jeg fik lovning på min mors 19", men nu er jeg da også næsten gældfri,
bortset fra SU-lån).

Min 12" (faktisk er det en 14" IBM 8518-002, men den har kun et 12"
visningsområde) har nu fundet sin anvendelse sammen med en Amiga og
fungerer overmåde fantastisk (Amigaen bliver kun brugt til
lydbehandling af en amatør musiker).

PS. Mange tak for dine svar Mikael, jeg glemte desværre at takke dig for
knap 4 måneder siden, men håber du kan tilgive mig, når jeg nu gør det

Allan Stig Kiilerich Frederiksen