Andet multimedie
bentjuul 3670
Hvad hedder Perceptual på dansk!?
Fra : Madsen

Dato : 11-03-01 19:54

Hej,

Valget står imellem:

Sanselig
Farvemætning
Relativ kolorimetri
Absolut kolorimetri

Jeg hælder selv til sanselig, men er ikke sikker.
Hvad er det rigtige?

--
Mvh. Madsen
(Remove »who« in email)

Fra : The Amazing Grace

Dato : 11-03-01 20:19

Madsen wrote:

> Hej,
>
> Valget står imellem:
>
> Sanselig
> Farvemætning
> Relativ kolorimetri
> Absolut kolorimetri
>
> Jeg hælder selv til sanselig, men er ikke sikker.
> Hvad er det rigtige?
>
> --
> Mvh. Madsen
> (Remove »who« in email)

Måske har ordet en særlig betydning indenfor farvelære - jeg gætter på
at det er i den forbindelse du er stødt på det?

Men i følge ordbogen er det et tillægsord, der betyder "det, der
vedrører perception, opfattelse, erkendelse".

Altså første led i et sammensat ord "opfattelses-" , "erkendelses-",
"perceptions-"

Altså f.eks. "perceptual art" ville kunne oversættes til
"perceptionskunst" (aner ikke om der er noget der hedder sådan i
virkeligheden...)

Hvis du er ude efter "det, som kan opfattes eller erkendes", så er ordet
perceptible. Det kommer nok ret nær på sanselig, som du skriver. På
dansk bruges ordet sanselig dog sjældent i sin egentlige mening: "Det,
der kan sanses"

For et neutralt ord, kunne du måske bruge "synligt" eller "skelneligt".

Mads Hansen
--
I haven't lost my mind - I have backed it up on tape somewhere........

Fra : Madsen

Dato : 11-03-01 20:48

"The Amazing Grace" <amaze@worldonline.dk> skrev:

> Måske har ordet en særlig betydning indenfor farvelære - jeg gætter på
> at det er i den forbindelse du er stødt på det?

Det er fra den danske version af Photoshop 6.0. Jeg har altid haft
PS i den engelske, men sidder lige med en dansk version hvor jeg
mildest talt er dybt forvirret over de forskellige begreber, som jeg
hidtil har fået banket ind i hovedet på engelsk.
Fritskrabningskurve f.eks. For mig lyder det nærmere som en sygdom. ;)

Nå, men inde i Farveindstillinger => Konverteringsindstillinger plejer
jeg at have det til at stå til Perceptual i den engelske, men fordi den
ikke er installeret lige nu, kan jeg ikke sådan lige gennemskue hvad
det bliver på dansk. (Kan ikke huske rækkefølgen fra den engelske.)

Ud fra det du har nævnt, kunne det vel godt tænkes at være sanselig
så det regner jeg med indtil videre.

Tak for hjælpen. :)

--
Mvh. Madsen
(Remove »who« in email)

Fra : storm

Dato : 11-03-01 21:48

"Madsen" <madsens@whomail.dk> skrev

> [...]

Hvad er det rigtige?

> Ud fra det du har nævnt, kunne det vel godt tænkes at være sanselig

- Det kan du (vist) også trygt gøre. Det er den man almindeligvis bruger når
man konverterer fra et farverum til et andet.

Sanselig = Perceptuel konvertering.
Maser farverummet sammen. (Billedligt talt: Forestil dig en kurve på 100%,
den skal ned på 90%, og du sænker simpelthen bare hele kurven).

Farvemætning = Saturation
Du beholder samme farvemætning på alle medier.

Kolorimetrisk:
Klipper det overskydende farverum fra på den måde at den maser det
overskydende farverum sammen, så det øger farvemængden i det yderste af
farverummet, som gengives fladere. (Billedligt talt: Forestil dig en kurve
på 100%, alle punkter op til 90% er låst, så tvinger du de 100 ned på 90).
Kolorimetrisk simulerer det færdige resultat f.eks til prøvetryk, derfor
relativ og absolut.

Relativ = tager ikke højde for papirets hvidhed.
Absolut kolorimetri = tager højde for papirets hvidhed.

Jeg maser selv i øjeblikket med helt at forstå farvestyringens blindgyder.
Fulgte interesseret tråden der blev spundet om Indesign til print.
Jeg tror desværre, at der er mange trykkerier der ikke helt har så
gennemført styr på det, at de kan udlevere de farveprofiler til de
forskellige formål, som svarer til deres egne udkørsels-enheders profiler.

Avis-standarden der blev nævnt er klart længst fremme, og det vil også
foregå på den måde, at det er et udgangspunkt for avisernes konvertering til
deres egne profiler, for de er nemlig heller ikke ens. Men så har de et
kendt udgangspunkt at profil til profil-konvertere.

:-} nina

Fra : Madsen

Dato : 11-03-01 22:27

"storm" <klaura@post12.tele.dk> skrev:

> [...]
> >
> - Det kan du (vist) også trygt gøre. Det er den man almindeligvis bruger når
> man konverterer fra et farverum til et andet.

Ifølge en PDF jeg fandt på <http://www.pixl.dk/> på et tidspunkt, så
tilråder de nemlig at stille den til perceptual.
Forfatteren mener at Photoshops standardværdi er forkert.
Den står til Relative Colorimetric som standard og han mener at det ofte
er grunden til at farverne "klasker" sammen i tryk. Desuden snakker han
også om, at netop denne værdi er den der har givet Photoshop sit ry for
at være dårlig til at konvertere til CMYK. Om det så er rigtig har jeg ikke
helt styr på, men indtil det modsatte er bevist, så tror jeg at jeg stiller
Photoshop efter hans anvisning.

> [...]
> gennemført styr på det, at de kan udlevere de farveprofiler til de
> forskellige formål, som svarer til deres egne udkørsels-enheders profiler.

Jeg har det på samme måde som dig. Dybt forvirret. I samme minut
jeg tror jeg har fundet den røde tråd i farvekalibrering, så bliver det
væltet af pinden af et andet udsagn. Desværre må man nok sige at
når vi snakker tryk, så kan man åbenbart ikke stille faste retningslinier
for noget somhelst. Kunne det mon ikke gøres lidt mere simpelt!?

--
Mvh. Madsen
(Remove »who« in email)

Fra : storm

Dato : 11-03-01 23:03

"Madsen" <madsens@whomail.dk> skrev i

> Ifølge en PDF jeg fandt på <http://www.pixl.dk/> på et tidspunkt, så
> tilråder de nemlig at stille den til perceptual.

Okay - det var den jeg lige ville gå ind og foreslå dig:
http://www.pixl.dk/download_dansk.htm - du havde nok selv lavet en hurtig
google-søgning?

> Jeg har det på samme måde som dig. Dybt forvirret

Det værste er, hvis man tror man kører farvestyring, men istedet gør mere
skade end gavn fordi ens kurver får en ekstra profil lagt på senere i
forløbet eller bliver fjernet helt. Så det er helt klart noget der stiller
store krav til trykkerierne lige nu....

- nina

Fra : Madsen

Dato : 12-03-01 01:13

"storm" <klaura@post12.tele.dk> skrev:

> http://www.pixl.dk/download_dansk.htm - du havde nok selv lavet en hurtig
> google-søgning?

Jep det var google igen, igen :)

> [...]
> skade end gavn fordi ens kurver får en ekstra profil lagt på senere i
> forløbet eller bliver fjernet helt. Så det er helt klart noget der stiller

Ja og vel også til den der sidder og bygger materialet op. Der sker
noget nyt konstant, men man må jo så følge med så godt man kan.
Den opsætning der er nævnt på ovenstående link, synes jeg er ret
god. Man kommer ikke til at konvertere til en anden profil, da det
her Farvestyringpolitik er stillet til at blive i det farverum billedet nu
engang ligger i.
Skal man så have det ændret til noget andet, så må man vel bare
skulle bruge den farveprofil som trykkeriet anbefaler.
Hvis resultatet så bliver noget helt tredje ved mange trykkerier, så
kan jeg da egentlig godt forstå at folk kan bliver lidt panikken.

--
Mvh. Madsen
(Remove »who« in email)

Fra : Thomas

Dato : 12-03-01 13:41

> [...]
> Hvis resultatet så bliver noget helt tredje ved mange trykkerier, så
> kan jeg da egentlig godt forstå at folk kan bliver lidt panikken.

Hvis ens billede ikke står neutralt, eller skærmen ikke er kalibreret, når
man CMYK'ker det, hjælper det jo lige fedt at man har valgt den rigtige ICC.
Det er som med alt andet, hvis udgangspunktet ikke er i orden, kan det blive
meget svært at rette på på slutresultatet.

Farvestyring er noget langhåret stads, og det er nok heller ikke tilfældigt,
at det fylder en anseelig del i manualen

Man kunne næsten fristes til at ønske sig nogle mere "publisher-agtige"
løsninger, hvor programmet f.eks. spørger direkte: hvad skal det her billede
bruges til og har du selv en ICC du vil bruge til det? Det ville
selvfølgelig være synd at putte skabeloner og wizzards i Photoshop, men
farvestyring er et af de områder folk generelt ikke har ret meget styr på,
så måske lidt pædagogisk styring ville hjælpe mange. Selv når man er til
Adobe seminar om Photoshop, kan man undre sig over, at foredragsholderne
ikke har sat sig bedre ind i deres produker (ikke en "ren adobe-mand" men en
af deres store forhandlere, de havde til at fortælle om Photoshop).

--
MVH

Thomas
http://home8.inet.tele.dk/bcp/tj/ - følg med på vores webcam...
http://users.cybercity.dk/~bkb3175/ - en dansk Flash4 tutorial

Fra : Madsen

Dato : 12-03-01 14:19

"Thomas" <flash4@it.dk> skrev:

> [...]
> at foredragsholderne ikke har sat sig bedre ind i deres produker
> (ikke en "ren adobe-mand" men en af deres store forhandlere, de havde til

Jeg har just set på Adobe.dk at de holder seminar i morgen kl.
9-11 om netop ICC profiler og farvestyring, men desværre kun i Allerød.
<http://www.adobe.dk/events/webb/main4.html>

Hvis det bare er en sælger der står og plabrer løs, så er jeg nu også
ligeglad, men de gange jeg har været til seminar i musikhuset i Århus,
synes jeg det har været rimelig kompetente folk der har stået for det.
De har ihvert tilfælde formået at holde mig vågen de fleste gange.

--
Mvh. Madsen
(Remove »who« in email)

Fra : Thomas

Dato : 12-03-01 19:10

> Jeg har just set på Adobe.dk at de holder seminar i morgen kl.
> 9-11 om netop ICC profiler og farvestyring, men desværre kun i Allerød.
> <http://www.adobe.dk/events/webb/main4.html>

De sagde at de ville prøve at få det seminar til Århus, så vi krydser
fingre...

> [...]
> synes jeg det har været rimelig kompetente folk der har stået for det.
> De har ihvert tilfælde formået at holde mig vågen de fleste gange.

De seminarer de har afholdt i Musikhuset har også næsten altid været gode,
det jeg omtalte blev afholdt hos en af deres forhandlere, og var ikke ret
godt. Jo, hvis man synes den fukntion med at lave teksten i fiskeform er det
bedste i Photoshop ville man nok synes det var et godt seminar. Ham der stod
og fortalte, mente at jpg var en tabsløs komprimering...

--
MVH

Thomas
http://home8.inet.tele.dk/bcp/tj/ - følg med på vores webcam...
http://users.cybercity.dk/~bkb3175/ - en dansk Flash4 tutorial
No job is so simple, that it can't be done vrong.

Fra : Madsen

Dato : 12-03-01 19:20

"Thomas" <flash4@it.dk> skrev:

> De sagde at de ville prøve at få det seminar til Århus, så vi krydser
> fingre...

Hmm, det er jeg spændt på at høre nærmere om.

> [...]
> bedste i Photoshop ville man nok synes det var et godt seminar. Ham der stod
> og fortalte, mente at jpg var en tabsløs komprimering...

Flot! Det siger lidt om standarden af forhandlere her i landet.

--
Mvh. Madsen
(Remove »who« in email)

Fra : Thomas

Dato : 12-03-01 21:14

> Flot! Det siger lidt om standarden af forhandlere her i landet.

Det er så betryggende, når en de "store og seriøse" forhandlere kommer med
den slags meldinger. Jeg spurgte også om man kunne lave selektiv jpg
komprimering ud fra en path eller en alpha kanal som i Fireworks, hans svar
herpå, var at jeg skulle bruge slice funktionen da jeg ikke kunne bruge en
alpah kanal. Her måtte Adobe's mand så gå ind og fortælle, at man kunne
altså godt bruge alpha kanaler i save for web funktionen.

Vi spurgte lidt til farvestyring i PS 6.0, og da vi gik lidt ham
(forhandleren) mente han at vi nok hellere skulle tage på deres ICC seminar
på Sjælland...

Man burde jo droppe de seminarer hos deres forhandlere, men man vil jo også
nødig gå glip af noget

Fra : Per Christoffersen

Dato : 12-03-01 09:14

"Madsen" <madsens@whomail.dk> wrote in message

> [...]
> det bliver på dansk. (Kan ikke huske rækkefølgen fra den engelske.)
>
> Ud fra det du har nævnt, kunne det vel godt tænkes at være sanselig

Det må være sanselig, - jeg kender kun til begreberne fra web-grafik, men
der betyder det, at man udvælger farver der i særlig grad understøtter det
menneskelige øjes farvesansning (perception), i modsætning f.eks. til
web-sikre, som kun forholder sig hvordan Netscape i sin tid definerede deres
farver, hvilket er en teknisk foreteelse og ikke en perceptuel/sanselig.

/Per

Fra : Madsen

Dato : 12-03-01 15:18

"Per Christoffersen" <pc@comonto.dk> skrev:

> [...]
> farver, hvilket er en teknisk foreteelse og ikke en perceptuel/sanselig.

Okay og tak for info til alle. Den står nu på sanselig i PS 6 :)

--
Mvh. Madsen
(Remove »who« in email)

Fra : Klaus Madsen

Dato : 12-03-01 18:24

> [...]
> hidtil har fået banket ind i hovedet på engelsk.
> Fritskrabningskurve f.eks. For mig lyder det nærmere som en sygdom. ;)

Der er kun en ting at sige til det, gå tilbage til den engelske version.

Det danske version er da fuldstændig ubrugelig, den er dyrere, opdateringer
kommer senere end den engelske, der er tit fejl i den.

Mvh. Klaus
Den "Ultimative Virago side" www.virago-star.dk
Motorcykler kører bedst med gummiet nederst