SMS Gateway
Fra : Steffen

Dato : 30-01-03 19:04

Hej
Jeg er ved at lave en hjemmeside hvor fra det skal være muligt at sende
gratise sms'er så jeg vil høre hvad software jeg kan bruge til at sende
sms'er fra en nokia 3310 eller 3510 via min hjemmeside nogen der har nogen
forslag???

Fra : Henning Petersen

Dato : 30-01-03 19:57

On Thu, 30 Jan 2003 19:03:46 +0100, "Steffen"
<mouseman_16@hotmail.com> wrote:

> [...]
> sms'er fra en nokia 3310 eller 3510 via min hjemmeside nogen der har nogen

Jeg har leger lidt med gsmlib ser rigtigt godt ud.

En lidt ældre version kan også køre windows, men det fulde potentiale
ligge nu linux-versionen
- få dit script til at skrive en fil i et bestemt dir, og den afsendes
automatisk.
- modtag dine sms'er på maskinen, og få startet et program som
håndterer den indkomne sms videre i systemet.

--
Venlig hilsen / Best regards
   Henning

_H_P_C_o_n_s_u_l_t_ http://www.hpc.dk
Skoletoften 9, Blans http://www.turnsys.dk
DK - 6400 Soenderborg

Fra : Steffen

Dato : 30-01-03 20:49

det lyder kanon det program MEN... jeg har kun en 3310 og en 3510 som kan
bruges og de ser ikke ud til at være supported
kender i andre programmer???

Fra : Henning Petersen

Dato : 31-01-03 09:28

On Thu, 30 Jan 2003 20:48:57 +0100, "Steffen"
<mouseman_16@hotmail.com> wrote:

> det lyder kanon det program MEN... jeg har kun en 3310 og en 3510 som kan
> bruges og de ser ikke ud til at være supported
> kender i andre programmer???

Prøv det.

Ingen af mine telefoner er officielt supporteret (Siemens M35 og C45),
men de virker begge to.

Fra : Steffen

Dato : 30-01-03 20:51

og glemte at sige at det skal helst være til windows eller dos

Fra : Fischer

Dato : 01-02-03 09:08

> Jeg har leger lidt med gsmlib ser rigtigt godt ud.

Enig - det er rigtigt spændende!
Det er faktisk sådan et lille program jeg længe har savnet. Nu kan man
begynde at lave sine egne små applikationer til at sende SMS.

MEN - jeg synes det er langsomt.
Jeg har testet SMS-senderen sammen med en gammel Ericsson SH888 og det tager
ca. 1 minut pr. SMS.
Er der andre der har testet det? Hvor lang tid tager det med andre
telefoner?

*Fischer
OBS: Hvis nogen vil sende mig en mail, så fjern årstallet i adressen.

Fra : Jimmy

Dato : 01-02-03 10:02

"Fischer" <express2003@get2net.dk> wrote in message

> Enig - det er rigtigt spændende!
> Det er faktisk sådan et lille program jeg længe har savnet. Nu kan man
> begynde at lave sine egne små applikationer til at sende SMS.

Ja - det er superfedt program.
Jeg har fundet et par bugs, men hvis man er opmærksom på disse kan det
snildt anvendes.

> MEN - jeg synes det er langsomt.
> Jeg har testet SMS-senderen sammen med en gammel Ericsson SH888 og det
tager
> ca. 1 minut pr. SMS.

Det er SH888's skyld.
Jeg har et GSM-modem, hvor det tager 6 sekunder at afsende en SMS.

Husk at angive "-b 9600" da din telefon ikke kan klare mere.
Hvis du angiver en højere hastighed vil det sikkert enten fejle eller blive
nødt til at gensende data.

Jeg har udviklet en applikation på nettet, der kan sende SMS og en anden,
der kan modtage disse, splitte SMS op i de interessante dele og derefter
lægge hver del i en MySQL database.

Dette er skrevet i Perl og afvikles på Linux.

Jeg kan i øvrigt anbefale to ting:
1) Anvende *udelukkende* gsmsmsd (Dæmonen) og ikke de medfølgende
appliaktioner, hvis flere brugere skal kunne afsende en SMS på måske samme
tid
2) Hvis man anvender de medfølgende applikationer skal man sørge for enten
at
2a) Låse telefonen så andre applikationer ikke kan tilgå den i den periode
2b) Sørge for at man ikke kan kalde applikationen (gsmsendsms) flere gange
på samme tid.

mvh
Jimmy

Fra : Jimmy

Dato : 01-02-03 10:03

"Jimmy" <nyhedsgruppe@get3_erstat_3_med_2_net.dk> wrote in message

> "Fischer" <express2003@get2net.dk> wrote in message

> Ja - det er superfedt program.

Bortset fra det har jeg fået at vide, at www.gnookii.org skulle være endnu
lettere at bruge.

mvh
Jimmy

Fra : Fischer

Dato : 01-02-03 10:50

> Det er SH888's skyld.
> Jeg har et GSM-modem, hvor det tager 6 sekunder at afsende en SMS.

OK - det må jeg så leve med.
Jeg har testet med en serie på flere afsendelser lige efter hinanden i et
batch-job, og nogen gange er det som om den første SMS ryger hurtigt ud men
de efterfølgende tager 1 minut pr. stk?

> Husk at angive "-b 9600" da din telefon ikke kan klare mere.
> Hvis du angiver en højere hastighed vil det sikkert enten fejle eller
blive
> nødt til at gensende data.

Det er jeg ret sikker på ikke er korrekt.
Den angivne hastighed må være mellem PC og telefon via seriel/IrDa, og kan
godt være meget højere, men der er næppe megen gevinst ved at forøge
hastigheden.

> Jeg har udviklet en applikation .....

Burde nok have skrevet at det er Windows-versionen jeg bruger.

Fra : Jimmy

Dato : 01-02-03 13:16

> blive
>
> Det er jeg ret sikker på ikke er korrekt.
> Den angivne hastighed må være mellem PC og telefon via seriel/IrDa, og kan
> godt være meget højere,

Ja men det er telefonen der typisk sætter begrænsningen.
Din telefon er supergammel og du kan ganske enkelt ikke vinde noget ved at
sætte hastigheden højere end 9600.

Hvilken del af det jeg skrev er du uenig i?

Mvh
Jimmy

Fra : Fischer

Dato : 01-02-03 14:29

> Ja men det er telefonen der typisk sætter begrænsningen.
> Din telefon er supergammel og du kan ganske enkelt ikke
> vinde noget ved at sætte hastigheden højere end 9600.

Nej, der er ikke vundet ret meget ved en højere hastighed, da det er meget
små datamængder der skal overføres.

> Hvilken del af det jeg skrev er du uenig i?

At en SH888 max. kan køre 9600 på serielporten. Den kan godt køre med højere
hastighed.

Jeg har prøvet med en masse forskellige hastigheder, men den tager desværre
stadig 1 minut om at sende en SMS.

Fra : Jimmy

Dato : 01-02-03 18:16

> Nej, der er ikke vundet ret meget ved en højere hastighed, da det er meget
> små datamængder der skal overføres.

En simpel udregning vil vise, at du ikke vinder noget:

160 tegn + 8 tegn til telefonnummeret = 168 tegn.
168 * 8 bits = 1344 bits.

Du kan overføre 9600 bits per sekund og kan således sendes 9600 / 1344 = 7.1
SMS pr sekund, hvis telefonen kunne følge med.

Der er muligvis nogle få ekstra bits den sender udover ovenstående, men det
vil aldrig kommer over 9600.

Jeg er uenig i din antagelse "...ikke vundet ret meget...", da jeg mener den
er decideret forkert.

Ved at køre med 9600 har du samtidig den fordel, at telefon-udstyret i langt
sjældnere tilfælde vil fejle, da hastigheden er overkommelig.

> At en SH888 max. kan køre 9600 på serielporten. Den kan godt køre med
højere
> hastighed.

Det er muligt den kan på papiret, men du vinder *intet* ved det, du
introducerer derimod muligheden for at fejle.

> Jeg har prøvet med en masse forskellige hastigheder, men den tager
desværre
> stadig 1 minut om at sende en SMS.

Mærkeligt. Det er dog også en oldnordisk sag.
Jeg mener at man kan opgradere firmwaren - har du prøvet det?

Mvh
Jimmy

Fra : Fischer

Dato : 01-02-03 20:14

> En simpel udregning vil vise .......

Ikke for at dyrke sex med små bevingede insekter, men du skrev: "Husk at
angive "-b 9600" da din telefon ikke kan klare mere". Dette er ikke korrekt.
At det ikke giver noget at gå højere op, er en anden sag, som jeg er enig i.

> Mærkeligt. Det er dog også en oldnordisk sag.

Ja - det er en gammel telefon, men stadig en af mine favoritter.
Og jeg har / har haft mobiltelefoner med både Java, GPRS, kalender og
jeg-ska-gi-dig-ska-jeg.
Ericsson SH888 udstråler soliditet og klasse som var enestående på sin tid
og som stadig holder.

> Jeg mener at man kan opgradere firmwaren - har du prøvet det?

Jeg har prøvet med 3 forskellige og de opfører sig ens.

Det mærkelige er, at ind imellem suser der en SMS afsted på under 10
sekunder. Jeg kan ikke finde noget mønster, men der er helt sikkert ugler i
mosen.

Fra : Fischer

Dato : 05-02-03 11:30

> Det er SH888's skyld.
> Jeg har et GSM-modem, hvor det tager 6 sekunder at afsende en SMS.

For lige at afrunde min afdeling, kan må jeg sige at det ikke var den gamle
SH888's skyld.

Jeg har de sidste dage testet den med et par bærbare.
Når den kører IrDa via en infrarød port, så suser den afsted på 5-6
sekunder.
Når den kører IrDa via serielt kabel, så går det galt og tager 1 minut
(prøvet 2 kabler og stationære PC'ere).
Så det er et eller andet med den serielle kommunikation der halter.

Fra : Henning Petersen

Dato : 01-02-03 21:13

On Sat, 1 Feb 2003 09:07:33 +0100, "Fischer" <express2003@get2net.dk>
wrote:

> [...]
> ca. 1 minut pr. SMS.
> Er der andre der har testet det? Hvor lang tid tager det med andre

Jeg har ikke prøvet med server-versionen endnu (gsmsmsd), men
gsmsendsms virker nu hurtigt nok her med på min M35i og C45

Fra : Rune Nicolajsen

Dato : 03-02-03 15:25

Hejsa.

Er der nogen der har fået windows versionen til at køre med en Nokia 6210
med tilhørende datakabel. Jeg kan ikke rigtigt få det til at fungere?

Med venlig hilsen

Rune.

Fra : Palle Svendsen \(Web~

Dato : 31-01-03 02:16

"Steffen" <mouseman_16@hotmail.com> skrev

> [...]
> sms'er fra en nokia 3310 eller 3510 via min hjemmeside nogen der har nogen

Prøv at kontakte www.datavelop.dk de har SMS gateway. Der kan du muligvis
købe billige SMS via.

--
Med Venlig Hilsen
Palle Svendsen (Web-Sale.dk)

Fra : Steffen

Dato : 31-01-03 14:09

kender godt datavelop MEN det smarte ved det hele er at jeg har et simkort
hvor jeg har gratis sms'er fra og det vil jeg godt lave en hjemme side hvor
folk kan skrive gratis fra

Fra : Palle Svendsen \(Web~

Dato : 31-01-03 21:43

> [...]

> kender godt datavelop MEN det smarte ved det hele er at jeg har et simkort
> hvor jeg har gratis sms'er fra og det vil jeg godt lave en hjemme side

Så er det bare at gå igang med at programmere

Fra : Christian Poulsen

Dato : 01-02-03 01:20

> Så er det bare at gå igang med at programmere

Men det bliver nok ikke ved med at virke det SIM-kort hvis du laver en
offentligt server og smider på nettet.

Fra : Steffen

Dato : 01-02-03 18:05

hehe skulle det gerne vi er blevet lovet at vi kan få et sim kort til en
bestemt pris også kan vi skrive og skrive i et år

Fra : Andreas Hinz

Dato : 01-02-03 11:04

Sat, 1 Feb 2003 09:07:33 +0100
skrev "Fischer" <express2003@get2net.dk>:

> MEN - jeg synes det er langsomt.
>
> tager ca. 1 minut pr. SMS.

Hej,
jeg benytter "gsmlib" under Linux sammen med en Siemens S35.

Det tager ca. 5 sekunder for selve afsendelsen af en SMS og så har jeg
erfaring med at der bør være 3 sekunder mellem hver (muligvis telefon
afhængigt).

Så alt i alt tager det 8 sekunder pr. SMS hos mig.

--
Med venlig hilsen / Best regards / Mit freundlichen Grüssen

Andreas Hinz

Fra : Andreas Hinz

Dato : 01-02-03 11:57

Sat, 1 Feb 2003 10:50:12 +0100

> Den angivne hastighed må være mellem PC og telefon via seriel/IrDa, og
> kan godt være meget højere

Nogle telefoner er låst fast til en bestemt hastighed.

Fx. en Siemens S35 skal have en "-b 19200" for at virke, men den har
heller ikke GPRS eller HSCD mulighederne.