Hvad kan betale sig?
Fra : BOB

Dato : 30-01-03 10:34

Skal købe ny pc:

P4 2.4
512 mb ddr
GF4 4200

Jeg vil gerne have mulighed for at se TV på min PC skærm, se film fra pc på
TV, spille "tunge" 3D spil, photoshop osv.

Hvad skal jeg vælge? GF4 + TV kort
GF4 med ind/udgange
Andet?

Hvad kan anbefales?

Vh. Lasse

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 30-01-03 11:06

BOB skrev tidligere:

> Jeg vil gerne have mulighed for at se TV på min PC skærm, se film fra
> pc på TV, spille "tunge" 3D spil, photoshop osv.

> [...]

Hvad med ATI Radeon 9500 Pro?
Jeg har selv et GF4 kort, men hvis jeg skulle købe i dag ville jeg gå
eter et ATI kort. Kik lidt på de andre indlæg her i gruppen.

--
Lars

Fra : Poul Erik Pedersen

Dato : 30-01-03 11:35

Jeg har lige fået mit 9500Pro og det er suverænt bedre end hele
GF4Ti-serien.
Det er det bedste kort i dag med et godt pris/ydelses-forhold.
-Niels-

Lars Jørgensen <lagojo@VARMPOST.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e38f908$0$13482$bc7fd3c@news.sonofon.dk...

Fra : Flemming Joensson

Dato : 30-01-03 11:55

"BOB" <no@email.com> wrote in

> [...]
>
> Jeg vil gerne have mulighed for at se TV på min PC skærm, se film
> fra pc på TV, spille "tunge" 3D spil, photoshop osv.

Jeg har næsten samme konfiguration - P4 2.53GHz, 512MB RAM, GF4 Ti4200
med TV-ind og ud. Grafikkortet er aldeles glimrende til nuværende 3D
spil - men hakker en kende i kommende udgivelser såsom Doom III - MEN
DOOM III er slet ikke udgivet - det er blot en pre-release, så der vil
givet komme en langt mere flydende afvikling af spillet på Ti4x00 kort
i den endelige version.

Til TV-ud er Ti4200 (jeg har et Gainward Golden Sample) aldeles
glimrende, dog har jeg en lille skævhed (billedet er ½ cm kortere i
toppen på mit TV end det er i bunden, men man skal helt over til TV'et
for at bemærke det - ellers er kvaliteten ganske god.

Til TV-ind er kortet ok til at se TV, men vær opmærksom på at du kun
kan se den kanal der er valgt på dit TV, du kan ikke skifte kanal fra
computeren, samt dit TV skal være tændt for at du kan se noget.
Man kunne så bruge en video, som tuner i stedet, det virker for så vidt
også fint nok, men du kan ikke optage på PC'en grundet macrovision. Når
jeg skriver billedet er Ok, mener jeg at billedet er fint nok, men med
et rigtigt TV-kort er det en del bedre.

Så alt efter hvad du vil bruge det til, kan Ti4200 TV-in/ud altså
bruges.

Hvis du gerne vil kunne skifte kanal på PC'en osv. så findes der
faktisk et glimrende kort fra Terratec som koster ca. det samme som
prisforskellen på et Ti4x00 kort med og uden TV-ind - så det vil jeg da
klart anbefale dig at gå efter i stedet. Med mindre du ikke har en
ledig PCI-slot på bundkortet.

Hvis du vælger et andet kort med Tv-ind så vær opmærksom på om lyden er
mono eller stereo - det er lidt træls at sidde med hovedtelefoner eller
sine fantastiske THX-højttalere til PC'en og se en fed actionfilm med
monolyd :)

Det er dette kort jeg tænker på:
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1554577891

PS: Selvom der er negative anmeldelser imellem, så har jeg set kortet
køre perfekt med den medfølgende software på to Windows XP maskiner med
P4 2.4GHz og 512MB RAM. Så om det er grundet for svage maskiner eller
aldrende operativsystemer de har haft uheldige oplevelser ved jeg ikke
- men min oplevelse med kortet er i hvert fald at det virker glimrende.

PPS: Jeg har det ikke selv, men hjalp en kammerat med at bygge en
maskine til hans far og det kørte smukt i de 8 timer vi "liiige skulle
afprøve det" :)

Mvh.
Flemming
--
Hvis du vil svare per e-mail skal "fjerndette." fjernes fra
mailadressen.

Fra : Flemming Joensson

Dato : 30-01-03 12:11

Flemming Joensson <joensson@fjerndette.cs.auc.dk> wrote in

> Det er dette kort jeg tænker på:
> http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1554577891

Hovsa, my bad -
det var dette her der blev sat i maskinen og som virkede perfekt:
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1554587893

Mvh.
Flemming

Fra : BOB

Dato : 28-01-03 12:30

Mange tak for den hurtige hjælp alle sammen.

Jeg tror det bliver en kombination af grafikkort og TV-kort, da
antennekablet skal direkte i PC'en
Hvilket grafikkort har jeg ikke bestemt mig for endnu, men enten et GF4 4200
eller ATI 9500 pro. Findes der nogen direkte sammenligninger mellem disse
modeller?

Lasse

Fra : Flemming Joensson

Dato : 30-01-03 20:40

"BOB" <no@email.com> wrote in

> [...]
> Hvilket grafikkort har jeg ikke bestemt mig for endnu, men enten
> et GF4 4200 eller ATI 9500 pro. Findes der nogen direkte

Tomshardware har vist nogen. Men der er også denne her hvor de tester
et Radeon 9500 Pro og så er der lige et par benchmarks med resultater
fra Ti4200, Ti4600, Radeon 9000 Pro, Radeon 9700 og Radeon 9700 Pro.
Det er ikke nogen decideret sammenligning af de to kort, men du kan se
hvilket der er bedst til 3D :)

http://www.tomshardware.com/graphic/20021202/index.html

Mvh.
Flemming

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 30-01-03 12:57

"BOB" <no@email.com> crashed Echelon writing

> Jeg vil gerne have mulighed for at se TV på min PC skærm, se film fra
> pc på TV, spille "tunge" 3D spil, photoshop osv.

> [...]

Du har 2 muligheder, faktisk 3

Købe et grafikkort med TV-In og Out, på den måde kan du koble videoen eller
anden tuner til grafikkortet og se det på skærmen via et eller andet
software.

Du kan købe et alt i et kort (på Ati serien er det et All-In-Wonder), som
har ovenstående og indbygget TV-tuner.

Du kan købe et grafikkort og særskilt TV-Kort.

Hvilken løsning er så den bedste?! Det er lidt op til dig selv og din
pengepung.

Personligt ville jeg nok vælge den sidste. På den måde kan jeg selv vælge
kvaliteten af de forskellige ting. Fx er GPU'en måske lynhurtig men kortet
lider af en rådden TV-tuner/tv-indgang.

Når vi så kigger ud i fremtiden, skal der måske bruges et større
grafikkort, men der skal jo ikke bruges en større TV-tuner. Og grafikkort
der også har indgang og tuner, koster noget mere end kort med blot en tv
udgang.

På den måde vil du også spare en del penge.

Ulempen er så, brug af flere I/O og IRQ adresser i computeren, der skal
ofres en PCI bus, og flere drivere på systemet. Men alt sammen noget som i
sidste ende nok ikke skulle blive det helt store problem, alligevel.

--
Bjarke Andersen