Begynderspørgsmål - skabelon
Fra : Søren

Dato : 29-01-03 23:39

Hejsa gruppe.

Lidt begynderspørgsmål.

(Hvor) findes der skabeloner til php?

Det jeg savner er funktioner osv. som jeg så bare kan require i mine
sider og så er der lavet et menusystem, "her er du", mulighed for at
ændre baggrundsfarven, osv.

Hvis det ikke findes og jeg skal igang "fra grunden" er der så noget man
skal være opmærksom på? Det er jo ærgeligt at lave fejl som andre har
lavet før...

Mvh.
Søren

Fra : Søren Friis

Dato : 30-01-03 00:52

Hej Søren

http://www.phpnuke.org/ er meget udbredt, og efter min mening også ret flot.

Men det du bliver gladest for i længden, er da helt klart at sætte dig
ind i sproget og programmere din side selv! Og PHP er et meget
taknemmeligt sprog. Der skal ikke ret meget til, før man kan en masse.

/Søren Friis

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 30-01-03 07:21

Søren wrote:
> Hejsa gruppe.
>
> Lidt begynderspørgsmål.
>
> (Hvor) findes der skabeloner til php?

I de mange løsninger som man kan finde på hotscripts.com

"Problemet" er at PHP er så fleksibelt så der ikke er en løsning som er
"den rigtige" på mange af de basale ting, der er mange rigtige løsninger.

Det gør igen at man ikke har en standardmetode til at bygge en side op,
det kan variere noget afhængigt af om man bruger database sammen med
siderne, om brugerne selv skal kunne redigere, osv osv. (der er jo
heller ikke en standard for en "normalside" i html+css).

Når det er sagt så er der også en vis grad af at når folk har lært php
til at lave en standard-side selv, så vil de også selv. Der var for ikke
så lang tiden en debat her i gruppen om hvordan de forskellige herinde
tackler standard-problemer.
I forhold til mængden af brugere var der ikke voldsomt mange som følte
at de havde noget værdifuldt som de ville lægge frem.

_Helt basalt_ synes jeg som regel at det gør sig at lave en
sidehoved.inc og sidefod.inc som man kan sætte på alle sider. Om der
også skal være en venstrespalte.inc eller denne lige så godt kan ligge i
sidehoved.inc...

Hvis jeg havde en basis-side i php som jeg kunne give dig uden at skulle
strippe den for en masse andet som blot er forvirrende, ville jeg gi dig
den, men det har jeg ikke

Du er til gengæld velkommen til at spørge herinde når der opstår
problemer med at lave nogen af tingene. Du kan sikkert også finde
tutorials rundt omkring på nettet som opbygger en basis-side i php.

Venligst

Jesper Brunholm