Sært navn i .dll-fil
Fra : Bjarke Walling Peter~

Dato : 28-01-03 18:30

Hej NG.

Jeg har ikke rigtig før arbejdet med .dll-filer i C++ (MS VC++ 6.0), men har
ellers noget kendskab til C++-programmering. Derudover programmerer jeg
Visual Basic, så der er nogle funktioner jeg synes kunne være smarte at køre
i C++. For at sætte mig ind i .dll-filer i C++ prøvede jeg til at starte med
at få VC's wizard til at kreere en færdig .dll-fil til mig med eksporterede
funktioner. En funktion der i C++-koden hedder fnTestVBdll returnerer
værdien 42 (int). Det compilerede fint.
Jeg oprettede et VB-program som angiveligt skulle kalde funktionen
"fnTestVBdll" og herved få returneret værdien 42. Det virkede desværre
ikke - fejlen var at den ikke kunne finde funktionens entry-point i
..dll-filen. Jeg tænkte kort tid over det og kom frem til at den
sandsynligvis ikke fandtes eller ikke var eksporteret e.l. Derfor gik jeg
ind i Depends (værktøj i Visual Studio) for at se hvilke funktioner der lå i
min nyligt compilerede .dll-fil.
Jeg fandt til min store overraskelse ud af at funktionen ligepludselig havde
fået navnet "?fnTestVBdll@@YAHXZ".

Nu er spørgsmålene efter denne historie: Hvorfor får den dette sære navn? Og
hvordan kan jeg få den til kun at hedde "fnTestVBdll"?
Det skal lige siges at alt virker fint nu, blot jeg kalder
"?fnTestVBdll@@YAHXZ" fra mit Visual Basic-projekt, men det er da ikke til
at leve med et sådant navn! :)

Håber nogen kan hjælpe og - på forhånd tak!

Mvh. Bjarke

Fra : Mogens Hansen

Dato : 28-01-03 18:47

"Bjarke Walling Petersen" <bwp@bwp.dk> wrote

[8<8<8<]
> Jeg fandt til min store overraskelse ud af at funktionen ligepludselig
havde
> fået navnet "?fnTestVBdll@@YAHXZ".

Det er fordi typerne på funktionsargumenterne er kodet ind i navnet på
funktionen.
Denne process kaldes normal for "name mangling".
Det er den måde som C++ laver typesikker linkning og tillader funktions
overload.
Bemærk iøvrigt at forskellige C++ compilere benytter forskellige algoritmer
til at lave name mangling - så de er ikke kompatible.

[8<8<8<]
> "?fnTestVBdll@@YAHXZ" fra mit Visual Basic-projekt, men det er da ikke til
> at leve med et sådant navn! :)

Nej, og det behøver du heller ikke.
DLL'er i MS-Windows er bedst egnet til at stille funktioner til rådighed på
C niveau.
I et C++ program kan du sikre det ved at skrive

extern "C"
{
void fnTestVBdll(int, float, const char*);
}

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Mogens Hansen

Dato : 28-01-03 18:49

[8<8<8<]

Fra : Ruben Nørgaard

Dato : 28-01-03 18:51

Du kan bruge

extern "C" int fnTestVBDll()
{
return 42;
}

Grunden til at der kommer sjove navne er at du bruger C++ exports per
default.

mvh Ruben Nørgaard

Fra : Bjarke Walling Peter~

Dato : 28-01-03 19:05

Mange tak for svarene. Nu virker det!

Mvh. Bjarke

Fra : Klaus Petersen

Dato : 28-01-03 22:41

For fuldstændighedens skyld burde man nok også lige nævne, at problemet også
kan løses ved at tilføje en definations (.def) fil til projektet.