Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Back-focus?
Fra : Michael Holm

Dato : 28-01-03 02:18

Da jeg arbejede i film-barnchen, lærte jeg at den gode måde at stille skarpt
med et video-kamera er, at zoome helt ind, stille skarpt, og så zoome ud til
den ønskede beskæring. Gælder det også for mit D30? - Kan jeg med forde
zoome ind, stille skarpt (auto (one-shot) eller manualt) og så forvente at
billedet er skapt?

--Michael

Fra : Tom Dissing

Dato : 28-01-03 02:42

Back focus kræver at det er muligt at justere BF.
Jeg tror ikke at det er muligt at stille BF på andet end "de gamle" 16/35 mm
optikker til standart16/35 filmkameraer ( de fleste nye kan du ikke stille
back fokus på. Heller ikke zoom optikkerne. Dertil er de ganske enkelt "for
præcise )
I forhold til videooptikker er det stadig muligt at stille BF.
Dette hænger primært sammen med at kvaliteten af disse sjældent er "god nok"
blot nok til at det ser OK ud på TV.
Kombineret med at "filmplanet" på broadcastvideo kameraer er på 2/3" hvilket
så vidt jeg husker er 14mm x 12 eller deromkring ( de 2/3" tommer er på
skrå)
At zoome ind og efterfølgende ud, er bestemt en OK måde at stille skarpt på.
Bare motivet ikke når at flytte sig.

Tom
PS
Back focus bruges til at flyte "fokusplanet" altså det plan hvor optikken
stiller skarpt.
For år tilbage brugte jeg som eksempel BF til at få de alt for "smalle"
video optikker til at fungere som en art hvidvinkel ( da jeg pludselig kunne
komme tættere på motivet, og stadig holde fokus.
Problemet var blot at dybdeskarpheden røg ned på 2-5mm.
Så tingene ( menneskerne) skulle helst stå meget stille !

PPS
Broadcast optikkerne kan også få monteret en vidvinkel forsats så bruger du
BF til at stille skarpt, da du ikke længere kan zoome !

PPPS
BF bruges -reelt- kun når det er så varmt, eller koldt at "jernet" og
glasset er blevet større eller mindre pga. Temperatur. ( eller hvis optikken
har været en tur på gulvet !

Fra : Max[DK]

Dato : 28-01-03 09:59

> [...]
> Problemet var blot at dybdeskarpheden røg ned på 2-5mm.
> Så tingene ( menneskerne) skulle helst stå meget stille !

Hvad mener du med det sidste her? skal tingene stå mere stille jo mindre
dybde man har i billedet?

Jeg spørger fordi jeg stadig er ret grøn

/Max

Fra : Pico

Dato : 28-01-03 17:20

Max[DK] wrote:

> Hvad mener du med det sidste her? skal tingene stå mere stille jo
> mindre dybde man har i billedet?

Dybdeskarphed er den afstand hvor billedet bliver skarpt. Det er under
normale forhold større jo mere du blænder ned (mindre hul eller på en anden
måde støre tal. Blænde 16 er mindre end blænde 4). Når du så har
en dybdeskarphed på 2 - 5 mm som der nævntes må man ikke bevæge
sig frem eller tilbage så ryger man ud af fokus med det samme.
Hvis du har et fast objektiv kan du se at der er ingraveret dybdeskarphed
skala på det. På zoom kan det i sagens natur ikke lade sig gøre at indgravere
en sådan.
Pico

Fra : Max[DK]

Dato : 29-01-03 06:16

> [...]
> Hvis du har et fast objektiv kan du se at der er ingraveret dybdeskarphed
> skala på det. På zoom kan det i sagens natur ikke lade sig gøre at

Okay, men "hvornår" er dybdeskarpheden 2-5mm?
Altså, hvis nu mit kamera stilles på blænde 16(lille hul) og jeg tar et
macro-billede(f.eks.en blomst), så er det kun den enkelte blomst som bliver
skarp...?
Men hvis jeg tar det samme billede med blænde 4(stort hul), bliver "det
hele"(med forbehold) så skarpt...?

Mvh Max

Fra : Tom Dissing

Dato : 29-01-03 10:31

On 29/01/03 6:16, in article b17o39$r84$1@sunsite.dk, "Max[DK]"
<maxses@hotmail.com> wrote:

> [...]
> skarp...?
> Men hvis jeg tar det samme billede med blænde 4(stort hul), bliver "det

Det er helt præcist omvendt !
"jo større tal, jo mere skarpt "
Tom

PS
Lille tal,lille ( kort) dybdeskarphed

Fra : Max[DK]

Dato : 29-01-03 11:04

> Det er helt præcist omvendt !
> "jo større tal, jo mere skarpt "
> Tom
>
> PS
> Lille tal,lille ( kort) dybdeskarphed

Heh....jeg synes ikke at det er logisk

Men tak, har nedskrevet det til senere brug

/Max

Fra : Tom Dissing

Dato : 29-01-03 11:25

Det er det nemlig ikke.
Efter et stykke tid, bliver det blot en vane..
Tom

PS
Jeg synes at jeg kan huske at der er en "regel" der siger det samme, men som
er formuleret en del bedre.

Ex ala. Om foråret stiller vi sommerstolene frem ( sommertid) og modsat om
vinteren !?

PPS
Det er forøvrigt nu det begynder at blive kompliseret, da blænden "spiller
sammen med" lukke-tiden og filmens/digi-kameraets "film"hastighed ( asa/iso
)
Ex.
Vil du have kort dybdeskarphed, og der er meget lys, kan du stille kameraet
på den ønskede blænde .. Ex. 2.8.

Derefter kigger du på "tiden" og indstiller her kameraet til at "exponere"
korrekt udelukkende ved hjælp af tid.
Ex. Du har en 800 ASA film.. Du indstiller kameraet til Bl. 2.8. Så siger
tiden/lysmåleren 1/2000 ( så er det jo nok rigtigt) Havde du valgt Bl 22
ville tiden have sagt fem gange så langsom lukketid ( der er fem blænder fra
2.8 til 22 ) ( regnet ud på fingrene, men vist nok rigtigt)