Ååååh nej selleri igen
Fra : zcully

Dato : 27-01-03 00:56

Ååååh nu står jeg igen med en selleri.
Hvad skal jeg bruge den til? Jeg har tænkt lidt på selleri bøffer. Er det
ikke godt? Er der en der vil slynge en opskrift ud på det til mig eller
andre forslg med selleri?

/Zcully

Fra : kautaq

Dato : 27-01-03 01:25

zcully wrote:

> Ååååh nu står jeg igen med en selleri.

Super kartoffelmos?

2/3 kartofler i tern
1/3 selleri i tern
evt. et hakket løg

Koges møre uden salt, ca. 20-25 min.

Piskes med en klat smør, salt og hvid peber.

--
Mike http://home2.inet.tele.dk/kautaq

Fra : Thomas Hjort

Dato : 27-01-03 17:20

"kautaq" <kautaq@post2.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> evt. et hakket løg
>
> Koges møre uden salt, ca. 20-25 min.
>
> Piskes med en klat smør, salt og hvid peber.

Den er nemlig RIGTIG god !

Mvh Thomas

Fra : kautaq

Dato : 27-01-03 01:21

zcully wrote:

> Ååååh nu står jeg igen med en selleri.
> Er der en der vil slynge en opskrift ud på det til mig eller
> andre forslg med selleri?

Fish n' chips?

3/4 kartofler i stænger
1/4 selleri i stænger
Olie
Basilikum (tørret)
Citron (et skvæt)
Salt og peber

Ind i ovnen ved 200 grader i 30 min.
5-10 fiskepinde tilsættes/blandes i (7 kr. i Rema 1000)
Ind i ovnen igen i 20-30 min.

Det smager helt vildt godt.

2) Selleri kan med fordel bruges i diverse gryderetter
eller pasta kødsovs om du vil.

--
Mike http://home2.inet.tele.dk/kautaq

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 27-01-03 07:32

"zcully" <zcully@hotmail.com> skrev i en meddelelse...

> Er der en der vil slynge en opskrift ud på det til mig eller
> andre forslg med selleri?

Her er et par forslag..

Selleri med fyld:
(let at tilberede)
4 pers.

4 små selleri (ca. 200 g til hver)
1 liter vand
salt

Fyld:
50 g stribet flæsk
1 løg
200 g blandet hakket kød
1 spsk rasp
salt, peber
4 små skiver bacon

Sauce:
2 spsk smør/margarine
3 spsk mel
½ liter sellerisuppe
salt, peber
3 spsk crème frâiche

Skræl sellerierne, kom dem i kogende, saltet vand og kog dem ca.
20 minuter. Tag dem op, lad dem afkøle lidt (gem sellerisuppen).
Skær det stribet flæsk i terninger og rist det let på en pande. Tilsæt
det pillede, finthakkede løg og brun det. Kom det hakkede kød ved
og brun det også i ca. 5 minutter. Skær et låg af sellerierne og udhul
dem. Hak halvdelen af det udtagne selleri og bland det med raspen
i kødet. Smag fyldet med salt og peber og kom det i de udhulede
sellerier. Stil dem i et smut ovnfast fad, læg lågene over og anbring
en baconskive på hvert låg. Steg sellerierne i en varm ovn i 40 minutter
ved 200°. Smelt smørret og bag det af med mel og ½ liter kogende
sellerisuppe. Kog saucen godt igennem og smag den til med salt og
peber. Tag saucen af varmen og rør crème frâiche i.
Server de fyldte sellerier i fadet med saucen i en sauceskål ved siden
af. Kogte kartofler eller løse kogte ris passer til.
-oo-

Gratineret selleri:
4 pers.

4 små selleri (ca. 200 g til hver)
¾ liter bouillon
250 g bacon

Sauce:
2 spsk smør/margarine
3 spsk mel
2½ dl sellerisuppe
2½ dl mælk
salt, peber
reven muskatnød

Til gratinering:
3 spsk rasp
1½ spsk smør

Skræl sellerierne og skær dem i ca. ½ cm tykke skiver. Kom dem i
kogende bouillon og kog dem 10-15 minutter. Lad dem dryppe af.
Skær bacon i tynde skiver, der lægges i et smurt ovnfast fad. Læg
selleriskiverne ovenpå. Smelt smørret og bag det af med mel,
sellerisuppe og mælk. Kog saucen godt igennem og smag den til
med salt og peber og muskat. Hæld den over selleriskiverne. Drys
med rasp og fordel smørret i klatter over retten, som stilles i den
varme ovn i 20 minutter ved 200°.
Gratineret selleri serveres fx til stegt fisk.

Go' fornøjelse!

--
Mvh.
Peter W. Bosse

EN BURGER TIL 250 KR. PÅ MANHATTAN
Mens læger og sundhedseksperter forsøger at få alverdens
fastfoodspisere til at vælge burgere, chips og andre hjertestoppende
spiser fra, har en amerikansk restaurant valgt at gå den modsatte vej.
http://politiken.dk/nsf/henvis.asp?PageID=252327

Fra : Inger Pedersen

Dato : 27-01-03 08:23

> Ååååh nu står jeg igen med en selleri.
> Hvad skal jeg bruge den til?

Du kan skære den i stave og spise den rå - lige som gulerodsstave.

Fra : Jørgen Hess

Dato : 27-01-03 14:18

> [...]
Er det
> ikke godt? Er der en der vil slynge en opskrift ud på det til mig

Som du sikkert har bemærkert er der mange forslag: Hvis ikke det er
out at lave kødsovs, så brug selleri der. I mange supper skal der lidt
selleri. I opskrifter, hvor der skal bruges bladselleri kan det
udskiftes med rodselleri, måske ikke helt samme smag. Det omvendte har
vi selv gjort da vi var ved at brænde inde med bladselleri. Ja, så
blev det brugt i stedet for rodselleri.
De gamle retter som boller i selleri, selleribøf er nok ikke det JEG
anbefaler, men smag og behag.
mvh
Jørgen

Fra : Thomas Hjort

Dato : 27-01-03 18:45

> [...]
> Hvad skal jeg bruge den til? Jeg har tænkt lidt på selleri bøffer. Er det
> ikke godt? Er der en der vil slynge en opskrift ud på det til mig eller

Bland et fad med lige dele selleri i grove tern og rosenkål. Overhæld med
olivenolie og citronsaft, salt og peber og bag ved 200 grader i ca. 30 min.
Bruges som garniture eller i stedetfor kartofler.

Mvh Thomas

Fra : kautaq

Dato : 28-01-03 00:25

Thomas Hjort wrote:

> Bland et fad med lige dele selleri i grove tern og rosenkål. Overhæld med
> olivenolie og citronsaft, salt og peber og bag ved 200 grader i ca. 30 min.
> Bruges som garniture eller i stedetfor kartofler.

Genialt.
Jeg så Boserup lave noget lignende i Go' morgen Danmark i morges.
Han havde dog kun rosenkål i fadet, men det jeg ville spørge om
var: tror du, som Boserup gjorde, at der skal alu-folie over?

--
Mike http://home2.inet.tele.dk/kautaq

Fra : Thomas Hjort

Dato : 28-01-03 13:12

> [...]
> Han havde dog kun rosenkål i fadet, men det jeg ville spørge om
> var: tror du, som Boserup gjorde, at der skal alu-folie over?

Det tror jeg ikke. Olivenolien sørger for at der er nær-dampe nok til at
grønsagerne ikke tørre ud. De bliver lidt sprøde på overfladen. Man skal
blot undgå varmluft.

Mvh Thomas

Fra : kautaq

Dato : 29-01-03 01:39

Thomas Hjort wrote:

> Det tror jeg ikke. Olivenolien sørger for at der er nær-dampe nok til at
> grønsagerne ikke tørre ud. De bliver lidt sprøde på overfladen. Man skal
> blot undgå varmluft.

Tak for det. Det er vigtigt for mig at variere tilberedningen af
vinterens grønsager, så jeg ikke bliver træt af at spise de sunde
og hold-dig-væk virusbaktuskræftknogleskørheds grønsager.

--
Mike http://home2.inet.tele.dk/kautaq

Fra : Hanne Bak og Kurt E.~

Dato : 29-01-03 17:46

Foreslår, kog sellerien halvt med kartofler, mos med buillon, smag til med
salt & peber, kom lidt smør/magarine i ved mosning, serveres til fisk,
mørksej, rødfisk,
Smager fantastisk, minus kallorier.

Kurt
Odense

Fra : Michael Olsen

Dato : 29-01-03 01:42

> [...]
> Hvad skal jeg bruge den til? Jeg har tænkt lidt på selleri bøffer. Er det
> ikke godt? Er der en der vil slynge en opskrift ud på det til mig eller

Den står helt klart på boller i selleri. Kan ikke huske opskriften, men den
står i de fleste kogebøger med et par år på bagen.

mvh Michael