Svitse karry
Fra : ole larsen

Dato : 11-03-01 11:32

Hej -
er der nogen der aner hvor ideen med at svitse/brænde af karry i fedtstof
kommer fra og hvorfor ? Metoden angives stort set alle steder, men karry
smager da langt mere aromatisk hvis den kun koges med og evt kun i kort tid
eller evt. først bliver tilsat umiddelbart lige før servering.

Ole

Fra : Jesper Harder

Dato : 11-03-01 17:18

"ole larsen" <olenospam@nospam.dk> writes:

> er der nogen der aner hvor ideen med at svitse/brænde af karry i
> fedtstof kommer fra og hvorfor ?

Der er to typiske teknikker:

1. Man tørsteger eller rister de forskellige krydderier hele ind til de
begynder at hoppe rundt i panden. Bagefter støder man dem så i en
morter.

2. Man støder krydderierne først, og steger dem så i ghee eller olie ved
svag varme.

Jeg synes tørstegningen giver en lidt mere afrundet smag (og måske lidt
mildere). 2 har den fordel at man får fordelt smagen i olien.

> Metoden angives stort set alle steder, men karry smager da langt mere
> aromatisk hvis den kun koges med og evt kun i kort tid eller
> evt. først bliver tilsat umiddelbart lige før servering.

Det er også meget normalt at tilsætte lidt garam masala til allersidst,
netop for at få en aromatisk smag.

Fra : Bro

Dato : 13-03-01 01:38

Jesper Harder <harder@myrealbox.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:wkwv9wgtzu.fsf@try.harder.Invalid...

> Der er to typiske teknikker:
>
> 1. Man tørsteger eller rister de forskellige krydderier hele ind til de
> begynder at hoppe rundt i panden. Bagefter støder man dem så i en
> morter.

Ja, men lige præcis med karry, kan det da være lidt svært.
Den karryblanding jeg bruger, består af ca. 30 forskellige ingredienser...

Bro

Fra : ole larsen

Dato : 14-03-01 07:23

Bro skrev i meddelelsen <98jq68$lsd$1@news.inet.tele.dk>...

> [...]
>
>Ja, men lige præcis med karry, kan det da være lidt svært.
>Den karryblanding jeg bruger, består af ca. 30 forskellige ingredienser...

Ja, det var netop dette mit oprindelige spørgsmål gik på - om noget kender
begrundelsen/oprindelsen for den altdominerende opfattelse, at en
karryblanding helst skulle svitses/brændes af i fedtstof først - i stedt
for at blive tilsat under den senere kogning. Efter min opfattelse ødelægger
svitsningen en stor del af smagen/aromaen.

Ole

Fra : Martin Nystrup Rasmu~

Dato : 14-03-01 12:45

> [...]
> for at blive tilsat under den senere kogning. Efter min opfattelse
ødelægger
> svitsningen en stor del af smagen/aromaen.

Giver svitset karry ikke en kraftigere farve? Man kunne vel bruge noget
gurkemeje til dét formål.

Martin N. Rasmussen (=> http://home.worldonline.dk/~Netfisk/)
Netikette? Find forklaringen på http://www.usenet.dk/netikette/
Besøg Jagt & Fiskerimagasinet, Aasvej 87 - Vildsund
7700 Thisted, Tlf. 97 93 13 25

Fra : Jan Boegh

Dato : 14-03-01 15:19

"ole larsen" <olenospam@nospam.dk> wrote in message

> [...]
> for at blive tilsat under den senere kogning. Efter min opfattelse
ødelægger
> svitsningen en stor del af smagen/aromaen.

Jeg mener at man svitser karry, når man vil have den stærke brændende smag,
hvorimod ikke svitset karry har en mere rund og aromatisk smag.
Det siger min kone i hvert fald - og jeg laver (næsten) aldrig karryretter -
hele huset stinker IMHO lidt for eksotisk bagefter.

mvh
Jan

Fra : ole larsen

Dato : 14-03-01 19:23

Jan Boegh skrev i meddelelsen <98nujn$st6$1@news.net.uni-c.dk>...

>Jeg mener at man svitser karry, når man vil have den stærke brændende smag,
>hvorimod ikke svitset karry har en mere rund og aromatisk smag.

Jaah - måske - nu kommer vi da fremad.

>Det siger min kone i hvert fald - og jeg laver (næsten) aldrig
karryretter -
>hele huset stinker IMHO lidt for eksotisk bagefter.

Karryer er vanedannende - det er endog videnskabeligt bevist ( i England ).
Om de skal rangeres under den milde eller den hårde misbrugslovgivning er
endnu uvist.

Prøv at stege et stk. kød med Dijon på den ene side og lynghonning på den
anden - det stinker - og smager

>mvh
>Jan

Ole

Fra : Jan Boegh

Dato : 14-03-01 21:32

> Karryer er vanedannende - det er endog videnskabeligt bevist ( i
England ).
> Om de skal rangeres under den milde eller den hårde misbrugslovgivning er
> endnu uvist.

ligesom chilli og hvidløg

> Prøv at stege et stk. kød med Dijon på den ene side og lynghonning på den
> anden - det stinker - og smager

Jeg lavede senneps/honningglaseret skinke i weekenden - og du har ret: det
stinker ad h...... til!

mvh
Jan

Fra : Bro

Dato : 14-03-01 22:02

Hej...
Hvis man gerne vil have en stærk, brændende smag, ville
det let kunne opnås uden at svitse. Man kunne jo købe en rød
karry, - rødlig i farven på grund af det høje indhold
af chillipeber.

V.H.Bro

Jan Boegh <jan@boegh.X_net> skrev i en
nyhedsmeddelelse:98nujn$st6$1@news.net.uni-c.dk...

Fra : Kåre Weng Madsen

Dato : 15-03-01 00:06

"Jan Boegh" skrev i en meddelelse

> [...]
> hvorimod ikke svitset karry har en mere rund og aromatisk smag.
> Det siger min kone i hvert fald - og jeg laver (næsten) aldrig

Det har jeg også lært og senere erfaret. Karryen skal brændes af før du
bruger den hvis den skal smage af noget strækt..... Brun den evt. i fint
snittet løg - det fremhæver den aromatiske smag samtidig med det bliver
stærkt. Samme fremgangsmåde kan anbefales med paprika.

Kåre

Fra : Jan Boegh

Dato : 15-03-01 11:09

"Kåre Weng Madsen" <kwma00@hum.auc.dk> wrote in message

> stærkt. Samme fremgangsmåde kan anbefales med paprika.

Synes du ikke at paprika let får en bitter "tør" smag ved svitsning?

mvh
Jan

Fra : Jesper Harder

Dato : 14-03-01 22:43

"Bro" <bro@zybermail.dk> writes:

> Ja, men lige præcis med karry, kan det da være lidt svært. Den
> karryblanding jeg bruger, består af ca. 30 forskellige ingredienser...

Gem pulverkarryen væk bagest i køkkenskabet (lige ved siden af
pulverbearnaisen) .

Det tager kun få minutter ekstra at lave en karryret fra grunden, og det
giver et fantastisk bedre resultat. Mange af ingrediensene har en helt
anden smag, når de er friske.

Prøv fx at sammenligne smagen og lugten af friskstødt kardemomme med
kardemommepulver -- man skulle næsten ikke tro det er samme krydderi.
Eller friskrevet ingefær og stødt ingefær, som smager vidt forskelligt.