Feriepenge
Fra : Kevin Edelvang

Dato : 25-01-03 16:00

Hvis det er en helt gal gruppe at spørge i, beder jeg jer undskylde.

Hvis man har været ansat på fuld tid i nøjagtig et år har man opsparet
en mængde ferie og tilgengæld kun fået den meget lave feriepengeprocent.
Hvis man ikke længere arbejder i den virksomhed, er den opsparede ferie
så tabt, eller skal lønnen udbetales (hvilket jeg mener ville være mest
rimeligt)?

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Camilla Scharff

Dato : 25-01-03 16:21

"Kevin Edelvang" <barok@DETTE.skal.fjernes.mail.dk> skrev...
> [...]
> Hvis man ikke længere arbejder i den virksomhed, er den opsparede ferie
> så tabt, eller skal lønnen udbetales (hvilket jeg mener ville være mest

Feriepenge, som er optjent på tidligere jobs, udbetales via FerieKonto, og
dermed "overføres" opsparet ferie fra gammel til ny arbejdsgiver.
I praksis betyder det, at man ret kort tid efter ansættelsens ophør,
modtager et FerieKontoBevis, som skal udfyldes med antal dage man holder
ferie, underskrives af ny arbejdsgiver/kommune og derefter indsendes til
FerieKonto, og så får man sine feriepenge udbetalt derfra.
Se mere her: www.feriekonto.dk

Mvh. Camilla

Fra : Bo

Dato : 25-01-03 22:48

"Camilla Scharff" <camischa@jubiimail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ferie, underskrives af ny arbejdsgiver/kommune og derefter indsendes til
> FerieKonto, og så får man sine feriepenge udbetalt derfra.

Vil lige gøre opmærksom på at FerieKonto ikke finder sted ved ansættelse i en Kommune
eller Amt !
Men administreres af den enkelte kommune som det også sker i nogle private firmaer som FDB
nu Coop.

Hvert år er der rigtig mange der har glemt fristen 2.maj og så inddrager kommunen pengene
i deres feriefond, så politikerne rigtig kan komme på rejse efter køb af flere
ferieboliger, og det er hovedsagelig politikerne der har fortrinsret til disse
ferieboliger - ikke m/k på gulvet desværre

Fra : Thunderbird @ 7100

Dato : 26-01-03 01:39

On Sat, 25 Jan 2003 22:48:28 +0100, "Bo" <holte@Wofir.dk> wrote:

> [...]
>eller Amt !
>Men administreres af den enkelte kommune som det også sker i nogle private firmaer som FDB

De gange at jeg har været ansat i Netto var det da Feriekonto der
varetog mine ferie penge, og ligeledes da jeg arbejdede for det længe
lukkede Kløvermælk.
Flemming Jacobsen

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 27-01-03 09:51

"Thunderbird @ 7100 " <dsl79930[Spam Nej TAk]@vip.cybercity.dk> skrev:

> De gange at jeg har været ansat i Netto var det da Feriekonto der
> varetog mine ferie penge, og ligeledes da jeg arbejdede for det længe
> lukkede Kløvermælk.

Og det betyder, at alle anvender Feriekonto? (Hvilket alle ikke gør!)

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 27-01-03 09:50

"Camilla Scharff" <camischa@jubiimail.dk> skrev:

> Feriepenge, som er optjent på tidligere jobs, udbetales via
> FerieKonto,

Ikke helt korrekt. Feriepengene udbetales fra dem, der administrerer
feriepengene for arbejdsgiveren. Det er langt fra alle, der anvender
FerieKonto.

> [...]
> arbejdsgiver/kommune og derefter indsendes til FerieKonto, og så
> får man sine feriepenge udbetalt derfra.

Nej. Feriepenge kan tidligst udbetales 1 måned før man holder ferie,
hvilket betyder, at de tidligst kan udbetales i starten af april måned.
Et stykke tid før dette vil man modtage et feriekontobevis fra
FerieKonto såfremt de administrerer feriepengene. Noget tilsvarende
gælder andre administratorer. Dog er der nogle, der udbetaler beløb
under en hvis grænse uden der skal indsendes oplysninger om, hvornår
der afholdes ferie.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Kim Kolmorgen

Dato : 25-01-03 18:20

On Sat, 25 Jan 2003 16:00:09 +0100, "Kevin Edelvang"
<barok@DETTE.skal.fjernes.mail.dk> wrote:

>Hvis det er en helt gal gruppe at spørge i, beder jeg jer undskylde.
>
>Hvis man har været ansat på fuld tid i nøjagtig et år har man opsparet
>en mængde ferie og tilgengæld kun fået den meget lave feriepengeprocent.

Her tænker du vel på 1% ferietillæg ved ferie med løn
(funktionær(lignende)ansættelse)?

>Hvis man ikke længere arbejder i den virksomhed, er den opsparede ferie
>så tabt, eller skal lønnen udbetales (hvilket jeg mener ville være mest
>rimeligt)?

Skifter du job, skal du have udbetalt 12% (12,5% hvis du ikke havde ferie med
løn) af den løn du nåede at oppebære i sidste kalendeår. Det udbetales via
feriekonto som Camilla skriver, og kræver din nye arbejdsgivers attest for
afholdelse af ferie før det kan blive udbetalt.

--
Venlig Hilsen
Kim Kolmorgen

Fra : Mari

Dato : 26-01-03 02:00

"Kim Kolmorgen" <kk1@privat.dk> skrev i en meddelelse
> Skifter du job, skal du have udbetalt 12% (12,5% hvis du ikke havde ferie
med
> løn) af den løn du nåede at oppebære i sidste kalendeår.

Skifter du job, skal du ALTID have 12,5% - også hvis du forud for
optjeningsåret
har valgt "12% og selvbetalt ferie". Procenten reduceres kun, hvis
ferietillæg er udbetalt.

> A Det udbetales via
> feriekonto som Camilla skriver, og kræver din nye arbejdsgivers attest for
> afholdelse af ferie før det kan blive udbetalt.

Er arbejdsgiver medlem af en arbejdsgiverorganisation, kan han vælge at
anvende
Feriekort-ordningen i stedet for FerieKonto.
Man skal så være opmærksom på, at der ikke er nogen garanti, der dækker
feriepengene,
hvis man ikke er medlem af en fagforening. Hvis det er tilfældet - så kræv
at få
udbetalt til FerieKonto (hvert kvartal hvis du ikke har ferie med løn)

/Mari

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 27-01-03 09:53

> [...]

> havde ferie med løn) af den løn du nåede at oppebære i sidste
> kalendeår. Det udbetales via feriekonto som Camilla skriver,

Hvor kommer den fejlopfattelse om, at FerieKonto er de eneste, der
administrerer feriepenge dog fra?

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Dan Mortensen

Dato : 27-01-03 10:22

> Kim Kolmorgen <kk1@privat.dk> skrev:
> Hvor kommer den fejlopfattelse om, at FerieKonto er de eneste, der
> administrerer feriepenge dog fra?

Ferieloven siger lidt om det, så det ser ud til at Feriekonto i nogle
tilfælde ikke er et must ved jobskifte det står i hvert fald i §31.

§ 23. En lønmodtager, der er antaget månedsvis eller for længere tid, og som
har ret til fuld løn på søgnehelligdage og sygedage, får løn under ferie.
Stk. 6. En lønmodtager, der fratræder, får feriegodtgørelse, jf. § 24, for
det løbende optjeningsår og for den del af de tidligere optjeningsår, som
lønmodtageren ikke har holdt ferie for endnu. Feriegodtgørelsen forfalder
til betaling på fratrædelsestidspunktet, jf. § 28.

§ 28. Feriegodtgørelse efter § 23, stk. 5 og 6, § 24 og § 25 indbetales til
FerieKonto, bortset fra de i §§ 30 og 31 nævnte tilfælde.

§ 31. Det kan ved kollektiv overenskomst aftales at fravige § 28. Det er en
betingelse, at der stilles garanti for feriegodtgørelsen på mindst et års
feriegodtgørelse pr. lønmodtager efter fradrag af skat og
arbejdsmarkedsbidrag.

/DM

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 27-01-03 10:54

"Dan Mortensen" <dsm@post1.tele.dk> skrev:

> Ferieloven siger lidt om det, så det ser ud til at Feriekonto i nogle
> tilfælde ikke er et must ved jobskifte det står i hvert fald i §31.

Netop. Fint, at du gad at finde §§erne frem - noget jeg vist selv burde
have gjort.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Camilla Scharff

Dato : 27-01-03 15:27

"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> skrev...
> Hvor kommer den fejlopfattelse om, at FerieKonto er de eneste, der
> administrerer feriepenge dog fra?

Min kommer af, at jeg aldrig har arbejdet under kollektiv overenskomst. Men
nu ved jeg så, at FerieKonto ikke nødvendigvis er den instans, der holder
styr på feriepengene når folk har skiftet arbejde mv.

Mvh. Camilla