LP -> CD [hvordan ?]
Fra : Henrik

Dato : 24-01-03 23:54

Hej,
Er der nogle der ved, hvordan og hvilket hard/software man skal bruge
for at "optage" fra LP -> CD.

-Er det afgørende hvilken lydkort man bruger ?
-Kan I anbefales noget software ?
-Kan det går direkte fra pladespiller til PC -eller skal der en forstærker
imellem ?

= = = = =
Det er til eget brug, og af LP'er som sikkert aldrig bliver udgivet
på CD alligevel -hvis nogle skulle spørge.

Henrik

Fra : Troels

Dato : 25-01-03 00:09

> -Er det afgørende hvilken lydkort man bruger ?

Sikkert. Jeg ved ikke hvad der er bedst. Har et Yamaha Waveforce.

> -Kan I anbefales noget software ?

Jeg bruge Cool Edit. Det er glimrende til formålet.

> -Kan det går direkte fra pladespiller til PC -eller skal der en forstærker
> imellem ?

Jeg har en forstærker imellem når jeg gør det.

> Det er til eget brug, og af LP'er som sikkert aldrig bliver udgivet
> på CD alligevel -hvis nogle skulle spørge.

Hvorfor kun hvis noget spørger?

/Troels

Fra : Jacob E

Dato : 25-01-03 00:12

Hej Henrik...

> Er der nogle der ved, hvordan og hvilket hard/software man skal bruge
> for at "optage" fra LP -> CD.
> -Er det afgørende hvilken lydkort man bruger ?

Kommer an på hvor meget du går op i lydkvalitet. Hvis du "bare" vil overføre
dine plader til cd i rimelig kvalitet er det ikke så afgørende.

> -Kan I anbefales noget software ?

Der har været adskillige tråde om dette emne, og andre har sikkert nogle
andre, og måske nemmere, programmer at anbefale, men du får bedst resultat
ud af at bruge et harddisk-recordingprogram som f.eks. Cool Edit. Kan vist
nok en del i demoversionen, som kan fåes her: www.syntrillium.com

> -Kan det går direkte fra pladespiller til PC -eller skal der en forstærker
> imellem ?

Medmindre der er såkaldt RIAA-forstærker i dit lydkort, hvad der næppe er,
så går det ikke - du skal have en forstærker med grammofonindgang imellem
pladespiller og lydkort.

Mvh Jacob E

Fra : John K

Dato : 25-01-03 02:33

"Henrik" <pls@no.spam> skrev i en meddelelse
> Hej,
> Er der nogle der ved, hvordan og hvilket hard/software man skal bruge
> for at "optage" fra LP -> CD.
>
> -Er det afgørende hvilken lydkort man bruger ?

Ja, helt klart. Den optimale løsning vil være at have en ekstern
AD-konverter af en god kvalitet og så sende det digitale signal ind i
lydkortet.
Men du kan også få lydkort med brugbare analoge indgange, men undgå
størstedelen af SoundBlasters kort.

> -Kan I anbefales noget software ?

CoolEdit har været nævnt - det er godt og kan mange ting - også med hensyn
til at fjerne støj osv..
Ellers er der WaveLab, og SoundForge.
Skal det være et "gratisprogram" - så er der for eksempel "Audacity" - se
mere på audacity.sourceforge.net

> -Kan det går direkte fra pladespiller til PC -eller skal der en forstærker
> imellem ?

Du kommer nok ikke uden om en RIAA.

Mvh

John K

Fra : Jacob E

Dato : 25-01-03 04:25

Ok, lad os lige få én ting på plads:

John K skrev:

> [...]
> lydkortet.
> Men du kan også få lydkort med brugbare analoge indgange, men undgå

Henrik, hvad er dit behov? Sigter du imod at spendere op imod 1000,- kr
eller mere til et nyt lydkort for at få så god lyd som muligt på
overførslen, eller gider du bare ikke spille plader mere?
John er audiofil og ville hellere lukkes ind i et rum i 24 timer sammen med
en fyr fra Fur og høre dansktop, end han ville røre ved et Soundblaster
lydkort (lidt internt, sorry...), men hvis du i forvejen har f.eks. et SB
Live! kort kan det sagtens bruges til "bare" at kopiere dine plader til cd.
Men omvendt, hvis du vil have den bedst mulige lyd så skal du også investere
lidt.
Fortæl mere, så kan vi hjælpe mere.

Mvh Jacob E

Fra : John K

Dato : 25-01-03 22:16

"Jacob E" <not@realadress.ok> skrev i en meddelelse
> Ok, lad os lige få én ting på plads:

Jacob, du svarer som om jeg har kommenteret elle nedgjort dit svar, hvilket
jeg rent ud sagt syntes er noget fis :(

> overføre

Og, kommenterede jeg det?

Ja, er jeg ikke i min gode ret til det uden at blive overfuset af dig?

> Henrik, hvad er dit behov? Sigter du imod at spendere op imod 1000,- kr
> eller mere til et nyt lydkort for at få så god lyd som muligt på
> overførslen, eller gider du bare ikke spille plader mere?

Hvem *bip* skriver noget om at spendere flere tusinde kroner?

> John er audiofil

Definér venligst hvad du forbinder med audiofil.
Jeg arbejder med lyd til dagligt og forsøger at finde nogle
fornuftige/bedste mulige løsninger til fornuftige priser/lavest mulige
priser - jeg køber ikke flere tusind kroner dyre kabler i fancy indpakning,
og mener ikke lyden bliver bedre af at man tager sine briller af når man
lytter.

> og ville hellere lukkes ind i et rum i 24 timer sammen med
> en fyr fra Fur og høre dansktop, end han ville røre ved et Soundblaster
> lydkort (lidt internt, sorry...),

Ja, hvis valget absolut skal stå mellem pest eller kolera.

> men hvis du i forvejen har f.eks. et SB
> Live! kort kan det sagtens bruges til "bare" at kopiere dine plader til
cd.

Ja - alt kan bruges, men gider man lytte til resutatet bagefter?
Løsningen med en ekstern AD-konverter og et lydkort med digital indgang
behøver ikke koste mere end et SB-kort.

> Men omvendt, hvis du vil have den bedst mulige lyd så skal du også
investere
> lidt.

Ja, er der noget mærkeligt i det?

> Fortæl mere, så kan vi hjælpe mere.

Ser du, det er jo ligefrem en god idé.

Mvh

John K

Fra : Henrik

Dato : 26-01-03 00:38

1) Mit lydkort er et "on board" på et Intel-815 så
jeg vil anskaffe mig et nyt lydkort med analog indgang.

2) Min pladespiller er en Technics 1210.

3) Jeg har en "ældre", men OK forstærker som også har
udgang til f.eks lydkort.

4) ??? Hvad er en RIAA ???

5) Antal LP'er: ca. 20 stk. som skal konverteres.

6) Vil bruge på dette ~1500,-

7) Kvalitet: Helst samme som på LP, dog skal det mest bruges
til at høre i bil.
Har noget musik som jeg mener er noget med 128 ???, og det skal
ikke være mindre end dette !

= = = = = = =
tak

Henrik

Fra : Lars Bernau

Dato : 26-01-03 09:24

In article <3e331f10$0$71599$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, pls@no.spam
says...
> 2) Min pladespiller er en Technics 1210.

Sådan! Den eneste rigtige pladespiller

> 4) ??? Hvad er en RIAA ???

En RIAA forstærker er en forstærker der laver signalet fra pladespilleren
om til et linie signal, således at man kan bruge sin pladespiller, selvom
man ikke har en pladespiller indgang på sin forstærker. (Er der
pladespillerindgang på din forstærker, sidder der en RIAA forstærker inde
i den allerede.) Det er absolut ikke nødvendigt at have en extern RIAA
forstærker. Det var mere tænkt som et løsningsforslag, hvis du ikke havde
nogen forstærker at tilslutte ppladespilleren til.

> 7) Kvalitet: Helst samme som på LP, dog skal det mest bruges
> til at høre i bil.
> Har noget musik som jeg mener er noget med 128 ???, og det skal
> ikke være mindre end dette !

128 kbps højest sandsynligt. Det er mp3 filer. Hvis du skal konvertere
dine LP'er til almindelige CD'er, skal du ikke spekulere på det. du
gemmer bare det du har optaget som wav filer (Hvis du bruger Cool Edit
til at optage med, hedder det præcist "Windows PCM (*.wav), og Cool Edit
gemmer det som standard i det format, hvis du ikke beder den om noget
andet. Wav filer kan brændes direkte ned på CD uden at skulle
konverteres på nogen måde.

--
Lars Bernau
"Diskussioner ødelægges tit af folk,

Fra : John K

Dato : 26-01-03 23:12

"Lars Bernau" <bernau@mail.invalid> skrev i en meddelelse
> In article <3e331f10$0$71599$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, pls@no.spam
> says...
> >

> Sådan! Den eneste rigtige pladespiller

Ja, til diskoteksbrug - og til brug på fattige lokalradioer

Mvh

John K

Fra : Lars Bernau

Dato : 26-01-03 23:25

In article <3e345cdf$0$2558$ba624c82@nntp04.dk.telia.net>,
sydfynsfm_sletdette@hotmail.com says...

> "Lars Bernau" <bernau@mail.invalid> skrev i en meddelelse

> Ja, til diskoteksbrug - og til brug på fattige lokalradioer

nej! den eneste rigtige pladespiller færdig!!

Fra : John K

Dato : 26-01-03 23:30

> nej! den eneste rigtige pladespiller færdig!!

Nope - EMT 950 er den eneste rigtige pladespiller - 70 kg. - den får en 1210
til at ligne noget man køber i Aldi )

http://www.stefanopasini.it/EMT950%20Restoration-Final-1.htm

http://www.emt-profi.de/html/emt_9501.html

Mvh

John K

Fra : Troels

Dato : 27-01-03 01:23

> Nope - EMT 950 er den eneste rigtige pladespiller - 70 kg. - den får en
> [...]

Hold da op!! Den er godt nok stor.

/Troels

Fra : John K

Dato : 27-01-03 13:38

"Troels" <tllund@[nof******spam]hotmail.com> skrev i en meddelelse

> 1210

> Hold da op!! Den er godt nok stor.

Jeps men den er lige så fed som den er stor.

Jeg stod og "legede" med en i Radiohuset i går - det er virkelig kvalitet.

Mvh

John K

Fra : Troels

Dato : 27-01-03 14:35

> Jeps men den er lige så fed som den er stor.
>
> Jeg stod og "legede" med en i Radiohuset i går - det er virkelig kvalitet.

Legede!? Hvad skal det sige? Jeg troede sådan en skulle behandles med ære og
respekt.

/Troels

Fra : John K

Dato : 27-01-03 14:52

> Legede!? Hvad skal det sige? Jeg troede sådan en skulle behandles med ære
og
> respekt.

Det var derfor jeg skrev legede i anførselstegn

- man leger ikke i et radiostudie - fy fy skamme....

Mvh

John K

Fra : Benny Mortensen

Dato : 27-01-03 15:07

"John K" <sydfynsfm_sletdette@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>

> Jeps men den er lige så fed som den er stor.
>
> Jeg stod og "legede" med en i Radiohuset i går - det er virkelig kvalitet.

Nå jeg vil nu mene, at det ikke skulle være så pokkers vanskeligt at finde
noget som matcher EMT 950'eren. Der er løbet meget vand i åen siden den så
dagens lys. Men korrekt, den var virkeligt noget engang, og jeg kan da også
se at den har været udsat for en kraftig renovering. Så vidt jeg lige kan se
er det ikke den originale arm der sidder derpå. Men hvis jeg ikke lige
misforstod siden helt og totalt, så var den viste model også en næsten
færdigrenoveret udgave, som åbenbart også er blevet udsat for en del
forbedringer. Thorenz har da lavet bedre pladespillere siden, som er noget
en kende lettere at danse med.

M.V.H.....Benny..

Fra : John K

Dato : 27-01-03 15:41

"Benny Mortensen" <bfm@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Nå jeg vil nu mene, at det ikke skulle være så pokkers vanskeligt at finde
> noget som matcher EMT 950'eren.

1210'eren ligger klasser under, hvis det er den du gerne vil sammenligne
med.

> Der er løbet meget vand i åen siden den så dagens lys.

Tja... men det er begrænset hvor meget der er sket på pladespillerområdet de
sidste mange år - og kvalitet går jo heldigvis aldrig af mode...

> [...]
> misforstod siden helt og totalt, så var den viste model også en næsten
> færdigrenoveret udgave, som åbenbart også er blevet udsat for en del

Alt (måske med undtagelse af PCI128 kan jo forbedres på den ene eller
anden måde.

> Thorenz har da lavet bedre pladespillere siden, som er noget
> en kende lettere at danse med.

Hvilke(n) Thorens modeller tænker du specielt på?

Mvh

John K

Fra : Benny Mortensen

Dato : 27-01-03 16:06

> [...]
> anden måde.

> Hvilke(n) Thorens modeller tænker du specielt på?

Næsten alle deres High-end, som når først de er fyldt med spåner som de
skal, også alle vejer over 100 Kg, og fylder væsentligt mindre, ja de ka
for alles vedkommende stå i en almindelig dagligstue, uden at vække den
store opmærksomhed, hvor de fleste nok ville betakke sig for at have EMT'en
stående. Desværre er jeg ikke et omvandrende leksikon, så jeg kan huske
modelbetegnelserne gennem 40 år. Men jo, der er faktisk sket ganske
betydelige ting, de fleste idag dog desværre så dyre, så vi almindelige
kødelige hægtes af, og da de sjældent fremstilles i særligt mange
eksemplarer, så får vi dem meget sjældent at se. Men det er måske ved at
vende, efter hvad jeg har bemærket visse steder, hvilket måske er blevet
født af den voksende interesse for at overkøre LP - CD, så er der da noget
steder det rører på sig, så jeg ser fremad med håb og forventning.

M.V.H.....Benny..

Fra : Lars Bernau

Dato : 27-01-03 17:01

In article <3e3544be$0$2553$ba624c82@nntp04.dk.telia.net>,
sydfynsfm_sletdette@hotmail.com says...

> "Benny Mortensen" <bfm@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> 1210'eren ligger klasser under, hvis det er den du gerne vil sammenligne
> med.

1210'eren er jo som sådan ikke bygget til radiobrug, men diskoteksbrug,
så at sammenligne de to maskiner er vist ikke helt fair.

Fra : John K

Dato : 27-01-03 17:10

> 1210'eren er jo som sådan ikke bygget til radiobrug, men diskoteksbrug,
> så at sammenligne de to maskiner er vist ikke helt fair.

Nej det har jeg da vist heller aldrig påstået.

Men Benny forsøger at forherlige 1210'eren.

Bevares, den har da nogle fordele som diskotekspladespiller, men det er nu
engang ikke lydkvaliteten der er vægtet højst - det er der til gengæld andre
ting der er.

Mvh

John K

Fra : Benny Mortensen

Dato : 27-01-03 17:37

> [...]
>
> Bevares, den har da nogle fordele som diskotekspladespiller, men det er nu
> engang ikke lydkvaliteten der er vægtet højst - det er der til gengæld

Som jeg da vist har antydet før, så er du forvirringens mester. Jeg har da
vist ikke matchet EMT og 1210 med hinanden. Det var da vist dig selv, som
satte 1210'eren ned i Aldi, fordi du havde fået lov til at kigge på en
EMT.....
Jeg har nævnt noget der kan matche den, men det hed da vist Thorenz. Jeg
har sagt at 1210'eren er en udmærket pladespiller, og det vil jeg for den
sags skyld gerne stå ved. I hvert fald får du mig ikke til at nægte dette.

M.V.H.....Benny..

Fra : John K

Dato : 27-01-03 18:20

"Benny Mortensen" <bfm@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Som jeg da vist har antydet før, så er du forvirringens mester. Jeg har
da
> vist ikke matchet EMT og 1210 med hinanden.

Nej, jeg har heller ikke matchet dem...

> Det var da vist dig selv, som
> satte 1210'eren ned i Aldi, fordi du havde fået lov til at kigge på en
> EMT.....

Ja, det står jeg gerne ved - der er klasser til forskel på de to maskiner -
og ja, de har hver deres målgruppe.

> Jeg har nævnt noget der kan matche den, men det hed da vist Thorenz.

Har aldrig hørt om Thorenz.

> Jeg har sagt at 1210'eren er en udmærket pladespiller, og det vil jeg for
den
> sags skyld gerne stå ved. I hvert fald får du mig ikke til at nægte dette.

Ja, den er udemærket til det den primært er beregnet til - andet har jeg
vist ikke påstået.

Mvh

John K

Fra : Lars Frandsen

Dato : 27-01-03 19:15

http://www.thorens.com
--
Mvh. Lars Frandsen, Bramming
http://home.tiscali.dk/larsfr/

Fra : Lars Bernau

Dato : 27-01-03 20:17

In article <3e3559b6$0$1763$ba624c82@nntp03.dk.telia.net>,
> [...]
> finde

> Nej det har jeg da vist heller aldrig påstået.
>
> Men Benny forsøger at forherlige 1210'eren.

Forherlige er der vist ingen grund. Rent lydmæssigt er den ikke det
store, som du selv er inde på.

> Bevares, den har da nogle fordele som diskotekspladespiller, men det er nu
> engang ikke lydkvaliteten der er vægtet højst - det er der til gengæld andre
> ting der er.

Nemlig. Og der er jo en grund til at når du finder et diskotek med en
pladespiller, så er det som regel sådan en der står der.

Grunden til at den var at finde på mange radioer var jo nok, at den til
brug på en radio faktisk er ganske udenmærket, selv når man tager i
betragtning at den ikke har verdens bedste lydkvalitet.

Da jeg i sin tid lavede radio, startede vi med at have to Citronic
remtrukne pladespillere... sikke noget skrammel! Det var en befrielse da
de blev skiftet ud med et par 1210'ere

Fra : John K

Dato : 27-01-03 20:28

> Da jeg i sin tid lavede radio, startede vi med at have to Citronic
> remtrukne pladespillere... sikke noget skrammel! Det var en befrielse da
> de blev skiftet ud med et par 1210'ere

Det tror jeg gerne

Citronic har da altid været noget bras.

Mvh

John K

Fra : Lars Bernau

Dato : 27-01-03 20:41

In article <3e358813$0$2550$ba624c82@nntp04.dk.telia.net>,
sydfynsfm_sletdette@hotmail.com says...

> "Lars Bernau" <bernau@mail.invalid> skrev i en meddelelse

> Det tror jeg gerne
>
> Citronic har da altid været noget bras.

Ingen tvivl om det !

Fra : John K

Dato : 26-01-03 23:26

"Henrik" <pls@no.spam> skrev i en meddelelse
> 1) Mit lydkort er et "on board" på et Intel-815 så
> jeg vil anskaffe mig et nyt lydkort med analog indgang.

Køb et med digital ind-/udgang også - det koster stort set ikke ekstra.

> 2) Min pladespiller er en Technics 1210.

Med en Ortofon NightClub pick-up?

> 3) Jeg har en "ældre", men OK forstærker som også har
> udgang til f.eks lydkort.
>
> 4) ??? Hvad er en RIAA ???
>
> 5) Antal LP'er: ca. 20 stk. som skal konverteres.
>
> 6) Vil bruge på dette ~1500,-

Til den pris kan du få udemærkede lydkort - for eksempel

http://www.ke-musik.dk/main.asp?page=showproduct&ProductID=5708

Alternativt kan du måske finde nogen der for et eller andet beløb gider
kopiere pladerne over på CD for dig - 1.500 kroner er en del penge at kaste
efter 20 LP'er, hvis det er det eneste du skal bruge lydkortet til.

> 7) Kvalitet: Helst samme som på LP, dog skal det mest bruges
> til at høre i bil.
> Har noget musik som jeg mener er noget med 128 ???, og det skal
> ikke være mindre end dette !

Hvis du absolut vil konvertere det til MP3, så hold dig til 256 kbit/s eller
derover.
Umiddelbart vil jeg dog anbefale dig at holde dig til *.wav

Mvh

John K

Fra : Benny Mortensen

Dato : 27-01-03 02:10

Hej Henrik

Sådan en tråd her ender altid trættende, så start med at bruge det du har,
og er du ikke tilfreds med resultaterne, så kan du købe / låne dig frem til
hvad du skal bruge, men jeg gætter på du kan lave det resultat du ønsker med
det du har, og lad være med at tage John K's store modvilje mod SB kort så
alvorligt. Jeg ved ikke hvor mange han har fået lavet, sidst var det noget
med 400 stk han skulle have lavet, jeg ved ikke hvor langt han er kommet, om
han er blevet færdig med indkøbene, men jeg tror jeg tør sige, han er bagud,
og SB kortene fungerer aldeles fortrinligt. Men det kan du jo selv
konstatere når du starter med det du har, det kan jo max koste et par
brændbare cd'er og det er vel ca Kr 3 pr stk, så du går ikke på fattiggården
hvis du ikke er tilfreds.

M.V.H.....Benny..

Fra : John K

Dato : 27-01-03 13:42

> [...]
med
> det du har, og lad være med at tage John K's store modvilje mod SB kort så

Så kan han lige så godt spare endnu flere penge og købe et "no-name" kort -
det giver samme "kvalitet" som et PCI128...
Hvorfor betale ekstra bare for navnet hvis det bare et til at optage *.wav.

> [...]
bagud,
> og SB kortene fungerer aldeles fortrinligt.

Hvad ævler du nu om. Smut ud og slå græs sammen med Åge.

Fra : Benny Mortensen

Dato : 27-01-03 14:58

> [...]

> om
> bagud,
>
> Hvad ævler du nu om. Smut ud og slå græs sammen med Åge.

Uh jeg refererer da kun til dine egne udtalelser, så hvis jeg ævler, så ??..
Forresten var det da vist også en 1210'er du selv havde, var det ikke. Den
er da nu heller ikke så tosset, den syntes jeg da godt man kan være bekendt.
Men nu er jeg jo også helt tåbelig, men John, lad mig så høre, hvad har du
lavet, og hvad brugte du, og hvad gjorde du. Lad os nu få nogle konkrete
ting på bordet. Min opfordring til at sammenligne resultater faldt jo ikke i
god jord sidste gang. Så derfor syntes jeg bestemt ikke jeg har sagt noget,
som du kan tillade dig at kalde ævl.

M.V.H.....Benny

Fra : John K

Dato : 27-01-03 15:34

> Uh jeg refererer da kun til dine egne udtalelser, så hvis jeg ævler, så
??..
> Forresten var det da vist også en 1210'er du selv havde, var det ikke.

- min arbejdsplads har en.

> Den er da nu heller ikke så tosset, den syntes jeg da godt man kan være
bekendt.

Det kan man sagtens, men der findes da lydmæssigt bedre pladespillere i
samme prisklasse, så hvorfor nøjes med mindre.

> [...]
> ting på bordet. Min opfordring til at sammenligne resultater faldt jo ikke
> god jord sidste gang. Så derfor syntes jeg bestemt ikke jeg har sagt

Jeg afviste skam ikke en test, så det er da noget ævl fra din side at påstå
det.

At du selv mener du er tåbelig, må stå for din egen regning

Mvh

John K

Fra : Hans Henrik Pedersen

Dato : 28-01-03 21:51

On Sun, 26 Jan 2003 00:37:55 +0100, "Henrik" <pls@no.spam> wrote:

>1) Mit lydkort er et "on board" på et Intel-815 så
>jeg vil anskaffe mig et nyt lydkort med analog indgang.

Kanske du kan låne dig frem her, når det kun drejer sig om 20
lp-plader, medmindre du alligevel skal bruge et bedre lydkort?

>2) Min pladespiller er en Technics 1210.

Alt efter pladernes tilstand og den pickup, du har i forvejen, kan det
kanske være værd at investere lidt i en nål eller to - fx en til nye
og velklingende plader og en til de ridsede fra 70'ernes fede fester?

Hvis du fx har en Ortofon Concorde eller OM et-eller-andet kunne en
20-30 eller 40 nål være fin til de gode plader og en PRO eller
lignende kunne så bruges til de slidte.

Rens pladerne, før du overspiller, så du ikke overspiller for meget
"rillegrus" til computeren.

>3) Jeg har en "ældre", men OK forstærker som også har
>udgang til f.eks lydkort.
>
>4) ??? Hvad er en RIAA ???

RIAA-trinnet er indbygget i din gamle forstærker, så medmindre den har
en meget elendig lyd, skal du ikke bekymre dig synderligt om dette
emne.

Pladen er ved skæringen forbetonet, så bassen er sænket og diskanten
hævet efter en bestemt, fastlagt (RIAA) kurve. RIAA-trinnet
efterbetoner, så musikken på pladen i sidste ende kommer til at lyde
rigtigt.

>5) Antal LP'er: ca. 20 stk. som skal konverteres.

Lån dig frem og spar dine penge. Der må være folk i din omgangskreds,
som har relevant computer- og lydudstyr?

>6) Vil bruge på dette ~1500,-

Et bedre lydkort eller et udvalg af nåle til forskellige plader er
bedste bud, for 1500 kroner bliver der næppe råd til begge dele.

Hvis du alligevel ikke skal spille plader bagefter, synes jeg 1500
kroner er meget for at overspille 20 plader, som vel kan købes brugt
og billigt på cd?

>7) Kvalitet: Helst samme som på LP, dog skal det mest bruges
>til at høre i bil.
>Har noget musik som jeg mener er noget med 128 ???, og det skal
>ikke være mindre end dette !

Du må snakke om MP-3 filer, som er uden relevans her, medmindre du har
dvd i bilen.

>= = = = = = =
>tak
>
>Henrik

Selv tak.

Venlig hilsen Hans Henrik, der i øvrigt er glad Thorens-ejer uden at
ville hævde, at denne spille skulle være den eneste rigtige.

P.S.: Er det i øvrigt kun mig der synes, at en del af diskussionen i
denne tråd har mindet lidt om, når Kadett-ejere over fyraftensbajerne
snakker om Aston Martin kontra Porsche?

Fra : Jacob E

Dato : 28-01-03 23:09

Hans Henrik Pedersen wrote:
[KLIP]
> P.S.: Er det i øvrigt kun mig der synes, at en del af diskussionen i
> denne tråd har mindet lidt om, når Kadett-ejere over fyraftensbajerne
> snakker om Aston Martin kontra Porsche?

Nej.

Mvh Jacob E

Fra : Lars Bernau

Dato : 25-01-03 08:57

In article <3e31c362$0$71717$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, pls@no.spam
says...
> Hej,
> Er der nogle der ved, hvordan og hvilket hard/software man skal bruge
> for at "optage" fra LP -> CD.
>
> -Er det afgørende hvilken lydkort man bruger ?

Soundblaster Audigy kan bruges, Terratec EWX 24/96 kan anbefales.

> -Kan I anbefales noget software ?

Cool Edit, Soundforge, Goldwave, ja endda det program der følger med
Soundblasterkort (Wavestation??) kan bruges. Det kommer mest an på hvor
meget du skal efterbehandle lyden (rense, forstærke, klippe til,
equalizere og så videre) Hvis dine plader har små ridser og lignende, så
er Cool Edit et godt valg. Det har nogle ganske udenmærkede filtre til
den slags.

> -Kan det går direkte fra pladespiller til PC -eller skal der en forstærker
> imellem ?

Nope, du skal have en forstærker af en art imellem. Enten en almindelig
forstærker med pladespiller indgang, en mixer, eller en decideret RIAA
forstærker (sådan en koster ikke alverden). Terratec laver en RIAA
forstærker som du kobler digitalt til dit lydkort (Phono PreAmp)

> Det er til eget brug, og af LP'er som sikkert aldrig bliver udgivet
> på CD alligevel -hvis nogle skulle spørge.

Bare rolig, jeg tror ikke APG gider komme efter dig, fordi du har
kopieret et par gamle LP plader

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 26-01-03 15:02

Henrik wrote:

> Hej,
> Er der nogle der ved, hvordan og hvilket hard/software man skal bruge
> for at "optage" fra LP -> CD.

Jeg vil foreslå at du kigger i gruppen dk.edb.hardware.drev.cd-rom

InCD fra Ahead software er (har været?) ret udbredt.

--
Mvh. Jørgen

Prøv noget nyt, læs her: http://www.usenet.dk/

Fra : Torben R

Dato : 27-01-03 13:32

Jeg har lagt et "gammelt" klip fra et blad i dk.binaer
Tekst: Fra vinylware til software.

--

Mvh Torben R