Internet via elnettet
Fra : Ivar Madsen

Dato : 11-03-01 07:23

Elnet udstyret ved at være klar til at kunne konkure med xDSL.

http://www.ing.dk/m/arkiv/010310/netstik.html

--

Med de venligeste hilsner
Ivar Madsen

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 11-03-01 11:08

In article <o96matsmtrg6kbi5dsshumhbcgc6ec6teu@4ax.com>, Ivar Madsen wrote:

>Elnet udstyret ved at være klar til at kunne konkure med xDSL.

Der findes shjv ikke salgsklare PLC-kasser i dag, alt er på testplan.

--
Andreas Plesner Jacobsen | Love in your heart wasn't put there to stay.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 11-03-01 11:52

On Sun, 11 Mar 2001 10:08:27 +0000 (UTC), apj@nerd.dk (Andreas Plesner
Jacobsen) wrote: in <slrn9amjkr.ajr.apj@slartibartfast.nerd.dk>

>Der findes shjv ikke salgsklare PLC-kasser i dag, alt er på testplan.

Du har ikke læst hvad inigøren skriver?

--

Med de venligeste hilsner
Ivar Madsen

Fra : jan@stevns.net

Dato : 11-03-01 12:21

Ivar Madsen <news-21-09-00@nemo.dyndns.dk> skrev :

>Du har ikke læst hvad inigøren skriver?

"....vil løfte sløret for hvordan og hvornår, vi ser PLC i kommerciel
drift. Dels er teknologien stadig kun på prototypeniveau, dels
siger.."

kan du se ordet "prototypenivau" ?
--
Venligst

jan@stevns.net - www.stevns.net
Der findes 3 slags mennesker, dem der kan tælle og dem der ikke kan

Fra : Ivar Madsen

Dato : 11-03-01 13:04

On Sun, 11 Mar 2001 12:20:57 +0100, jan@stevns.net wrote: in
<8rnmatgth24vv4930pp883ihlji70no736@193.162.153.117>

>kan du se ordet "prototypenivau" ?

Ja, det har jeg set, men Andreas havde tilsyndelande overset det.

Eller også er forskællen i vores opfattelser "ved at være klar" jeg
mener at de er tilfres med prototyperne, så mangler der ikke så maget
som dengang prototyperne ikke virkede som tiltænkt.

BTW så nævner de jo også at efter TDC bedyde at de vil udlægge ADSL
til 95% af hustandene i DK inden øhe er det næste sommer, vil elnettet
nok ikke nå det. Ligesom de også nævner at der thivertifald er et
firma som vil udnytte den inden sommeren 01.

--

Med de venligeste hilsner
Ivar Madsen

Fra : Esben Skov Pedersen

Dato : 11-03-01 13:30

>BTW så nævner de jo også at efter TDC bedyde at de vil udlægge ADSL
>til 95% af hustandene i DK

Hvordan kan det egentlig lade sig gøre. Jeg troede, der var en grænse
på et par kilometer fra centralen

Med venlig hilsen
Esben Pedersen

Fra : Jesper Skriver

Dato : 11-03-01 13:34

On Sun, 11 Mar 2001 12:30:28 GMT, Esben Skov Pedersen wrote:

>Hvordan kan det egentlig lade sig gøre. Jeg troede, der var en grænse
>på et par kilometer fra centralen

~ 5 km - og 95% af alle husstande ligger < 5 km fra den central deres
telefon linie leveres fra.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 11-03-01 12:24

In article <86mmats1pdc3d26defi311audr6rt31a21@4ax.com>, Ivar Madsen wrote:

>Du har ikke læst hvad inigøren skriver?

Jo, og de skriver intet om selve produkterne der skal bruges til det.
Facts er, at de to europæiske producenter, jeg kender til, ikke har et
salgsklart produkt endnu.

--
Andreas Plesner Jacobsen | McDonald's -- Because you're worth it.

Fra : Gerner

Dato : 11-03-01 15:02

On Sun, 11 Mar 2001 11:23:56 +0000 (UTC), apj@nerd.dk (Andreas Plesner
Jacobsen) wrote:

>Jo, og de skriver intet om selve produkterne der skal bruges til det.
>Facts er, at de to europæiske producenter, jeg kender til, ikke har et
>salgsklart produkt endnu.

Hvordan vil f.eks. nesa gøre deres elnet internet landsdækkende ?
Hvordan kan f.eks. københavns energi sælge internet via elnettet til
kunder hos nesa og omvendt ? For ikke at nævne alle de andre
forskellige el-levenrandører. Vindmølle lag ?

--
Do not send me any email if you see this in a newsgroup
I do not reply to email sent to me from a newsgroup.

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 11-03-01 15:20

"Gerner" <gm@telefona.dk> skrev i en meddelelse

> Hvordan vil f.eks. nesa gøre deres elnet internet landsdækkende ?

Det hverken vil eller kan de (umiddelbart) - Kan ikke se logikken/formålet
i/med dit spørgsmål.

> Hvordan kan f.eks. københavns energi sælge internet via elnettet til
> kunder hos nesa og omvendt ? For ikke at nævne alle de andre
> forskellige el-levenrandører. Vindmølle lag ?

Uden at ville starte en større diskussion - Hvorfor skulle det egentlig ikke
være muligt for El-værkerne, deres distributører og producenter at indgå et
landsdækkende samarbejde.

Hvis dette ikke er muligt, kan de da blot holde sig i egen boldgade ala
Kabel TV udbydere, foreninger og laug.

mvh
Bjørn

Fra : Gerner

Dato : 12-03-01 00:28

On Sun, 11 Mar 2001 15:19:37 +0100, "Bjørn Jørvad"
<ursusmajor@post3.tele.dk> wrote:

>"Gerner" <gm@telefona.dk> skrev i en meddelelse

>Det hverken vil eller kan de (umiddelbart) - Kan ikke se logikken/formålet
>i/med dit spørgsmål.

Se subject. Og indlæg, hvor der ikke skelnes på selskabers udbredelse.
Der henvises til en url, og så er den ikke længere.
Jeg foretrækker at folk selv kan skrive hvad det drejer sig om, i
korthed.

>Uden at ville starte en større diskussion - Hvorfor skulle det egentlig ikke
>være muligt for El-værkerne, deres distributører og producenter at indgå et
>landsdækkende samarbejde.

Så bliver det med ens priser, og der kan blive skabt et monopol.

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 12-03-01 00:33

> [...]
> Der henvises til en url, og så er den ikke længere.
> Jeg foretrækker at folk selv kan skrive hvad det drejer sig om, i

Jo - Jo....

> Så bliver det med ens priser, og der kan blive skabt et monopol.

Monopol på hvad?

mvh
Bjørn

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 11-03-01 15:16

In article <931nat848teub96q3rssjk5isv7lqv0obt@4ax.com>, Gerner wrote:

[PLC]

> [...]
>kunder hos nesa og omvendt ? For ikke at nævne alle de andre
>forskellige el-levenrandører. Vindmølle lag ?

Der er en regulering i gang i øjeblikket, der sandsynligvis vil åbne op
for dette.

--
Andreas Plesner Jacobsen | Gee, Toto, I don't think we're in Kansas anymore.

Fra : Jens Friholm

Dato : 12-03-01 16:32

<slrn9an25n.ajr.apj@slartibartfast.nerd.dk>:

>In article <931nat848teub96q3rssjk5isv7lqv0obt@4ax.com>, Gerner wrote:
>>>>
>[PLC]

>Der er en regulering i gang i øjeblikket, der sandsynligvis vil åbne op
>for dette.

PLC forbindelser kan så vidt jeg ved ikke komme igennem transformatorer, så
en udveksling af data transmission vil aldrig blive aktuel igennem el
nettet på backbone niveau. Slutbrugerne sidder jo som bekendt på en
230/10kV transformere over hele landet hvis jeg husker nogenlunde rigtigt.

--
Jens Friholm
POW

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 12-03-01 16:44

In article <Xns9062A952FBA85JensFriholm@130.227.3.84>, Jens Friholm wrote:

> [...]
>nettet på backbone niveau. Slutbrugerne sidder jo som bekendt på en
>230/10kV transformere over hele landet hvis jeg husker nogenlunde rigtigt.

Ja, men det man kan forestille sig er at nesa vil få adgang til disse
trafostationer, på samme måde som tdc har åbnet op for andre udbydere på
centralerne.

--
Andreas Plesner Jacobsen | Flattery will get you everywhere.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 12-03-01 18:16

On Mon, 12 Mar 2001 15:44:14 +0000 (UTC), apj@nerd.dk (Andreas Plesner
Jacobsen) wrote: in <slrn9aprme.ajr.apj@slartibartfast.nerd.dk>

Tja, transformatorene er jo lavet til lav freqvenser, og PLC'en er høj
freqvenser, så det kan godt være at det vil blive ved en for lav
hastighed at det kunne lade sig gøre. Men så kunne man jo sætte et
appratur op på hver side af trafoen, og så er man over det problem. Om
det vil kunne betale sig teknisk/økonomisk ved jeg ikke.

> [...]
>Ja, men det man kan forestille sig er at nesa vil få adgang til disse
>trafostationer, på samme måde som tdc har åbnet op for andre udbydere på

Øhe NESA er da netop dem der har forbindelsen ud til kunderne, dvs.
til kundernes stikledninger fra gaden og ind i huset. Alså i
Nordsjæland, hvis de vil ind på el markedet i resten af landet (når
det bliver åbnet op) så tror jeg ikke at de vil kunne levere data til
de kunder, det stedslige elselskab vil jo nok selv levere de data det
bliver muligt at føre i deres kabler.

--

Med de venligeste hilsner
Ivar Madsen

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 12-03-01 18:56

In article <gm0qat07d6rbg2g8vhavl4c5br3muat70t@4ax.com>, Ivar Madsen wrote:

> [...]
>det bliver åbnet op) så tror jeg ikke at de vil kunne levere data til
>de kunder, det stedslige elselskab vil jo nok selv levere de data det

Regulering...

--
Andreas Plesner Jacobsen | God doesn't play dice.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 12-03-01 19:19

On Mon, 12 Mar 2001 17:56:01 +0000 (UTC), apj@nerd.dk (Andreas Plesner
Jacobsen) wrote: in <slrn9aq3dh.ajr.apj@slartibartfast.nerd.dk>

>så tror jeg ikke at de vil kunne levere data til
>Regulering...

Der er ET kabel til rådighed for et helt område, det ENE kabel har en
begranset båndbrede, jeg tror ikke at den regulering der vil finde
sted, giver et elselskab mulighed for at sende data i anderes områder,
de må nøjes med at sælge el i "udenbys" områder.
Men det er jo hvad vi hver især tror, da AFAIK beslutningerne ikke er
taget,,,

--

Med de venligeste hilsner
Ivar Madsen

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 12-03-01 19:36

"Ivar Madsen" <news-21-09-00@nemo.dyndns.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Men det er jo hvad vi hver især tror, da AFAIK beslutningerne ikke er
> taget,,,

Jo men - Vi må da på god dansk vis - uden noget som helst kendskab, eller
for den sags skyld et besluttet projekt/grundlag, hellere allerede nu
"hegle" skidtet igennem og klandre både den ene og den anden for "de værste
ting"

mvh
Bjørn

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 12-03-01 19:40

In article <98j4vq$ini$1@news.inet.tele.dk>, Bjørn Jørvad wrote:

> [...]
>for den sags skyld et besluttet projekt/grundlag, hellere allerede nu
>"hegle" skidtet igennem og klandre både den ene og den anden for "de værste

Og det er utvivlsomt hvad vi vil se. Det går også under navnet
"forretning"

--
Andreas Plesner Jacobsen | Don't force it, get a larger hammer.

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 12-03-01 19:57

"Andreas Plesner Jacobsen" <apj@nerd.dk> skrev i en meddelelse

> Og det er utvivlsomt hvad vi vil se. Det går også under navnet
> "forretning"

Hvis du med "forretning" mener at tale dårligt om konkurrenterne, så er der
da noget du har misforstået omkring *forretning*.

Det er stort set kun "de ansatte" der "bræger" - De ansvarlige ledere rundt
omkring, ser du stort set aldrig klandre en konkurrent (så skal virksomheden
da være i en ualmindelig presset situation).

Hvorfor tror ansatte altid, de "hjælper" den virksomhed, de er ansat i ved
at tale *dårligt* om konkurrenten?

Husk dog på det gamle ordsprog:" Peger du fingre, vender de tre (3) bagud".

mvh
Bjørn

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 12-03-01 20:38

In article <98j65f$mar$1@news.inet.tele.dk>, Bjørn Jørvad wrote:

>Hvis du med "forretning" mener at tale dårligt om konkurrenterne, så er der
>da noget du har misforstået omkring *forretning*.

Næh....jeg mener ordet "forretning" - det er da ganske logisk i mine
øjne at NESA, TDC og andre tidligere monopoler vil benytte alle de
midler de kan for at vinde markedsandele, på samme måde som alle andre.

>Det er stort set kun "de ansatte" der "bræger" - De ansvarlige ledere rundt
>omkring, ser du stort set aldrig klandre en konkurrent (så skal virksomheden
>da være i en ualmindelig presset situation).

Sjovt nok, jeg synes netop ikke det er de ansatte der har et problem med
TDC, som nok må siges at være den, der bliver slået mest til her.

>Husk dog på det gamle ordsprog:" Peger du fingre, vender de tre (3) bagud".

Tjaeh...her er et ordsprog til dig: "Lad være med at forsøge at lægge
folk ord i munden, for så går det galt" (og det var mig der sagde
det...lige nu, ikke nogen græsk eller tysk filosof)

--
Andreas Plesner Jacobsen | MIT:

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 12-03-01 21:11

"Andreas Plesner Jacobsen" <apj@nerd.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Tjaeh...her er et ordsprog til dig: "Lad være med at forsøge at lægge
> folk ord i munden, for så går det galt" (og det var mig der sagde
> det...lige nu, ikke nogen græsk eller tysk filosof)

Du vinder....

mvh
Bjørn

Fra : Jens Friholm

Dato : 13-03-01 13:23

Ivar Madsen <news-21-09-00@nemo.dyndns.dk> wrote in
> [...]

>appratur op på hver side af trafoen, og så er man over det problem. Om
>det vil kunne betale sig teknisk/økonomisk ved jeg ikke.

Rent elektrisk er det ikke nemt at sætte et udstyr på der laver et eller
andet smart med 10kV på den ene side og 220 V på den anden. Der vil nok
hurtigt komme til at lugte af afbrændt installatør.

--
Jens Friholm
POW

Fra : Gerner

Dato : 13-03-01 13:43

On Tue, 13 Mar 2001 12:22:36 GMT, ggggrrr24@hotmail.com (Jens Friholm)
wrote:

> [...]
>andet smart med 10kV på den ene side og 220 V på den anden. Der vil nok
>hurtigt komme til at lugte af afbrændt installatør.

Hvad hvis el-producenten kun behøvede at lægge lysledere til
transformeren og have en "node" til/fra forbrugerne ?

Det svarer vel lidt til en lokal tlf. centralomstilling til
hovedcentralen.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 13-03-01 17:11

"Jens Friholm" <ggggrrr24@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Rent elektrisk er det ikke nemt at sætte et udstyr på der laver et eller
> andet smart med 10kV på den ene side og 220 V på den anden. Der vil nok
> hurtigt komme til at lugte af afbrændt installatør.

Det kunne nu sagtens laves. Evt med fibre/optokoblere mellem høj- og
lav-spændingsdelene

--
Med Venlig Hilsen

Martin Højriis Kristensen
Svar bedes baseret på RFC1855

Fra : Ivar Madsen

Dato : 13-03-01 19:20

On Tue, 13 Mar 2001 12:22:36 GMT, ggggrrr24@hotmail.com (Jens Friholm)
wrote: in <Xns90638948A6C11JensFriholm@130.227.3.84>

>Rent elektrisk er det ikke nemt at sætte et udstyr på der laver et eller
>andet smart med 10kV på den ene side og 220 V på den anden. Der vil nok
>hurtigt komme til at lugte af afbrændt installatør.

Teknisk ville det ikke være noget problem at have 10KV på den ene
side, og 220V på den anden.
Problemmet vil nærmer være at få noget elektronik til at kunne klare
de 10KV.

--

Med de venligeste hilsner
Ivar Madsen

Fra : Claus Schmidt

Dato : 13-03-01 21:44

"Ivar Madsen" ::

Alt det der PLC-snak forvirrede mig lidt, for PLC plejer at være noget
lidt andet i elektomekanikken, men nu er jeg med igen, det er jo bare
et navn til barnet..

Der er mange ting som forhindrer transmission af datasignaler via
elnettet. En af dem er transformationen, som foregår over tre-fire led
før vi når de tykke højspændingsledninger. Jeg mener ikke at der er
10 kV allerede efter første led, men det kan jo godt være mig der
husker forkert, det er mange år siden jeg rodede med denslags.

Det er såmænd heller ikke så væsentligt om det lige er det ene eller
det andet, for det som slår elektronikken ihjel er ikke spændingen (V)
men strømmen (A).

Allerede på lavspændingsområdet er der transienter som kan være
kraftige nok til at tage livet af meget forskelligt (udstyr), men det kan
man jo filtrere fra, så det er såmænd heller ikke beskyttelsen af udstyret
der er det store problem. Der findes for den sags skyld også
komponenter til høje strømme og spændinger, selvom de jo har en lidt
anden størrelse end dem man finder hvis man kigger indeni en PC'er.

Det der først og fremmest er karakteristisk ved elnettet (ud over at det
er et *distributions*-net, ligesom f.eks. tv-sendenettet, modsat f.eks.
telenettet) er at det er utroligt fejltolerant. Det betyder bl.a. at der er
helt ufattelig meget *støj* på nettet, uden at det af den grund bryder
sammen.

Indenfor en husholdning og over begrænsede geografiske afstande,
hvor det er et mindre antal *fremførings*veje som løber sammen,
kan man med det nødvendige besvær udskille signalerne ad
elektronisk vej, men når man når op på transformerniveau begynder
det at blive meget svært.

Man kan naturligvis ikke sende en serie frekvenser (datasignaler)
igennem en transformator, hvor en hel del andre signaler samtidig
løber og transformatoren selv står og brummer nok så lystigt. Eller
jo, det kan man da godt, men det er en sjov suppe man så vil få
ud på den anden side...

Derfor må signalerne da også opsnappes før de når transformatoren
og videresendes derfra gennem et net der er egnet til kommunika-
tionsformål.

Alt dette for at fortælle... hvad egentlig? Det må vel være noget i stil
med at med den rigtige kombination af lysledere, elektronik og
lavspændings elledninger, så skal det såmænd nok virke ganske
fremragende og så er der ingen grund til at tro at det ikke kan blive
lige så billigt og/eller lige så hurtigt som ADSL.

PowerComs backbone har jeg aldrig hørt nogen beklage sig over
kapaciteten af, og det er jo investerede penge, som "bare" står
og forrrenter sig, så hvis man kan få tunet slutbrugerteknikken
yderligere, så kan det jo gå hen og blive en seriøs konkurrent
til telcoerne på nogle års sigt.

Der er dog lige det der problem med lovgivningen, som også er
nævnt i omtalte artikel, men der er vel ingen der siger at det behøver
at være en af ejerne af elnettet, som også driver kommunika-
tionsvirksomhed. Alternativt kan love jo laves om, selvom politikerne
over en bred kam (imho) er mere end almindeligt bagstræberiske,
snævertsynede, konservative og (enhelmasseederogforbandelser).

Det er jo også muligt at de (elco) kan få lov til at nøjes med at tjene
penge på videresalg af kommunikationskapaciteten på samme måde
som det kendes fra f.eks. banestyrelsen og mobilix, man ved aldrig.

--
[claus]

Fra : Jens Friholm

Dato : 14-03-01 11:14

"Claus Schmidt" <no@no.no> wrote in <98m0pa$2q5$1@news.netscum.dk>:

> [...]

>fremragende og så er der ingen grund til at tro at det ikke kan blive
>lige så billigt og/eller lige så hurtigt som ADSL.

powercom kører udelukkende på fibre (typisk OPGW i højspændingslinierne),
og kommer meget sjældent ud til 10 kV transformerne. Så det er svært at
drage direkte paralleller til PLC mulighederne.

PLC er et delt medie ala kabelmodemmerne så du kan ikke direkte sammenligne
dem med ADSL. Men i forhold til kabelmodemmerne kan de måske konkurrerer.
Infrastrukturen er i hvert fald tilgængelig :)

--
Jens Friholm
POW

Fra : Claus Schmidt

Dato : 19-03-01 00:53

"Jens Friholm" ::

> powercom kører udelukkende på fibre (typisk OPGW i højspændingslinierne),
> og kommer meget sjældent ud til 10 kV transformerne. Så det er svært at
> drage direkte paralleller til PLC mulighederne.

Jeg har fået skrevet en del i denne tråd som måske ikke altsammen
har været lige heldigt formuleret, eller i hvert fald sat sammen
uhensigtsmæssigt.

Jeg nævnte egentlig kun PowerCom for at gøre opmærksom på at
der var alternativer til at sende datatrafikken *gennem* elledningerne,
nemlig i et sideløbende kommunikationsnet - fibre eller ej, men det
er jo tidens modeord, så lad os da bare holde fast ved det

Fra husstand til transformerstation nr. 1 på vejen mod destinationen
kan man jo åbenbart godt bruge el-ledningerne, det er jo det som ligger
i PLC-teknologien, som jeg har forstået det, men derfra bliver
det ulige meget sværere, så når man alligevel skal have lavet en
"bro" over transformatorerne kan man jo ligesågodt sende data videre
for sig, hvis det er nemmere, bedre kan betale sig, eller begge dele.

Alt dette er jo rene spekulationer fra min side, jeg ved såmænd ikke
hvad de reelle overvejelser i elselskaberne går ud på, jeg er ikke
ansat der og ville nok ikke ud med dem hvis jeg var det.

> PLC er et delt medie ala kabelmodemmerne så du kan ikke direkte sammenligne
> dem med ADSL. Men i forhold til kabelmodemmerne kan de måske konkurrerer.
> Infrastrukturen er i hvert fald tilgængelig :)

Jeg er glad for det lille "ala" Teknologien bag de forskellige former
for access-produkter kan man jo altid diskutere om man kan
sammenligne eller ej - for det meste bliver det lidt akademisk og jeg
vil gerne indrømme at jeg ikke ved nok om det til at gøre det på et
kvalificeret niveau, men jeg kan da være med et lille stykke af vejen.

Det som man umiddelbart godt kan sammenligne er de ydelser
som kunden har mulighed for at få, under hovedoverskrifterne
pris og ydelse. Ydelse er jo det sværeste at definere, men hastighed
udbredelse, stabilitet mv. er umiddelbart relevante kriterier, tror
jeg nok

Derfor vil jeg lige holde fast i at jeg godt kan sammenligne med ADSL,
eller for den sags skyld ISDN, standard modem, K2, FWA, eller hvad det
nu ellers måtte hedde - på disse kriterier.

Jeg skrev jo netop:
> [...]

Der er en del usikkerhed indbygget i denne sætning og jeg er
da heller ikke blevet mere overbevist siden jeg skrev den, men jeg
*tror* da *forsåvidt* *nok* at den *kan* komme til at passe *på*
*et* *tidspunkt*.

Med hensyn til infrastrukturen, så er tilgængeligheden da større
mht. el i stikkontakter end den er mht. ADSL på centraler, selv
efter "det firma jeg nu arbejder for" når det erklærede mål om et
par procent under hundrede, men dette er jo ikke et argument
af værdi for andre end dem som er placeret blandt de 5%.

For at der skal blive noget økonomi i det for elcoerne så skal
de jo nok tilbyde noget som også har værdi for den resterende
del af befolkningen, for ellers får de da en begrænset kundeskare.

Det var såmænd bare dette jeg prøvede at formulere.

--
[claus]

Fra : Hajaj®

Dato : 14-03-01 16:24

On Tue, 13 Mar 2001 19:19:56 +0100, Ivar Madsen
> [...]

>side, og 220V på den anden.
>Problemmet vil nærmer være at få noget elektronik til at kunne klare

Jeg tror ikke det er meningen at datatransmissionen skal
foregå over højspændingsledningnerne. Ideen er nærmere at
bruge 220v ledningerne til at få forbindelsen ud til slut
brugeren og så overføre dataene til det 'almindelige'
Internet ved transformerstationerne.
Elnettet er ikke ment som et alternativ til 'backbonenettet'
men bare et alternativ til ADSL/ISDN hos den enkelte bruger.
--
Hajaj®
hajaj@webhiker.remove.dk

Do What Thou Wilt shall be the Whole of the Law

Fra : Ivar Madsen

Dato : 14-03-01 18:24

On Wed, 14 Mar 2001 16:24:25 +0100, Hajaj® <hajaj@webhiker.remove.dk>
wrote: in <213vat4lgf5mvb6gpu2k1du18f9lke7dof@4ax.com>

> [...]
>bruge 220v ledningerne til at få forbindelsen ud til slut
>brugeren og så overføre dataene til det 'almindelige'

Helt enig, og som jeg også har skrevet i et tiderliger indlæg, så er
jeg ikke ligefram sikker på at det kan betale sig øknomisk/teknisk at
bruge elnettet til backbone. Jeg skriver at det er teknisk muligt, og
det fastholder jeg, men jeg tror ikke at det vil kunne betale sig,
framfor ander eksisterende løsninger.

>Elnettet er ikke ment som et alternativ til 'backbonenettet'
>men bare et alternativ til ADSL/ISDN hos den enkelte bruger.

Naæ, mere som alternativ til kabelmodemmer, da det er fælles for hele
strængern fra trafformatorstationen.

--

Med de venligeste hilsner
Ivar Madsen

Fra : Hajaj®

Dato : 14-03-01 22:27

On Wed, 14 Mar 2001 18:24:12 +0100, Ivar Madsen
> [...]

>wrote: in <213vat4lgf5mvb6gpu2k1du18f9lke7dof@4ax.com>

>Naæ, mere som alternativ til kabelmodemmer, da det er fælles for hele

Ja, ok. Mente egentlig bare alternativ til de nuværende
'faste-forbindelser' der kører over telefonlinierne eller
dedikerede dataforbindelser.

Fra : Jensen

Dato : 12-03-01 22:58

"Jens Friholm" <ggggrrr24@hotmail.com> wrote in message
> [...]

> nettet på backbone niveau. Slutbrugerne sidder jo som bekendt på en
> 230/10kV transformere over hele landet hvis jeg husker nogenlunde rigtigt.

Nesa har allerede et rimeligt fibernet bl.a til fjernbetjening af div
afbrydere til trafostationer. så mon ikke det er det de tænker sig brugt som
backbone

Fra : Claus Schmidt

Dato : 13-03-01 21:03

"Jensen" ::

> Nesa har allerede et rimeligt fibernet

Undskyld jeg bryder ind, har været fraværende et stykke tid, er det
monstro ikke PowerCom du mener?

"Rimeligt" er da et pænt udtryk

--
[claus]

Fra : Ivar Madsen

Dato : 13-03-01 21:25

On Tue, 13 Mar 2001 21:02:48 +0100, "Claus Schmidt" <no@no.no> wrote:
in <98lucd$269$1@news.netscum.dk>

>Undskyld jeg bryder ind, har været fraværende et stykke tid, er det
>monstro ikke PowerCom du mener?

NESA har fiber i de fleste højspænings forbindelser.

--

Med de venligeste hilsner
Ivar Madsen

Fra : Claus Schmidt

Dato : 13-03-01 21:56

"Ivar Madsen" ::
> NESA har fiber i de fleste højspænings forbindelser.

Okayda, lad os være enige om at der løber fibre langs med
højspændingsledningerne og at NESA har sat en del af
slagsen op gennem tiderne.

Det skulle da også være nok til at kunne blive enige om at
der er et kommunikationsnet som løber *sideløbende*
med elnettet, endda et med stor kapacitet.

Dermed kan vi vel også blive enige om, at hvis man får flyttet
man ikke at køre over elnettet hele vejen fra den ene forbruger
til den anden?

--
[claus]

Fra : Jensen

Dato : 13-03-01 22:14

"Claus Schmidt" <no@no.no> wrote in message
> "Ivar Madsen" ::
>
> Okayda, lad os være enige om at der løber fibre langs med
> højspændingsledningerne og at NESA har sat en del af
> slagsen op gennem tiderne.

nemlig langs højspændingen, men distributionsnettet på 400/230v siden er jo
unik da den rammer alle uanset beliggenhed

> Det skulle da også være nok til at kunne blive enige om at
> der er et kommunikationsnet som løber *sideløbende*
> med elnettet, endda et med stor kapacitet.

jo på "transmissionssiden"

Fra : Claus Schmidt

Dato : 19-03-01 00:23

"Jensen" ::

> nemlig langs højspændingen, men distributionsnettet på 400/230v siden er jo
> unik da den rammer alle uanset beliggenhed

Jeg er ikke helt sikker på hvad det er jeg har fået formuleret
forkert her i tråden, men noget må der være, for jeg kan ikke
lige gennemskue hvad denne kommentar retter sig imod.

Det er sandt at der er el til alle husstande (sågodtsom) - i
modsætning til de omdiskuterede ADSL-central-ting, der efter
sigende vil nå ud til et par procentpoint færre.

Hvis det er det du hentyder til er vi jo enige, men jeg kan ikke
lige afgøre det.

Når du tænker på elnettet i forhold til den enkelte forbruger
bør du nok ikke tænke på at alle er *forbundet* via de der
250-volts-ledninger eller deromkring.

Lavspændingen er kun den yderste del af "træet" som går fra
elværkerne til kunderne. Før spændingen kommer så meget
ned bliver den transformeret et antal gange. Det betyder at
hvis du skal sende et datasignal fra f.eks. Helsingør til Århus,
så er der ikke fysisk forbindelse mellem 220-volts udtagene
det ene og det andet sted.

Dette er formuleret lidt upræcist, men jeg ved ikke lige hvordan
jeg ellers skal sige det. Husstanden i Århus er del af et net under
en transformerstation i området og tilsvarende for husstanden
i Helsingør. For at data skal komme fra Helsingør til Århus skal
de altså fobi disse to transformatorer.

Dette kan man gøre på flere måder, men man skal altså lave
en "bro" henover transformatorerne - man kan ikke uden videre
sende datasignalerne igennem og regne med at man kan
fange dem igen på den anden side.

Om man så vælger at køre lysledere eller noget andet mellem de
to transformerstationers dækningsområde er en helt anden snak,
det vil for begge husstande være sådan at data sendes eller hentes
via stikket i væggen og et passende stykke isenkram.

--
[claus]

Fra : Jens Friholm

Dato : 14-03-01 11:17

<af0tat02o8upssqht1oveemmk5jh5gc9ch@4ax.com>:

>On Tue, 13 Mar 2001 21:02:48 +0100, "Claus Schmidt" <no@no.no> wrote:
>in <98lucd$269$1@news.netscum.dk>

>NESA har fiber i de fleste højspænings forbindelser.

Nu er Powercom jo ejet af NESA og ELTRA så i har jo begge ret :)

--
Jens Friholm
POW

Fra : Ivar Madsen

Dato : 14-03-01 18:26

On Wed, 14 Mar 2001 10:16:39 GMT, ggggrrr24@hotmail.com (Jens Friholm)
wrote: in <Xns906473EE9BE21JensFriholm@130.227.3.84>

>Nu er Powercom jo ejet af NESA og ELTRA så i har jo begge ret :)

OK, jeg troede bare at det var NESA som havde de fiber langs
højspænings nettet. Men det er alså lagt ud i et selvstændigt selskab.

--

Med de venligeste hilsner
Ivar Madsen

Fra : Ivar Madsen

Dato : 11-03-01 15:42

On Sun, 11 Mar 2001 15:02:20 +0100, Gerner <gm@telefona.dk> wrote: in
> [...]

>kunder hos nesa og omvendt ? For ikke at nævne alle de andre
>forskellige el-levenrandører. Vindmølle lag ?

Der har været noget snak om at NESA skulle kunne levere strøm til
jyder, og de elselskaber de har derover skal kunne levere strøm til os
der bor i NESA's område, hvor langt det er kommet, om om det nogen
sinde bliver til noget ved jeg ikke, tror det, men ved det som sagt
ikke. Men hvis vi nu siger at det bliver til noget imorgen.
Hvis NESA tilbyder internet via elnettet, til nordsjælænder så bliver
det ikke til de kunder der køber deres strøm af et jysk elselskab, det
siger sig selv.

--

Med de venligeste hilsner
Ivar Madsen

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 11-03-01 16:16

"Ivar Madsen" <news-21-09-00@nemo.dyndns.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hvis NESA tilbyder internet via elnettet, til nordsjælænder så bliver
> det ikke til de kunder der køber deres strøm af et jysk elselskab, det
> siger sig selv.

Jeg ved, hvad du mener

Men - man ved aldrig, hvad fremtiden *kan* bringe

mvh
Bjørn

Fra : Anders Lund

Dato : 12-03-01 00:00

Noget helt andet er at jeg ville nødigt have internet på el-nettet, da jeg
tror at det vil være let for fjentelige sjæle at "aflytte" min trafik!!!

Mvh
En nørd

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 12-03-01 00:15

"Anders Lund" <webmaster@123grin.dk> skrev i en meddelelse
> Noget helt andet er at jeg ville nødigt have internet på el-nettet, da jeg
> tror at det vil være let for fjentelige sjæle at "aflytte" min trafik!!!

Det kan jo løses.

Samme problem findes også andre steder (læs: ved andre løsninger).

mvh
Bjørn

Fra : Gerner

Dato : 12-03-01 00:37

On Sun, 11 Mar 2001 23:00:06 GMT, "Anders Lund" <webmaster@123grin.dk>
wrote:

>Noget helt andet er at jeg ville nødigt have internet på el-nettet, da jeg
>tror at det vil være let for fjentelige sjæle at "aflytte" min trafik!!!

Hvad kan bruges til det ? En computer modtager vel ikke andre pakker
end til den ip adresse computeren er tildelt ?

Fra : Søren Boll Overgaard

Dato : 12-03-01 07:43

On Mon, 12 Mar 2001 00:36:54 +0100, Gerner wrote:

>Hvad kan bruges til det ? En computer modtager vel ikke andre pakker
>end til den ip adresse computeren er tildelt ?

Jo, principielt (afhænger af udbyderens udstyr) modtager din computer alle
pakker til maskiner på dit net. Dvs. hvis du har en netmaske på
255.255.255.0 modtager du (potentielt) pakker til 254 forskellige
ip-adresser.

--
Søren O.

There are no stupid questions, but there are a lot of inquisitive idiots.
- Unkown

Fra : Peter Brodersen

Dato : 12-03-01 07:55

On 12 Mar 2001 06:43:10 GMT, boll@fw1.dk (Søren Boll Overgaard) wrote:

> [...]
>pakker til maskiner på dit net. Dvs. hvis du har en netmaske på
>255.255.255.0 modtager du (potentielt) pakker til 254 forskellige

Det er vist meget potentielt. Ved PPP-baserede opkoblinger er man ikke
på samme måde en del af et net, som fx ved en bridget løsning.

--
- Pede
Professionel nørd

Tilhørsforhold/disclaimer: http://www.ter.dk/disclaimer/

Fra : Søren Boll Overgaard

Dato : 12-03-01 07:56

On Mon, 12 Mar 2001 07:55:09 +0100, Peter Brodersen wrote:

>Det er vist meget potentielt. Ved PPP-baserede opkoblinger er man ikke
>på samme måde en del af et net, som fx ved en bridget løsning.

Jeg var ikke klar over at der specifikt var tale om PPP-baserede løsninger.
Det har jo vist at være et problem med boligforeninger med faste
forbindelser, at man er en del af samme net, og dermed kan sniffe alverdens
ting.

Fra : Jesper Skriver

Dato : 12-03-01 13:57

On 12 Mar 2001 06:43:10 GMT, Søren Boll Overgaard wrote:

> [...]
>pakker til maskiner på dit net. Dvs. hvis du har en netmaske på
>255.255.255.0 modtager du (potentielt) pakker til 254 forskellige

Det har intet med L3 addressering at gøre - men afhænger udelukkende
af L1 og L2 topologier.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 12-03-01 14:00

In article <slrn9aphs6.qn.jesper@freesbee.wheel.dk>, Jesper Skriver wrote:

>Det har intet med L3 addressering at gøre - men afhænger udelukkende
>af L1 og L2 topologier.

Og dermed også af L3 til L2 mapping mekanismer, hvis vi skal være
ordkløvere ;)

--
Andreas Plesner Jacobsen | A waist is a terrible thing to mind.

Fra : Ole Nielsby

Dato : 12-03-01 21:38

Gerner <gm@telefona.dk> skrev:

> Hvad kan bruges til det? En computer modtager vel ikke
> andre pakker end til den ip adresse computeren er tildelt?

Med mindre data er grundigt scramblede, er det vel en
smal sag for en elektronikkyndig på samme elledning
at aflytte dem.

Bluetooth er designet til at imødegå aflytningsrisikoen
ved at skifte frekvens hele tiden; måske kan det samme
system overføres til elnet-internet.

ON/***fjern sneglen fra min svaradresse***

Fra : N/A

Dato : 18-03-01 16:39

Fra : N/A

Dato : 18-03-01 16:39

Fra : Peter Tirsek

Dato : 18-03-01 16:39

On Fri, 16 Mar 2001, Ivar Madsen wrote:

> Du kan forøvigt sætte et lighedstegn ved elnettet som data
> forbindelse og så kabel TV-nettet som data net, her er "aflytning" af
> anderes data også mulig.

Mon så ikke også elnettet vil udvikles til at benytte kryptering, som
det er tilfældet på mange (om ikke alle) data-via-kabel-TV teknologier?
Selvom nettet er et broadcast-net, kan du ikke aflytte naboens trafik,
da hans data er krypteret med en anden nøgle end dine egne data.

--
Med venlig hilsen | På Usenet udtaler jeg mig udelukkende som
Peter Tirsek | privatperson, og ikke på vegne af min

Fra : Ivar Madsen

Dato : 18-03-01 16:50

On Sun, 18 Mar 2001 16:38:56 +0100, Peter Tirsek <peter@tirsek.com>
wrote: in <Pine.LNX.4.21.0103181633410.19797-100000@wolfie.tirsek.com>

> [...]
>Selvom nettet er et broadcast-net, kan du ikke aflytte naboens trafik,
>da hans data er krypteret med en anden nøgle end dine egne data.

Jeg vil gå med til at sige "det kan ikke udmilbart gøres" men med
ænderet HW, og rette soft. så kan det godt, da du modtager data'ene.
Det er ligesom med GSM det kan heller ikke udmilbart aflyttes, men
efter sigende skulle HW til at aflytte en GSM samtale findes,,,

--

Med de venligeste hilsner
Ivar Madsen

Fra : Gerner

Dato : 18-03-01 18:53

og hw betyder ?
nørd.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 18-03-01 19:26

On Sun, 18 Mar 2001 18:52:58 +0100, Gerner <gm@telefona.dk> wrote: in
<8ft9bt8iki2o5r7dcv64fgrhg09j4lghup@4ax.com>

>og hw betyder ?

HardWare.

--

Med de venligeste hilsner
Ivar Madsen

Fra : Peter Juhl

Dato : 18-03-01 20:59

"Gerner" wrote...

> og hw betyder ?
> nørd.

Gerner, Gerner, Gerner - det er vist tid til at du tage
dine antidepressiver.

/Peter

Fra : Rea721

Dato : 18-03-01 18:58

"Ivar Madsen" <News-24-02-01@nemo.dyndns.dk> skrev

> Det er ligesom med GSM det kan heller ikke udmilbart aflyttes, men
> efter sigende skulle HW til at aflytte en GSM samtale findes,,,

Ja, det sagde de ihvertifals i TV for noget tid siden. Udstyret koster i
omegnen af 2 Mil Kr... Men det er vel peanuts for en stor virksomhed, hvis
de tilgændgæld kunne aflytte deres konkurenters telefoner

--
rea721@fabel.dk (AKA) Leon Andrea. Bevar Flyvestation Værløse..
Den sidste Operative Flyvestation øst for Storebælt.

Fra : Peter Tirsek

Dato : 19-03-01 17:26

On Sun, 18 Mar 2001, Ivar Madsen wrote:

> Jeg vil gå med til at sige "det kan ikke udmilbart gøres" men med
> ænderet HW, og rette soft. så kan det godt, da du modtager data'ene.

Fair nok. "Intet er umuligt, det er blot et spørgsmål om, hvem man skal
bestikke til at gøre det". :)

(Måske ville det endda i dette tilfælde være billigere at bestikke en
korrupt sysadm til at foretage aflytningen, end at investere i det
nævnte udstyr.

Fra : Jensen

Dato : 12-03-01 22:55

"Gerner" <gm@telefona.dk> wrote in message
> On Sun, 11 Mar 2001 11:23:56 +0000 (UTC), apj@nerd.dk (Andreas Plesner
> Jacobsen) wrote:

> Hvordan vil f.eks. nesa gøre deres elnet internet landsdækkende ?

Elnettet hænger sammen på sjælland og ørerne for sig og i fyn og jylland for
sig
så kn man vel bruge nogle fibertråde på storebælt til at hægte dem sammen

> Hvordan kan f.eks. københavns energi sælge internet via elnettet til
> kunder hos nesa og omvendt ?

Fordi det hænger sammen Amagerværket drives af Kbh´s energi men hænger
sammen med adveøre

For ikke at nævne alle de andre
> forskellige el-levenrandører. Vindmølle lag ?

Fordi alle vindmøller skal være på nettet for at kunne køre, ellers har man
vel heller ikke noget strøm når møllerne ikke kører

jensen

Fra : Gerner

Dato : 12-03-01 23:40

On Mon, 12 Mar 2001 21:54:39 GMT, "Jensen" <hmmm@yahoo.com> wrote:

>Fordi alle vindmøller skal være på nettet for at kunne køre, ellers har man
>vel heller ikke noget strøm når møllerne ikke kører

Så når vinden blæser, så cuttes internetadgangen, hvor sjovt.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 13-03-01 06:56

On Mon, 12 Mar 2001 21:54:39 GMT, "Jensen" <hmmm@yahoo.com> wrote: in
<zAbr6.11401$lk1.369078@twister.sunsite.dk>

>Fordi alle vindmøller skal være på nettet for at kunne køre, ellers har man
>vel heller ikke noget strøm når møllerne ikke kører

Ellsers har de heller ikke noget strøm til at holde vingerne igang,
mellem vindstødene.
Og nej jeg laver ikke fis her, "generatoren" brugers faktisk som
motor, mellem vindstødene. Men vi er jo OFT her, så fut selv.

--

Med de venligeste hilsner
Ivar Madsen

Fra : Ole Rasmussen

Dato : 13-03-01 18:56

Hej...

> [...]

>mellem vindstødene.
>Og nej jeg laver ikke fis her, "generatoren" brugers faktisk som

Aha! - så forstår jeg bedre hvorfor de 3 vindmøller jeg har stående her
lige uden for min hoveddør, næsten altid kører lystigt når det er
absolut vindstille, medens de ofte holder aldeles stille når det stormer
en halv orkan... Jeg, og mange andre her i området har længe undret sig
over den lidt omvendte funktion.

Iøvrigt forstår jeg ikke alle de "Nej, det virker ikke" indlæg i denne
tråd når nu NESA informerede (Bla. på den link som Ivar startede tråden
med) jo netop for nogle dage siden om at deres forsøg forløb fuldt
tilfredstillende, og at de regner med at starte kommercielt med Internet
via elnettet i løbet af forsommeren...

--
M.v.h. Ole®

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 13-03-01 20:47

In article <j1msatgflm6c8f6c2kvrjmoain7lftcoh2@4ax.com>, Ole Rasmussen wrote:

> [...]
>med) jo netop for nogle dage siden om at deres forsøg forløb fuldt
>tilfredstillende, og at de regner med at starte kommercielt med Internet

Der er to typer "Det virker ikke" - den ene er min: "PLC modemmer kan
ikke købes fra producenterne endnu". Den anden handler om at det ikke er
muligt at bruge det overordnede 10KV net til transmission (endnu).

--
Andreas Plesner Jacobsen | I'd love to kiss you, but I just washed my hair.

Fra : Claus Schmidt

Dato : 13-03-01 22:05

"Andreas Plesner Jacobsen" ::

> Der er to typer "Det virker ikke"

Rettelse: *mindst* to typer

> - den ene er min: "PLC modemmer kan
> ikke købes fra producenterne endnu".

Power-Wire-Modemer kan man såmænd godt købe, her
er et eksempel: http://www.data-linc.com/mdl500.htm

> Den anden handler om at det ikke er
> muligt at bruge det overordnede 10KV net til transmission (endnu).

Ja, det er en lidt akademisk snak, men meget sjov egentlig, for
hvorfor skal det da absolut være et krav at kommunikationen
skal køre på ledninger hvor der også løber højspænding?

Og så er der den tredje: (El-)selskabet udbyder ikke PLC (eller
ADSL, whatever) endnu! evt. med tilføjelsen "i *mit* område".

Den kender vi jo godt

--
[claus]

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 13-03-01 23:34

In article <98m214$36u$1@news.netscum.dk>, Claus Schmidt wrote:

>Power-Wire-Modemer kan man såmænd godt købe, her
>er et eksempel: http://www.data-linc.com/mdl500.htm

Ikke rigtig et relevant eksempel, så vidt jeg kan se.

--
Andreas Plesner Jacobsen | Not everything worth doing is worth doing well.

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 14-03-01 00:17

> Ikke rigtig et relevant eksempel, så vidt jeg kan se.

Så prøver jeg med et par Links til orientering omkring subject:

http://www.ipcf.org/

http://www.homeplug.org/

http://www.nortelnetworks.com/index.html

Dem der nok kunne blive mest generede af PLC er nok Kortbølge
Radioamatørerne.....

mvh
Bjørn

Fra : Ivar Madsen

Dato : 14-03-01 18:32

On Tue, 13 Mar 2001 22:34:11 +0000 (UTC), apj@nerd.dk (Andreas Plesner
Jacobsen) wrote: in <slrn9at833.ajr.apj@slartibartfast.nerd.dk>

>Ikke rigtig et relevant eksempel, så vidt jeg kan se.

Kik sådan ca. midt på siden. Eller hop direkte til modellen
http://www.data-linc.com/lcm100.htm

|Line Carrier Modem for data over power lines
|LCM/MDL 500
|The LCM/MDL500 with high voltage interface and powerline isolators
|permits full duplex data transmission over in-use power lines at up to
|9600 baud. Line voltage and current can be up to 600 volts and 200 amps.
|Data-Linc Group’s PLI500 Power Line Isolators block outside noise
|produced by the power grid from interfering with data reliability.

Ikke den store hastighed, vi alle drømmer om, men aligevel,,,

--

Med de venligeste hilsner
Ivar Madsen

Fra : Allan Olesen

Dato : 13-03-01 20:32

Ivar Madsen <news-21-09-00@nemo.dyndns.dk> wrote:

>Ellsers har de heller ikke noget strøm til at holde vingerne igang,
>mellem vindstødene.

Er der i øvrigt andre end mig, der har bemærket, at det er begyndt at
blæse meget mere de seneste år - efter man har plastret landskabet til
med vindmøller...

--
Allan Olesen, Lunderskov
"SNART is a registered trademark of TransNet."

Fra : Gerner

Dato : 13-03-01 21:29

Prøv den der i vittighedsgruppen.
Du fraviger med vilje denne tråds emne.

Fut netikette.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 13-03-01 21:47

On Tue, 13 Mar 2001 21:29:29 +0100, Gerner <gm@telefona.dk> wrote: in
<ul0tatouhsisdbs09b0brsh42g4r2u0hed@4ax.com>

>Prøv den der i vittighedsgruppen.
>Du fraviger med vilje denne tråds emne.

Øhe, en enkelt joke, der var så oplagt kan vi vel nok overleve,,,

>Fut netikette.

Nix, jeg poster ikke i en gruppe jeg ikke selv holder, det tillader
mit system simpelthen ikke,,,

--

Med de venligeste hilsner
Ivar Madsen