2 ting!
Fra : otn

Dato : 25-01-03 00:33

Halløj,
Kender du et "log" program, der kan vise hvornår min mac bliver tændt og
slukket - med angivelse af såvel tid som dato?
Hvordan er det nu med en beige G3 og ram - hvad skal de hedde? - og er
det ligegyldigt hvordan sammensætningen er? ( det ved du da Erik R. S. )

PFT

otn

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 25-01-03 01:39

otn <otn@stofanet.dk> wrote:

> Hvordan er det nu med en beige G3 og ram - hvad skal de hedde? - og er
> det ligegyldigt hvordan sammensætningen er? ( det ved du da Erik R. S. )
>
> PFT
>
> otn

PC100 eller PC133.

Og så er der noget om at denne gamle G3'er ikek kan klare RAM klodser
over en given (fysisk) størrelse. Husker dog ikek hvad denne var...

--
Peter - http://titancity.com/about.html
http://haxor.dk/islamnyt/

Fra : Per Rønne

Dato : 25-01-03 05:45

Peter Bjørn Perlsø <no_spam@invalid_email.com> wrote:

> Og så er der noget om at denne gamle G3'er ikek kan klare RAM klodser
> over en given (fysisk) størrelse. Husker dog ikek hvad denne var...

Gælder det samme for G4/867? Ellers må vil vel regne med at vi snart kan
proppe 1 G klodser i maskinen, så den kan nå op på 3 G.
--
Cand.scient. Per Erik Rønne
Frederikssundsvej 308B, 3. tv.

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 25-01-03 11:52

Per Rønne <per@ronne.invalid> wrote:

> Gælder det samme for G4/867? Ellers må vil vel regne med at vi snart kan
> proppe 1 G klodser i maskinen, så den kan nå op på 3 G.

Jeg mener ikke at RAM controlleren kan håndtere klodser over 512 MB.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 25-01-03 04:36

Hej Ole

otn wrote:

> Kender du et "log" program, der kan vise hvornår min mac bliver tændt og
> slukket - med angivelse af såvel tid som dato?

Jeg mente, jeg fornylig havde set noget i den retning, og det stemte...
Apple BootLogger 1.0 arbejder på AppleScript basis. Link:
<http://www.versiontracker.com/moreinfo.fcgi?id=13873&db=mac>

> Hvordan er det nu med en beige G3 og ram - hvad skal de hedde? - og er
> det ligegyldigt hvordan sammensætningen er? ( det ved du da Erik R. S. )

Hvis det er en tower model, så kan du bruge stort set alle PC100 moduler,
sålænge du holder dig til samme type, - fx. CL3, CL2.... De skal bare være
64bits. Største modul er 256mb pr slot.

Hvis det er desktop, så er der visse krav til den rent fysiske størrelse,
da pladsen er meget lille. Der sidder jo en blæser lige over de 3 sokler.
Mål den/de blokke, du allerede har med en skydelære, så du får helt
nøjagtig mål. I forhold til de originale, så er der ca. 1,5mm ekstra plads,
ellers går blæsergitteret imod kanten af RAM blokken. Det betyder, at du
ikke kan få den øverste computerblok lukket helt, så snaplåsene går i hak,
hvis modulerne er for høje. Det gør dog ikke noget, hvis det kun drejer sig
om 2-3mm, så kan du godt lukke den øverste blok ned og sætte kabinettet på
igen, men så er det ikke tilrådeligt at flytte med computeren, fordi det
ikke er låst fast i snaplåsene.

Selve typen er enten PC66 eller PC100, CL3 og CL2, 2-2-2 og enten 128Mbits
eller 256Mbits intern hastighed. Man må ikke blande 128 og 256Mbits
moduler, og man bør ikke blande PC66 og PC100, da RAM'en regnes altid efter
laveste fællesnævner. - Hvis du fx. har den originale PC66 32mb CL3
(128Mbits) og sætter en PC100 CL2 (128Mbits) i, så vil al RAM regnes efter
den originale 32mb blok.

Vælg en PC100 CL2 2-2-2. Det giver den bedste performance/ydelse.

Er du interesseret, så har jeg en enkelt blok splinterny Mercury/Texas
Instruments 256mb CL2 liggende, som er specielt beregnet til Beige G3DT
modellerne. Jeg har også en Kingston KVR100X64/256 CL2 modul, som jeg selv
har haft i min egen DT, men den er lige den tand for høj til at låsene kan
gå på plads, - men det virker perfekt!. Så du må gerne kontakte mig
off-list, hvis det har interesse. Der er lifetime warranty på begge.

mvh. Erik Richard

PS. Du kan ringe på 86250963 inden kl. 16:00

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 25-01-03 10:28

In article <1fpbg1b.1ofm7j91arnf0iN%otn@stofanet.dk>, otn wrote:
> Halløj,
> Kender du et "log" program, der kan vise hvornår min mac bliver tændt og
> slukket - med angivelse af såvel tid som dato?

Se i /var/log/system.log