SPV forvirring
Fra : Gitte Madsen

Dato : 24-01-03 09:58

Hej med Jer.

Jeg har læst mange gode indlæg omkring SPV´en, men må indrømme, at jeg
stadig føler mig lidt forvirret. Jeg vil derfor tillade mig at trække
lidt på Jeres ekspertise.

Jeg står for at skulle købe ny mobiltelefon, men har svært ved at
finde én, som lige passer til mit behov.

Jeg ringer faktisk ikke ret ofte fra min mobiltelefon, og bruger den
mest i "nødsituationer", til hurtige beskeder.

Jeg kan derimod rigtigt godt li´ alt det lir det normalt følger med
sådan en sag. Det vil sige: funky ringetoner, billedbeskeder, mulighed
for at lytte til mp3´ere, tage billeder o.s.v.

SPV´en kunne derfor være en oplagt mulighed, da jeg også er
computerfreak, og godt kan li´ muligheden for synkronisering af
Outlook adressebog m.v.

Så langt så godt. Mit problem er bare, at jeg frygter at få en
kæmperegning hver måned, hvis jeg investerer i sådan et dyr.

Mine spørgsmål er derfor som følger:

1. Er der een der kan komme med et overslag over hvor meget alm. brug
af GPRS vil løbe op i? Jeg vil nok kun "surfe" en smule, og en gang
imellem checke e-mail. Jeg ved godt, at man betaler kr. 25,- pr. MB
gennem Orange, men det kan være svært at overskue hvor meget man reelt
vil hente. Jeg kunne godt finde på at have Messenger kørende en hel
dag, men måske kun sende og modtage et par beskeder.

2. Hvis jeg køber en unlocked SPV og vælger f.eks. Sonofon istedet for
Orange, hvilke funktioner går jeg så glip af, udover selvfølgelig
opdateringen fra Orange? Er det noget I vil anbefale, eller forsvinder
hele fidusen med SPV? Kan man stadig hente og installere nye spil,
hvis man ikke har Orange abon.?

3. Jeg har læst lidt om problematikken omkring, at andre kan pinge
een, så man får en kæmperegning. Er det en reel trussel, og ville man
selv komme til at hænge på regningen?

4. Kameraet - tager det billeder i nogenlunde kvalitet? Jeg er
selvfølgelig klar over, at det ikke vil kunne sammenlignes med et godt
digitalkamera, men man skulle da gerne kunne se hvad billedet
forestiller.

5. Hvor mange mp3´ere kan der som standard ligge? Og hvad er prisen på
f.eks. et 128 mb kort?

Ja, det var mange spørgsmål, men jeg er taknemmelig for alle inputs og
svar I måtte have. Jeg er da godt klar over, at man får hvad man
betaler for, men jeg synes bare ikke, at jeg vil udskifte min
nuværende regning på ca. 120,- i kvartalet hos Sonofon med måske kr.
500,- - 600,- hos Orange "bare" fordi jeg har checket e-mail nogle få
gange, eller checket en adresse på Krak.

Venlig hilsen

Gitte Madsen

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 24-01-03 18:01

"Gitte Madsen" <gitte_madsen@hotmail.com> wrote

> Så langt så godt. Mit problem er bare, at jeg frygter at få en
> kæmperegning hver måned, hvis jeg investerer i sådan et dyr.

Det er jo netop pointen med et 'dyr' som en SPV...og bl.a. også derfor
operatøren giver et så stort tilskud som de gør.

> [...]
> vil hente. Jeg kunne godt finde på at have Messenger kørende en hel
> dag, men måske kun sende og modtage et par beskeder.

Nu er GRPS-forbrug en ret ny ting, så jeg tror det er for tidligt at
definere et 'normalt forbrug'.
Småforbrug, vel omkring 100,- pr md
Storforbrug, flere tusinde pr md.

Den kan jo f.eks streame P3, hvilket kan blive en dyr fornøjelse, men ganske
brugbart hvis man lige skal høre nyhederne.

Messenger kan vist også blive ganske bekosteligt, da den genererer lidt
trafik af sig selv.

> [...]
> opdateringen fra Orange? Er det noget I vil anbefale, eller forsvinder
> hele fidusen med SPV? Kan man stadig hente og installere nye spil,

Umiddelbart ser jeg ingen minus'er udover dem du selv nævner.
Opgraderinger kan man jo hente, ved f.eks at låne et SIM-kort af en bekendt,
som bruger Orange.
Der er også mulighed for at connecte via sin PC's i-net forbindelse
[pass-through].

> 3. Jeg har læst lidt om problematikken omkring, at andre kan pinge
> een, så man får en kæmperegning. Er det en reel trussel, og ville man
> selv komme til at hænge på regningen?

Muligheden er der, mn jeg mener ikke den er specielt truende.
Hvis det bliver et kendt problem, så bliver der lukket i firewall'en.

> [...]
> selvfølgelig klar over, at det ikke vil kunne sammenlignes med et godt
> digitalkamera, men man skulle da gerne kunne se hvad billedet

Ja, jeg syntes det tager rimelige bileder, bedre end både 7650 og P800
http://wargamez.dk/rivmin/spv/pics/

> 5. Hvor mange mp3´ere kan der som standard ligge? Og hvad er prisen på
> f.eks. et 128 mb kort?

Det medfølgende kort er til grin, køb et 128MB.
Mit kostede 659,- incl USB-holder.
http://www.mymusic.dk/shop/visvare.asp?id=290

> [...]
> 500,- - 600,- hos Orange "bare" fordi jeg har checket e-mail nogle få
> gange, eller checket en adresse på Krak.

Har Orange ikke en online regnings-status-ting man evt kan følge med på ?

--
Mvh Henrik.

Fra : Gitte Madsen

Dato : 24-01-03 20:14

Hej Henrik.

Tak for dit svar, som jeg bestemt kan bruge. Jeg synes, at billederne ser
fine ud. De lever op til hvad man kan forlange af den type kamera, synes
jeg.

Jeg kan stadig ikke beslutte mig, men du har da hjulpet mig på vej. Hvis
andre har et par gode råd er de meget velkomne.

v.h.

Gitte Madsen