/ Forside / Interesser / Rejser / Rejser & Udflugter / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Rejser & Udflugter
#NavnPoint
Nordsted1 10159
refi 6552
ans 4342
HelleBirg.. 2810
katekismus 2544
piaskov 2400
dova 2399
svendgive.. 2305
Teil 2130
10  jakjoe 1830
Bil ned i Europa
Fra : Jesper Christiansen


Dato : 24-01-03 10:03

Hejsa,

En af mine gamle klassekammerater og jeg, har tænkt på at føre en drøm ud i
livet i midten af April - nemlig at tage hans bil ned i Europa, uden nogle
egentlige mål.. men bare køre efter "højre eller venstre?" princippet. I den
forbindelse ville vi gerne høre, om der var noget vi skulle være opmærksomme
på når vi kørte derned af? (vi er ny hvad bil rejser osv angår).. Noget
specifikt man skal være opmærksomme med i forskellige lande? regler etc?

Hvad med oplevelser, er der noget som bare er værd at se?

Med venlig hilsen
Jesper Christiansen



 
 
o&u (24-01-2003)
Kommentar
Fra : o&u


Dato : 24-01-03 13:25

On Fri, 24 Jan 2003 10:02:53 +0100, "Jesper Christiansen"
<raze@ostenfeld.dk> wrote:

>Hejsa,
>
>En af mine gamle klassekammerater og jeg, har tænkt på at føre en drøm ud i
>livet i midten af April - nemlig at tage hans bil ned i Europa, uden nogle
>egentlige mål.. men bare køre efter "højre eller venstre?" princippet. I den
>forbindelse ville vi gerne høre, om der var noget vi skulle være opmærksomme
>på når vi kørte derned af? (vi er ny hvad bil rejser osv angår).. Noget
>specifikt man skal være opmærksomme med i forskellige lande? regler etc?
>
>Hvad med oplevelser, er der noget som bare er værd at se?
>

Altså den der by i Tyskland: Ausfart

er alletiders.

Spørgsmålet er for generelt. Jeg vil bare skrive: husk at det er ikke
så væsentligt, hvor du er, men hvad du laver.

hilsen

John

Søren Blom (24-01-2003)
Kommentar
Fra : Søren Blom


Dato : 24-01-03 14:14

"o&u" <johnknuhtsen@mail.dk> skrev i
>
> Altså den der by i Tyskland: Ausfart
>

Den er enorm stor, så der må være meget at se

--
Søren Blom
soren@blom.dk



OK (24-01-2003)
Kommentar
Fra : OK


Dato : 24-01-03 19:53

>
> Den er enorm stor, så der må være meget at se
>
..........og når i trænger til et hvil, kan i gøre det på rastepladsen der
hedder "bitte sauberhalten"

Mvh Ole



Birgitte Abkjær (24-01-2003)
Kommentar
Fra : Birgitte Abkjær


Dato : 24-01-03 15:29


"Jesper Christiansen" <raze@ostenfeld.dk> skrev i en meddelelse
news:b0qvft$arb$1@eising.k-net.dk...
> Hejsa,
>
> En af mine gamle klassekammerater og jeg, har tænkt på at føre en drøm ud
i
> livet i midten af April - nemlig at tage hans bil ned i Europa, uden nogle
> egentlige mål.. men bare køre efter "højre eller venstre?" princippet. I
den
> forbindelse ville vi gerne høre, om der var noget vi skulle være
opmærksomme
> på når vi kørte derned af? (vi er ny hvad bil rejser osv angår).. Noget
> specifikt man skal være opmærksomme med i forskellige lande? regler etc?
>
> Hvad med oplevelser, er der noget som bare er værd at se?
>
> Med venlig hilsen
> Jesper Christiansen
>

Hej

Hvis I kører over Pyrenæerne fra Frankrig til Spanien skal I passe på
"landevejsrøverne". Der bliver brugt flere kneb. Blandt andet kan man få
tegn fra en eller flere forbikørende om, at der er noget i vejen med hjulene
eller andet, og idet man stiger ud, bliver man mere eller mindre voldsomt
frarøvet sine værdigenstande.

Det er også brugt på rastepladser, at den part, der måske er tilbage i bilen
får besked fra en venlig bilist om, at vennen har fået et ildebefindende på
toilettet. Resultat: man skynder sig afsted, og glemmer formodentlig at låse
bilen efter sig.

Det er især dette område af Europa, det er galt med (og - har jeg læst - de
gamle Østlande.)

VH Birgitte



Flemming Jørgensen (24-01-2003)
Kommentar
Fra : Flemming Jørgensen


Dato : 24-01-03 21:53

Jesper Christiansen wrote:
> En af mine gamle klassekammerater og jeg, har tænkt på at føre en drøm ud
i
> livet i midten af April - nemlig at tage hans bil ned i Europa, uden nogle
> egentlige mål.. men bare køre efter "højre eller venstre?" princippet. I
den
> forbindelse ville vi gerne høre, om der var noget vi skulle være
opmærksomme
> på når vi kørte derned af? (vi er ny hvad bil rejser osv angår).. Noget
> specifikt man skal være opmærksomme med i forskellige lande? regler etc?

Hej Jesper.

Du skal ikke tage dig af de store drenge, de driller bare ;) ("ausfahrt"!)
:D

Først ville jeg stoppe i Hamburg og tage lidt rundt i de gamle kvarterer,
hvor der er altid liv.
Næste stop må være Heidelberg (via Frankfurt) der er en større
uddannelsesby, hvor der er masser af musik og caféer.
Dernæst ville jeg lægge an til landing i Como i norditalien, (via Basel og
Zurich) hyggelig by med masser af udsigt, restauranter, caféer og turister.
Nu ville jeg være i et dilemma! Enten ville jeg tage østover til Toscana
eller også ville jeg køre sydvest til Ventimiglia ved middelhavet
(fransk/italienske grænse)
Jeg ville nok vælge turen over Frankrig og køre mod Cannes og derfra køre
nordover mod Digne, Gap, Valence og Lyon. Hvis I er til duftevand, ville jeg
foreslå at I smuttede forbi Grasse (på vejen mod Digne fra Cannes).
Jeg ville æde og drikke mig igennem Frankrig lige indtil jeg lander i Knokke
ved den belgiske grænse, hvorpå jeg ville søge mod Amsterdam (yiihaa)
Jeg ville slutte af med en rolig tur op gennem digerne op til grænsen via
Groningen igen via Bremen, "dan nach hause".

Jeg ville vælge denne rute for at se typiske/klassiske scenarier for de
enkelte lande og finde de ting der kunne have interesse i området. Denne tur
er helt og aldeles en landetur.

Hvis der er temaer I absolut vil se/opleve må I lægge ruten efter det, men i
så fald må I være meget mere specifikke med jeres ønsker hvis I ønsker mere
dettaljeret hjælp her i gruppen.

Med hensyn til praktiske råd om selve kørslen ville jeg kort mene at I skal
gøre jer selv den tjeneste at lægge en rute der giver jeg tid til at se og
ikke så meget køre!
Vær opmærksom på at det godt kan betale sig at køre af motorvejen for at
tanke op og sove, men hvis penge er det mindste problem er det selvfølgelig
lige meget med at køre fra ;)Normal er 95 og super er 98.

Jeg (vi) har oplevet mange sjove ting ved at havne på et lille
gasthaus/hotel nogle kilometre fra motorvejen. Hyggelige mennesker, bryllup,
fodboldaften hvor tyskerne tabte 4 eller 5-0 til englænderne (tror jeg) osv
osv.

Vær opmærksom på at overnatninger op de store tankanlæg ikke altid er
sikkert og I kan risikere at blive rullet, af tyvebander.

Når I stiller bilen så sørg for at læse gadens navn og husnummeret hvor I
parkerede, specielt når I parkerer i store byer. Det er meget nemt at miste
orienteringen.

Husk at i Tyskland kører de meget stærkt og selv om I tror at den bil i
bakspejlet er meget langt væk, kan I være sikker på at I et splitsekund
senere får det lange lys af en V8´er, hvis I ikke rubber jer ind i
"danskersporet".

På autobahnen er der en fletteregel der skal sikre trafikkens afvikling. Det
er faktisk blevet lovstof at flette én og én ved reducering af kørebaner ved
f.eks. vejarbejde.

Jeg kører så vidt muligt altid tirsdag, onsdag eller torsdag nat ned gennem
Tyskland, da der typisk er meget lidt trafik, selv om sommeren kan der være
forbavsende lidt biler.

Husk at tjekke dyttens bremsevæske, kølervæske, olie, tjek slanger, dæk,
reservehjul osv.
Det er en god ide at skifte olie og oliefilter !!
Er I i tvivl om hvor gammel bremsevæsken er...så skift den! Bjergkørsel kan
blive livsfarligt!!
Huskeråd: Kør ned af et bjerg i det gear der bruges når du kører op.
Husk forsikringspapirer, kørekort, pas, registreringsattest osv.

Det er forøvrigt tankevækkende at se hvor mange danske småbiler der
havarerer i Kasselbakkerne. Rigtig danskerdræber.

Tag et visakort med og ikke så mange Euro. Del kontanterne i mellem jer, så
hvis I taber dem er tabet til at bære.


Dette er sakset fra FDM:
1. Hvis du ikke føler dig fuldstændig tryg ved at kaste dig ud i
ferietrafikken i bil, så vælg en anden rejseform

2. Planlæg turen med en fornuftig, ikke for høj rejsehastighed.

3. Planlæg selve kørslen omhyggeligt. Se langt frem, læs trafikbilledet og
undgå voldsomme eller hasarderede manøvrer.

4. Indlæg hyppige pauser, især når der er børn med i bilen. Det er også
vigtigt at få rørt sig og ikke mindst at få drukket rigeligt med væske. Husk
at små, men hyppe måltider er bedre end ét stort.

5. Motorvejens nødspor er ikke beregnet til tissepauser, heller ikke til
småbørn. Er der et barn i bilen, der ikke kan holde sig til næste
rasteplads, så kør ud af en frakørselsrampe og hold ind på nødsporet her.
Det må man ganske vist heller ikke, men her er hastigheden meget lavere og
risikoen tilsvarende mindre.

6. Ved motorstop på stærkt trafikeret vej: Få alle passagerer ud af bilen og
om bag autoværnet. Påkørselsulykker er hyppige og har som regel voldsomme
konsekvenser.

7. Kør tydeligt. Lad andre trafikanter forstå, hvad du har til hensigt.

8. Giv tegn ved vognbaneskift. Det er en selvfølge i de fleste lande.

9. Brug katastrofeblinket ved en hård nedbremsning. Det er kutyme i
udlandet, og de andre bilister forventer at se det. Blinket kan betyde
forskellen mellem en sikker nedbremsning og en påkørsel bagfra.

10. Læs bilen med omtanke. Tunge ting placeres lavt og længst fremme. Brug
kun tagboksen til lette ting.

11. Sørg for gode, let overskuelige kort. Oversigtskort til de lange stræk,
detailkort når du nærmer dig målet.

12. Prøv aldrig at hævde din ret i trafikken. Det er for farligt. Ligger der
en bil lige i hælene på dig, så lad den slippe uden om, så du kan bestemme
afstanden til den.

13. Flet rigtigt på motorvej: Færdelsloven siger blot, at alle parter skal
"udvise gensidig hensyntagen". Men denne vage formulering kan man ikke bruge
i praksis, hvor det til enhver tid er den, der har en flettende bil "foran
for tværs" - altså skråt foran - der må lette på speederen og flette ind bag
den anden. Uanset om man fletter ind fra højre eller venstre.

14. Kommer man fra en rasteplads, skynder man sig op i fart, så man kan
flette ind i trafikstrømmen uden at sinke den mere end højst nødvendigt.
Husk, at det er fartforskellen, der er farlig.

15. Sørg altid for godt udsyn gennem bak- og sidespejle. Brug dem hyppigt og
regelmæssigt. I udlandet, specielt Tyskland, køres der stadig meget
hurtigere end mange danske bilister er vant til.

*************************************************************

Må hellere stoppe her, men som I sikkert har forstået, er der en del ting
som er klogt at huske inden afgang.
--
Hilsen

Flemming Jørgensen
remove fbi.



Flemming Jørgensen (24-01-2003)
Kommentar
Fra : Flemming Jørgensen


Dato : 24-01-03 22:00

Flemming Jørgensen wrote:
> Må hellere stoppe her, men som I sikkert har forstået, er der en del ting
> som er klogt at huske inden afgang.

Den foreslåede rute er ca. 4k. km. lang er kan -sagtens- køres på 14 dage!
;)

--
Hilsen

Flemming Jørgensen
remove fbi.



Birgitte Abkjær (25-01-2003)
Kommentar
Fra : Birgitte Abkjær


Dato : 25-01-03 11:27


"Flemming Jørgensen" <flej@fbi.jubiimail.dk> skrev i en meddelelse
news:3e31a7a9$0$83840$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Jesper Christiansen wrote:
> > En af mine gamle klassekammerater og jeg, har tænkt på at føre en drøm
ud
> i
> > livet i midten af April - nemlig at tage hans bil ned i Europa, uden
nogle
> > egentlige mål.. men bare køre efter "højre eller venstre?" princippet. I
> den
> > forbindelse ville vi gerne høre, om der var noget vi skulle være
> opmærksomme
> > på når vi kørte derned af? (vi er ny hvad bil rejser osv angår).. Noget
> > specifikt man skal være opmærksomme med i forskellige lande? regler etc?
>
> Hej Jesper.
>
> Du skal ikke tage dig af de store drenge, de driller bare ;) ("ausfahrt"!)
> :D
>
> Først ville jeg stoppe i Hamburg og tage lidt rundt i de gamle kvarterer,
> hvor der er altid liv.
> Næste stop må være Heidelberg (via Frankfurt) der er en større
> uddannelsesby, hvor der er masser af musik og caféer.
> Dernæst ville jeg lægge an til landing i Como i norditalien, (via Basel og
> Zurich) hyggelig by med masser af udsigt, restauranter, caféer og
turister.
> Nu ville jeg være i et dilemma! Enten ville jeg tage østover til Toscana
> eller også ville jeg køre sydvest til Ventimiglia ved middelhavet
> (fransk/italienske grænse)
> Jeg ville nok vælge turen over Frankrig og køre mod Cannes og derfra køre
> nordover mod Digne, Gap, Valence og Lyon. Hvis I er til duftevand, ville
jeg
> foreslå at I smuttede forbi Grasse (på vejen mod Digne fra Cannes).
> Jeg ville æde og drikke mig igennem Frankrig lige indtil jeg lander i
Knokke
> ved den belgiske grænse, hvorpå jeg ville søge mod Amsterdam (yiihaa)
> Jeg ville slutte af med en rolig tur op gennem digerne op til grænsen via
> Groningen igen via Bremen, "dan nach hause".
>
> Jeg ville vælge denne rute for at se typiske/klassiske scenarier for de
> enkelte lande og finde de ting der kunne have interesse i området. Denne
tur
> er helt og aldeles en landetur.
>
> Hvis der er temaer I absolut vil se/opleve må I lægge ruten efter det, men
i
> så fald må I være meget mere specifikke med jeres ønsker hvis I ønsker
mere
> dettaljeret hjælp her i gruppen.
>
> Med hensyn til praktiske råd om selve kørslen ville jeg kort mene at I
skal
> gøre jer selv den tjeneste at lægge en rute der giver jeg tid til at se og
> ikke så meget køre!
> Vær opmærksom på at det godt kan betale sig at køre af motorvejen for at
> tanke op og sove, men hvis penge er det mindste problem er det
selvfølgelig
> lige meget med at køre fra ;)Normal er 95 og super er 98.
>
> Jeg (vi) har oplevet mange sjove ting ved at havne på et lille
> gasthaus/hotel nogle kilometre fra motorvejen. Hyggelige mennesker,
bryllup,
> fodboldaften hvor tyskerne tabte 4 eller 5-0 til englænderne (tror jeg)
osv
> osv.
>
> Vær opmærksom på at overnatninger op de store tankanlæg ikke altid er
> sikkert og I kan risikere at blive rullet, af tyvebander.
>
> Når I stiller bilen så sørg for at læse gadens navn og husnummeret hvor I
> parkerede, specielt når I parkerer i store byer. Det er meget nemt at
miste
> orienteringen.
>
> Husk at i Tyskland kører de meget stærkt og selv om I tror at den bil i
> bakspejlet er meget langt væk, kan I være sikker på at I et splitsekund
> senere får det lange lys af en V8´er, hvis I ikke rubber jer ind i
> "danskersporet".
>
> På autobahnen er der en fletteregel der skal sikre trafikkens afvikling.
Det
> er faktisk blevet lovstof at flette én og én ved reducering af kørebaner
ved
> f.eks. vejarbejde.
>
> Jeg kører så vidt muligt altid tirsdag, onsdag eller torsdag nat ned
gennem
> Tyskland, da der typisk er meget lidt trafik, selv om sommeren kan der
være
> forbavsende lidt biler.
>
> Husk at tjekke dyttens bremsevæske, kølervæske, olie, tjek slanger, dæk,
> reservehjul osv.
> Det er en god ide at skifte olie og oliefilter !!
> Er I i tvivl om hvor gammel bremsevæsken er...så skift den! Bjergkørsel
kan
> blive livsfarligt!!
> Huskeråd: Kør ned af et bjerg i det gear der bruges når du kører op.
> Husk forsikringspapirer, kørekort, pas, registreringsattest osv.
>
> Det er forøvrigt tankevækkende at se hvor mange danske småbiler der
> havarerer i Kasselbakkerne. Rigtig danskerdræber.
>
> Tag et visakort med og ikke så mange Euro. Del kontanterne i mellem jer,

> hvis I taber dem er tabet til at bære.
>
>
> Dette er sakset fra FDM:
> 1. Hvis du ikke føler dig fuldstændig tryg ved at kaste dig ud i
> ferietrafikken i bil, så vælg en anden rejseform
>
> 2. Planlæg turen med en fornuftig, ikke for høj rejsehastighed.
>
> 3. Planlæg selve kørslen omhyggeligt. Se langt frem, læs trafikbilledet og
> undgå voldsomme eller hasarderede manøvrer.
>
> 4. Indlæg hyppige pauser, især når der er børn med i bilen. Det er også
> vigtigt at få rørt sig og ikke mindst at få drukket rigeligt med væske.
Husk
> at små, men hyppe måltider er bedre end ét stort.
>
> 5. Motorvejens nødspor er ikke beregnet til tissepauser, heller ikke til
> småbørn. Er der et barn i bilen, der ikke kan holde sig til næste
> rasteplads, så kør ud af en frakørselsrampe og hold ind på nødsporet her.
> Det må man ganske vist heller ikke, men her er hastigheden meget lavere og
> risikoen tilsvarende mindre.
>
> 6. Ved motorstop på stærkt trafikeret vej: Få alle passagerer ud af bilen
og
> om bag autoværnet. Påkørselsulykker er hyppige og har som regel voldsomme
> konsekvenser.
>
> 7. Kør tydeligt. Lad andre trafikanter forstå, hvad du har til hensigt.
>
> 8. Giv tegn ved vognbaneskift. Det er en selvfølge i de fleste lande.
>
> 9. Brug katastrofeblinket ved en hård nedbremsning. Det er kutyme i
> udlandet, og de andre bilister forventer at se det. Blinket kan betyde
> forskellen mellem en sikker nedbremsning og en påkørsel bagfra.
>
> 10. Læs bilen med omtanke. Tunge ting placeres lavt og længst fremme. Brug
> kun tagboksen til lette ting.
>
> 11. Sørg for gode, let overskuelige kort. Oversigtskort til de lange
stræk,
> detailkort når du nærmer dig målet.
>
> 12. Prøv aldrig at hævde din ret i trafikken. Det er for farligt. Ligger
der
> en bil lige i hælene på dig, så lad den slippe uden om, så du kan bestemme
> afstanden til den.
>
> 13. Flet rigtigt på motorvej: Færdelsloven siger blot, at alle parter skal
> "udvise gensidig hensyntagen". Men denne vage formulering kan man ikke
bruge
> i praksis, hvor det til enhver tid er den, der har en flettende bil "foran
> for tværs" - altså skråt foran - der må lette på speederen og flette ind
bag
> den anden. Uanset om man fletter ind fra højre eller venstre.
>
> 14. Kommer man fra en rasteplads, skynder man sig op i fart, så man kan
> flette ind i trafikstrømmen uden at sinke den mere end højst nødvendigt.
> Husk, at det er fartforskellen, der er farlig.
>
> 15. Sørg altid for godt udsyn gennem bak- og sidespejle. Brug dem hyppigt
og
> regelmæssigt. I udlandet, specielt Tyskland, køres der stadig meget
> hurtigere end mange danske bilister er vant til.


Kan ikke sige bedre - godt

VH Birgitte



RuneR \(TDM850\) (25-01-2003)
Kommentar
Fra : RuneR \(TDM850\)


Dato : 25-01-03 15:17

Jesper Christiansen wrote:
> Hejsa,
>
> En af mine gamle klassekammerater og jeg, har tænkt på at føre en
> drøm ud i livet i midten af April - nemlig at tage hans bil ned i
> Europa, uden nogle egentlige mål.. men bare køre efter "højre eller
> venstre?" princippet. I den forbindelse ville vi gerne høre, om der
> var noget vi skulle være opmærksomme på når vi kørte derned af? (vi
> er ny hvad bil rejser osv angår).. Noget specifikt man skal være
> opmærksomme med i forskellige lande? regler etc?
>
> Hvad med oplevelser, er der noget som bare er værd at se?
>
> Med venlig hilsen
> Jesper Christiansen


Hej Jesper

Så vidt jeg husker, koster det kassen at køre på motorvejene i Schweiz - Det
er noget med at man skal købe et helt årskort eller noget i den stil. Jeg
ved ikke om dette er lavet om siden jeg kørte rundt i 1998 - Men det er da
værd at undersøge

/Bonnie



Leo Jensen (01-02-2003)
Kommentar
Fra : Leo Jensen


Dato : 01-02-03 21:49

> Så vidt jeg husker, koster det kassen at køre på motorvejene i Schweiz -
Det
> er noget med at man skal købe et helt årskort eller noget i den stil. Jeg
> ved ikke om dette er lavet om siden jeg kørte rundt i 1998 - Men det er da
> værd at undersøge
>
> /Bonnie

Det koster et par hundrede kroner, og Schweiz er flot, så jeg ville ikke
køre udenom. Hverken i Østrig, Frankrig eller Italien, som jo er
alternativerne, kører du gratis, og du skal ikke spare mange km for at 200kr
er tjent. Og så er der som sagt flot.

MVH Leo



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177554
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408852
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste