Trådløs mus. Husk at have friske batterier
Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 24-01-03 17:12

Påmindelse til nybagte ejere af trådløs mus:

Jeg er meget glad for min trådløse Logitech mus. Den kører vidunderligt
sikkert, nemt og præcist. Men dyret skal altså have friske batterier med
mellemrum. Og det kommer altid som en overraskelse, hvor man først tror,
at skærmen fryser.
Den gamle mus (der ellers var ved drive mig til vanvid med sin træghed)
er derfor stadig på sin plads, hvis der ikke skulle være friske
batterier på lageret.

Venlig hilsen

Ove Steen Smidt

Fra : Kosta

Dato : 24-01-03 19:18

Ove Steen Smidt wrote:
> [...]
> Den gamle mus (der ellers var ved drive mig til vanvid med sin træghed)
> er derfor stadig på sin plads, hvis der ikke skulle være friske

Jeg kender godt problemet, så jeg har anskaffet mig 2 sæt genopladelige
batterier(100kr i kvickly), som jeg skiftes til at oplade. Så det
generer mig ikke så meget længere ;)

Fra : Per Rønne

Dato : 24-01-03 19:36

Kosta <""kosta\"@(none)> wrote:

> Jeg kender godt problemet, så jeg har anskaffet mig 2 sæt genopladelige
> batterier(100kr i kvickly), som jeg skiftes til at oplade. Så det
> generer mig ikke så meget længere ;)

Så er det eneste tilbageværende problem når man skal forsøge at finde
den trådløse mus. Måske skulle den have et hul, så man kunne tøjre den
fast til tastaturet?
--
Cand.scient. Per Erik Rønne
Frederikssundsvej 308B, 3. tv.

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 24-01-03 20:48

Per Rønne <per@ronne.invalid> wrote:

> Så er det eneste tilbageværende problem når man skal forsøge at finde
> den trådløse mus. Måske skulle den have et hul, så man kunne tøjre den
> fast til tastaturet?

Du tager helt fejl! Den har jo kastet anker med to batterier

muh ~ Jørgen

Fra : Per Rønne

Dato : 24-01-03 21:04

Jørgen Tietze <tietze@mail.dk> wrote:

> Du tager helt fejl! Den har jo kastet anker med to batterier

Jeg har skam selv en trådløs 3-knapsmus [Logitech] til min gamle
610/60/72 - og den er kun trådløs fordi jeg ikke kunne få den med tråd
;-(.

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 24-01-03 21:22

Per Rønne <per@ronne.invalid> wrote:

> Jeg har skam selv en trådløs 3-knapsmus [Logitech] til min gamle
> 610/60/72 - og den er kun trådløs fordi jeg ikke kunne få den med tråd
> ;-(.

Jeg har ladet mig fortælle at det ikke er let at blive vendt af med
tråløs mus når man først har fået en, så jeg foretrække en reddy apple
et-knaps mus med wire på min super quadra 950

(o: ~ Jørgen

Fra : Per Rønne

Dato : 24-01-03 22:15

> [...]

> tråløs mus når man først har fået en, så jeg foretrække en reddy apple
> et-knaps mus med wire på min super quadra 950

Har man først vænnet sig til en 3-knaps mus så gider man ikke med en
et-knaps mus igen ...

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 25-01-03 11:07

Det bedste ved den nye musegeneration er efter min mening:

1) At man er fri for kuglen. Cursoreren bevæger sig altid som man
ønsker.

2) Man er fri for ledningen.

3) Man kan scrolle med den lille midterknap.

Jeg har ikke programmeret de andre knapper. Man bør tvinge sig selv til
at bruge tastaturet som supplement til musen. Jeg har prøvet at gå rundt
med håndledssmerter i længere tid pga. overdreven museaktivitet. En
museplade med håndledsstøtte har dog vist at være en effektiv forebygger
af dette problem.

Men et andet problem er, at Mac-en tilsyneladende kan være afskåret fra
visse højreknapsfunktioner, som Windowsfolk har på deres hjemmesider. På
skolekom har man som lærer mulighed for at opbevarer filer på en server,
der hedder Skoletasken, hvor de altså er til rådighed, hvor man end
befinder sig. Men filerne skal hentes med en Åbn-kommando på højre
museknap. Er der nogen, der kender til det problem?

Er der noget med, at Apple stiller noget serverplads til rådighed, som
jeg kunne bruge som alternativ til denne tjeneste?

Venlig hilsen

Ove Steen

Fra : Per Rønne

Dato : 25-01-03 11:25

Ove Steen Smidt <ossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> Det bedste ved den nye musegeneration er efter min mening:

> 1) At man er fri for kuglen. Cursoreren bevæger sig altid som man
> ønsker.

Nyhed.

> 2) Man er fri for ledningen.

En ulempe. Musem bliver for let væk i rodet ;-(.

> 3) Man kan scrolle med den lille midterknap.

Som er rimelig ubrugelig. Personligt har jeg lagt en pop-up menu ind på
den.

> [...]
> med håndledssmerter i længere tid pga. overdreven museaktivitet. En
> museplade med håndledsstøtte har dog vist at være en effektiv forebygger

Ja, jeg er gået over til en 11-knaps trackball [Kensington Expert Mouse
Pro]. Fire almindelig knapper, et scroll-hjul og seks DirectLaunch
knapper.

De fire almindelige knapper og scroll-hjulet kan indstilles med
forskellig funktionalitet i forskellige programmer. Mine er indstillet
til click, drag-click, double-click og right-click. Og scroll-hjulet
altså til en pop-up menu med ofte brugte programmer. Men altså med
særtilretninger til enkelte programmer [triple-click i stedet for
højre-klik er bedre i MacSOUP, der alligevel ikke understøtter
kontekstuelle menuer].