Spøgelsesmac
Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 24-01-03 10:02

Jeg tror det spøger i en af mine mac'er.
En af mine døtre har en god gammel Performa 6320 stående på værelset som
jukebox. Den er bestykket med OS8.6 og fungerer upåklageligt både som
jukebox, tekstbehandler og til enkelte lidt ældre spil.
Når den lukkes ned går alt som det skal, men så er det at spøgelserne
tager over. 5-10 minutter senere starter maskinen igen. Hvon' hulen kan
det ske?

Frank Løkkegaard
Tlf. 75 51 43 11
Fax 75 51 47 11

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 24-01-03 11:40

Frank Løkkegaard <fl@net.dialog.dk> wrote:
> Når den lukkes ned går alt som det skal, men så er det at spøgelserne
> tager over. 5-10 minutter senere starter maskinen igen. Hvon' hulen kan
> det ske?
Der er vist et kontrolpanel til aut. tænd&sluk.
Bare et bud....

Fra : Peter Kiil

Dato : 24-01-03 11:45

in article fc.0073fb6b04dab36d0073fb6b04dab36d.4dab545@net.dialog.dk, Frank
Løkkegaard at fl@net.dialog.dk wrote on 24/01/03 10:01:

> [...]
> Når den lukkes ned går alt som det skal, men så er det at spøgelserne
> tager over. 5-10 minutter senere starter maskinen igen. Hvon' hulen kan

Kan godt være batteriet.

--
/peter

Vikings? There ain't no vikings here. Just us honest farmers. The
town was burning, the villagers were dead. They didn't need those
sheep anyway. That's our story and we're sticking to it.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-01-03 12:55

Hej Peter

Det må du godt nok forklare lidt nærmere... - Det har jeg dog aldrig hørt før,
at et batteri skulle være årsag til en genstart, når først maskinen er
slukket...

mvh. Erik Richard

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 24-01-03 11:58

Frank Løkkegaard writes:
>jens.rasmussen@jubiipostadresse.dk writes:
>Der er vist et kontrolpanel til aut. tænd&sluk.
>Bare et bud....
>Tjekker jeg lige med det samme!

Hmmm, sådan et kontrolpanel kan jeg ikke finde.
Jeg fandt et, der handlede om at koble på en erver for at justere klokken
- det slog jeg fra for ca. fem minutter siden, men hørte lige
stratop-lydde, så det var ikke det.

Frank Løkkegaard
Tlf. 75 51 43 11
Fax 75 51 47 11

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 24-01-03 11:48

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-01-03 13:00

Hej Frank

Gå ind i mappen 'Indstillinger' og slet indstillingsfilen til
energibesparelse og genstart så maskinen fra 'Speciel' menuen.

Åbn kontrolpanelet 'Energibesparelse' og genkonfigurer den med i hvilke
intervaller hhv. skærm og HD skal gå på vågeblus.

Gå dernæst til 'Planlagt start/nedlukning i samme kontrolpanel og sikre
dig, at ingen af indstillingerne dér er markeret. - Du bør også sikre dig,
at feltet 'Automatisk start efter strømsvigt' ikke er markeret.

Luk kontrolpanelet 'Engergibesparelse', og så skulle det meget gerne
fungere igen.

mvh. Erik Richard

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 24-01-03 17:17

kml.ers@mail1.stofanet.dk writes:
> [...]
>at feltet 'Automatisk start efter strømsvigt' ikke er markeret.
>
>Luk kontrolpanelet 'Engergibesparelse', og så skulle det meget gerne
Ja det skulle man tro - åndsvagt at jeg ikke havde tænkt på at tjekke
denne mulighed.
Der er bare lige den krølle, at der slet ikke findes et
energispare-kontrolpanel. Af en eller anden grund er det ikke installeret.

Frank Løkkegaard
Tlf. 75 51 43 11
Fax 75 51 47 11

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 25-01-03 01:31

> [...]

> Når den lukkes ned går alt som det skal, men så er det at spøgelserne
> tager over. 5-10 minutter senere starter maskinen igen. Hvon' hulen kan

Der er kun et at gøre.

Ring til din lokale excorsit eller parapsykiater og spørg om råd.

--
Peter - http://titancity.com/about.html
http://haxor.dk/islamnyt/

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 25-01-03 04:40

- Uha Peter!

- Det er ikke en god idé.... De fleste af dem er Win-brugere, så det ender
garanteret med, at Mac'en bliver excorseret helt ud...

Fra : Peter C [2300S]

Dato : 25-01-03 08:48

Hehe, uhm nu er jeg faktisk helt ny mac bruger, installerere min først OS X
sidste lørdag. ;) men altså har dog arbejdet med PC'er i mange år.

Så nedestående forslag er faktisk også et spørgsmål så jeg selv kan få lidt
mere
viden om mac.

Kan det ikke være en wake on LAN/Modem/USB what ever som kan være
aktiveret et sted? dette ville det typisk være hos en PC bruger ;)

/Peter

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 25-01-03 17:42

Hej Peter

"Peter C [2300S]" wrote:

> [...]
> sidste lørdag. ;) men altså har dog arbejdet med PC'er i mange år.
>
> Så nedestående forslag er faktisk også et spørgsmål så jeg selv kan få lidt

Jeg tror ikke, du vil fortryde skiftet...

> Kan det ikke være en wake on LAN/Modem/USB what ever som kan være
> aktiveret et sted? dette ville det typisk være hos en PC bruger ;)

Jo, det kan det selvfølgelig, hvis maskinen kørte med OS X. Men som jeg har
svaret Frank tidligere, så er det formentlig en forkert indstilling i
kontrolpanelet 'Energibesparelse. På de gamle systemer kan man i dette
kontrolpanel sætte maskinen til at starte og slukke på forskellige
tidspunkter, samt genstart efterstrømafbrydelse. Og nogle maskiner - især de
ældre iMacs kan rent faktisk finde på at genstarte igen efter en normal
nedlukning. - Det skyldes så for det meste en defekt indstillingsfil til netop
'Energibesparelse'.

mvh. Erik Richard

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 25-01-03 18:32

Peter C [2300S] <PeterX@Kvalme.dk> wrote:

> Hehe, uhm nu er jeg faktisk helt ny mac bruger, installerere min først OS X
> sidste lørdag. ;) men altså har dog arbejdet med PC'er i mange år.

Tillykke med skiftet. Velkommen til en verden hvor du har mere styr på
DIN computer.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 25-01-03 11:05

"Frank Løkkegaard" <fl@net.dialog.dk> writes:

> Når den lukkes ned går alt som det skal, men så er det at spøgelserne
> tager over. 5-10 minutter senere starter maskinen igen. Hvon' hulen kan
> det ske?

Kan man forestille sig noget med automatisk opstart på et givent
tidspunkt? Det gjorde min bærbare PC en overgang.

Ellers så lær ungerne at slukke på væggen.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 25-01-03 16:22

Eller kan man forestille sig, at "Dato & Tid" Kontrolpanelet er sat til
at stille uret? (Godt nok har jeg ikke prøvet, at maskinen selv
startede, men jeg har set, at den "lige pludselig" ville på nettet selv
p.g.a. "Dato & tid" indstillinger).

venlig hilsen

Martin

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@unixsnedkeren.dk> wrote:

> Kan man forestille sig noget med automatisk opstart på et givent
> tidspunkt? Det gjorde min bærbare PC en overgang.

--
And don't forget to boogie

www.ammentorp.org

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 26-01-03 17:29

martin@fjernmigammentorp.org writes:
> [...]
>at stille uret? (Godt nok har jeg ikke prøvet, at maskinen selv
>startede, men jeg har set, at den "lige pludselig" ville på nettet selv
Ja, det kunne man sagtens forestille sig - sådan var kontrolpanelet også
sat op, men det har nu ikke hjulpet.

>venlig hilsen
>
>Martin

Frank Løkkegaard
Tlf. 75 51 43 11
Fax 75 51 47 11

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 27-01-03 07:58

nospam0000@unixsnedkeren.dk writes:
>Kan man forestille sig noget med automatisk opstart på et givent
>tidspunkt? Det gjorde min bærbare PC en overgang.
Det var jo noget i den retning jeg selv havde en mistanke om. Nu har jeg
kigget alt efter, og kan ikke finde noget, der kunne have den effekt. Nu
prøver jeg at skifte batteriet og så se hvad der sker.

Frank Løkkegaard
Tlf. 75 51 43 11
Fax 75 51 47 11

Fra : Magnus Rohde

Dato : 27-01-03 11:24

> [...]

> Når den lukkes ned går alt som det skal, men så er det at spøgelserne
> tager over. 5-10 minutter senere starter maskinen igen. Hvon' hulen kan

Min far havde nøjagtigt det samme problem, også med en Performa 6320.
Problemet er hardwarerelateret, måske til strømforsyningen, men det
kunne også være så meget andet. Der er ikke nogen løsning på problemet,
andet end at afbryde strømmen til computeren.
Man kan evt sætte en lille kontakt på ledningen, så er det lidt nemmere.

Problemet med min fars 6320 forsvandt på mystisk vis efter ca. 1/2 år så
vidt jeg husker.

Magnus