Forkert oplysningsseddel, løn 2002
Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 23-01-03 23:32

Min tidligere arbejdsgiver har sendt mig en oplysningsseddel 2002,
med de beløb der er indberettet til skattevæsnet. Denne er lavet
af Dataløn der også lavede lønsedler da jeg var ansat.

Den er dog forkert, da min indtægt er opgivet til betragteligt
mere end min løn, over 50kkr ekstra.

Derudover, så står min ansætttelsesperiode fra 01.01 - 25.01
selvom jeg var ansat til 31.01 (men holdt ferie de sidste dage).

Jeg håber arbejdsgiveren retter dette (han skal jo også havde den
for meget indbetalte skat tilbage).

Jeg går ikke ud fra, at jeg kan bruge denne oplysningsseddel som
grundlag for at få de resterende penge ? :)

Hvad ville der være sket hvis virksomheden var lukket i mellemtiden
i stedet for at være overtaget af en ny ejer ? Eller såfremt
virksomheden ikke kan finde ud af at sende de nye data til T&S
Hvordan kan jeg løfte bevisbyrden ? Er en lønseddel nok ? Hvordan
kan T&S vide at der ikke er sket en efterregulering / fratrædelsesbonus
på en senere lønseddel som jeg ikke foreviser ?

Jeg er vel også sikker på at komme til torskegilde såfremt jeg
selv nedsætter den indberettede A-indkomst med 50000 kr. Hvem
skal i så fald dække mine omkostninger til tabt arbejdsfortjeneste
og transport ?

Noget helt ander er, at jeg ikke helt forstår hvordan Dataløn kan
få forkerte tal ? Nogen der ved om årsindtægten indberettes selvstændig,
eller på grundlag af den løn de har kørt ?

Fra : Henning Makholm

Dato : 23-01-03 23:42

Scripsit "Povl H. Pedersen" <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local>

> Eller såfremt virksomheden ikke kan finde ud af at sende de nye data
> til T&S ? Hvordan kan jeg løfte bevisbyrden ?

Det er jo svært at føre positivt bevis for en negativ påstand, men
hvis det hele går op i en spids og det havner i retten, må dit udspil
vel være at fremlægge lønseddel for den måned du har arbejdet samt
breve eller lignende der dokumenterer fratrædelsen, og så i øvrigt
afgive partsforklaring om at du ikke har haft anden indtægt fra
arbejdsgiveren.

Dernæst må det være skattevæsenets bevisbyrde at du *har* modtaget
mere end du siger, fx ved at pålægge arbejdsgiveren at dokumentere
sin indberetning ved at forevise regnskabsmateriale der viser hvilke
penge du har fået, og ultimativt spore overførslerne til din konto.

> Hvad ville der være sket hvis virksomheden var lukket i mellemtiden
> i stedet for at være overtaget af en ny ejer ?

Hm, der må være nogen regler om hvad der sker med opbevaret
regnskabsmateriale i tilfælde af opløsning, men jeg kender dem ikke.

Dig selv.

--
Henning Makholm "What has it got in its pocketses?"

Fra : Kenn Gerdes

Dato : 23-01-03 23:45

"Povl H. Pedersen" skrev:

> Min tidligere arbejdsgiver har sendt mig en oplysningsseddel 2002,
> med de beløb der er indberettet til skattevæsnet. Denne er lavet
> af Dataløn der også lavede lønsedler da jeg var ansat.

Så burde alt også være i den skønneste orden.

> Den er dog forkert, da min indtægt er opgivet til betragteligt
> mere end min løn, over 50kkr ekstra.

Kan det være feriepenge i forbindelse med din fratræden?

> Derudover, så står min ansætttelsesperiode fra 01.01 - 25.01
> selvom jeg var ansat til 31.01 (men holdt ferie de sidste dage).

Burde ikke have nogen praktisk betydning.

> Jeg håber arbejdsgiveren retter dette (han skal jo også havde den
> for meget indbetalte skat tilbage).

Den skat arbejdsgiveren har betalt er jo taget fra din løn, som du så får
godskrevet ved din skatteberegning.

> Noget helt ander er, at jeg ikke helt forstår hvordan Dataløn kan
> få forkerte tal ? Nogen der ved om årsindtægten indberettes selvstændig,
> eller på grundlag af den løn de har kørt ?

Dataløn indberetter lønnen til T&S på baggrund af din lønindkomst for året
som er administreret af Dataløn.

Med venlig hilsen
Kenn Gerdes
--
Intet er som bekendt mere befordrende
for kreativiteten og produktiviteten end

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 24-01-03 00:53

In article <ae_X9.43886$Hl6.5223290@news010.worldonline.dk>, Kenn Gerdes wrote:

> Så burde alt også være i den skønneste orden.

> Dataløn indberetter lønnen til T&S på baggrund af din lønindkomst for året
> som er administreret af Dataløn.

Det var også min formodning, hvorfor det så undrer mig at jeg
står til at have modtaget flere penge. Kunne de være "stjålet"
af en anden, og overført til en anden konto ? Enhver kan få
adgang til Dataløn programmet ved at ringe til PBS og sige man
har glemt master passwordet. (Har selv gjort det engang i
embeds medfør). Så er der lige problemet med at man skal stjæle
min lønseddel på firmaet, og sørge for de ikke sender den ud
(PBS/Dataløn sendte ikke lønsedler hjem til folk).

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 24-01-03 00:55

> Kan det være feriepenge i forbindelse med din fratræden?

Feriepenge beskattes i optjeningsåret. 50.000 kr er meget at
optjene i feriepenge for 25 dage, da feriepenge kun udgør
12% af lønnen. Det svarer til en månedsløn over 400.000.

Det er ikke realistisk.

Fra : Inger Pedersen

Dato : 24-01-03 01:10

meddelelse

> Feriepenge beskattes i optjeningsåret.

ja

50.000 kr er meget at
> optjene i feriepenge for 25 dage, da feriepenge kun udgør
> 12% af lønnen. Det svarer til en månedsløn over 400.000.

nej. Det svarer til en årsløn på ca. 400.000

Fra : Henning Makholm

Dato : 24-01-03 01:39

Scripsit "Inger Pedersen" <inger@pedersen.tdcadsl.dk>
> "Povl H. Pedersen" <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> skrev i en

> nej. Det svarer til en årsløn på ca. 400.000

Månedsløn. Hvis 50.000 er 12% af én månedsløn, må den månedsløn det er
12% af, være 416.667 kr. Det svarer til en årsløn på 5 millioner ligeud.

--
Henning Makholm "Jeg køber intet af Sulla, og selv om uordenen griber
planmæssigt om sig, så er vi endnu ikke nået dertil hvor

Fra : Carsten Holck

Dato : 24-01-03 12:44

Henning Makholm wrote:
> [...]
>
> Månedsløn. Hvis 50.000 er 12% af én månedsløn, må den månedsløn det er
> 12% af, være 416.667 kr. Det svarer til en årsløn på 5 millioner
Jo men mon ikke de 50k er feriepenge for optjeningsåret 2001 (kalenderåret),
som jo først ( og kun) skal indbetales når han fratræder, dvs i 2002 så
passer det jo meget godt med tallene.
Indbetalinger til feriegiro står normalt ikke på lønsedlerne
Men det er lidt langhåret.

--
Med Venlig hilsen
Carsten Holck

Malling Support ApS, Vesterbygade 14, DK-9520 Skørping, Denmark
Tel.: +45 9833 9688 Fax.: +45 9833 9687

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 24-01-03 18:41

Carsten Holck wrote:

> [...]
> passer det jo meget godt med tallene.
> Indbetalinger til feriegiro står normalt ikke på lønsedlerne

Enig, tjek din feriegirokonto.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 24-01-03 21:46

In article <3E317ABE.28D2A19A@FJERNpost1.tele.dk>, Erik G. Christensen wrote:

> Enig, tjek din feriegirokonto.

Det beløb der var optjent i 2001 blev indsat på feriegiro ja.
Og da jeg i det gamle job havde ferie med løn, så er det klart at
jeg ikke har betalt skat af dem i det år de er optjent.

Så det er vel muligt at det alligevel kommer hen. Synes stadig
at det er lidt rigeligt at betale så meget skat af. Og jeg kommer
nok til at få en efterregning da topskatten er betragtelig højere end
det der er indbetalt :(

Fra : Mari

Dato : 24-01-03 01:44

meddelelse news:slrnb3106j.jg.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local...
> Feriepenge beskattes i optjeningsåret.

Kun, hvis du er ansat med "ferie UDEN løn".
Er du ansat med "ferie MED løn", så beskattes
feriepenge på udbetalingstidspunktet....... som for de
flestes vedkommende sker på fratrædelsestidspunktet.

>da feriepenge kun udgør 12% af lønnen.

Feriepengene er KUN 12%, hvis du har "ferie MED løn" OG hvis du
forud for optjeningsåret har anmodet din arbejdsgiver om at få
udbetalt feriepenge det efterfølgende år - mod så at betale for dine
feriedage.
Det er ikke særlig meget anvendt........ og bruges normalt kun, hvis der
ligger
et atypisk indtægtsår foran.

Ellers er feriepengene 12,5%. Har du "ferie MED løn" og har du fået
udbetalt dit ferietillæg - i så er feriepengene 11,5% af det regulerede
ferieberettigede beløb.
Dvs. har du "ferie MED løn", så skal der fratrækkes 1/25-del af månedslønnen
beregningsgrundlaget - for hver feriedag du har holdt med løn. Alene
fordi man ikke kan optjene feriepenge af den løn man får under ferie.

Hvis du vil efterberegne dine lønsedler - så kan du finde en oversigt på
http://www.dataloen.dk hvor du kan se, hvilke lønlinier, der er
ferieberettigede
og hvilke, der ikke er.

Du kunne jo også checke med FerieKonto, om du har fået udbetalt alle
disse feriepenge - siden de (nok) er pålignet din årsopgørelse.
http://www.atp.dk/web/portal.nsf/mainfrms!readform&Area=FK

Mht. hvad man kan stille op, når en arbejdsgiver laver fejl i opgørelserne -

kan man tage sine lønsedler med på skattekontoret og få anerkendt dem som
angivelse af indtægtens størrelse. DataLøn akkumulerer jo, så man kan
kontrollere at alle lønsedlerne er med i opgørelsen - så no problem.
Skulle der så vise sig at der er fejl (dit bonuseksempel) så selvangiver
arbejdsgiver sin samlede lønudgift, som skal fremgå specificeret af
årsregnskabet
og en S73-blanket, som følger med oplysningssedlerne, når disse indsendes.
Dvs. de stemmes af i begge lejre - så man skal være dobbelt-uheldig hvis en
fejl skal slippe helskindet igennem.

>Nogen der ved om årsindtægten indberettes selvstændig,
eller på grundlag af den løn de har kørt ?

Den løn der står nederst på lønsedlerne vil oftest være den, der indberettes
automatisk
af DataLøn. Reguleringer hertil kan ske - og reguleringerne kan eksempelvis
være
afregning af feriepenge.

Om der står at du var ansat til den 25/1 eller 30/1 er en uvæsentlig
detalje - men skyldes
at du ikke skal have beregnet optjente feriedage for ferieperioden.

/Mari