Oplæg til diskussion om pladebranchen.
Fra : Leon Jessen

Dato : 23-01-03 20:17

Hejsa,

Der er så meget i medierne for tiden om pladebranchens hårde vilkår. Om
hvordan salgstallene rasler ned.

1) Hvorfor køber folk ikke længere cd'er?

2) Hvorledes tror I, at man kan få folk til igen at købe cd'er
i stedet for at benytte sig af muligheden for kopiering og internet?

Mvh. Leon
www.leonjessen.dk

Fra : Lars Bernau

Dato : 23-01-03 21:04

In article <rcXX9.43562$Hl6.5190800@news010.worldonline.dk>,
se_min@signatur.ok says...
> Hejsa,
>
> Der er så meget i medierne for tiden om pladebranchens hårde vilkår. Om
> hvordan salgstallene rasler ned.
>
> 1) Hvorfor køber folk ikke længere cd'er?

Det kommer jo an på hvilken side man ser spørgsmålet fra.

1) fra pladeselskaberne:

- Fordi folk kopier musikken istedet for at købe den.

(det er desværre det eneste argument man hører fra pladebranchen.

2) fra modparten:

- Fordi CD´er er for dyre.
- Fordi der ikke udgives særligt meget, der er værd at eje.
- Fordi folk er blevet færdige med at genindkøbe deres LP samling på CD.
- Fordi musik er blevet et forbrugsgode, som man nøjes med at høre i
radioen istedet for at købe det.
- Fordi det er nemmere at sidde hjemme og downloade hvad man vil have,
end at gå ned i en pladeforretning og købe det.
- Fordi man ved downloading / kopiering kan nøjes med de numre man er
interesserede i, og ikke er tvunget til også at købe fx 10 andre numre,
som man ikke vil have.
- Fordi folk ikke mere har så mange penge til luksusgoder som Cdér som
før.

> 2) Hvorledes tror I, at man kan få folk til igen at købe cd'er
> i stedet for at benytte sig af muligheden for kopiering og internet?

Det kan man ikke! Musik, og måden det bruges på har forandret sig.
Pladeselskaberne bliver nød til at finde på nye måder at tjene penge på.
At sagsøge folk "langt ind i helvede" og ikke en god måde at få folk til
at købe musik igen. Det har højest sandsynligt den modsatte effekt.

Pladeselskaberne bliver nødt til at tage den nye teknologi sig til, og
bruge den på en måde, så både de og deres kunder kan være tilfredse. Det
betyder højest sansynligt at der skal fires lidt fra begge parters side.
Den måde pladebranchen begærder sig på i øjeblikket frastøder kunder som
Tvdanmark frastøder seere. (frit fra Jan Gintberg.)

--
Lars Bernau
"Diskussioner ødelægges tit af folk,

Fra : / / dentro / /

Dato : 24-01-03 20:14

"Lars Bernau" <bernau@mail.invalid> skrev i en meddelelse

| 2) fra modparten:
|
| - Fordi CD´er er for dyre.

Tjah. Hvor meget ville I give?
http://x1.quickpoll.dk/qpstandalone.htm?pollid=7CAE2

Husk at være realistiske, for selvfølgelig gad vi alle godt hvis de var
gratis :)

/ / dentro / /

Fra : - A

Dato : 23-01-03 21:58

On Thu, 23 Jan 2003 20:16:53 +0100, "Leon Jessen" <se_min@signatur.ok>
wrote:

>Hejsa,
>
>Der er så meget i medierne for tiden om pladebranchens hårde vilkår. Om
>hvordan salgstallene rasler ned.
>
>1) Hvorfor køber folk ikke længere cd'er?

Nogen gør det fordi de er for fedtede, og foretrækker at hente på
nettet.
Andre låner pladen på biblioteket i stedet for, og kopierer den så
hjemme.

>2) Hvorledes tror I, at man kan få folk til igen at købe cd'er
> i stedet for at benytte sig af muligheden for kopiering og internet?
Jeg tror løbet er kørt hvad angår internetdelen. Man vil aldrig kunne
fjerne den adgang der er til kopieret musik, uanset hvilke tiltag der
gøres fra RIAA, APG og lignende organisationer. Så i en vis grad vil
lovløsheden florere.

Men det er ganske muligt at salgstallene igen vil stige, hvis man som
pladeselskab ændrer holdning m.h.t hvilken musik der skal sendes ud.
Se væk fra den bløde mellemvare og mainstream der rammer en bred skare
af lyttere, og sats i stedet for lidt mere på det eksperimenterende,
nyskabende og alternative.

Jeg tror folk er blevet ligeglade med køb af musik, fordi der de
sidste mange år har været så mange "Best of....." og andre mellemgode
opsamlings og mixalbums. Det hele flyder sammen og ender til sidst i
ligegyldighedens store musikpøl, hvor der ikke er hverken snert af
nytænkning, eksperimenteren eller grænseoverskridende kunst.

Det virker somom produktet bliver udvandet og mister sin energi og
intensitet, når det bliver udformet således at det appelerer til en
bred målgruppe. Lidt på linie med færdigretterne i supermarkedet. Der
er så tilpas lidt krydderi fordi, retten skal kunne tiltale så mange
ganer som overhovedet muligt.

Et højt salgstal er pladeselskabets mantra, fremfor kvalitet og
nyskabelse.

Et mere varieret udbud af musik, vil gøre det interessant at købe
musik igen. Og give plade til nogle kunstnere der ikke før havde en
chance. Ikke fordi de ikke ejer musikalske kvalitetet, men fordi
selskabet satsede på det brede publikum i stedet for en - måske, lille
skare af mennesker.

For at gøre en lang historie kort, så tror jeg det handler om at
pladeselskaberne skal til at, tænke i nogle lidt andre baner hvad
udgivelser angår. Tag en chance, gå en ny vej, prøv noget anderledes
og ikke umiddelbart salgbart. Der skal nok være nogle guldkorn
undervejs. Der er nemlig en hel underskov af spændende og meget
interessante musikere herhjemme, som har musikken parat men mangler
det sidste spark, for at komme ud af puppen.

--
Med Venlig Hilsen - Best Regards
Andreas

Fra : Jannik E.

Dato : 24-01-03 00:30

"Leon Jessen" <se_min@signatur.ok> skrev i en meddelelse

> 1) Hvorfor køber folk ikke længere cd'er?

Først og fremmest pga. cd-brænderne, men også fordi mange downloader
mp3-filer.

> 2) Hvorledes tror I, at man kan få folk til igen at købe cd'er
> i stedet for at benytte sig af muligheden for kopiering og internet?

Det kan man ikke tror jeg. Men musikbranchen kunne måske vende den
nedadgående kurve, ved at sælge musikken i forskellige kvaliteter til
forskellige priser.
Eksempelvis i. to forskellige mp3-kvaliteter, og så på de konventionelle
cd´er.
Som det er nu, er de få steder der sælger mp3-filer, alt for dyre.

--
Jannik

(Slet "removethis123", for direkte mail)

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 24-01-03 05:56

Leon Jessen <se_min@signatur.ok> skrev i en
nyhedsmeddelelse:rcXX9.43562$Hl6.5190800@news010.worldonline.dk...

> 1) Hvorfor køber folk ikke længere cd'er?
SVAR: Fordi der stort set ikke længere er et udbud som er noget værd. Det
meste er noget lavkvalitets-computermusik og så kan man lige så godt selv
frembringe lydene med sin egen computer.

Hvordan få folk til igen at købe cd'er
SVAR: Ved at lave noget ordenligt musik frembragt af rigtige
musikinstrumenter.

Hilsen Åge

Fra : Rikke & Brian

Dato : 24-01-03 07:56

> [...]
> hvordan salgstallene rasler ned.
>
> 1) Hvorfor køber folk ikke længere cd'er?

Det ved jeg ikke, måske nogen af de bud, som er givet af de andre er gode.
a) musik kopiering
b) formeget mainstream musik.

Men jeg vil bare sige at musik kopiering bestemt ikke er hele problemet,
selv om pladeselskabet gerne vil have os til at tro det. Jeg kan desværre
ikke huske hvor det var jeg så det (måske nyhederne) men det faldende cd
køb, ligger især hos det voksne publikum, og musikkopieringen ligger hos de
helt unge, derfor er der ikke nogen direkte forbindelse mellem kopieringen
og så at der ikke købes så mange cd'er som før. Men selvfølgelig har det
også noget at sige.

En anden ting er, at jeg kan på ingen måde have ondt af pladeselskaberne, er
der nogen der er tabere i denne sammenhæng, må det være musikerne, især unge
bands, der gerne vil frem. De mere anerkendte bands, har tit en fast
fansskare som altid køber deres cd'er originalt. Men det kan være hårdt for
de nye. På den anden side er mp3 mediet fortrineligt til at få promoveret
nyt musik, så flere lærer det at kende.

Tilsidst helt skidt kan det da heller ikke gå for musikbranchen siden de
smider så mange penge i diverse konceptbands Popstars (EyeQ, Jon, Det nye
boyband, plus alle de andre fra udsendelserne som har fået pladekontrakter).

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 24-01-03 17:48

Leon Jessen skrev:
> 1) Hvorfor køber folk ikke længere cd'er?

Personligt: Jeg køber sjældent nye cd'er, fordi de er dyre. Jeg
vil
formode, at jeg i de næste par år fortrinsvis vil købe cd'er, der
er halvgamle, og som er nede på i hvert fald under 100 kr pr. stk.

Generelt er forklaringen nok mere varieret.

> 2) Hvorledes tror I, at man kan få folk til igen at købe cd'er
> i stedet for at benytte sig af muligheden for kopiering og
> internet?

Kopiering er skidt, internet er godt. Hvis pladeselskaberne
stabler et effektivt og ikke for dyrt system til køb af musik i
elektronisk format via internettet, tror jeg, det er en af vejene
frem. At kæmpe mod ulovlig kopiering er i orden, hvis det
kombineres med skabelsen af et reelt alternativ inden for
elektronisk musiksalg.

Derudover må kunstnere og selskaber blot endnu engang opfordres
til at arbejde seriøst med musikken og produkterne i det hele
taget. Hvis der er gode plader at købe, er der også folk, der
køber dem.

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk

Fra : Benny Mortensen

Dato : 24-01-03 18:48

> [...]
> hvordan salgstallene rasler ned.
>
> 1) Hvorfor køber folk ikke længere cd'er?

Pladeselskaberne har erhvervet sig en meget dårlig vane, de dikterer os om
hvad vi kan lide, og det sender de på gaden. De reklamerer med at vil
udsende plader, men kommer så i tanker om, at det kan der sikkert ikke
tjenes penge på, og undlader så at udsende pladen, eller skal jeg sige
pladerne, således at dem som startede en samling af en serie, nu pludselig
aldrig har en chance for en komplet samling. Se serien " Det bedste af det
bedste ", Prøv så at spørge ELAP hvor mange af dem der mangler, som aldrig
er blevet udsendt. Det vil forbavse mig, hvis du får et svar, for jeg
venter stadig på svar fra dem, og har gjort det i flere år. Desuden ser det
ud til, at branchen lider af total mangel på fantasi. Se nu F.eks Absolute
Music, tja, jeg tror det var Lars Bernau der sagde middelmådige
kompilationer, hvilket jo nok ikke er helt ved siden af, og hvad var der
galt med det....Intet, men af en eller anden årsag, skulle den nu pludselig
hedde " Now that's what i call music, og gudhjælpemig om ikke de begynder
med nummer 1, ret utroligt, når man tager i betragtning, at jeg da vist har
nummer 36 stående, en anden serie, kom til at hedde For Fuld Musik, og igen
med start fra nummer 1, hvor jeg stadig har op til nummer 23 stående, så når
man ikke kan finde på et nyt navn, hvorfor så skifte det gamle ud....Det er
da helt klart en hentydning til at vi skal gøre lige som dem, gå ind for
genbrug, og begynde at købe brugte CD'er.
Det skulle vel ikke være svært at forestille sig, en hurtig spørgen i
databasen, og den vil sige, for fuld musik 1, jo den har jeg, og det har jeg
da også, min er bare 25 år ældre, så hvorfor de fik den brillante ide
......????

> 2) Hvorledes tror I, at man kan få folk til igen at købe cd'er
> i stedet for at benytte sig af muligheden for kopiering og internet?

De kunne prøve at stille CD'er ud i detailhandlen i såkaldt udvalg, således
butikken betaler for dem der er blevet solgt. Dem der står gemt i et
lagerrum sælger ikke, og eftersom det åbenbart er svært for detailbutikkerne
at bestille specifikke plader hjem, det må det simpelthen være, siden man
skal true dem med et dobbeltløbet, hvis det skal lykkes at få en plade
bestilt hjem. Selv har jeg prøvet det masser af gange, og når man så
endelig fandt en som gad have besværet, var de fleste udgået. Men det
lykkedes da så lige at få de sidste rester. Så hvis de vil have salget op
igen, så er de nødt til at sørge for at der er noget musik til de unge, der
er blevet lidt ældre. Vores musiksmag har ikke ændret sig. Vi har ikke som
de helt unge, en melodi er in, og det er den i tre uger, så er den yt. Hvis
en melodi vinder indpas, så tror jeg den holder livet ud, og jeg tror
faktisk landet ligger sådan, for lige som at være lidt uenig med et
tidligere indlæg, jeg er ikke færdig med at udskifte, og jeg tror aldrig jeg
bliver det, og skal jeg være ærlig, så er jeg vist heller ikke færdig med at
købe dem endnu. Samlingen vokser i hvert fald støt og roligt. Men jeg
syntes da at jeg her på det sidste har bemærket en mindre forbedring, men om
det så bare skyldtes julen, det vil tiden så vise, eller den positive
udvikling fortsætter. Det blev pludselig til en kostbar affære at gå ind i
pladeforretningen. Så det kan da være håbet bliver lysegrønt igen.

M.V.H.....Benny..

Fra : Mark Høserich

Dato : 25-01-03 16:43

Leon Jessen wrote:
> Hejsa,
>
> Der er så meget i medierne for tiden om pladebranchens hårde vilkår.
> Om hvordan salgstallene rasler ned.
>
> 1) Hvorfor køber folk ikke længere cd'er?

Forklaring 1:
Den teknologiske tilgang har åbnet et "marked" for gør det selv tanken.
Tilgængeligheden for gennemsnitsforbrugeren rammer pladebranchen som en
boomerang. Som en integreret del af det kapitalistiske samfund, bruges den
teknologiske udvikling til at undgå en samfundsmæssig stagnation. Som led i
vores tro på frihedsbegreberne: Ytring, tanke og åndsfrihed, bruger vi disse
begreber som vudering i forbrugssamfundet. Friheden til at vælge, ligger i
vores vestlige sind. Vi kender konsekvenserne af det frie marked og
acceptere konkurser som en del af hverdagen. Vi forventer, at kan man ikke
klare sig på det frie markeds konsekvenser må man gå neden om og hjem.[1]

Forklaring 2:
Menneskets svage karakter gør at vi snyder, vi springer over hvor gærdet er
lavest.

> 2) Hvorledes tror I, at man kan få folk til igen at købe cd'er
> i stedet for at benytte sig af muligheden for kopiering og
> internet?

Umuligt, ville kræve at kontrollerer al digital kopiring. Umuligt i et frit
samfund. Er på linje med illusionen om sikkerhed overfor terror.
"Were there's a will, there's a way"

[1] Observation, ikke min politiske holdning.
M<a>RK

Fra : Lars Bernau

Dato : 25-01-03 18:10

In article <3e32ae5b$0$11030$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>,
mfbh21@privat.tdcadsl.dk says...

> [...]
> "Were there's a will, there's a way"
>

> [1] Observation, ikke min politiske holdning.

Jeg foretrækker forklaring nummer 1

Fra : Niels Buus Christens~

Dato : 26-01-03 23:32

> Forklaring 2:
> Menneskets svage karakter gør at vi snyder, vi springer over hvor gærdet
er
> lavest.

Det er vist også menneskets svage karakter som gør at gærdet er så højt.

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 27-01-03 02:21

Leon Jessen wrote:

> 1) Hvorfor køber folk ikke længere cd'er?

Jeg venter stadig på at pladebranchen får snøvlet sig
færdig med at digitalisere resten af lp'erne, så jeg kan
købe dem en gang til.

Men Coltrane, Hendrix og Zappa er jo døde, så der er
vel også en ende på det. (For mit vedkommende).

Heldigvis bliver man aldrig 'færdig'. Der er jo også hele
den klassiske verden, hvis man kan lide den.

Nå, ja - spole- og kasettebåndene bidrager også til en
lang cd-ønskeliste. At man har optaget på bånd i 35 år
begrænser *ikke* lysten til at købe cd'ere - tværtimod.
--
Med venlig hilsen Herluf Holdt
... det kom nu sådan.