Rottweiler og katte
Fra : Vibeke Jørgensen

Dato : 23-01-03 19:34

Hejsa

Vi har tre katte (2 huskatte og en Maine Coon) og har snakket om at når vi
engang flytter i hus at anskaffe os en hund.
Nu var jeg i praktik som dyrlæge da jeg gik i folkeskolen og der fik vi en
gammel Rottweiler ind som jeg bare faldt 100% for. Jeg havde helst taget den
med hjem, men mine forældre var ikke helt vilde med ideen. Jeg mener faktisk
at den anden praktikant der var der endte med at få den med hjem. (Ejeren
var død)

Nåmen - siden da har jeg jo gerne ville have en Rottweiler. Men kan man have
dem med katte?
Jeg syntes ikke umiddelbart jeg har kunnet finde noget om det på
rottweiler.dk, hvor jeg ellers har læst det meste.

Mvh
Vibeke

Fra : Ragna

Dato : 23-01-03 19:58

>.....gerne ville have en Rottweiler. Men kan man have
>dem med katte?
Hej Vibeke!
Vi havde to rottweilere i løbet af 20 år, og i 19 af årene havde vi kat -
eller katte, og begge hundene var gode venner med dem. Dog fik de aldrig så
tæt et forhold til kattene som vores schæferhunde har haft , men de
respekterede hinanden, og vores hankat legede endda forfølgelseslege i haven
med den ene rottweiler.

--
Venlig hilsen, Ragna

Fra : Line

Dato : 23-01-03 20:10

"Vibeke Jørgensen" <vibeke1@hotmail.com> wrote in message
> Hejsa

[snip]

> [...]
> Jeg syntes ikke umiddelbart jeg har kunnet finde noget om det på
> rottweiler.dk, hvor jeg ellers har læst det meste.

Hejsa Vibeke.

No problem! Vi har to rottweilere, og begge de opdrættere, vi købte dem fra,
har selv katte - uden problemer! Ok, der var 1 enkelt problem: hundene
syntes
kattemad smagte deeeejligt, så fodring af katte foregik på bryggersbordet
eller
andre høje steder, men det er vel et luksusproblem.
Vi (eller rettere _jeg_ - jeg har ikke helt fået overbevist mandfolket
endnu) har
da også selv planer om at få et par burmesere med tiden, og jeg tror ikke,
det
bliver et problem, så længe vi får kattene fra de er 12 uger.
Der kan måske blive problemer med at sammenføre en voksen "u-katte-vant"
hund med en voksen "u-hunde-vant" kat, men så længe man får den ene fra
den er hvalp/killing, skulle det sagtens kunne gå.
Held og lykke med det.

Mvh. Line

Fra : Vibeke Jørgensen

Dato : 23-01-03 20:31

> Der kan måske blive problemer med at sammenføre en voksen "u-katte-vant"
> hund med en voksen "u-hunde-vant" kat, men så længe man får den ene fra
> den er hvalp/killing, skulle det sagtens kunne gå.

Hej Line :)
Ih hvor er det altså dejligt at høre at ens drømme måske kan gå i opfyldelse
:) Mine katte er abs ikke hunde-vante - eller det vil sige Maine Coonen
boede de første 12 uger sammen med en hund - men den har den sikkert for
længst glemt.
Er der en liste over opdrættere med hjemmesider? Jeg kunne ikke umiddelbart
finde en.

Mvh
Vibeke

Fra : Line

Dato : 23-01-03 21:00

"Vibeke Jørgensen" wrote:

> [...]
> længst glemt.
> Er der en liste over opdrættere med hjemmesider? Jeg kunne ikke

Hejsa Vibeke.

Neeeej, jeg er i hvert fald ikke stødt på sådan en liste - måske
har rottweiler-ejere bare ikke tid til at få lavet hjemmesider?
Men på www.rottweiler.dk kan du se på hvalpelisten, om
der er en opdrætter i nærheden af dig; så kan du jo tage ud
og få en snak med dem og nusse nogle hunde.
Heldigvis for mig, er der mange burmeser-katterier med
hjemmesider, så jeg er jævnligt inde og lure lidt på mine
fremtidige små missere.

Mvh. Line

Fra : Vibeke Jørgensen

Dato : 23-01-03 21:09

> Neeeej, jeg er i hvert fald ikke stødt på sådan en liste - måske
> har rottweiler-ejere bare ikke tid til at få lavet hjemmesider?

Det kan være - på rottweiler.dk kunne jeg kun finde en hjemmeside.

> Men på www.rottweiler.dk kan du se på hvalpelisten, om
> der er en opdrætter i nærheden af dig; så kan du jo tage ud
> og få en snak med dem og nusse nogle hunde.

Hehe - jeg tør ikke rigtig starte på det nu - for så ender jeg sikkert bare
op med at tage nogen med hjem *g*. Og dog - måske skulle jeg udnytte at
kærresten ikke er hjemme ;) for han ville helt sikkert ikke give mig lov til
at tage afsted.

> Heldigvis for mig, er der mange burmeser-katterier med
> hjemmesider, så jeg er jævnligt inde og lure lidt på mine
> fremtidige små missere.

Ja det er jo det. Der er rigtig mange katteopdrætterhjemmesider - så jeg
havde også lidt forventet at det samme var gældende for hundene.

Mvh
Vibeke

Fra : Sanne Schmidt

Dato : 14-03-03 12:43

"Line" <nasse@jubiimail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> hund med en voksen "u-hunde-vant" kat, men så længe man får den ene fra
> den er hvalp/killing, skulle det sagtens kunne gå.

Vi gerne lige kommentere dette
Jeg har et norsk skovkatte opdræt med 6 katte, unge som ældre.
Min mand ville også gerne have en hund af større race og jeg havde sagt nej
meget længe, kan mine katte havde det?
Efter lidt længere tænke tid (ca 4 år) har jeg nu givet manden lov til at
havde den hund han ønskede, det er da godt nok ikke en "rotte" men en
Newfoundlænder, og han er skam heller ikke hvalp men 16 mdr gammel, men han
anede ikke hvad en kat var. vi har nu næsten haft ham en måned og de gamle
katte var da fornærmet i en hel uge, men nu færdes de alle sammen og de to
unge katte kan både lege og sove sammen med det store dyr.
Så ud fra min erfaring kan de godt lære det, katte, som hund skal bare have
mulighed for at gå hver til sit i starten, hvis de ikke lige gider hinanden

så held og lykke med det

VH Sanne

Fra : basse

Dato : 23-01-03 22:06

Hej Vibeke !

> Nåmen - siden da har jeg jo gerne ville have en Rottweiler. Men kan man
have
> dem med katte?

Jeg tror ikke, man kan sige om en bestemt hunderace kan med katte eller ej.
Dette er meget individuelt fra hund til hund uanset race.

Jeg tror dog ikke, der er nogen problemer i det, når du har kattene i
forvejen og derefter anskaffer dig en hvalp. Det kan derimod nok godt blive
et problem, hvis du får en voksen hund, som ikke er katte-vant i forvejen.

Jeg har ikke speciel erfaring med Rottweilere udover, at jeg selv synes, det
er en skøn hund. Jeg har indtryk af, at det er en rolig og tolerant hund,
forudsat at den er opdraget/trænet/præget korrekt, men det gælder vel
egentlig for de fleste hunderacer.

Lige præcis med Rottweilere (og i det hele taget, når man skal anskaffe sig
ny hund), synes jeg, at du skal gøre et stort og grundigt stykke arbejde med
at finde en god, seriøs opdrætter med gode avlshunde. Det er jo desværre en
hund som en del useriøse opdrætter til at være skarpe 'potensforlængere',
hvilket har været med til at give racen et dårligt ry.

Jeg tvivler på, at du kan finde en liste specielt over opdrættere med
hjemmeside, men via DKK og evt. også via specialklubben for Rottweilere kan
du få en opdrættervejviser og det er muligt, at der af den fremgår, om den
enkelte opdrætter har en hjemmeside (jeg ved det altså ikke med sikkerhed,
da det er meget længe siden, jeg har haft en opdrættevejviser - vist nok før
det med hjemmesider rigtigt var blevet moderne).

Mange hilsner

Rebekka

Fra : Therese

Dato : 24-01-03 14:37

Hvis du søger på google med ordene "Rottweiler kennel" under danske sider
kommer der en masse links til opdrætterhjemmesider. De fleste kenneler med
respekt for sig selv har altså hjemmesider. Det gælder vist indenfor
alle racer.

--
Mange hilsner
Therese

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 25-01-03 12:58

Hej Vibeke

Vi havde også tre katte da vi fik Rottweiler, og det er forløbet uden problemer.
Hunden skal selvfølgelig have at vide at kattene også skal være der og at de
ikke blot er legetøj, men det har ikke været noget problem. Hvornår skal I have
hund?

Mvh
Kim

Fra : Vibeke Jørgensen

Dato : 25-01-03 13:23

> Vi havde også tre katte da vi fik Rottweiler, og det er forløbet uden
problemer.

Fik en en han eller en hun?

> [...]
de
> ikke blot er legetøj, men det har ikke været noget problem. Hvornår skal I

Det bliver sikkert først om et års tid. Men ville bare sætte mig ind i det i
rigelig god tid :)

Mvh
Vibeke

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 25-01-03 14:49

Kære Vibeke o.a.

Vi fik en tæve. Vi havde overvejet at få et hold hvalpe på et tidspunkt, men det
er udelukket!

God ide - det er aldrig for tidligt at komme i gang! Men pas på, jo mere man
beskæftigerer sig med det jo mere kommer man til at brænde for det og jo hårdere
bliver ventetiden!

/Kim

Fra : Mizz_zylle

Dato : 13-03-03 13:40

Jeg ved godt det måske er lidt for sent at skrive....

Jeg tror ikke det er noget problem at købe en rottweiler så længe du har
kattene først.

Vi har en rottweiler på ca. 1 år og da han var omkring 8 mdr. fik vi den
"tossede" ide at vi ville have en kattekilling. Men det gik slet ikke,
vores hund ville æde kattens afføring, når den havde lavet i
kattebakken, det endte dog med at vi satte bakken op på et bord (ikke
videre hygieinisk) og løftede killingen derop engang imellem.

Vores hund var utrolig glad for katten, men var desværre at for stor og
ALT FOR VOLDSOM ved den lille killing, så vi efter 14 nedslidende dage
valgte vi at forære killingen væk, til en meget sød familie.

Så næste gang vi tænker på at skal have kat, bliver det en voksen en der
er vant til hunde og kan "sige fra"

http://www.kandu.dk/

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 14-03-03 11:49

Hej zylle

Jeg fristes til at sige manglede lydighed. Du opridser i hvert fald et
scenarium som jeg ikke vil acceptere. Heller ikke fra en 8-måneders-hvalp!

/Kim

Fra : Carsten P

Dato : 14-03-03 21:13

"Mizz_zylle" <Mizz_zylle.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg tror ikke det er noget problem at købe en rottweiler så længe du har
> kattene først.

Hejsa

Vi indførte en lille mis på 7 måneder i huset uden problemer fra den gamle
rotte på 6 år, de brugte dog ca. en uge på at se hinanden an også var den i
vinkel, dog skal misser holde sig fra vuffers madskål de 10 sekunder hvor
der er mad iden

Vh Carsten