hvad hedder /dev/ttyS0 (serielport) under ~
Fra : Kim Schulz

Dato : 23-01-03 19:26

hejsa
jeg har et C program udviklet under linux. Dette snakker med noget
elektronik via Serielporten /dev/ttyS0. Dette skulle gerne komme til at
virke under Windows også, via Cygwin.
Men hvad skal jeg lige bruge i stedet for /dev/ttyS0 under linux? hedder
det bare com1 eller?

MVH
Kim

Fra : Bertel Brander

Dato : 24-01-03 09:44

Kim Schulz wrote:

> [...]
> virke under Windows også, via Cygwin.
> Men hvad skal jeg lige bruge i stedet for /dev/ttyS0 under linux? hedder

Comportene hedder /dev/ttyS1 og /dev/ttyS2 (osv) når du bruger cygwin.

/bertel

Fra : Kim Schulz

Dato : 24-01-03 01:44

[snip]
> Comportene hedder /dev/ttyS1 og /dev/ttyS2 (osv) når du bruger cygwin.

fedt, så mangler jeg bare bare at få ncurses installeret under cygwin,
så jeg kan kompile programmet der også. Som det er nu (hvor jeg egenligt
troede jeg havde det installeret), giver den mig Undefined reference to
,,, for alle ncurses funktions og makro kald.
har du også en ide til hvordan dette løses.

Fra : Bertel Brander

Dato : 25-01-03 04:32

Kim Schulz wrote:

> [...]
> ,,, for alle ncurses funktions og makro kald.
> har du også en ide til hvordan dette løses.

Får du fejlen når du kompilerer eller når du linker?
I det første tilfælde skal du huske at inkludere ncurses.h

I det andet tilfælde skal du linke med ncurses lib'et.

Fra man pagen for ncurses:

A program using these routines must be linked with the
-lncurses option, or (if it has been generated) with the
debugging library -lncurses_g. (Your system integrator
may also have installed these libraries under the names
-lcurses and -lcurses_g.) The ncurses_g library generates
trace logs (in a file called 'trace' in the current direc-
tory) that describe curses actions.
(på dansk: tilføj -lncurses til kommando linie når du
linker eller -lncurses_g for at få en debug version.)

Jeg går ud fra at du har både ncurses.h (i .../usr/include/ncurses)
og libncurses.a i .../lib, ellers skal du downloade dem.

HTH
/bertel

--
Bertel K. Brander
Autor of Wain, a free text editor for programmers:

Fra : Kim Schulz

Dato : 24-01-03 19:29

On Fri, 24 Jan 2003 19:32:11 -0800
Bertel Brander <bertel@post4.tele.dk> wrote:
> [...]
>
> Jeg går ud fra at du har både ncurses.h (i .../usr/include/ncurses)
> og libncurses.a i .../lib, ellers skal du downloade dem.

jeg har begge de filer ja, og da programmet ikke er så stort endda, så
linker jeg osv. i en linje
gcc -lncurses -lform -lm -o gui gui.c

det kan være jeg skal prøve at skrive -lcurses i stedet.
Det må jeg prøve mandag.
MVH
Kim

Fra : Byrial Jensen

Dato : 24-01-03 20:04

Kim Schulz <kim@schulz.dk> skrev:

> jeg har begge de filer ja, og da programmet ikke er så stort endda, så
> linker jeg osv. i en linje
> gcc -lncurses -lform -lm -o gui gui.c

Forkert rækkefølge af argumenterne. gcc behandler biblioteks-,
objekt- og kildetekstfiler i den rækkefølge som de står i på
kommandolinjen. Når -lncurses behandles, er der således endnu ikke
brug for de tilbudte funktioner, og biblioteket bruges ikke. Når
gui.c behandles, mangler biblioteksfunktionerne. Det er forklaret
i gcc's manual.

gcc gui.c -o gui -lncurses -lform -lm

Fra : Kim Schulz

Dato : 24-01-03 20:08

On Fri, 24 Jan 2003 19:03:37 GMT
Byrial Jensen <bjensen@nospam.dk> wrote:

> [...]
> brug for de tilbudte funktioner, og biblioteket bruges ikke. Når
> gui.c behandles, mangler biblioteksfunktionerne. Det er forklaret

ok jeg vidste faktisk godt den tog det i rækkefølge, men jeg troede kun
det var rækkefølgen af bibliotekerne og ikke også source filerne :o/

tænk hvis mit problem er pga. noget så simpelt.. ak ak .
Nå men tak for svaret