Andet multimedie
bentjuul 3670
Fjerne grums i scannet text med PS element~
Fra : Edmund

Dato : 23-01-03 11:38

Hvordan fjerner man urenheder / grums , som der jo nemt kommer hvis man
scanner et gammelt A4 ark.

Kan man måske vælge at farve alt hvidt som kun fylder 1-2-3 punkter/dots

Newbie i grafik
Adobe Photoshop Elements
WinXP home dk

--
Mvh Edmund

Fra : Niels Andersen

Dato : 23-01-03 12:28

Edmund wrote in <b0ogms$rgano$1@ID-157131.news.dfncis.de>:
> Hvordan fjerner man urenheder / grums , som der jo nemt kommer hvis man
> scanner et gammelt A4 ark.

Jeg synes tit det bliver pænt og tydeligt, hvis jeg scanner som sort/hvid
(altså ikke grå-toner, det bliver vist ofte kaldt "lineart") i en passende
høj opløsning, for derefter at nedskalere til den størrelse der skal
bruges.
I lidt mere besværlige tilfælle scanner jeg måske som greyscale, eller måske
enda i farver, lave nogle justeringer, og så lave det til sort/hvid.

Ved at starte med en (for) høj opløsning kommer antialias-effekten når man
nedskalerer.

--
Mvh.
Niels Andersen

Fra : KNL DtP

Dato : 23-01-03 13:03

"Edmund" <edm@os.dk> skrev i en meddelelse

> Hvordan fjerner man urenheder / grums , som der jo nemt kommer hvis man
> scanner et gammelt A4 ark.

Hvis du scanner det som gråtoner (gray scale) i en tilpas høj opløsning, så kan du
fjerne en del af grumset ved at skrue op for højlyset:

Image > Adjust > Levels

Her ser du et så kaldt histogram. Neden under den sorte graf har du tre skydere. Den
sorte er skyggen, den grå er mellemtonerne og den lyse til højre er højlyset. Ved at
trække højlys-skyderen ind mod midten, fortæller du PhotoShop at du vil have alle
lyse toner i toppen til at blive helt hvide. På den måde kan du fjerne al grumset,
men stadig bevare bogstaverne (der er nede i skygge-området).

Hvis du slår "preview" til, kan du hurtigt se virkningen - og ved at lege lidt med
skyderne, skal du nok hurtigt finde fidusen!

Du kan evt. slutte af med at køre et Sharpen-filter, for at gøre teksten mere
tydelige.

--
MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Niels Svendsen

Dato : 23-01-03 19:22

For det meste, kan det næsten gøres helt klart ved at hæve kontrasten.

--
Niels W. Svendsen
Baltorpvej 173, 2. tv.