3 ting jeg ikke fatter
Fra : Scorpmoon

Dato : 23-01-03 10:15

Hvor mange deciliter er en kop?

En spiseske, er det flad eller med top? og nu findes der jo mange størrelser
af spiseskeer.

I et vandbad, skal "baljen" sejle i vandet, eller må den godt røre bunden af
gryden også?

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 23-01-03 10:37

Scorpmoon skrev:

> Hvor mange deciliter er en kop?

1 cup = 2,3658824 dl

> En spiseske, er det flad eller med top?

1 spiseskefuld svarer til 15 ml.

// Klaus

Fra : Benny Rasmussen

Dato : 23-01-03 10:41

Var på biblioteket i lørdags og blev nostalgisk og lånte "GOD MAD LET AT
LAVE " ( Det var min første kogebog jeg købte engang for 25 år siden, er
senere gået tabt i et ægteskab) iflg. den er :

1 spsk. hvedemel = 10 g.

1 spsk . kartoffelmel = 12 g

1 spsk majsstivelse = 8 g.

1 spsk. kokosmel = 6g.

1 spsk. havregryn = 13 g.

1 spsk. Ris langkornede = 14 g.

1 spsk. stødt melis = 15 g.

1 spsk. flormelis = 8 g.

1 spsk. farin = 10 g.

1 spsk Olie = 14 g.

1 spsk. kakao = 7 g.

[...]

mvh

Benny

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 23-01-03 10:43

"Scorpmoon" <scorpmoon@yahoo.com> writes:

> I et vandbad, skal "baljen" sejle i vandet, eller må den godt røre bunden af
> gryden også?

Den skal sejle i vandet. Meningen er netop, at den skal have en
ensartet varmepåvirkning, og det får den ikke, hvis den berører bunden
af gryden.

Mvh Trine

http://www.usenet.dk
http://www.biersted.com, billig overnatning i Nordjylland

Fra : Anders

Dato : 23-01-03 13:36

> Den skal sejle i vandet. Meningen er netop, at den skal have en
> ensartet varmepåvirkning, og det får den ikke, hvis den berører bunden
> af gryden.
>
> Mvh Trine

Meningen er, at temperaturen ikke skal overstige 100 grader, hvilket den kan
komme til hvis baljen er i berøring med bunden af gryden.........

Anders

Fra : Jan Bøgh

Dato : 23-01-03 18:27

"Anders" <alfaekko@nospamget2net.dk> wrote in message

> Meningen er, at temperaturen ikke skal overstige 100 grader, hvilket den
kan
> komme til hvis baljen er i berøring med bunden af gryden.........

Så skal skålen dælme ikke have ret god varmeledning.
Hvis vandet ellers når rimeligt langt op på siden af skålen, vil jeg godt
vædde på at det ikke betyder noget om denne rører bunden i gryden.

vh
Jan

Fra : rick

Dato : 23-01-03 13:17

"Scorpmoon" <scorpmoon@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> En spiseske, er det flad eller med top? og nu findes der jo mange størrelser
> af spiseskeer.

Som jeg mindes det fra husgerning er det uden top. Det ville i hvert fald også
være mest logisk; Man kan i hvert fald få en mega-top på fx en tsk. kakao i
forhold til en tsk. vand - det ville nok være lidt svært.

hilsen rick...

Fra : ram2

Dato : 23-01-03 13:37

"rick" skrev d. 23-01-03 13:17 dette indlæg :
> [...]
kakao i
> forhold til en tsk. vand - det ville nok være lidt svært.
---------------------------
Det kan godt være du har ret, men hvis du fylder så meget på skeen som
der overhovedet kan være - megatop - , så har man en ensartet måleenhed,
uanset om det er vand eller kokosmel.
Derimod kan en strøget spsk. fortolkes, så den ikke har samme mængde
hvergang.

Ram

http://www.kandu.dk/

Fra : Simon Nejmann

Dato : 23-01-03 14:36

On Thu, 23 Jan 2003 12:36:57 GMT, "ram2" <ram2.news@kandu.dk> wrote:

> [...]
>uanset om det er vand eller kokosmel.
>Derimod kan en strøget spsk. fortolkes, så den ikke har samme mængde

Uden at have prøvet det, så vil jeg påstå, at hvor stor en "megatop"
man kan komme på en spiseske kokosmel afhænger af både udformningen af
skeen og fugtigheden af kokosmelet.

// Forsøg på ASCII art - brug fixed pitch font:

Ske A:
   | |
   ------

Ske B:
   | |
   | |
   ----

Begge de viste skeer indeholder 4 spaces (en spiseske for diskusionens
skyld), men den første kan understøtte en meget større top end den
første.

For det andet, så afhænger toppens størrelse også af hvor stejle
"skrænter" indholdet kan klarer før det falder sammen. Her er min
påstand så, at knastørt indhold nemmere falder sammen.
Tænk på sandslotte på stranden - dem laver men af fugtigt sand, det
kan nemlig holde sammen mens tørt sand laver bare en lille pyramide.

Så med andre ord, så tror jeg at "en strøget spiseske" er en meget
bedre defineret måleenhed end "en spiseske med (mega)top"...

--
Med venlige hilsner
Simon Nejmann

Fra : ram2

Dato : 23-01-03 15:01

"Simon Nejmann" skrev d. 23-01-03 14:36 dette indlæg :
> [...]
> Uden at have prøvet det, så vil jeg påstå, at hvor stor en "megatop"
> man kan komme på en spiseske kokosmel afhænger af både udformningen af
-----------------------------
Tjae - Måske med undtagelse af kokosmel, vil jeg tro, at de andre nævnte
stoffer har en temmelig konstant fugtighed - og det tror jeg i øvrigt
også kokosmelet har.

Men for at anskue dette sp. fra en anden vinkel, vil jeg hævde, at hvis
man føler at man er nødt til at gå så *slavisk* frem i en opskrift, har
man så lidt fornemmelse for hvordan det endelige produkt smager, at 1-3
gram - med undtagelse af enkelte ingredienser - mere eller mindre kan
være fuldstændig ligegyldigt.

Mvh
Ram

http://www.kandu.dk/

Fra : Simon Nejmann

Dato : 23-01-03 16:04

On Thu, 23 Jan 2003 14:00:44 GMT, "ram2" <ram2.news@kandu.dk> wrote:

>Tjae - Måske med undtagelse af kokosmel, vil jeg tro, at de andre nævnte
>stoffer har en temmelig konstant fugtighed - og det tror jeg i øvrigt
>også kokosmelet har.

Tjo, måske er fugtigheden ikke så stor en faktor...

> [...]
>man så lidt fornemmelse for hvordan det endelige produkt smager, at 1-3
>gram - med undtagelse af enkelte ingredienser - mere eller mindre kan

Det har du også ret i. Men min pointe er, at "en spiseske med top" er
en elendig måleenhed.

For nu at tale om udformninger af måleskeer: Min mor har nogle gamle
meget flade måleskeer med stor omkreds, og jeg har andre steder set
måleskeer der er meget dybe med lille omkreds.
Hvis jeg målte vand, eller andre ting der ikke kan laves top på, så
indeholder de to forskellige måleskeer det samme (f.eks. en spiseske).
Men hvis jeg begynder at sætte top på, så kan jeg sagtens få dobbelt
så meget i den flade måleske. Så begynder det ligepludselig at blive
en mærkbar forskel...

For nu at fortsætte med mit ASCII art:

Flad ske - kan indeholde 10 x med top:
xx
xxxx
|xxxx|
------

Dyb ske - kan indeholde 6x med top:
xx
|xx|
|xx|
----

Strøget indeholder de begge 4 x...

--
Med venlige hilsner
Simon Nejmann

Fra : ram2

Dato : 24-01-03 01:25

"Simon Nejmann" skrev d. 23-01-03 16:04 dette indlæg :
> On Thu, 23 Jan 2003 14:00:44 GMT, "ram2" <ram2.news@kandu.dk> wrote:
> Det har du også ret i. Men min pointe er, at "en spiseske med top" er
> en elendig måleenhed.
---------------------
Måske du har ret Simon, men jeg forlader mig nu for det meste på
"fornemmeren".
Hvis man først er blevet lidt rutineret, synes jeg alligevel man laver
lidt om på de "grundopskrifter" man arbejder efter. Lidt mere af det ene
- lidt mindre af noget andet - vi er jo så forskelige, og har vel også
forskellige opfattelser af, hvad der lige giver den berømte prik over
iiiet.

Mvh
Ram

http://www.kandu.dk/

Fra : Inger Pedersen

Dato : 23-01-03 21:10

"rick" <rickcool22@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> være mest logisk; Man kan i hvert fald få en mega-top på fx en tsk. kakao
> forhold til en tsk. vand - det ville nok være lidt svært.

Nemlig.
Derfor stryger man det overskydende af skeen med en finger eller en kniv, og
derfor er en spiseskefuld det samme som "en strøget spiseskefuld"

Hilsen Inger

Fra : Nette

Dato : 23-01-03 15:15

"Scorpmoon" wrote in message news:b0obr3$15fo$1@news.net.uni-c.dk...
> Hvor mange deciliter er en kop?

ca. 2,5. En deciliter vand er det samme som 100 ml/100 g. vand.

> En spiseske, er det flad eller med top? og nu findes der jo mange
størrelser
> af spiseskeer.

Helt sikkert strøjet. Det andet er ikke til at regne med. ( Tænk bare på,
når du laver kaffe).
Og ja, spiseskeer/teskeer findes i et hav af størrelser, men hvis man
anskaffer sig et sæt måleskeer, så er man ud over det problem. Nu er det
meget sjældent, at det er vigtigt, at det er mål helt nøjagtig af.

> I et vandbad, skal "baljen" sejle i vandet, eller må den godt røre bunden
af
> gryden også?

Det er meningen at baljen skal sejle. Det er netop for at undgå at f.eks.
chokoladen får grydens bundvarme, at man laver det i et vandbad.

Nette

Fra : Scorpmoon

Dato : 24-01-03 10:10

> Det er meningen at baljen skal sejle. Det er netop for at undgå at f.eks.
> chokoladen får grydens bundvarme, at man laver det i et vandbad.

Jeg har bare ikke en balje der kan sejle af sig selv.. Der kommer altid vand
ind når de skal sejle, og specielt når jeg skal løfte den op... Mon ik man
kan købe et vandbadesæt med hank? :)

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 24-01-03 11:07

> Jeg har bare ikke en balje der kan sejle af sig selv.. Der kommer altid vand
> ind når de skal sejle, og specielt når jeg skal løfte den op... Mon ik man
> kan købe et vandbadesæt med hank? :)

Jo, det kan man helt sikkert. Personligt bruger jeg enten en meget
stor si, eller min indsats til dampning af grøntsager. Så sætter jeg
skålen i sien/indstatsen, hælder vand i til det passer, og så er det
problem løst.

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 25-01-03 01:48

Scorpmoon wrote:

> Jeg har bare ikke en balje der kan sejle af sig selv.. Der kommer
> altid vand ind når de skal sejle, og specielt når jeg skal løfte den
> op...

Den behøver jo ikke sejle. Brug en kaserolle som inderste beholder, så
er problemet løst. Man kan også være så heldig at have en gryde, der
netop med ørene kan hvile på den yderste gryde. Pas dog på, at det kun
er ved ørene, der er kontakt.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Lars Berg

Dato : 23-01-03 18:42

On Thu, 23 Jan 2003 10:15:28 +0100, "Scorpmoon" <scorpmoon@yahoo.com>
wrote:

> [...]
>af spiseskeer.
>
>I et vandbad, skal "baljen" sejle i vandet, eller må den godt røre bunden af

ok så kan jeg jo lige snige mig ind med de ting jeg aldrig har fattet.
----------

"En stor håndfuld"

Er det hvor man med begge hænder danner en fælles beholder .... eller
kun hvad der kan være i en hånd?

Fra : Pia J

Dato : 23-01-03 21:19

"Lars Berg" <mesterlarsREMOVETHIS@vip.cybercity.dk> wrote in message

> "En stor håndfuld"
>
> Er det hvor man med begge hænder danner en fælles beholder .... eller
> kun hvad der kan være i en hånd?

Og hvis hånd? Min mand hænder er dobbelt så store som mine...