Returret ved fjernsalg
Fra : Morten Fruergaard

Dato : 22-01-03 18:32

Jeg har set flere hjemmesider, hvor der bliver opkrævet et gebyr ved
handlen.
Dette gebyr betales ikke tilbage, hvis man benytter sig af returretten ved
fjernsalg.

Må de det?

--
Mvh. Morten Fruergaard
http://fruergaard-racing.dk

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 22-01-03 19:39

"Morten Fruergaard" <mitfornavn@mitefternavn.com> wrote in

> Jeg har set flere hjemmesider, hvor der bliver opkrævet et gebyr
> ved handlen.
> Dette gebyr betales ikke tilbage, hvis man benytter sig af
> returretten ved fjernsalg.

Er det ikke gebyret for dankorttransaktionen ?

--
..: Henrik Stidsen - HS235.dk ::...
Visit http://hs235.dk/drugs

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 22-01-03 20:14

"Henrik Stidsen" <idontwantnospam@hs235.dk> skrev i en meddelelse

> Er det ikke gebyret for dankorttransaktionen ?

Nej.

Fra : Henning

Dato : 22-01-03 20:22

On Wed, 22 Jan 2003 18:32:11 +0100, "Morten Fruergaard"
> [...]

>handlen.
>Dette gebyr betales ikke tilbage, hvis man benytter sig af returretten ved

Almindelig porto & ekspedition løber hurtigt op i 100,-. De returneres
rigtig nok ikke ved returnering af varen, samtidig med du selv skal
betale returporto.

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 22-01-03 22:09

"Henning" <newsmail@mailme.dk> skrev i en meddelelse
> Almindelig porto & ekspedition løber hurtigt op i 100,-. De returneres
> rigtig nok ikke ved returnering af varen,
Der er tale om et rent gebyr. Porto er ved siden af.

Men kan et firma bare kalde en del af varens pris for gebyr og så undlade at
betale det tilbage?

> samtidig med du selv skal betale returporto.

Jep.

Fra : Bo

Dato : 22-01-03 22:36

"Morten Fruergaard" <mitfornavn@mitefternavn.com> skrev i en meddelelse
> "Henning" <newsmail@mailme.dk> skrev i en meddelelse
> Der er tale om et rent gebyr. Porto er ved siden af.
>
> Men kan et firma bare kalde en del af varens pris for gebyr og så undlade at
> betale det tilbage?

Derfor handler jeg det meste over disken ;.O)
Det er for dyrt og besværligt via nettet, måske får du en vare, som har været returneret
af andre, altså ikke en ny vare men en vare, som normalt kaldes *brugt til demonstration*
i private hjem )

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 22-01-03 22:31

"Bo" <bolten@Wofir.dk> skrev i en meddelelse news:b0n2ro$rmf$1@sunsite.dk...
> Derfor handler jeg det meste over disken ;.O)

Ja, hvis det er muligt, er det at foretrække.
Men der kan du jo heller ikke være sikker på, at den ikke tidligere har
været sendt ud til en...

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 23-01-03 00:16

Bo skrev:

> Derfor handler jeg det meste over disken ;.O)

Aha.

> Det er for dyrt

Det er som regel billigere, fordi lagerplads er billigere end butikker
med flotte facader.

> og besværligt via nettet,

Det kan dårligt blive nemmere. To-tre klik, og man har handlet uden at
rejse sig fra stolen.

> måske får du en vare, som har været returneret af andre,
> altså ikke en ny vare men en vare, som normalt kaldes
> *brugt til demonstration* i private hjem )

Altså nøjagtigt det samme som ved handler over disken.

--
Mvh. Peter
"Nothing I do is my fault."

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 23-01-03 01:34

"Peter Bjerre Rosa" <peter@filmsvar.dk> wrote in

> Det kan dårligt blive nemmere. To-tre klik, og man har handlet
> uden at rejse sig fra stolen.

+ man skal åbne døren for posten når han kommer hjem til dig med
pakken :)
- forleden blev jeg vækket af postbudet kl. 8:45 fordi hun skulle
have en underskrift før jeg måtte få den pakke hun havde med :/

--
..: Henrik Stidsen - HS235.dk ::...
Visit http://hs235.dk/drugs

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-01-03 11:31

Morten Fruergaard skrev:

> [...]
>handlen. Dette gebyr betales ikke tilbage, hvis man benytter sig af returretten ved

Nej.

Loven om forbrugeraftaler:

§ 12 c.   Træder forbrugeren tilbage fra aftalen efter §§ 12-12 b,
   kan den erhvervsdrivende ikke gøre krav vedrørende
   aftalen gældende mod forbrugeren.

Jeg er uenig med forbrugerombudsmanden om hvorvidt forretningen
skal refundere portoen for fremsendelsen. Jeg betragter
fjernhandel som en aftale bestående af to elementer: selve
varekøbet og varens overlevering til køber. På den baggrund skal
man have det *fulde* beløb refunderet hvis mam fortryder (intet
krav kan gøres gælende).

Forbrugerombudsmanden kan forestille sig en fjernhandel hvor
varen forbliver hos sælger. Der skal så indgås en ekstra aftale
om fremsendelsen og beløbet for den skal så naturligvis ikke
refunderes.

Men om andre gebyrer end lige portoen hersker der ingen tvivl:
der kan *intet* krav gøres gældende vedrørende    aftalen.

--
Bertel