Prioritering af data ved skærmkøb ?
Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 22-01-03 14:00

Hvis man nu kigger på edbpriser.dk og kun kigger på 21" skærme, så er
der 21" / 1920x1440 / 0.25dp.

Hvor vigtigt er de 0.25dp og er der stor forskel på 0.21dp og fx 0.25 dp
?

Hvor høj en opløsning kan man holde ud at arbejde ved ? Jeg sidder nu
med 1152 x 870 på en Apple 21" ogdet er fint for mig.

Jo flere hz ved en given opløsning er vel vigtigere end at skærmen bare
kan køre med en meget høj opløsning ?

Hvis vi nu slet ikke skeler til prisen, men udelukkende kigger på
kvaliteten, hvad er så de 3 bedste ?

LaCie, Sony, Radius og så videre ?

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 22-01-03 14:43

> [...]
> med 1152 x 870 på en Apple 21" ogdet er fint for mig.
>
> Jo flere hz ved en given opløsning er vel vigtigere end at skærmen bare

Hz = skærmopdateringshastighed. Jo flere, des roligere billede, og des
færre problemer med "firkantede øjne" og smerter i øjnene efter lang
tids computerarbejde.

> Hvis vi nu slet ikke skeler til prisen, men udelukkende kigger på
> kvaliteten, hvad er så de 3 bedste ?
>
> LaCie, Sony, Radius og så videre ?

LaCie er professionelle monitorer til tilsvarende priser.

Sony er ligeså, men har også et forbrugersortiment.

Kan man stadig få Radius?! Mig bekendt drejede de nøglen om og ændrede
navn til Digital Origin...

Mht. skærme generelt, vil jeg anbefale at du IKKE køber på baggrund af
produktark eller tal og påstande, men går ud i butikkerne og få en
kigger på de forskellige skærme - DET er det bedste at gøre før man
køber skærm!

Prøv officeline i KBH, Zitech i KØBH (Falkoner alle), Lyngby hovedgade
eller Allerød, Unipro (lyngby hovedgade), eller alle de PC-pushere der
ellers er pÅ Falkoner alle i KBH.

Personligt vil jeg lige tilføje at min respekt for Sony er faldet de
sidste 2 år, efter stigende priser og en del mindre en fremragende
testresultater.

Lg Electronics plejer at være et godt køb til prisen - i min erfaring.

--
Peter - http://titancity.com/about.html
http://haxor.dk/islamnyt/

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 23-01-03 02:12

Peter Bjørn Perlsø wrote:
> Personligt vil jeg lige tilføje at min respekt for Sony er faldet de
> sidste 2 år, efter stigende priser og en del mindre en fremragende
> testresultater.

? Deres F-serie er da blevet billigere og det er den som tæller.

Omkring specs så bemærk at der er forskel på hvordan fabrikanter måler
dp dels pga forskellig teknologi, men også fordi nogen måler det mest
optimale og fx. ikke angiver hvis det varierer over billedfladen.

Selv kører jeg 1920*1440 på min 21" Sony F-520, men de fleste vil nok
mene 1600*1200 er det perfekter for en 21". Bemærk forresten at Sony
laver en 24" (16:10 format) der er rigtig dejlig.

Mvh

Bruno

Fra : Ben Knudsen

Dato : 22-01-03 14:47

jesper@gylling.net writes:
>Jo flere hz ved en given opløsning er vel vigtigere end at skærmen bare
>kan køre med en meget høj opløsning ?

Det er i hvert fald vigtigt, at skærmen kan køre den opløsning, du
foretrækker, ved tilstrækkelig mange hertz - typisk 80 (hvis din mac kan
følge med).

Når det gælder skærme vil jeg i øvrigt sige to ting : 1) prøv flere skærme
før du bestemmet dig og 2) Skærmen er så vigtig en del af dit setup, at
det simpelthen ikke kan betale sig at spare her. Det er lidt ligesom med
højtalerne i et stereoanlæg.

Selv bruger jeg en 19" LaCie på arbejdet. Den er jeg rigtig glad for.

Ben

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 22-01-03 15:07

Ben Knudsen <ben@net.dialog.dk> wrote:

> [...]
> højtalerne i et stereoanlæg.
>
> Selv bruger jeg en 19" LaCie på arbejdet. Den er jeg rigtig glad for.

Det skriver Peter også, men det er da de færreste steder at der står 5
forskellige 21" skærme til test.

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 22-01-03 16:39

"Ben Knudsen" <ben@net.dialog.dk> writes:

> Det er i hvert fald vigtigt, at skærmen kan køre den opløsning, du
> foretrækker, ved tilstrækkelig mange hertz - typisk 80 (hvis din mac kan
> følge med).

Personligt kan jeg leve med 85 Hz (75 kan jeg lige se flimre).

Paa et tidspunkt koerte jeg 1200x1024 paa en 21" med 100 Hz. Det var
absolut acceptabelt.
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Ben Knudsen

Dato : 22-01-03 15:50

jesper@gylling.net writes:
>Det skriver Peter også, men det er da de færreste steder at der står 5
>forskellige 21" skærme til test.

Vi sagde ikke, at det blivet nemt

Du kan sikkert klare dig med at se et par stykker. Men gør dig selv den
tjeneste både at kigge på een billig skærm og en LaCieeller lign. Så får
du en fornemmelse af forholdet mellem pris og kvalitet.
Der er jo også forskel på, om du skal sidde ved den hele dagen og arbejde,
eller det er en fritidsskærm.

Noget helt andet er, at der sker meget på fladskærmsområdet både havd
angår pris og kvalitet. Måske er det federe at købe en billig 19" CRT og
så spare op til en af de flade. Det ville jeg nok selv overveje.

Ben

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 22-01-03 17:25

> [...]

> du en fornemmelse af forholdet mellem pris og kvalitet.
> Der er jo også forskel på, om du skal sidde ved den hele dagen og arbejde,

Det er slet ikke nødvendigt at se en af de billige, da prisniveauet er
budgeteret til ca. 8.000,- for en skærm.

Spørgsmålet er bare hvad det skal være for en ? Sony har efter min
overbevisning med deres Trinitron skærme verdens bedste TV, men jeg så
en LaCie 19" fornyligt med helt flad skærm og den stod godt.

> Noget helt andet er, at der sker meget på fladskærmsområdet både havd
> angår pris og kvalitet. Måske er det federe at købe en billig 19" CRT og
> så spare op til en af de flade. Det ville jeg nok selv overveje.

Spørgsmålet er om en fladskærm egner sig til webdesign og
billedredigering (Photoshop) ?

Jeg synes stadig de er for dyre og hvor længe holder de ?

De er fede og elegante, men ...........

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Tom Dissing

Dato : 22-01-03 17:52

Rygter vil vide at der I realiteten kun er "10.000" timer I de nye LCD TV (
plasma) apparater !?
Spørgsmålet er om det samme gør sig gældende for LCD computerskærme.
Omvendt er kontrast forholdet kommet helt op på 500:1 på LCD så de er altså
på vej.
Omvendt kunne det måske være interessant at prioritere de sidste par tommer
på en "almindelig" skærm, hvis der skal designes (web billeder etc)
Omvendt har jeg hørt .. Jeg er selv ved at købe ny skærm.. At specielt de
nye TI Nvidia skærmkort, reelt har to udgange, altså muligheden for at
trække to skærme på det samme kort.
Så kunne der jo investeres I 2x 17-19 tommer, hvis det handler om synligt
areal.
Tom

PS
Jeg tror jeg selv ender med at investere I en 21" almindelig skærm, da vel
sagtens er lidt "gammeldags" ( og så skal jeg rode med proff billeder ) så
billedkvalitet og gamma kurver etc skal passe fra scanning til
print/tilbagekopiering til dias.

PPS
Mellemkvaliteten på 21"! skærme ligger I omegnen af 8k ( tjek edbpriser.dk )
du sparer tit 1-2k der.

Fra : Henrik Lindskou

Dato : 23-01-03 07:41

Tom Dissing wrote:
> Rygter vil vide at der I realiteten kun er "10.000" timer I de nye LCD TV (
> plasma) apparater !?
> Spørgsmålet er om det samme gør sig gældende for LCD computerskærme.

Har du en kilde, det er jo under to år som er garantien på nye skærme !

> [...]
> trække to skærme på det samme kort.
> Så kunne der jo investeres I 2x 17-19 tommer, hvis det handler om synligt

Jeg har selv to 15" LCD skærme og de drives af der originale Raedon 7500
der sidder i min G4 800, de køre som split screen så reelt har jeg vel
25" skærm i ultra wide format det er lækkert. Da jeg ofte lige skal slå
ting op samtidig med at jeg har et andet projekt i gang. På den ene
skærm så har jeg for eks. newsreader og på den anden min browser.

> [...]
>

> PPS
> Mellemkvaliteten på 21"! skærme ligger I omegnen af 8k ( tjek edbpriser.dk )

To 15" LCD skærme kan erhverves for ca. 6k, du kan enda få to 17" LCD
for 8k. tjek edb priser. (Jesper)

--

Mvh.

Henrik Lindskou

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 23-01-03 00:11

In article <1fp76v1.1ppnb831g1fykgN%jesper@gylling.net>, [2900] Jesper Haaber Gylling wrote:
> [...]
> overbevisning med deres Trinitron skærme verdens bedste TV, men jeg så
> en LaCie 19" fornyligt med helt flad skærm og den stod godt.

B&O har bedre TV, mere naturlige farver. Og mit 8 år gamle
er stadig bedre end de fleste man kan få i butikker i dag i
samme prisleje (under 11000 kr).

Købte selv en Sony G420 for et års tid siden, det er en 19" som jeg
altid kører i 1600x1200 i 85Hz.

Du kan IKKE sammenligne dot-pitch på Trinitron med
ikke-trinitron. Det måles på forskellig måde. Men hvis
2 trinitronskærme sammenlignes, så tag den med bedste dot pitch
der kan køre 85Hz i den ønskede opløsning.

Og en helt flad skrm er det bedste. Det er min G420 også.

> Spørgsmålet er om en fladskærm egner sig til webdesign og
> billedredigering (Photoshop) ?
>
> Jeg synes stadig de er for dyre og hvor længe holder de ?
>
> De er fede og elegante, men ...........

Næh, de er tynde. Og lysstofrøret i dem dør ligesom det
i dine køkkenlamper. 10000 timer er nok højt sat.

Fra : Mikkel Pagh

Dato : 22-01-03 21:48

> Hvis vi nu slet ikke skeler til prisen, men udelukkende kigger på
> kvaliteten, hvad er så de 3 bedste ?
>
> LaCie, Sony, Radius og så videre ?

Hvis du trods alt ikke er helt ligeglad med prisen, kunne du overveje at
købe den 21" LaCie-skærm, som DAGENs konkursbo har til salg til 5500kr.

www.konkurssalg.net/stort.asp?varenr=909

--
Mikkel Pagh
Berlin