Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Carbon Print
Fra : AMS

Dato : 22-01-03 04:24

Hvad er den danske betegnelse for carbon print?

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 22-01-03 22:40

AMS wrote:

> Hvad er den danske betegnelse for carbon print?

Den er svær når man ikke har den sammenhæng, hvor det er nævnt,
men så vidt jeg ved, så kan det betyde h.h.v. et gennemslag ved
maskinskrivning, eller en grafisk kopi skabt med buelampe.

Hvis du poster hele teksten, så vil jeg nok kunne gi' et mere
præcist bud.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : AMS

Dato : 23-01-03 01:08

> [...]
> maskinskrivning, eller en grafisk kopi skabt med buelampe.
>
> Hvis du poster hele teksten, så vil jeg nok kunne gi' et mere

Det er Edward Steichens portræt af Rodin fra 1902 der er betegnet som et
"carbon print". Skal til eksamen i billedet i morgen, som nu er i dag. Og da
det er et billede fra den tid ville det være rart at kunne sige lidt om
teknikken.

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 23-01-03 10:19

On Wed, 22 Jan 2003 04:24:23 +0100, "AMS" <not@at.all> wrote:

>Hvad er den danske betegnelse for carbon print?

Kultegning ?
mvh Ebbe

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 23-01-03 12:16

Ebbe Hansen wrote:

> Kultegning ?

Problemet er at den direkte oversættelse af "carbon print"
er et "kul-tryk", så jeg ved ikke om dit forslag holder.

Jeg har også tænkt på, om betegnelse evt. bruges i forbin-
delse med laserprint og fotokopier, deres toner er jo noget
kulstøv.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Tom Wagner

Dato : 23-01-03 12:59

On Wed, 22 Jan 2003 04:24:23 +0100, "AMS" <not@at.all> wrote:

>Hvad er den danske betegnelse for carbon print?

Jeg ved ikke, hvad denne teknik kaldtes på dansk, men her kan du læse
om carbon print.

http://tinyurl.com/4sem

Tom