Må et mobil-diskotek afvikle mp3 numre til~
Fra : Carsten Larsen

Dato : 21-01-03 22:44

hej alle

Må et mobil-diskotek afvikle mp3 numre til privatfester?

Når man som DJ har købt og betalt for alle de numre man har, så burde det
vel være hamrende ligemeget om man afvikler dem digitalt via en CD eller
digitalt via en harddisk og en computer?

Men spørgsmålet er om man må, jeg har lidt svært ved at greje loven som den
er nu, jeg er klar over at der er problem med de cd´ere som er kopisikret,
men man kunne forestille sig at man kopierede dem ned på harddisk analogt,
for derefter at afvikle dem digitalt

Med venlig hilsen

Carsten

Fra : Henning

Dato : 21-01-03 23:38

On Tue, 21 Jan 2003 22:44:18 +0100, "Carsten Larsen"
<info@blackboxANTISPAMdata.dk> wrote:

>hej alle
>
>Må et mobil-diskotek afvikle mp3 numre til privatfester?

Ja, ifølge Kulturministeriet.
http://www.kulturministeriet.dk/sw5386.asp
Lovlige kopier
Du må gerne:
- Kopiere et værk, som ophavsmanden selv har givet tilladelse til at
kopiere
- Kopiere en original cd/dvd lånt af en ven
- Kopiere en cd/dvd lånt på biblioteket
- Kopiere en cd og spille den til en privat fest (også hos andre)
- Kopiere en cd og lytte til den på kontoret på din arbejdsplads
- Kopiere en cd/dvd til bilen, sommerhuset, båden og til din discman
eller mp3-afspiller
- Kopiere værker til personlig brug hentet på nettet, når værket er
lagt ud med ophavsmandens samtykke
- Omgå eller bryde en kode eller kryptering på fx en dvd-film, en
musik-cd eller netradio i det omfang, det er nødvendigt for at kunne
se filmen eller lytte til musikken privat. Det er fx ikke ulovligt, at
du bryder kryptering på en dvd, hvis det er nødvendigt, for at du kan
afspille dvd’en på din private pc ved hjælp af fx et Linux-styresystem
- Bryde en dvd-regionskode

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 22-01-03 00:47

On Tue, 21 Jan 2003 23:38:09 +0100,
Henning <newsmail@mailme.dk> wrote:

> Ja, ifølge Kulturministeriet.
> http://www.kulturministeriet.dk/sw5386.asp

Fra og med den 22.december 2002 gælder der derfor følgende regler for
_privat_ kopiering af musik-cder og dvd-film.

Jeg tror ikke et diskotek går ind under privat kopiering.

--
En særdeles kedelig .signature

Fra : B Larsen

Dato : 22-01-03 01:31

Et lille ekstra spørgsmål:

"Man må ikke forsøge at bryde en eventuelt kopibeskyttelse"

Man kan jo finde anledning til at spørge: Hvad er en kopibeskyttelse?

Hvis det er en teknisk "særhed" der bare besværliggør kopieringen. Så,
kommer vi vel hurtigt ud på et spørgsmål om definitioner.

Er det f.eks. at microsoft på et tidspunkt lavede såkaldte cykliske
referencer på deres CD-rommer, så de simple CD kopieringsværktøjer ikke
kunne kopiere dem, men at de gode ku'. En kopibeskyttelse?

Bjarne

Fra : Carsten Larsen

Dato : 22-01-03 11:42

> Jeg tror ikke et diskotek går ind under privat kopiering.

Det er også det jeg er bange for, men jeg mener bare stadig at det må/burde
være ligemeget om man afspiller musikken digitalt via CD eller MP3, i sidste
ende bliver det det samme som folk hører, det er bare meget nemmere at
servicere folk til en fest, når man har musikken liggende på computer,
istedet for at skulle fedte rundt med CD´ere

(og en anden stor fordel, er at musikken ikke bliver forringet, grundet
ridsede cd og lignende)

Håber der er nogen der kan svare endegyldigt på mit spørgsmål

mvh Carsten

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 22-01-03 12:09

On Wed, 22 Jan 2003 11:42:22 +0100,

> [...]
> servicere folk til en fest, når man har musikken liggende på computer,
> istedet for at skulle fedte rundt med CD´ere

Men jura og sund fornuft er følges ikke altid ad.

> (og en anden stor fordel, er at musikken ikke bliver forringet, grundet
> ridsede cd og lignende)

(Jeg ville bruge Ogg Vorbis, der skulle være en del bedre end MP3)

> Håber der er nogen der kan svare endegyldigt på mit spørgsmål

Det kan jeg ikke.

Du må gerne lade være med at svare både på news og med en mail, på et
newsindlæg!

--
En særdeles kedelig .signature

Fra : Thunderbird @ 7100

Dato : 22-01-03 12:21

On Wed, 22 Jan 2003 12:08:33 +0100, Anders Bo Rasmussen
<fuzz01@spamfilter.dk> wrote:

>Men jura og sund fornuft er følges ikke altid ad.

>(Jeg ville bruge Ogg Vorbis, der skulle være en del bedre end MP3)

Er det også efter min erfaring med både MP3 og OGG.

>Det kan jeg ikke.
>
>Du må gerne lade være med at svare både på news og med en mail, på et
>newsindlæg!

Flemming Jacobsen

Fra : Carsten Larsen

Dato : 22-01-03 12:25

yeps, undskyld fik trykket på den forkerte knap

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 22-01-03 16:43

> [...]

> regler for _privat_ kopiering af musik-cder og dvd-film.
>
> Jeg tror ikke et diskotek går ind under privat kopiering.

Hva´ med en radiostation ? - en af værterne på P3 snakkede om at de
afviklede der meste musik via computeren (formentlig som MP3).

--
..: Henrik Stidsen - HS235.dk ::...
Visit http://hs235.dk/drugs

Fra : Carsten Larsen

Dato : 22-01-03 17:31

Hej alle

Stillede koda det samme spørgsmål og fik følgende svar

"
Kære Carsten

Det vil kræve en tilladelse fra rettighedshaverne, såfremt du vil overføre
din cd'er til mp3-filer i henhold til ophavsretslovens § 2.

Du skal således indhente tilladelse fra de skabende kunstnere via NCB, de
udøvende kunstnere og pladeproducenterne.

Du er velkommen til at kontakte mig på telefon 33 30 64 05 for yderligere
information. "

Nu er jeg endnu mere forvirret, jeg går ikke udfra at radiostationer ringer
rundt til alle kunstnere og spørger om de må spille deres musik i radioen
som mp3 fil?

Når jeg har købt cd´en, mener jeg stadigvæk at det må være ligemeget om jeg
underholder folk ved at spille musikken fra original cd´en eller som en mp3
fil?

mvh Carsten

Fra : Henning Makholm

Dato : 22-01-03 23:11

Scripsit "Carsten Larsen" <info@blackboxANTISPAMdata.dk>

> Nu er jeg endnu mere forvirret, jeg går ikke udfra at radiostationer ringer
> rundt til alle kunstnere og spørger om de må spille deres musik i radioen
> som mp3 fil?

Nej, men de har sikkert indgået aftaler med organisationer (Koda!) som
kunstnerne har givet lejlighed til at indgå sådanne aftaler _en masse_
på deres vegne.

> Når jeg har købt cd´en, mener jeg stadigvæk at det må være ligemeget om jeg
> underholder folk ved at spille musikken fra original cd´en eller som en mp3
> fil?

Ja. Men det er ifølge loven ikke lige meget om du *laver* et eksemplar
(her i form af en mp3-fil).

Og hvis du ikke er enig i loven, er det ikke her men i dk.politik du
skal fortsætte.

--
Henning Makholm "Jeg har tydeligt gjort opmærksom på, at man ved at
følge den vej kun bliver gennemsnitligt ca. 48 år gammel,

Fra : Kim Jespersen

Dato : 22-01-03 11:31

hej Carsten

> Må et mobil-diskotek afvikle mp3 numre til privatfester?

Ja det må du faktisk gerne, men det er lidt af en gråzone. For der er
ikke tale om privatkopiering og derfor ikke omfattet af kopireglerne på
området, men det der gør det lovligt er at du i kraft af diskoteket som
erhverv kan betale koda-afgift, hvilket skulle gøre det lovligt.
En god ide er at indgå en aftale om det med pladeselskaberne, for gør du
ikke det og kopierer, så får du ondt i pengepungen lang tid fremover.

Svaret er baseret på kendskab til et mobilt diskotek der netop gjorde det
og betalte til Koda en dag for sent, behøver jeg skrive
at diskoteket ikke eksisterer idag.

mvh
Kim

--
Forslag til SU reklame :
Du lærer mens du lever, men lever ikke nødvendigvis mens du lærer.

Ugens citat :
- Skader det evigheden at slå tiden ihjel? -

Fra : Carsten Larsen

Dato : 22-01-03 11:45

hej kim

I forvejen er det sådan at det er arrangøren af en fest der skal betale
koda, altså ikke diskoteket der underholder.

Men hvis jeg forstået dig ret, så hvis diskoteket afholder koda-afgiften, så
er det lovligt at afvikle mp3 numre i erhversøjemed?

mvh Carsten

Fra : Kim Jespersen

Dato : 22-01-03 12:04

Carsten Larsen wrote:
> [...]
>
> Men hvis jeg forstået dig ret, så hvis diskoteket afholder koda-afgiften, så
> er det lovligt at afvikle mp3 numre i erhversøjemed?

Det skulle det være, da der er tale om et erhverv. jeg tror det er bedst
at henvende sig til pladeselskaberne og få helt nøjagtigt besked.
Der er ingen lov at slå op i, så det er min anbefaling til dig.

mvh
Kim

Fra : Kim Jespersen

Dato : 22-01-03 12:09

Hoooov lige en ting mere. Grunden til at jeg skriver "erhverv" er fordi
du fremlægger musik til offentligt skue og derfor vil det ikke være
omfattet af privatkopiering.
Det er nemlig et kapitel for sig selv og vil derfor altid være ulovligt,
med mindre man kan indgå en aftale. I tilfældet kan det løses ved at
betale koda, som oftest i hvert fald.

mvh
Kim

Fra : Kim Jespersen

Dato : 22-01-03 12:13

For s.... da, jeg glemmer meget idag. Det må være mit seminar der hænger
i hovedet.
Min konklusion er ud fra at "The Voice" netop har kopieret musikken og
har det liggende på harddiske, de betaler herefter Koda og det at et
diskotek netop glemte at spørge om lov og blev lukket.

mvh
Kim

ps! jeg har garanteret glemt noget, men så skriver jeg det senere