Sømanden og hans stjerne
Fra : Åge Halldorsson

Dato : 21-01-03 14:34

Efter at Richard Ragnvald i disse uger har fået et kæmpe hit med sin udgave
af "Sømanden og stjernen" er jeg kommet i tvivl om hvor vidt denne sang er
den samme som "Nyboders pris". Ved nogen om det er det?

Hilsen Åge

Fra : Klitgaard

Dato : 21-01-03 14:57

> [...]
> af "Sømanden og stjernen" er jeg kommet i tvivl om hvor vidt denne sang er
> den samme som "Nyboders pris". Ved nogen om det er det?

"Hit" er det når den bliver spillet 2 gange indenfor en time på radio Fur?

-Klitgaard

Fra : Peter Theglev

Dato : 21-01-03 14:55

Nougatstjernen?

Fra : Uffe Holst

Dato : 21-01-03 15:08

In an article of 21 Jan 2003 Åge Halldorsson wrote:

> Efter at Richard Ragnvald i disse uger har fået et kæmpe hit med sin udgave
> af "Sømanden og stjernen"

Det er da noget lidt underligt ulækkert noget at synge om. Men sådan er da
dansktop måske.

--
Uffe Holst

Fra : Erik Graversen

Dato : 23-01-03 16:23

"Uffe Holst" <uffe@eremitage.dk> skrev i en meddelelse news:e6.a6.bN2cEMGdnWbkoBf.NR@eremitage.dk...

>Det er da noget lidt underligt ulækkert noget at synge om. Men sådan er da
>dansktop måske.

Naa! Op i r.... med det

--

RYGESTOP UDEN STRESS:
http://home1.stofanet.dk/erikgr/

Fra : Benny Mortensen

Dato : 24-01-03 20:04

"Erik Graversen" <erikgr@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> "Uffe Holst" <uffe@eremitage.dk> skrev i en meddelelse

> Naa! Op i r.... med det

Burde der ikke følge en forklaring med, hvad er det der er så underligt, og
hvornår har du opdaget det....?

Hilsen Benny

Fra : Erik Graversen

Dato : 24-01-03 21:15

"Benny Mortensen" <bfm@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse news:3e318e34$0$120$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> Burde der ikke følge en forklaring med, hvad er det der er så underligt, og
> hvornår har du opdaget det....?

Øhh?! Måske burde du forklare hvem du spørger om hvad!
Du svare på mit indlæg men spørger til noget i både Åge's
og Uffe's indlæg!

Mvh,

Erik.

Fra : Benny Mortensen

Dato : 27-01-03 02:17

> Øhh?! Måske burde du forklare hvem du spørger om hvad!
> Du svare på mit indlæg men spørger til noget i både Åge's
> [...]
Ja skrev du ikke det var noget underligt noget at synge om...????

M.V.H....Benny..

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 21-01-03 16:30

Åge Halldorsson <halldorsson@post.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e2d4eef$0$152$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> [...]
> af "Sømanden og stjernen" er jeg kommet i tvivl om hvor vidt denne sang er
> den samme som "Nyboders pris". Ved nogen om det er det?

_______________

Jajaja, jeg ved godt at det ikke er Richard Ragnvalg selv som har lavet
denne sang. Den har faktisk været en sand landeplage hele 2 gange tidligere
og det er den jo som bekendt netop blevet det igen her i vinter, midt i den
nok så kendte dansktop-revivel-periode som i de seneste år har skyllet hen
over landet.

1. gang var ???? (Ja, hvornår var det egentligt og med hvem?)
2. gang var i 1973 med gruppen "The Comets"
3. gang er vinteren 2002-2003 hvor den endnu engang går (spiller) sin
sejrsgang på landets folkelige lokalradioer, hvor den høres konstant.

Den bliver spillet mindst lige så meget som vinterens nok allerstørste
danske hit "3 bornholmere i en gummibåd". Ligner den forresten ikke
"3 kinesere på Højbro Plads". Dem som sad og spillede på kontrabas.
Det er vist svært at bortforklare. Bortset fra at det altså var bornholmere.
Altså ikke kineserne, men bornholmerne, hehe.

Hilsen Åge

Fra : Ole Damgaard

Dato : 21-01-03 18:11

>er jeg kommet i tvivl om hvor vidt denne sang er
Nej - det er bestemt ikke den samme, men som med så meget andet
danskpop er der tale om en melodi, der bevæger sig indenfor det
samme mønster - tre akkorder i de traditionelle mønster.

Faktisk har den mere til fælles med den gamle vise: Hist på alpens isbelagte
spire.
(den som Trille osse lavede under titlen Dansens Magt)

> [...]
> 3. gang er vinteren 2002-2003 hvor den endnu engang går (spiller) sin
> sejrsgang på landets folkelige lokalradioer, hvor den høres konstant.

Om det er landeplage eller ej - vil jeg lade være op til dig - men det er
oprindelig en svensk sømandssang - skrevet af Bror Karlsson. (du burde
om nogen vide at den også findes i en svensk udgave med Vikingarna)

I danmark blev den først kendt med Holger Fællessanger i 1955.
Dernæst med Jørgen Winckler i 1968,
og så kom Comets, der nok slog bundrekorden i kvalitet - og
endelig nu Ragnwald - så den er ved at være tygget igennem.

mvh ole

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 21-01-03 18:57

Ole Damgaard <odg@dr.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:AafX9.2746$n11.1097@news.get2net.dk...

> (du burde om nogen vide at den også findes i en svensk udgave med
Vikingarna)
SVAR: Det ved jeg sandelig også om nogen. Den spilles nemligtit i
Nordjylland, lige så tit som Hr. Ragnvalds.

> I danmark blev den først kendt med Holger Fællessanger i 1955.
> Dernæst med Jørgen Winckler i 1968,
> og så kom Comets, der nok slog bundrekorden i kvalitet - og
> endelig nu Ragnwald - så den er ved at være tygget igennem.
SVAR: Hmm... Jeg mener nu godt nok at det at det var The Comets som slog
toprekord. Men Ragnvalds udgave vinder da ved gehør, efter at have hørt den
ustandligt i lokalradioen her i det nordlige Jylland. Den er om nogen blevet
en topslager i Danmark. Folk vil høre den i penduldrift.

Hilsen Åge

Fra : Bjørn Løndahl

Dato : 23-01-03 05:57

> Dernæst med Jørgen Winckler i 1968,
> og så kom Comets, der nok slog bundrekorden i kvalitet - og
> endelig nu Ragnwald - så den er ved at være tygget igennem.

Mener du seriøst at den var endnu dårligere med Comets end med
Ragnwald?

--
Venligst Bjørn

Fjern "_FJERN_" i min email-adresse
Ting til salg: <http://salg.4952.dk>

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 23-01-03 06:09

Bjørn Løndahl <usenet@_FJERN_londahl.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e2f7612$1@news.securix.dk...
> "Ole Damgaard" <odg@dr.dk> skrev i

> Mener du seriøst at den var endnu dårligere med Comets end med
> Ragnwald?
______

Hmmmm..... Det virker ikke særligt betryggende at have sådan nogle folk med
den indstilling til en meget populær musikgenre, til at forestå
musikplanlægningen i DR.
Ikke sært at den er så udskældt og kontroversiel og bliver haglet ned af
befolkningen i læserbreve konstant.
Synes at betegnelsen "musikpolitisk korrekte elite" trænger sig voldsomt på.
Skal den slags folk udvikle dansktopprogrammer? - Nårhhh. nej, det gør den
jo heller ikke. den saboterer dem.
Det er forresten heller ikke betryggende at have folk til at lave et
stykke arbejde som de ikke har forstand på. Jeg vil da heller ikke sætte en
bager til at reparere min knallert. PS: Ikke et ondt ord om min bager.

Hilsen Åge

Fra : Benny Mortensen

Dato : 22-01-03 00:49

> [...]
> af "Sømanden og stjernen" er jeg kommet i tvivl om hvor vidt denne sang er
> den samme som "Nyboders pris". Ved nogen om det er det?

Hej Åge

Normalt har jeg ellers ikke noget imod Richard Ragnvald. Men da jeg hørte
ham med Sømanden og stjernen, så stoppede jeg temmelig brat op. Det er dog
den dårligste version jeg nogensinde har hørt af den. Det lyder præcist som
om at melodien er blevet for lang, eller også er teksten blevet for kort, og
han derfor står og prøver på at strække teksten såååååå laaaaaangt ud, at
man er bange for han går i stå. Så den må så for mit vedkommende blive
plagen, og jeg er ikke så stor, så jeg kan kaldes et land, men hvis der er
nok, der føler lige som jeg, hvad den angår, så bliver det en landeplage.
Den syntes jeg ikke han er sluppet godt fra. Desuden har den altså ikke
noget med den anden at gøre.

M.V.H....Benny..

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 22-01-03 06:03

Benny Mortensen <bfm@tdcadsl.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e2ddc67$0$135$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> Hej Åge
>
> Normalt har jeg ellers ikke noget imod Richard Ragnvald.
SVAR: Han er nu lidt for sødsuppeagtig til mig.

> [...]
> nok, der føler lige som jeg, hvad den angår, så bliver det en landeplage.
> Den syntes jeg ikke han er sluppet godt fra.
SVAR: Han er sluppet dårligt fra den. Helt sikkert. "Sømanden og stjernen"
kan altså ikke
laves om til en danseband-sang. Den skal være mere kvik og frisk som "The
Comets"
lavede den i 1973. Men hvis man ser på selve udførelsen som dansebandsang er
han da sluppet godt fra det. Jeg kan bare ikke forlige mig med at den skal
lave om
til en danseband-sang. Urghhh....

Hilsen^Åge
..

Fra : Benny Mortensen

Dato : 24-01-03 20:02

> Benny Mortensen <bfm@tdcadsl.dk> skrev i en
> nyhedsmeddelelse:3e2ddc67$0$135$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> SVAR: Han er nu lidt for sødsuppeagtig til mig.

Så skulle man jo undlade at høre på ham , så helt dårlig syntes du nok
ikke han er.

> [...]
er
> han da sluppet godt fra det. Jeg kan bare ikke forlige mig med at den skal

Uha altså Åge......Hvis du har den originale skive med Comets fra 1973 som
du omtaler, så har du da der beviset fot at man kan hvad man vil, F.eks har
du der " Den gamle skærslippers morgensang " lavet om til instrumental rock,
og den er bare så fed, så man ikke kan lade være med at skrue op. Da
Sømanden og stjernen startede, var den passende langsom, og var det vel i
alle de tidlige udgivelser, indtil The Comets satte fart i den i 73. Men de
havde alle en ting tilfælles, de harmonerede, og det lød som om teksten var
skrevet til melodien, eller omvendt. Når Richard Ragnvald synger den nu, så
lyder det som to ting der slet ikke hører sammen. Jeg har da tidligere hørt
Ragnvald synge den samme sang, bare mange gange bedre, så hvordan det er
lykkedes at lave sådan en bøf fatter jeg ikke. Endnu mere forbløffende at
ingen har nævnt et ord om det.

M.V.H.....Benny..

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 24-01-03 21:34

Benny Mortensen <bfm@tdcadsl.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e318dbc$0$207$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> [...]
> lykkedes at lave sådan en bøf fatter jeg ikke. Endnu mere forbløffende at

________

Thaa, men det er vel et udslag af det der med dansebandsmusikkens stigende
popularitet. Mennnnn altså. det næste bliver vel at "Nu falmer skoven trindt
om land" laves om til en dansebandsmelodi, hihi.
Jeg kunne nu godt tænke mig at vi igen fik lidt mere tysk slager-sound
ind i dansk musik. Ligesom i 70-erne. Altså for variationens skyld. Det er
jo næsten sådan at alle danske hit efterhånden har svensk sound, i disse år.
Det lyder da også rigtigt godt, men lad os nu liiiige få lidt tysk sound -
halvt af hvert. Jov-jov.

Hilsen Åge

Fra : Benny Mortensen

Dato : 27-01-03 02:25

> [...]
år.
> Det lyder da også rigtigt godt, men lad os nu liiiige få lidt tysk sound -

Hej Åge

Nej jeg syntes nu ikke man skulle tilføre dansktoppen noget Tysk schlager
sound, om dansktopmelodier bliver schlagere, det bestemmer tiden, Mangen en
dansktop melodi er jo netop blevet udødelig på grund af hvad den er. Derfor
er det lidt trist, når Ragnvald slår skår i Sømanden og stjernen, for jeg
ved han kan lave den ikke så lidt bedre. Jeg vil da håbe, at der kan
indføres en eller anden form for straf, hvis nogen skulle finde på at
mishandle Nu falmer skoven, ved at lave den om. Men jeg så da gerne at der
kom nogle flere plader med gamle Danske. Nu falmer skoven synges jo faktisk
på ikke så få forskellige melodier, jeg tror da selv jeg kender 4, og mener
at have hørt den på en helt femte melodi, men helt ærligt, den gamle er sgu
den bedste.

M.V.H.....Benny..

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 27-01-03 06:10

Benny Mortensen <bfm@tdcadsl.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e3492d7$1$184$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> [...]
en
> dansktop melodi er jo netop blevet udødelig på grund af hvad den er.
_____________

Ok Benny, men det jeg snakker om er oversættelser. Jeg er helt vild med
oversættelser. Vi skal oversætte meget mere end vi gør. Een sproggruppe skal
ikke have eneret på en god melodi. Den skal vi alle have fingrene i. Men vi
skal ikke bare oversætte det svenske. Man skulle også igen oversætte de
tyske slagere.
En dansk tekst og så bare trutteri i trompeterne. Så ringer klokkerne.
Vi husker jo alle hvordan det var meget succesfuldt i 60-erne og 70-.erne,
f.eks. "Gid du var i Skanderborg". "En sød student fra Holstebro", "Farende
musikanter", "Combay Combayo", "Greven fra Luxemborg" og "Den dag du kom".
Det er så`n noget rigtigt godaw-musik jeg mener.
Men ikke et ondt ord om svenskernes folkemusik. Deres dansebandsmusik
er fænomenal. Der er ikke noget så lækkert som når saxofonerne får så
pengene passer. Det skal vi også bare oversætte i læssevis. Lækkert. Men i
overdoser kan det godt blive lidt for sørgmodigt.

Hilsen Åge

Fra : Benny Mortensen

Dato : 27-01-03 15:47

> [...]
> pengene passer. Det skal vi også bare oversætte i læssevis. Lækkert. Men i
> overdoser kan det godt blive lidt for sørgmodigt.

Hej igen Åge

Ja når instrumenterne får lov til at spille, så lyder det bare dejligt, De
fleste er jo allerede oversættelser, og det er lige før vi kan sige, at på
resten er der i 90% af tilfælderne skrevet en ny tekst. Altså ikke oversat,
men en ny tekst, til en gammel melodi. Se F.eks Nobody's child, hvor
forskellig den er, i de mange afskygninger den efterhånden kan fås i, og
hvor stor forskel der er på den, afhængig af hvem der synger den. Jeg ved
ikke hvordan du har det, men hvis man nu tager ham Basse fra Gug, som
fortiden florerer med gamle John Mogensen sange. De lyder som melodier
ganske udmærkede, men en John Mogensen, det bliver han aldrig, der mangler
noget. John Mogensen havde, som Peter Belli har det, som de lige har
oplevet det selv, man kan fornemme glæden / smerten i sjælen i deres sang.
De kunne synge en sang, så den virkelig kom til at betyde noget for en
personligt, og så man aldrig glemmer den igen. De har begge den sjove
egenskab, at man kan stort set synge med på samtlige af deres sange, også
selvom man slet ikke troede man kunne teksten. Hvor længe siden er det du
hørte " Der er noget galt i Danmark ", ja man har næsten glemt den, men
hører man de første strofer, så er teksten fremme igen, og man skråler bare
med. Se det er at lave et HIT, og de gjorde det hvergang, ligesom Perikles
og Grøn Tuborg

M.V.H.....Benny..

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 28-01-03 06:42

Benny Mortensen <bfm@tdcadsl.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e354683$0$158$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> [...]
bare
> med. Se det er at lave et HIT, og de gjorde det hvergang, ligesom Perikles
_________

De gjorde det ikke bare hver gang. De gjorde det hver ENESTE gang.
"Kære gamle tog - snart er det sket med dig - men før du kører af sporet -
tag en hilsen med til mig -
Der var fotografier på begge vægge - af hovedstaden og af Skagens gren - og
blaa bla bla". ja vi kunne
dem alle og Dybbøl Mølle maler helt af helvede til og bare man har
tegnedrengen i orden kan man få det som man vil. Det sparkede bagdel.
Men jeg synes altså godt nok ikke at Basse-mand han gør det ret godt.
Jeg vågnede til Dansktoppen i lørdags og hørte ham som tester. Jeg tror han
er lidt for glad for at sætte sin computer til at slå takten.
Taktslags-volumen var vildt overdimensioneret. Det er han altså ikke
verdensmester i at afpasse. Jeg hader sådan noget, undskyld. Men okay, Han
må da gerne lade computeren slå takten, men så skal han altså gøre det så vi
ikke afslører ham. Og Basse lægger heller ikke det mindste antydning af sjæl
i sangene. Lige som Richards heller ikke gør i sin Stjerne-sang. Utroligt at
han kan lave en landeplage ud af den.
Basse har dog en fænomenal danseband-sangstemme. Den kan man ikke tage
fra ham. Men den ville komme bedre til sin ret hvis han købte musikken på
bånd direkte fra svenske danseband. Så kan han lægge sin egen stemme oveni.
Det nummer bruges med succes af diverse dansktopsangere. Fin løsning. Han
kunne passende lave aftale med "Steen og Stanley". det tror jeg ville passe
godt i Basses stil. Men John Mogensen. Nej Basse, lad være med det. John er
John og Belli er Belli.

Hilsen Åge

Fra : Benny Mortensen

Dato : 29-01-03 04:07

Hej Åge

Klipper lige det hele, Tja men sådan er det jo idag, der er jo bare en
båndoptager med, og så synger man dertil, men jeg er ikke klar over, hvordan
det er med betalingen for dette musik. Nogle bruger den samme musik gennem
længere tid, medens andre har nyindspillet musik med ud hver gang. Om Basse
også tager ud på denne måde, det har jeg ingen ide om. Jeg tror såmænd han
lyder udmærket for de fleste yngre, og da specielt dem som ikke kender John
Mogensen, men for os unge, der er blevet lidt ældre, og har kendt dem siden
første dag, der er der ikke andre der kan gøre det rigtigt. Der er den
rigtige version, og alle de forkerte, og af og til også forkerte versioner
med den rigtige kunstner. Se bare To kammerater, med Otto Brandenburg, den
findes i flere forskellige versioner, men stadig med Otto, de er allesammen
ganske gode, men kun en er rigtig.

M.V.H......Benny..