Hastighed til internetforbindelse
Fra : Henrik Münster

Dato : 20-01-03 22:29

Jeg bruger som I måske ved Airport herhjemme til min
internetforbindelse. Jeg har hidtil haft end forbindelse på 256/128
kbit/s. Vil det kunne betale sig, at gå op til f.eks. 512/128 kbit/s?
Kan jeg mærke en hastighedsforbedring med kun en computer på nettet? En
sjælden gang måske to. Jeg går ikke ud fra, at Airport vil være en
flaskehals ved de hastigheder. Prisen på forbindelsen stiger fra kr.
120,- til kr. 307,- om måneden, så der er en ganske pæn prisforskel.

--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 20-01-03 22:41

> [...]
> kbit/s. Vil det kunne betale sig, at gå op til f.eks. 512/128 kbit/s?
> Kan jeg mærke en hastighedsforbedring med kun en computer på nettet?

Ja, bestemt!

En
> sjælden gang måske to. Jeg går ikke ud fra, at Airport vil være en
> flaskehals ved de hastigheder.

Det er det heller ikke med en båndbredde på 11 mbit (teoretisk).

Prisen på forbindelsen stiger fra kr.
> 120,- til kr. 307,- om måneden, så der er en ganske pæn prisforskel.

Spørgsmålet er så bare, om du henter warez, porno og filmtrailere nok
til at det kan betale sig? =)

--
Peter - http://titancity.com/about.html
http://haxor.dk/islamnyt/

Fra : Henrik Münster

Dato : 20-01-03 23:39

Peter Bjørn Perlsø <no_spam@invalid_email.com> wrote:

> Spørgsmålet er så bare, om du henter warez, porno og filmtrailere nok
> til at det kan betale sig? =)

Det er ikke så meget det. Jeg henter ikke så mange store filer, og det
er mest programmer, opdateringer etc. Det går såmænd kvikt nok. Jeg
tænker mere på, hvor hurtigt den åbner hjemmesider. Nogle er jo ret
tunge. Måske er problemet ofte serveren i den anden enden. Hvis data
ligger i en database kan det jo tage lidt tid at hente det ned. Hvis
databasen fungerer langsomt, hjælper det jo ikke, at jeg har en hurtig
forbindelse.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Hans Christian Hanse~

Dato : 20-01-03 23:47

> [...]
> ligger i en database kan det jo tage lidt tid at hente det ned. Hvis
> databasen fungerer langsomt, hjælper det jo ikke, at jeg har en hurtig

Baseret på mine egne erfaringer med 256 vs. 512 Kbit downstream, tror
jeg at du vil opleve at mange sider loader hurtigere -- der bliver
stadigt flere tunge sites derude, som "antager", at brugerne sidder på
en fed forbindelse, og læsser på med tunge effekter selv på de simpleste
sider.

/hc

Fra : David Blangstrup

Dato : 20-01-03 23:53

> [...]
> ligger i en database kan det jo tage lidt tid at hente det ned. Hvis
> databasen fungerer langsomt, hjælper det jo ikke, at jeg har en hurtig

Du vil kunne mærke det.

--
David Blangstrup http://david.blangstrup.dk
Allerød, Danmark read my blog!

Fra : Per Madsen

Dato : 21-01-03 00:23

> [...]
> flaskehals ved de hastigheder. Prisen på forbindelsen stiger fra kr.
> 120,- til kr. 307,- om måneden, så der er en ganske pæn prisforskel.

Har du ikke mulighed for, via din udbyder, at booste din linie i 24
timer...bare så du kan prøve det?
Hvem er din udbyder? (jeg giver nemlig 395,- pr.mnd. hos Cybercity for
en 384/128 linie, dit lyder billigt)
--
Per Madsen
www.ecotox.dk

Fra : Tom Dissing

Dato : 21-01-03 00:49

Hastighedsforøgelsen betyder faktisk utroligt meget.
Hvis man som jeg har en kedelig tendens til at læse en masse nyheder ( I
forbindelse med mit arbejde) på internet, ville jeg ganske enkelt blive
sindsyg af at sidde på en langsom forbindelse.
Hastigheden er nemlig specielt interressant I forhold til hvor hurtigt du
får en Internet side "hjem".
Og det er her det er vigtigt.

I forhold til soft, kan du jo blot hente en gammel maskine frem fra skabet,
og lade den står og hente .. De der forfilm til kommende biograffilm.. Og
alt det andet nettet indeholder.

Tom

PS
Jeg sidder "blandet" på en 2Mbit/s og en 512 k/s.. OG det er klart at jeg
får "udrettet" mest, når jeg sidder på den store forbindelse.

PPS
Tag for eksempel en billedtung side.. Hvor der ligger 1-2 MB billeder etc.
på forsiden..
Det tager omkring ti sekunder at "hente" på den store forbindelse .. Og fire
gange så lang tid på den langsomme.
Uanset at det blot er teksten jeg ønsker at se.

Fra : Mikkel Pagh

Dato : 21-01-03 11:57

Tom Dissing <tom@mir.dk> wrote:

> Tag for eksempel en billedtung side.. Hvor der ligger 1-2 MB billeder etc.
> på forsiden..

Wow, findes der sådan nogle sider? Og jeg som troede, at en side på 100K
var tung.

I øvrigt er mit indtryk efter at have siddet på forskellige forbindelser
(pt. en 768Kbit/s), at ved webbrowsing er det computeren snarere end
forbindelsen, der er flaskehalsen.

På en ny G4 er det muligvis noget andet.

--
Mikkel Pagh
Berlin

Fra : Tom Dissing

Dato : 21-01-03 12:25

Reklamerne fylder som regel 35-75 kb stykket. Pop Up ligger på omkring 150kb
og så er der framesættet og teksten og javakoden..
Jo da det kommer desværre hurtigt deropad.

Prøv evt at tage tid på to - tre DK middagsblade og et par af
morgenavisernes forsider, på en computer der ikke tidligere har besøgt
siderne..
På en 128 forbindelse tager det let op imod et minut før siden er på plads.
Bevares. Folk har som regel været på siden tidligere, så der ligger en masse
I "den lokale" hukommelse.
Men alligevel.

Tom

PS
Enig. Hastigheden på den lokale computer betyder meget..

Fra : Henrik Münster

Dato : 21-01-03 00:51

> [...]

> timer...bare så du kan prøve det?
> Hvem er din udbyder? (jeg giver nemlig 395,- pr.mnd. hos Cybercity for

Jeg er bare på den lokale <http://www.esenet.dk> via Esbjerg Bynet, hvor
de fleste her i Esbjerg vist har fællesantenne. Det er derfor desværre
ikke aktuelt for andre end esbjergensere. Internettet leveres af Tele
Danmark, kan man se på servernavnene, men normalt skal vi ikke henvende
os til Tele Danmark.
Det er rigtigt, at det er snydebilligt. Jeg har haft det et år,
og hidtil har det kostet kr. 78,- om måneden for 256/128 kb/s ned/op. I
år har de ændret lidt på priser og forbindelser. Priserne er desværre
rykket lidt op. Man kan vælge mellem mange kombinationer af hastigheder.
Jeg havde således overvejet en 512/128, da jeg ikke uploader alverden.
Jeg har slet ikke modtaget information om ændringen i år, men
hørte tilfældigt om det. Måske forventer de, at man selv følger med i
lokalavisen. Jeg ved således ikke, om jeg fortsat har det billigste
abonnement som nu er 256/64 kb/s til kr. 85,- om måneden, eller om jeg
fortsat har 256/128 kb/s, der er steget fra kr. 78,- til kr. 120,- om
måneden.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Lind

Dato : 21-01-03 16:06

> Har du ikke mulighed for, via din udbyder, at booste din linie i 24
> timer...bare så du kan prøve det?
> Hvem er din udbyder? (jeg giver nemlig 395,- pr.mnd. hos Cybercity for
> en 384/128 linie, dit lyder billigt)

Om MÅNEDEN?, Per? Jeg giver 200,-kr./måneden for 512/512 hos TDC.

Og er tilfreds
Morten
--
Hverken enten eller, blot både og....(ML)
Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst...(ML)

Fra : Michael Holm

Dato : 21-01-03 16:58

Morten Lind <mortenlind@mac.com> wrote:

> Om MÅNEDEN?, Per? Jeg giver 200,-kr./måneden for 512/512 hos TDC.
>
> Og er tilfreds
> Morten

det knaltilbud har de da ikke mere ??
kiggede lige på deres sider:
( http://tdcinternet.dk/artikel.php?id=41772 )
Abonnementspris for bredbånd*

Hastighed (Kbit/s) down/up
Pris pr. måned

256/128
350,-

256/256
395,-

512/128
435,-

512/512
585,-

1024/256
535,-

1024/512
685,-

2048/512
785,-
--
Michael
http://ki-aikido.homepage.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 21-01-03 17:33

Michael Holm <kiaikidoREMOVE@REMOVEmac.com> wrote:

> det knaltilbud har de da ikke mere ??
> [...]

Michael.....nu véd jeg godt, du plejer at få ret.....jeg skylder dig en
bajer......men er det ikke kvartalspriser, du dér har fundet?
Det var nemlig ikke et knaldtilbud, det var noget, jeg aftalte med en
sælger over telefonen engang i august sidste år.

Morten Lind

Fra : Michael Holm

Dato : 21-01-03 19:09

> [...]

> Det var nemlig ikke et knaldtilbud, det var noget, jeg aftalte med en
> sælger over telefonen engang i august sidste år.

Det er da en fed deal du fik !! Nej det er pris pr. måned som det står
foroven (jeg har blot copy/paste det fra deres hjemmeside.

--
Michael
http://ki-aikido.homepage.dk

Fra : David Blangstrup

Dato : 21-01-03 17:04

On Tue, 21 Jan 2003 16:05:45 +0100, Morten Lind wrote
(in message <1fp58n1.1c75x2n1q16v9aN%mortenlind@mac.com>):

> Om MÅNEDEN?, Per? Jeg giver 200,-kr./måneden for 512/512 hos TDC.

Temmelig Dårlig Cervice

Fra : Morten Lind

Dato : 21-01-03 17:43

David Blangstrup <firstname@lastname.dk> wrote:

> On Tue, 21 Jan 2003 16:05:45 +0100, Morten Lind wrote
> (in message <1fp58n1.1c75x2n1q16v9aN%mortenlind@mac.com>):

> Temmelig Dårlig Cervice

Hæ, David - du skal da ikke forvente service fra et telefonselskab, der
ejer kablerne i jorden.
Og hvad er service så i det hele taget? I min begrebsverden er service
den ekstraydelse, man ikke betaler for.

Og virksomheder, der yder den slags skal man f........ lede længe
efter

Alle mennesker har hver deres opfattelse af alle mulige slags produkter,
men i sidste ende, synes jeg, det handler om, hvorvidt man har fået,
hvad man har bestilt/købt.

Og jeg har bestilt en forbindelse, der blev åbnet som lovet, og som up-
& downloader med mellem 49 og 61 KB/s.

Det er ikke service - det er bare overholdelse af en aftale.

Pænt hej
Morten Lind

Fra : David Blangstrup

Dato : 21-01-03 17:58

On Tue, 21 Jan 2003 17:42:54 +0100, Morten Lind wrote
(in message <1fp5cr4.18a2rss5uwcgdN%mortenlind@mac.com>):

> [...]

> & downloader med mellem 49 og 61 KB/s.

> Det er ikke service - det er bare overholdelse af en aftale.

Ja, det er da okay - hvis man kan lide TDC.

The Moose sayz: 'Make head-lines; use a corduroy pillow'.

Fra : Per Madsen

Dato : 21-01-03 18:10

Morten Lind <mortenlind@mac.com> wrote:

> Om MÅNEDEN?, Per? Jeg giver 200,-kr./måneden for 512/512 hos TDC.

Damn det var billigt...Du har lige ødelagt min dag Jeg tror liiiige
jeg ringer til Cybershitty, og stiller dem et ultimatum...

> Og er tilfreds
> Morten

Hvordan er supporten?
--
Per Madsen
www.ecotox.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 21-01-03 18:37

Per Madsen <permandREMOVE@cool.dk> wrote:

> Damn det var billigt...Du har lige ødelagt min dag Jeg tror liiiige
> jeg ringer til Cybershitty, og stiller dem et ultimatum...

> Hvordan er supporten?

Der er INGEN - ABSOLUT INGEN - OG JEG GENTAGER INGEN, OG DA SLET IKKE
MACHINHVADFORNOGEETØØHHHWINDOWS98HARVIDUIKKELÆSTBROCHURENOGHVILKETFTPPRO
GRAMBRUGERDUOGERDUSIKKER.............
Per - der er ingen support fra TDC´s side, men hvad er der også at
supportere, som vi andre ikke kan hjælpe med?

TDC-børnene får knopper i de filipensbefængte, colafalmede,
pizzalugtende kinder, hvis man sige Machintosh, så lad være med det.

Og hent selv modem´et - sæt det selv op - så sparer man 500,-spir.

Morten

Fra : Per Madsen

Dato : 21-01-03 19:37

> [...]

> pizzalugtende kinder, hvis man sige Machintosh, så lad være med det.
>
> Og hent selv modem´et - sæt det selv op - så sparer man 500,-spir.

Næh, det har du ret i. Jeg har heller aldrig haft brug for Cybercity's
support, og I plejer at kunne hjælpe med alt hvad der måtte drille.
Jeg kan se at Michael har copy/pasted priser fra TDC. Hvad gjorde du for
ham sælgeren siden du fik så god en deal,.. øh hvis jeg ellers vil vide
det :-0
--
Per Madsen
www.ecotox.dk---som jeg nok snart skal update

Fra : Johnny Louis

Dato : 21-01-03 17:36

> [...]
> flaskehals ved de hastigheder. Prisen på forbindelsen stiger fra kr.
> 120,- til kr. 307,- om måneden, så der er en ganske pæn prisforskel.

I flere år har vi haft Airport og en 1024/512 forbindelse, i forbindelse
med at vi købte en masse filmkanaler satte vi forsøgsvis hastigheden ned
til 256/128.
Vi var indstillet på at tåle en lille men kun lille forringelse af
hastigheden når nu vi havde alle de filmkanaler.
MEN VI MÆRKER DET OVERHOVEDET IKKE, mht. at surfe er der ingen forskel
overhovedet og mht. at hente ting om man henter med 25 k/s eller 55 k/s
er der ikke den store forskel.
Vi kunne så hente 4-5 steder fra med 25 k/s og selvom min kone henter
meget musik er det ikke noget hun savner.

Johnny Louis

Fra : David Blangstrup

Dato : 21-01-03 18:02

On Tue, 21 Jan 2003 17:35:55 +0100, Johnny Louis wrote
(in message <1fp5bwd.1v0401z6y6q1aN%bendatafjerndette@postman.dk>):

> [...]
> Vi kunne så hente 4-5 steder fra med 25 k/s og selvom min kone henter
> meget musik er det ikke noget hun savner.

JEG kan mærke forskel! For et år siden kunne det være lige meget, om man
havde 256 eller 512 down, for der var ikke mange, der sendte med den
hastighed, men nu gør de! Jeg har 1Mbit ned, og jeg får fuld hastighed nu de
fleste steder jeg downloader f.eks. software. Så der er sket en vældig
udvikling.

The Moose sez: If time heals all wounds, why do our belly buttons stay the
same?

Fra : Johnny Louis

Dato : 21-01-03 18:25

> [...]

> fleste steder jeg downloader f.eks. software. Så der er sket en vældig

Hastigheden på internettet er alligevel så relativt langsom at selvom
man kan 2-3-4 doble den batter det alligevel ikke noget, jeg syntes ikke
prisen står i forhold til den smule hastighedsforøgelse der kan opnås.
Med den smule software jeg henter på nettet betyder hastigheden ikke
særligt meget, kunne jeg derimod hente 1 GB eller 2 på en 4 til 5
minutter så syntes jeg det var værd at betale ekstra for.

Johnny Louis

Fra : Henrik Münster

Dato : 23-01-03 01:19

Johnny Louis <bendatafjerndette@postman.dk> wrote:

> [...]
> særligt meget, kunne jeg derimod hente 1 GB eller 2 på en 4 til 5
> minutter så syntes jeg det var værd at betale ekstra for.

Uha da. Nu bliver jeg helt i tvivl. Kan I blive enige om, om det kan
betale sig at gå op i hastighed?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Henrik Lindskou

Dato : 23-01-03 08:22

Henrik Münster wrote:

> Uha da. Nu bliver jeg helt i tvivl. Kan I blive enige om, om det kan
> betale sig at gå op i hastighed?

Kan de flest ikke husk da de brugte et modem og det var lækkert, hurtigt
og udemærket. Så skulle vi have ISDN WOW det rykkede, nu er det så ADSL
det er standarten. Om det er den ene elle anden hastighed er vel
afhængigt af brugerens behov og hvad han har vænnet sig til af
hastighed. Jeg har fornyelig foræret min gamle Mac med tilhørende 56k
modem til min far, da han gerne ville prøve nettet. Behøver jeg sige at
det føltes som om verdenen var gået i stå. Uanset hvad man har af behov
så _er_ det hurtigere med en større linie op til en hvis grænse, hvor
den går afhænger af de servere man besøger.

Så hvis du gerne vil have dine sider til at loade hurtigere så tror jeg
saktens du kan "udnytte" 512 Kbit/s linien, både til at surfe og hente
opdateringer fra Apple. Mht. upload hastigheden så tag den mindst mulige
hvis du ikke har din egen server eller benytter P to P programmer.

Pas på det er vanedannende med høje hastigheder på nettet, Jf ovenfor.

--

Mvh.

Henrik Lindskou

Fra : David Blangstrup

Dato : 23-01-03 10:10

On Thu, 23 Jan 2003 8:21:48 +0100, Henrik Lindskou wrote
(in message <3E2F980C.1040503@worldonline.dk>):

> [...]
> hvis du ikke har din egen server eller benytter P to P programmer.

> Pas på det er vanedannende med høje hastigheder på nettet, Jf ovenfor.

Du skal ikke lytte til dem, Henrik Undtagen den sidste sætning herover.
Jeg er på en 1Mbit (gentog han) og det virker whoa! Jeg downloader med 1Mbit
når jeg henter software ned, og det er efterhånden (som jeg sagde) sjældent
at møde langsomme servere. Alt dette har forandret sig på de sidste 2 år, før
dette kunne det ikke rigtigt betale sig at få en virkelig moppedreng af en
linie.
Jeg selv går i næste måned ned til 384/et-eller-andet-meget-lavt <hulk!>
fordi jeg lige pt. ikke har råd. Det koster et gebyr at gå ned, men ingenting
at gå op på CC.
The Moose sez: Life is not fair...it is, however, quite a circus.

Fra : Johnny Louis

Dato : 23-01-03 23:27

> [...]

> fordi jeg lige pt. ikke har råd. Det koster et gebyr at gå ned, men ingenting

Jo men hvor meget software er det lige man sådan har brug for, de fleste
opdateringer jeg henter kan altså sagtens klares på den tid det tager at
gå en runde i haven.

Johnny Louis

Fra : David Blangstrup

Dato : 24-01-03 07:08

On Thu, 23 Jan 2003 23:27:07 +0100, Johnny Louis wrote
(in message <1fp9i5g.1udib4m10y7yh4N%bendatafjerndette@postman.dk>):

> Jo men hvor meget software er det lige man sådan har brug for, de fleste
> opdateringer jeg henter kan altså sagtens klares på den tid det tager at
> gå en runde i haven.

Så, hold nu op, jeg bliver jo bare ved, ikke? Det er bedre med store
hastigheder, de burde i virkeligheden være meget større, så man ikke skulle
sidde og vente på film, etc. Men 1Mbit er ok. Og hvem gider at gå i haven
i dansk nulpunktsvinter?

Fra : Johnny Louis

Dato : 24-01-03 11:56

David Blangstrup <firstname@lastname.dk> wrote:

> On Thu, 23 Jan 2003 23:27:07 +0100, Johnny Louis wrote
> (in message <1fp9i5g.1udib4m10y7yh4N%bendatafjerndette@postman.dk>):

> Så, hold nu op, jeg bliver jo bare ved, ikke?
Jamen sådan er jeg jo også

>Det er bedre med store
> hastigheder, de burde i virkeligheden være meget større, så man ikke skulle
> sidde og vente på film, etc.
Enig.

>Men 1Mbit er ok.
Ikke i forhold til prisen.

>Og hvem gider at gå i haven i dansk nulpunktsvinter?
Det er det eneste tidspunkt på året hvor den er lige så pæn som naboens,
så tidspunket er velvalgt, om sommeren er der for varmt og ukrudtet
sprøjter op af jorden.

Johnny Louis

Fra : David Blangstrup

Dato : 24-01-03 12:56

On Fri, 24 Jan 2003 11:56:22 +0100, Johnny Louis wrote
(in message <1fpagul.i8a2pc9rrp3oN%bendatafjerndette@postman.dk>):
<zniip>

> Jamen sådan er jeg jo også

LOL (Ler Også Larmende)

> Enig.

> Ikke i forhold til prisen.

Ach, Ich må også gå ned i hastighed fra februar

Fa dig en altan som mig.

Fra : Johnny Louis

Dato : 24-01-03 13:14

David Blangstrup <firstname@lastname.dk> wrote:

> Ach, Ich må også gå ned i hastighed fra februar
Du vil sikkert opleve det samme som mig, at når du sparer merprisen
betyder den lille hastigsheds forringelse ikke så meget.

> Fa dig en altan som mig.
Næ for tænk hvis jeg kunne finde på at hoppe ud pga. de langsomme
netforbindelser.

Johnny Louis

Fra : Per Madsen

Dato : 23-01-03 10:16

> Uha da. Nu bliver jeg helt i tvivl. Kan I blive enige om, om det kan
> betale sig at gå op i hastighed?

Jeg er enig med Johnny Louis, Henrik. Jeg har via cybercity mulighed for
at booste min linie til 2 MBit, hvilket jeg gør når jeg skal dl størrere
pakker. Downloads går selvfølgelig meget meget hurtigere, men mht. surf
så synes jeg heller ikke det er mérprisen værd. Men der er bare min
mening...
--
Per Madsen
www.ecotox.dk

Fra : Johnny Louis

Dato : 31-01-03 12:39

> [...]
> Vi kunne så hente 4-5 steder fra med 25 k/s og selvom min kone henter
> meget musik er det ikke noget hun savner.

Ikke fordi jeg tror det har større interesse hvilken hastighed jeg
bruger men sådan mere for sandhedens skyld, så har jeg taget forkert af
min egen hastighed på nettet, den er altså 256/256 og ikke 256/128 som
jeg skrev, men de andre ting i indlægget er altså sande nok.
Johnny Louis