/ Forside / Interesser / Fritid / Foto / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Foto
#NavnPoint
dova 15981
Klaudi 7333
refi 7267
o.v.n. 6442
IBM760 5420
severino 3705
emesen 3101
bentjuul 3076
Teil 3020
10  Nordsted1 2955
digital - spejlrefleks
Fra : Thomas Neumann [8260~


Dato : 20-01-03 18:12

Hejsa

Kan det virkelig passe at man ikke kan købe et digital spejlrefleks uden at
prisen hopper over 10.000 ???


Thomas



 
 
\(4690\) Claus Smith~ (20-01-2003)
Kommentar
Fra : \(4690\) Claus Smith~


Dato : 20-01-03 18:10


"Thomas Neumann [8260]" <NOSPAMnews@neumann.dk> skrev i en meddelelse
news:b0halg$d2g$1@jarjarbinks.mobilixnet.dk...
> Hejsa
>
> Kan det virkelig passe at man ikke kan købe et digital spejlrefleks uden
at
> prisen hopper over 10.000 ???
>
På brugtmarkedet kan du nu være heldig at finde Nikon D1 til under 10.000,
det er set indtil flere gange og med de nye modeller som kommer på markedet
så vil du nok det næste halve år kunne finde flere af slagsen.

Claus Smith - Pigefotografen

www.pigefotografen.dk
www.modellerne.dk



A.I. (20-01-2003)
Kommentar
Fra : A.I.


Dato : 20-01-03 20:28


> Kan det virkelig passe at man ikke kan købe et digital spejlrefleks uden
at
> prisen hopper over 10.000 ???


yeps, det er ganske trist men sandt. Du kan købe nogen Olympus, men de har
et fast objektiv på og en en lige så dårlig blændejustering (max. 10f) som
alle andre kamera under 15.000,-
Jeg har netop idag lige købt et Nikon D100, skønt der allerede er kommet nye
digitale SLR med 14 mill.pixel (bare ikke til at betale). Så mit tip til dig
må være at handle det på samme måde som PC, altså køb når det er
nødvendigt.....men jeg er ret sikker på at indenfor 2 år er de kommet under
10 kg.
....Jeg føler mig til tider lidt røvrendt af de store kameragiganter, når den
gruppe jeg tilhører (forbrugergruppen) er så stor at der så ikke bliver lagt
mere vægt på "os"....men hva' fanden udviklingen af kameraere fortsætter i
den rigtige retning, så de priser skal nok komme ned med tiden.

HILSEN ANDERS


The only man who never makes a mistake is the man who never does anything. -
Theodore Roosevelt



Tom Wagner (21-01-2003)
Kommentar
Fra : Tom Wagner


Dato : 21-01-03 00:02

On Mon, 20 Jan 2003 20:27:57 +0100, "A.I." <no@mail.com> wrote:

>. Du kan købe nogen Olympus, men de har
>et fast objektiv på og en en lige så dårlig blændejustering (max. 10f) som
>alle andre kamera under 15.000,-

Kan du ikke forklare lidt nærmere, hvad du mener med en dårlig
blændejustering?

Tom

Niels Ebbesen (21-01-2003)
Kommentar
Fra : Niels Ebbesen


Dato : 21-01-03 00:16



"A.I." <no@mail.com> wrote:

> >. Du kan købe nogen Olympus, men de har
> >et fast objektiv på og en en lige så dårlig blændejustering (max. 10f) som
> >alle andre kamera under 15.000,-


Tom Wagner reply:

> Kan du ikke forklare lidt nærmere, hvad du mener med en dårlig
> blændejustering?


Jeg har det på samme måde, jeg forstår heller ikke det udsagn,
mit digicam har 1/3 step mellem blænderne fra bl. 2.8 til 11.

Og man skal være mere end alm. fingernem, for helt præcist at
ramme et halvt blændetrin, på et 24x36 objektiv.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen
http://www.niels-ebbesen.net - Free-lance grafik & webdesign
http://www.photo-gallery.dk - Skandinaviens største fotoarkiv
http://home3.inet.tele.dk/elgo - Links til alverdens søgemaskiner

A.I. (22-01-2003)
Kommentar
Fra : A.I.


Dato : 22-01-03 01:55


> Kan du ikke forklare lidt nærmere, hvad du mener med en dårlig
> blændejustering?

Jo, det jeg mener er at jeg endnu ikke er stødt på et digitalkamera (-SLR)
der har blændetal over 10-11 stykker, hvilket betyder når man arbejder med
meget (hårdt) lys i f.eks. studio har du ikke mulighed for at justere
kontrast/dybe på blænden, da de meget lysfølsomme opbjektiver og små
blændetal som 10 jo er, trækker for meget lys ind (selv ved lavt ISO). Nogen
vil så sige at jeg bare kan justere mit problem på lukkeren, og det er
ganske sandt....men her taler vi jo også dybe. Et objektiv som denne
herunder syntes jeg er dejlig at arbejde med.

blænde op til 32...kan også fås op til 64
http://www.nikonusa.com/images/products/1987NCP_360.jpg

ANDERS



Tom Wagner (22-01-2003)
Kommentar
Fra : Tom Wagner


Dato : 22-01-03 13:08

On Wed, 22 Jan 2003 01:55:15 +0100, "A.I." <no@mail.com> wrote:

>> Kan du ikke forklare lidt nærmere, hvad du mener med en dårlig
>> blændejustering?

>Jo, det jeg mener er at jeg endnu ikke er stødt på et digitalkamera (-SLR)
>der har blændetal over 10-11 stykker, hvilket betyder når man arbejder med
>meget (hårdt) lys i f.eks. studio har du ikke mulighed for at justere
>kontrast/dybe på blænden, da de meget lysfølsomme opbjektiver og små
>blændetal som 10 jo er, trækker for meget lys ind (selv ved lavt ISO). Nogen
>vil så sige at jeg bare kan justere mit problem på lukkeren, og det er
>ganske sandt....men her taler vi jo også dybe. Et objektiv som denne
>herunder syntes jeg er dejlig at arbejde med.
>
>blænde op til 32...kan også fås op til 64
>http://www.nikonusa.com/images/products/1987NCP_360.jpg

Du har ret i at E10 og E20 fra Olympus har fast objektiv, men det er
til gengæld udviklet til netop disse kameraer.

Jeg er slet ikke teknisk kyndig til at diskutere optiske forskelle,
men mener dog at have forstået, at man ikke umiddelbart kan
sammenligne et givet blændetal på digtitalkameraer med samme blændetal
på traditionelle kameraer.

"The depth of field of a digital camera with a lens of the 1:N focal
length equivalence ratio at a given F-setting is the same as that of a
35 mm camera with a lens closed down to the aperture number of F
multiplied by N. "
Citat fra http://www.wrotniak.net/photo/dof/index.html
- der også bringer sammenligningstabelller.

Hilsen Tom


max (21-05-2003)
Kommentar
Fra : max


Dato : 21-05-03 09:17

> > Kan du ikke forklare lidt nærmere, hvad du mener med en dårlig
> > blændejustering?
>
> Jo, det jeg mener er at jeg endnu ikke er stødt på et digitalkamera (-SLR)
> der har blændetal over 10-11 stykker, hvilket betyder når man arbejder med
> meget (hårdt) lys i f.eks. studio har du ikke mulighed for at justere
> kontrast/dybe på blænden, da de meget lysfølsomme opbjektiver og små
> blændetal som 10 jo er, trækker for meget lys ind (selv ved lavt ISO). Nogen
> vil så sige at jeg bare kan justere mit problem på lukkeren, og det er
> ganske sandt....men her taler vi jo også dybe. Et objektiv som denne
> herunder syntes jeg er dejlig at arbejde med.
>
> blænde op til 32...kan også fås op til 64
> http://www.nikonusa.com/images/products/1987NCP_360.jpg
>
> ANDERS
>

Jeg er ikke sikker på om jeg forstår det samme med "dybde" som
du mener, men hvis du mener dybde skarphed, så vil jeg lægge
hovedet på blokken og påstå du får mere dybde skarphed på en
digicam ved bl. 10 end du får med 60mm ved bl. 32..
Det er fordi, objektivet på feks E-20 et en 9-36mm sag, altså ret
så kraftig vidvinkel = ret så stor dybdeskarphed.... Et kvalificeret
skud i tågen; 10cm-uendeligt.. Så jeg tror ikke der er problemer
heller ved at bruge hurtigere lukkertid. Prøblemet er større i den anden
ende, altså ved stor blænde åbning, hvor man ønsker lille dybdeskarphed,
feks i portrætter, kameraet markedsføres mod portræt fotografer, og
der kan jeg ikke se det er specielt velegnet.. -max-
ps. Tom Wagner's link forklarer det bedre end jeg..



Lars (20-01-2003)
Kommentar
Fra : Lars


Dato : 20-01-03 20:51

Thomas Neumann [8260] wrote:
> Hejsa
>
> Kan det virkelig passe at man ikke kan købe et digital
spejlrefleks
> uden at prisen hopper over 10.000 ???
>
>
> Thomas

Hej Thomas
Ja - prisen bevæger dig i den højde - men du kan være heldig
hvis du kikker her:
http://www.pressefotografforbundet.dk/koeb_og_salg/
( Tegn abonom. på nyhedsservicen)


--
Med venlig hilsen / Gruß

Lars

e-mail: lars9999@NOSPAMexcite.com Remove the obvious.
Besuchen Sie meine Foto-links / Visit my Photo-links /
Besøg min Foto-links:
http://home19.inet.tele.dk/ne/foto.htm



Thomas Neumann [8260~ (21-01-2003)
Kommentar
Fra : Thomas Neumann [8260~


Dato : 21-01-03 16:35

Tak for svar!

Thomas



Thomas Heide Clausen (21-01-2003)
Kommentar
Fra : Thomas Heide Clausen


Dato : 21-01-03 00:25

On Tue, 21 Jan 2003 00:15:40 +0100
Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

>
>
> "A.I." <no@mail.com> wrote:
>
> > >. Du kan købe nogen Olympus, men de har
> > >et fast objektiv på og en en lige så dårlig blændejustering
> > >(max. 10f) som alle andre kamera under 15.000,-
>
>
> Tom Wagner reply:
>
> > Kan du ikke forklare lidt nærmere, hvad du mener med en dårlig
> > blændejustering?
>
>
> Jeg har det på samme måde, jeg forstår heller ikke det udsagn,
> mit digicam har 1/3 step mellem blænderne fra bl. 2.8 til 11.
>
> Og man skal være mere end alm. fingernem, for helt præcist at
> ramme et halvt blændetrin, på et 24x36 objektiv.
>

Der findes skam almindelige objektiver, der har halve blændestop
"hakker". Så man behøver ikke være speciekt fingernem :)

Niels Ebbesen (21-01-2003)
Kommentar
Fra : Niels Ebbesen


Dato : 21-01-03 00:43



Thomas Heide Clausen wrote:

> Der findes skam almindelige objektiver, der har halve blændestop
> "hakker". Så man behøver ikke være speciekt fingernem :)


Ja på de lidt dyrere objektiver til mellem- og storformat,
er det meget normalt, men jeg har aldrig set det alm. Nikon
objektiver.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen
http://www.niels-ebbesen.net - Free-lance grafik & webdesign
http://www.photo-gallery.dk - Skandinaviens største fotoarkiv
http://home3.inet.tele.dk/elgo - Links til alverdens søgemaskiner

Thomas Heide Clausen (21-01-2003)
Kommentar
Fra : Thomas Heide Clausen


Dato : 21-01-03 01:49

On Tue, 21 Jan 2003 00:42:58 +0100
Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

>
>
> Thomas Heide Clausen wrote:
>
> > Der findes skam almindelige objektiver, der har halve blændestop
> > "hakker". Så man behøver ikke være speciekt fingernem :)
>
>
> Ja på de lidt dyrere objektiver til mellem- og storformat,
> er det meget normalt, men jeg har aldrig set det alm. Nikon
> objektiver.

Kender ikke til Nikon objektiver - det er længe siden jeg har haft en
Nikon. Jeg har derimod objektiver til Olympus OM kameraer, der har
"halve stop". Ligeledes har mine dyre Pentax objektiver (til 35mm
film) halve stop.

Selv en "consumer" Pentax zoom, som jeg har liggende, har halve
blændestop.....

Så jeg tror ikke, at det er så sjældent at finde objektiver til 35mm,
der har halve blændestop.

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177514
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408622
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste