About Schmidt [Spoiler warning!]
Fra : Kong Kent

Dato : 19-01-03 23:25

Jeg har altid anset Jack Nicholson for at være en kanon skuespiller, men end
ikke Nicholsons talent kan hive denne film op til det anstændigt niveau.
Sjældent har jeg set noget så kedeligt. Heldigvis er jeg Biografklub Danmark
medlem, så det kostede mig kun halvdelen af normal billetpris, men helt
ærligt...

Det er sq da nok de mest intetsigende 2t10m jeg nogensinde har tilbragt i en
biograf.

--
Kent - der først så Blair Witch Projekt på video :)
http://formel1.jubii.dk - F1 på dansk!

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 20-01-03 00:42

Kong Kent skrev:
> Jeg har altid anset Jack Nicholson for at være en kanon
> skuespiller, men end ikke Nicholsons talent kan hive denne film
> op til det anstændigt niveau. Sjældent har jeg set noget så
> kedeligt.

[Nedenstående indeholder generel beskrivelse, men ikke egentlige
spoilere. Kents indlæg indeholdt efter min overbevisning heller
ingen spoilere.]

Jeg er ikke enig. Jeg så den i Grands sal 3 i aften og havde en
fin oplevelse.

Filmen er ganske givet ikke for alle. Det er en temmelig langsom
film, som giver sig tid til lidt af hvert, og den er helt lineært
fortalt og uden store dramatiske udladninger. Nicholson er med i
hver eneste scene, og filmens interessefelt er næsten udelukkende
hans rolles karakterudvikling.

Men på egne præmisser fungerer filmen godt. Den giver god plads
til Nicholsons talent, som i denne film som ofte før viser sig i
en evne til effektivt at vise karakterudviklingen i alle facetter
af skuespillet. Mange vil desuden som jeg finde nydelse i, at
filmen virker afdæmpet og afbalanceret visuelt såvel som tematisk.
Temaet er dagligdags with a twist; Schmidt er til at identificere
sig med; slutningen er god og perspektiverende for filmen.

Er der nogen, der har læst bogen bag filmen? Jeg forestiller mig,
at den ville være noget for mig.

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk

Fra : Peter B. Juul

Dato : 20-01-03 01:46

"Peter Brandt Nielsen" <peterbrandtnielsen@hotmail.com> writes:

> [Nedenstående indeholder generel beskrivelse, men ikke egentlige
> spoilere. Kents indlæg indeholdt efter min overbevisning heller
> ingen spoilere.]

Jeg vælger derimod at spoile uhæmmet.

> [...]
> fortalt og uden store dramatiske udladninger. Nicholson er med i
> hver eneste scene, og filmens interessefelt er næsten udelukkende

Hvilken karakterudvikling?

Han starter som en træt, gammel, overflødig mand, der går på pension
og han vedbliver at være en træt, gammel, overflødig mand.

Ingen når ind til ham ud over muligvis hans datter i det begrænsede
omfang, at hun får ham til at lade være med at sige hvad han mener ved
bryllupsfesten.

Jeg fandt filmen kedelig og indholdsløs. Skulle den på den måde give
en karakteristik af Schmidts liv fungerede den over al forventning,
men den var alligevel bare rædsomt kedelig.
--
Peter B. Juul, o.-.o "Diskussioner ødelægges tit af folk,
The RockBear. ((^)) der ved hvad de taler om"

Fra : Bo Warming

Dato : 20-01-03 04:55

"Peter B. Juul" <pbpj2@enzym.rnd.uni-c.dk> wrote in message

> Jeg vælger derimod at spoile uhæmmet.

> Hvilken karakterudvikling?
>
> Han starter som en træt, gammel, overflødig mand, der går på pension
> og han vedbliver at være en træt, gammel, overflødig mand.

En stakkel i et forskruet samfund, men med Gøgereden-anarkisme i sig, så
det hele ikke er så slemt alligevel

> Ingen når ind til ham ud over muligvis hans datter i det begrænsede
> omfang, at hun får ham til at lade være med at sige hvad han mener ved
> bryllupsfesten.

Selvfølgelig jager man sig staver i livet, hvis man er sandhedssøgende
når andre er lipservice-smalltalk-fans. Se blot hvor usagligt jeg
kritiseres og især kritiseredes på visse ng
At en kærlig datter søger at rådgive dette selvtilstrækkelige borgerdyr,
Jack Nicholson, gør ham mindre "træt, gammel og overflødig" end ellers
Så tak til læsere af mine indlæg der giver mig modspil - det er en
"ungdommens eksistensgberettigelse"

(At provokere de gamle, der de unges vigtigste job. G.G Shaw
To get back my youth I would do anything in the world , except take
exercise, get up early , or be respectable.Oscar Wilde
Profundity of thought belongs to youth, clarity of thought to old
age.Friedrich Nietzsche

Tastes in young people are changed by natural impetuosity, and in the
aged are preserved by habit. La Rochefoucauld )

> Jeg fandt filmen kedelig og indholdsløs. Skulle den på den måde give
> en karakteristik af Schmidts liv fungerede den over al forventning,
> men den var alligevel bare rædsomt kedelig.

Vi kender denne geniale skuespillers manerer og nykker og ikke alle kan
forny sig eller finde producere og manuskriptforfattere der kan stå mål
med fortids successer, så den "rædsomme kedelighed" bør vi nok være
rustet til også ved næsten film med JN, men mon ikke vi ser den
alligevel, Gøgereden-nostalgikere som vi er
Og film-marketing styrer vore vaner - se blot hvordan Bogard og anden
medie-opreklamering har tidoblet Vinterberg og Trier films popularitet
Hvor godtfolk er, kommer godtfolk til. Flere og flere går om ad
Nørregade

Lad os håbe danske biografer snart indkøber flere tyske film - eller at
de snart kan købes tekstede på nettet( kan de?)

Fra : Morten Bowman Hansen

Dato : 20-01-03 13:08

On 20 Jan 2003 01:46:05 +0100, pbpj2@enzym.rnd.uni-c.dk (Peter B.
Juul) wrote:

> [...]
>en karakteristik af Schmidts liv fungerede den over al forventning,
>men den var alligevel bare rædsomt kedelig.

Men fik selvfølgelig den forventede Golden Globe

Morten
morten@bowman.dk

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 20-01-03 16:03

Peter B. Juul skrev:
> Hvilken karakterudvikling?
>
> Han starter som en træt, gammel, overflødig mand, der går på
> pension og han vedbliver at være en træt, gammel, overflødig
> mand.

Du er fjollet. Han starter et andet sted, end han slutter, og
undervejs er han ude i tovene og desperat og ude af stand til at
identificere en ny rolle til sig selv efter mange års ensartet, nu
smadret levevis.

> Ingen når ind til ham ud over muligvis hans datter i det
> begrænsede omfang, at hun får ham til at lade være med at sige
> hvad han mener ved bryllupsfesten.

En række mennesker når ind til ham, men måske ikke på den måde, du
forventede. Han bliver ikke venner med dem, men han lærer dem at
kende og lærer at respektere dem og sin datters valg.

Jeg synes, det må være en central pointe, at Schmidt finder ud af,
at selvom han ikke har magt over andre mennesker - som topchef
eller som far - kan han godt leve i deres nærhed, ligesom han
stadig har urealiserede muligheder for at hjælpe andre mennesker.
Ndugu er vel det eneste håndfaste eksempel på dette, men han skal
nok også kun repræsentere en begyndelse på Schmidts nye liv, hvor
han finder en ny, omend bittersød, tilfredshed.

> Jeg fandt filmen kedelig og indholdsløs. Skulle den på den måde
> give en karakteristik af Schmidts liv fungerede den over al
> forventning, men den var alligevel bare rædsomt kedelig.

Heller ikke i min tolkning er det verdens mest interessante film,
men indholdsløs er den ikke.

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk

Fra : Peter B. Juul

Dato : 20-01-03 16:17

> [...]

> forventede. Han bliver ikke venner med dem, men han lærer dem at
> kende og lærer at respektere dem og sin datters valg.

Så læser vi tydeligvis hans handlingsmønster forskelligt. Jeg synes
netop ikke, at han lærer en skid.
--
Peter B. Juul, o.-.o "Mennesker kan ikke få nå at få mere end 6 børn,
The RockBear. ((^)) da de kun kan amme en af gangen."

Fra : Bo Warming

Dato : 20-01-03 17:46

"Peter Brandt Nielsen" <peterbrandtnielsen@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> nok også kun repræsentere en begyndelse på Schmidts nye liv, hvor
> han finder en ny, omend bittersød, tilfredshed.

Sådan er det vel også på Usenet.
Hvis man har et åbent sind
og evner tolerance også, når folk ikke skriver lige det sædvanlige, så
hænder det, at sød musik opstår.

Jack Nicholson havde med sin kone et inderlig tomt liv, som forstenet
topchef, men med en følelse af magt.

Hans ny liv starter med overfladisk fordømmelse af folk, der "ikke er
gode nok til ham", men han har nok legebarn i sig, til at lægge
dømmesygen fra sig og give anderlesheden en chance. Bl.a. fordi en
datter, der holder af ham, giver ham et kærligt møgfald.

Hans vrede over konens oldgamle utroskab, kan sammenlignes med folk der
har hørt, at BW kan li Glistrup, så ham skal man HADE. Men den gamle
ven, som oplever Jack Nicholsons forskruede anfald, og får smidt
ungdoms-kærestebreve i hovedet, reagerer mildt og overbærende - lev og
lad leve. Gå efter bolden, ikke efter manden.

Folk der har meget travlt (og især i de gamle langsomme modemmers tid)
og har erfaret at visse personers indlæg altid skuffer dem, sætter
killfilter på i stilhed.
Når folk nyder egen højrøstede harme, fx praler af at de har killfiltret
en eller anden aparte afviger, så siger det noget om umoden
debat-kultur,

Gad vide om skitzofrenien om at jeg er både ALT FOR SELVSTÆNDIG og ALT
FOR USELVSTÆNDIG bliver bakket op med præcisering af den påståede mangel
på logik. I såfald kan off-topic udfaldet reddes over i noget
film-relevant og relevant

Selvfølgelig er det smigrende, at jeg kan få folks pis i kog, uden at
jeg nogensinde har udvist aggression mod nogen. At rygter om rygter
skaber meninger.
Eller mine analyser rammer et ømt punkt hos nogen, så de vredes og
skifter emne.
Men er det ikke sjovere at diskutere film end at diskutere
debat-deltagere?

Jeg nævnte våbenpolitik vedr "Bowling for Columbine"
Straks overfusedes jeg at der ikke må skrives noget politisk i denne ng.
Hvorefter der blev skrevet ti indlæg om filmen, som var mere politiske
end noget jeg nogensinde har skrevet.!
Jeg føler mig som den milde Sokrates, der blev forhadt, fordi han fik
folk til at vikle sig ud i selvmodsigelser.
Sku vi ikke følge fundatsen? Den for dk.kultur.film, ikke den for
dk.snak.mudderkastning.

Fra : Mark Høserich

Dato : 20-01-03 19:51

> [...]
> en karakteristik af Schmidts liv fungerede den over al forventning,
> men den var alligevel bare rædsomt kedelig.

Jeg må sige at filmåret 2003 starter fantastisk godt med Rundt om Schmidt og
Nicholsons præstation. Filmen er helt klart ikke for alle, men det bevidst
langsomme fortælletempo passer til filmen og klæder Jack. Det er rart at se
at man med så få midler(kender dog ikke JAck's gage), da lave en film af det
niveau. På trods af at filmen skyder efter en målgruppe med en alder over de
50, kunne jeg (20 år) sagtens identificere sig med Nicholsons figur. Den
tragikomiske spil passer godt ind i filmens temaer og historier. Eneste
klage herfra, er mangelen på værdigt modspil fra resten af castet, han (Jack
Nicholson) skal bære meget på sine skuldre. Fin Film
Min karakter: 7/10

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 21-01-03 13:21

Mark Høserich skrev:
> Jeg må sige at filmåret 2003 starter fantastisk godt med Rundt
> om Schmidt og Nicholsons præstation.

I det hele taget kan man se mange gode film i biograferne. Jeg har
været i biografen de sidste fire dage: Bowling for Columbine, 8
kvinder, About Schmidt, It's All About Love. Gode, meget
forskellige film. Sidstnævnte anbefales dog kun til dem, der kan
lide film i retning af det symbolske og drømmende, og som gider at
tænke over dens handling og pointer.

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk