Bedste PHPbog?
Fra : Esben

Dato : 19-01-03 23:47

Hej NG

Jeg kan en del ASP, men da der ikke synes ende på alle de gode grunde til at
bruge PHP vil jeg gerne sætte mig seriøst ind i det. Så, er der nogle der
har et godt forslag til en omfattende og god PHPbog?

Mvh. Esben

Fra : Lars Axberg

Dato : 19-01-03 23:50

http://www.bookland.dk/book.php?id=15905&area=book

--
-----------
Lars Axberg

Fra : [5000] Jesper Brunho~

Dato : 20-01-03 09:07

Esben wrote:
> [...]
> bruge PHP vil jeg gerne sætte mig seriøst ind i det. Så, er der nogle der
> har et godt forslag til en omfattende og god PHPbog?

SAMS har udgivet Welling & Thomson: "PHP and MySQL web devellopment" som
jeg synes var ret god.

/Jesper

Fra : Peter Binderup

Dato : 20-01-03 10:11

"[5000] Jesper Brunholm" <nospam@brunholm-scharff.dk> wrote in message news:3E2BAE31.2040607@brunholm-scharff.dk...

> SAMS har udgivet Welling & Thomson: "PHP and MySQL web devellopment" som
> jeg synes var ret god.

Jeg kan kun give ret i dette. Ikke alene er den grundig, den gennemgår også hvad der er god programmeringsskik, hvilket mange andre
bøger om PHP overhovedet ikke berører.

Hvis man skal have én PHP bog bør denne være den!

Desuden kan jeg også anbefale "PHP, Developers Cookbook" af Sterling Huges - det er et problembaseret opslagsværk - lad os sige at
du har en kommasepareret fil som du skal lave noget med - ja så slår du bare problemstillingen op i denne bog og finder svaret.

MVH
Peter

Fra : Henrik Eghave

Dato : 20-01-03 09:43

> [...]
> bruge PHP vil jeg gerne sætte mig seriøst ind i det. Så, er der nogle der
> har et godt forslag til en omfattende og god PHPbog?

Web Database Applications with PHP & MySQL
O'Reilly, March 2002, 0-596-00041-3

Se også de ovennævnte af Lars A og Jesper B. Det er også rigtig gode bøger!

Fra : Mads Møllegaard

Dato : 20-01-03 10:22

uden sammenligning : http://dk.php.net

Fra : Asbjørn Sloth Tønnes~

Dato : 20-01-03 12:00

Manualen som en stor htmlfil
http://dk.php.net/distributions/manual/php_manual_en.html.bz2
A simple tutorial
http://dk.php.net/manual/en/tutorial.php

Oversigt over PHP-bøger
http://dk.php.net/books.php?type_lang=PHP_all

Fra : Peter Binderup

Dato : 20-01-03 12:29

"Mads Møllegaard" <madsm77@hotmail.com> wrote in message news:b0gf2a$ff9$1@sunsite.dk...

> uden sammenligning : http://dk.php.net

Hvis det var til en nybegynder så ville jeg _aldrig_ anbefale vedkommende at bruge php.net manualen som indlærings værktøj - den er
ganske enkelt for nørded til at gå i gang med. Når man først selvstændigt kan lave små scripts så er den uundværlig som opslagsværk.

Men skal man begynde med sproget så er jeg sikkert på at langt størstedelen vil få mest ud af at sidde med en bog. Bogen må gerne
have et gennemgående tema/projekt som det holder sig til.

/Peter

Fra : Kenneth Vestergaard ~

Dato : 20-01-03 09:02

On Sun, Jan 19, 2003 at 11:47:21PM +0100, Esben wrote:
> [...]
> bruge PHP vil jeg gerne sætte mig seriøst ind i det. Så, er der nogle der
> har et godt forslag til en omfattende og god PHPbog?

Da jeg i sin tid spurgte om det blev jeg henvist til
http://dk.php.net/manual/en/ og den har vist sig at være ganske udmærket.
Ihvertfald har jeg endnu min første PHP-bog til gode.

Endvidere har online-manualen den fordel at der er en del bruger-kommentarer
i bunden af hver side, så man kan læse lidt ekstra om folks erfaringer med
forskellige dele af PHP.

--
Kenneth Vestergaard Schmidt
UNIX is user friendly, it's just picky about who its friends are

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 20-01-03 16:35

Kenneth Vestergaard Schmidt wrote:

> Da jeg i sin tid spurgte om det blev jeg henvist til
> http://dk.php.net/manual/en/ og den har vist sig at være ganske udmærket.
> Ihvertfald har jeg endnu min første PHP-bog til gode.

Jeg er enig med Peter Binderup i at online-manualen ikke er for helt
nybegyndere, men jeg kan omvendt godt følge at Esben selv refererer til
ikke at være nybegynder i programmering generelt.

Jeg vil dog alligevel anbefale webcafe.dk som supplement til dk.php.net,
og vil så i samme åndedrag anføre at hvis du, Kenneth, har din første
phpbog tilgode så har du noget godt tilgode .

Selv om jeg har læst ret intensivt online i manualer, tutorials osv, så
var der _meget_ "guld" og inspiration at hente i flere af de bøger som
er blevet nævnt her i tråden, og det kan anbefales at tage en stak timer
væk fra skærmen for at få ny ballast i bolden

> Endvidere har online-manualen den fordel at der er en del bruger-kommentarer
> i bunden af hver side, så man kan læse lidt ekstra om folks erfaringer med
> forskellige dele af PHP.

Der kan siges meget godt om manualen

Jeg bruger den primært i chm-versionen, fordi denne er så let at finde
rundt i, og at søge i. Det er en styrke i min brug. Den kan findes her:
<http://weblabor.hu/php-doc-chm/>

/Jesper Brunholm

--
H.C. Andersen-Centret med nyt design: <http://www.andersen.sdu.dk/>
Phønix - dansk folk-musik fra unge musikere - <http://www.phonixfolk.dk/>

Fra : Kenneth Vestergaard ~

Dato : 21-01-03 14:46

On Mon, Jan 20, 2003 at 04:34:58PM +0100, Jesper Brunholm wrote:
> Jeg vil dog alligevel anbefale webcafe.dk som supplement til dk.php.net,
> og vil så i samme åndedrag anføre at hvis du, Kenneth, har din første
> phpbog tilgode så har du noget godt tilgode .

Jeg har efterhånden også indset at det ville være rart hvis jeg havde læst
mig til nogle af de pinefulde erfaringer jeg har gjort med med PHP.

> [...]
> er blevet nævnt her i tråden, og det kan anbefales at tage en stak timer
> væk fra skærmen for at få ny ballast i bolden

Skulle jeg købe en bog bliver det den cookbook som Peter Binderup refererer
til - jeg har kigget på den før, og har generelt gode erfaringer med cook-
books, især når man er nået udover et vis erfaringsniveau.

Jeg vil dog oven i det også tilføje, at www.phpbuilder.com er en glimragende
inspirationskilde.

Fra : Peter Binderup

Dato : 22-01-03 12:56

"Kenneth Vestergaard Schmidt" <kvs@binarysolutions.dk> wrote in message news:20030121134722.GC15770@shrek.binarysolutions.dk...

> Skulle jeg købe en bog bliver det den cookbook som Peter Binderup refererer
> til - jeg har kigget på den før, og har generelt gode erfaringer med cook-
> books, især når man er nået udover et vis erfaringsniveau.

Det skal lige siges at der pt. er to forskellige Cookbooks. Den fra Sams (skrevet af Sterling Hughes) og så den fra O'reilly. Jeg
kender ikke til den sidstnævnte, men har gode erfaringer med førstnævnte.

/Peter

Fra : Gustav Olsen

Dato : 20-01-03 18:32

Du skulle prøve at læse "Beginning PHP4" fra Wrow press...

Du kan finde/se/købe den (samt en del andre gode bøger) på:
http://p2p.wrox.com/php/

/Gustav

Fra : Esben

Dato : 20-01-03 22:34

Tak for svarene alle sammen, der skal nok være noget jeg kan bruge imellem!
Esben