Justering af 56k-modem for at optimere for~
Fra : Claus Rolsted

Dato : 19-01-03 20:43

Hej gruppe,

Afledt af en diskussion i news:dk.forbruger som til sidst blev lige lovligt
OT, vil jeg gerne spørge jer: Hvad kan jeg gøre for at optimere min
56k-modemforbindelse (mht. hastighed osv.)?

Jeg synes ikke helt, at jeg kunne finde en gruppe, som passede perfekt på
emnet, så hvis der er en gruppe, som passer bedre end denne, må I endelig
sparke mig videre i den rigtige retning.....

Jeg opfangede det fif at sørge for, at modemmet er sat i som det første stik
telefonstikket (for at undgå støj), og det har jeg så forsøgt mig nu.

Derudover var der en, som sagde, at man skulle sørge for at få
opkoblingshastigheden indstillet til 56k, så man ikke får opkoblingsfejl ved
for høj hastighedsangivelse.
Hvad bør jeg sætte sit 56k-modems opkoblingshastighed til, for at det bliver
optimalt?
(Sjovt nok er der intet, som hedder 56k. Det nærmeste er "57.600 bps". De
nærmeste i øvrigt er en setting, som er på omkring 38.000, og en som er langt
over 57.000......) Hvilken bør man vælge?

På forhånd tak for svarene!

--
Mvh.
Claus Rolsted

Fra : Sune Storgaard

Dato : 19-01-03 22:14

Claus Rolsted 's insignificant opinion was stated in:

> Jeg opfangede det fif at sørge for, at modemmet er sat i som det
> første stik i
> telefonstikket (for at undgå støj), og det har jeg så forsøgt mig nu.

Ikke en dum ide, men resten af udstyret der sidder på "længere" ude vil
stadigvæk støje, så prøv at fjerne dem. Det er nok her der er mest at hente.

> Derudover var der en, som sagde, at man skulle sørge for at få
> opkoblingshastigheden indstillet til 56k, så man ikke får
> opkoblingsfejl ved for høj hastighedsangivelse.

Lyder lidt som en gang vås

Hvis vi snakker hastigheden mellem modem og pc, kan 115200 anbefales,selvom
modemet kun kan køre 56k videre ud. Det er 2 forskellige ting.
Modemet vil/kan ikke forhandle en hastighed over de 56k. Vil du reducere det
for at få en mere stabil forbindelse på bekostning af hastighed, skal du
bruge en initsting som er afhængig af modem type/chipsæt. modemhelp.org har
en stribe, men hvis du ikke helt er sikker på hvad de forskellige ting i en
initstring gør, så spørg :)

> [...]
> bps". De nærmeste i øvrigt er en setting, som er på omkring 38.000,
> og en som er langt over 57.000......) Hvilken bør man vælge?

57600 ~ 56K, men igen brug 115200 såfremt modem eller seriel port kan klare
det hvad 99.4342434% kan.

Hvilken hastighed forbinder modemet rent faktisk med ? -se opkalds iconet
når du er på nettet..

/Sune

Fra : Sune Storgaard

Dato : 19-01-03 22:14

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-01-03 00:02

Claus Rolsted skrev:

>Derudover var der en, som sagde, at man skulle sørge for at få
>opkoblingshastigheden indstillet til 56k

Du og Sune snakker om hastigheden mellem modem og computer, men
det er ikke opkoblingshastigheden.

Fidusen er at hvis modemmet prøver at køre hurtigere end din
linje kan bære, så kommer der så mange fejl at det kører
langsomt. Hvis man så tvinger det til at køre langsomt, kan
resultatet være at det faktisk kører hurtigt.

Det prøver man af ved at sætte det langt ned i fart og teste (mod
en stabil, hurtig server med en passende testfil). Hvis det går
godt, sætter man makshastigheden et trin op og tester igen osv.

Når du aflæser en opkoblingshastighed i bit/s (bps), så divider
den med 9, så får du den cirkahastighed i byte/s som du kan
forvente hvis det kører som det skal.

Når du når et trin hvor det ikke kører med fuild speed, sænker du
farten til det foregående trin og er færdig med testen.

--
Bertel

Fra : Sune Storgaard

Dato : 20-01-03 00:13

Bertel Lund Hansen 's insignificant opinion was stated in:

Du læste vist ikke det hele jeg skrev ? :)

/Sune

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-01-03 00:22

Sune Storgaard skrev:

>Du læste vist ikke det hele jeg skrev ? :)

Det er vist min sengetid ...

--
Bertel