Pudsige navne
Fra : Kurt Hansen

Dato : 19-01-03 18:12

Jeg faldt lige over hende her i Blidstrup sogn på Mors:

Jensine Duodecima Nørgaard

Da hun er 1 år, er hendes forældre henholdsvist 44 og 38 år, så den
nærliggende tanke - at Duodecima skulle hentyde til nummer 20 i en
søskendeflok - holder formentlig ikke.

Kender andre navnet Duodecima eller er stødt på lignende pudsigheder?

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Krabsen

Dato : 19-01-03 18:24

Er hun født i år xx20?

Er hun opkaldt efter en tante, der _var_ nr. 20?

Er forældrene præster (ellers ved de vel ikke, hvad duodecima betyder)

Hvad er dagens navn på hendes fødselsdag. (Jeg har en Bibiana på den konto)

mvh

Krabsen

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 19-01-03 20:47

Kurt Hansen skrev:

> Da hun er 1 år, er hendes forældre henholdsvist 44 og 38 år, så den
> nærliggende tanke - at Duodecima skulle hentyde til nummer 20 i en
> søskendeflok - holder formentlig ikke.

Duodecima betyder tolvte og ikke tyvende.

TT

Fra : Kurt Hansen

Dato : 20-01-03 07:34

Sun, 19 Jan 2003 20:47:26 +0100, skrev Thomas Thorsen:

>Duodecima betyder tolvte og ikke tyvende.

Wekk, nu du si'r det... Jeg opfattede det straks som 2 x 10, men det
kan selvfølgelig også være 2 + 10. Okay, det kan jo checkes i
kirkebogen.

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 20-01-03 11:37

Kurt Hansen skrev:

> Jeg opfattede det straks som 2 x 10, men det
> kan selvfølgelig også være 2 + 10.

Duodecima er i øvrigt sprogligt set nogenlunde det samme som lidt mere
kendte navn Dusine, idet ordet "dusin" kommer af latin duodecim (12).

Tyve hedder "viginti" på latin, tyvende "vicesimus" ("vicesima" i
hunkøn).

TT

Fra : Hedvig Pitzner-Jørge~

Dato : 20-01-03 13:55

Duodecima er i øvrigt sprogligt set nogenlunde det samme som lidt mere
kendte navn Dusine, idet ordet "dusin" kommer af latin duodecim (12).

Og duodecimus betyder 'den tolvte'.

Mvh Hedvig

Fra : MORTEN MØLLER HANSEN

Dato : 20-01-03 01:22

Hvad siger du til Bombardine, som blev født under englændernes bombardement
af København!

mvh.
Morten M. Hansen

Kurt Hansen <kurt@towle.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9jml2vcpi5v0vbi5os76d5na0iinqgbam9@4ax.com...

Fra : Anne Lise Hovdal

Dato : 20-01-03 03:03

"MORTEN MØLLER HANSEN" <morten.mhansen@get2net.dk> skrev i melding
> Hvad siger du til Bombardine, som blev født under englændernes
bombardement
> af København!

Eller Engelmaria som ble døpt i Bergen på slutten av
1700-tallet. Blant mine aner har jeg en Fordel Jonsen
som ble født i ca 1692.

Anne Lise Hovdal

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 21-01-03 00:57

"MORTEN MØLLER HANSEN" skrev i en meddelelse

> Hvad siger du til Bombardine, som blev født under englændernes
bombardement
> af København!

Ja, det var godt nok et bombastisk navn til en lille pige. Jeg har
læst et sted at man ude på de store russiske kollektivbrug, så
det som noget næsten helligt at man havde fået traktorer til at
køre på de endeløse marker, så mange små piger kom i årene
lige efter krigen til at hedde Traktorina.

Med venlig hilsen Ruth

---

Fra : Børge Askholm

Dato : 20-01-03 08:26

"Kurt Hansen" <kurt@towle.dk> wrote in message

> Kender andre navnet Duodecima eller er stødt på lignende pudsigheder?

Min far fortalte engang en historie om en familie der fik følgende
meddelelse:

"Vi fik i dag den 8. August, en søn."

Hvortil modtageren svarede: "Det er dog sært at Henrik kalder alle sine børn
August".

Vindskibelig hvislen

Børge Askholm

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 20-01-03 11:05

eller er stødt på lignende pudsigheder?

> Venlig hilsen
> Kurt Hansen
'''''''''''''
Tjahh, - jeg ka' da bidrage med at een af mine (talløse) fastre fik
mellemnavnet Omega, fordi mine bedsteforældre havde besluttet at hun skulle
være den sidste.
Det blev hun ikke, for så havde jeg ikke siddet her.
Flemming Svendsen.

Fra : Peter Buch

Dato : 20-01-03 12:27

> [...]
> søskendeflok - holder formentlig ikke.
>
> Kender andre navnet Duodecima eller er stødt på lignende pudsigheder?

Eller:

Arvine Snehvide Georgine Buch f. 11 Nov 1874

Mvh

Peter Buch

Fra : Bente Poulsen

Dato : 20-01-03 13:33

Ja, det med navne er noget pudsigt noget, selv har jeg et par Dusiner , en
Bartholomæus og så en Zindet ( en pige), det navn er jeg ikke før stødt på,
er mon noget der kan hjælpe med hvordan det er opstået ??

Venlig hilsen
Bente Poulsen

Fra : Mogens Laursen

Dato : 20-01-03 20:44

"Bente Poulsen" <stenbuk@paradis.dk> wrote in message
> [...]
på,
> er mon noget der kan hjælpe med hvordan det er opstået ??

Ikke til Zindet, men jeg har et par "Zindel"er på det vestlige Lolland, hvor
det blev brugt i hvert fald omkring år 1800.

Venlig hilsen
Mogens Laursen

Fra : Jens V. Olsen

Dato : 20-01-03 21:33

On Mon, 20 Jan 2003 13:33:27 +0100, "Bente Poulsen"
<stenbuk@paradis.dk> wrote:

>Ja, det med navne er noget pudsigt noget, selv har jeg et par Dusiner , en
>Bartholomæus og så en Zindet ( en pige), det navn er jeg ikke før stødt på,
>er mon noget der kan hjælpe med hvordan det er opstået ??

Sindet, Synnet og Syndet er andre varianter, der optræder mange gang
på Als, jeg har flere i min slægt bl.a.:

<http://home6.inet.tele.dk/jvo/sj_land/names6.htm#Sindet>

Fra : Jytte Frank Dekov

Dato : 21-01-03 01:35

"Bente Poulsen" skrev i en meddelelse > Ja, det med navne er noget pudsigt
noget, selv har jeg et par Dusiner , en
> Bartholomæus og så en Zindet ( en pige), det navn er jeg ikke før stødt
på,
> er mon noget der kan hjælpe med hvordan det er opstået ??

Sindet, Sinnet, Zindet o.s.v. er et meget almindeligt sønderjysk pigenavn
jeg har flere af dem i slægten, og havde så i øvrigt en skolekammerat (her i
Københavnstrup) der hed Synne.

Venligst

--
Jytte Frank Dekov
Munkebjergvej 102 DK-2770 Kastrup

Fra : Alf Christophersen

Dato : 21-01-03 17:00

On Tue, 21 Jan 2003 01:35:01 +0100, "Jytte Frank Dekov"
<jytte.dekov@mail.dk> wrote:

>Københavnstrup) der hed Synne.

Vanlig norsk navn

Fra : Peter Buch

Dato : 20-01-03 15:26

> [...]
> søskendeflok - holder formentlig ikke.
>
> Kender andre navnet Duodecima eller er stødt på lignende pudsigheder?

Jeppe Tolvtivar Pedersen Buck f. 04.11.1858.

Mvh

Peter Buch

Fra : Dorte Christensen

Dato : 20-01-03 16:50

Hej i gruppen

Jeg har også et meget sjovt tilfælde i min mors familie. Et drenge barn som
var den 6 søn og det 12 barn, han fik navnet Sixtus Dusinios. Det kan man da
sige, at det fortæller lidt om hans række i denne familie.

Hilsen Dorte Christensen

Fra : J.Kobel

Dato : 20-01-03 18:07

Dorte Christensen <dodo@esenet.dk> skrev i en nyhedsmeddelelse:b0h5t4$r0e$1@sunsite.dk...
> [...]
> var den 6 søn og det 12 barn, han fik navnet Sixtus Dusinios. Det kan man da
> sige, at det fortæller lidt om hans række i denne familie.

Her i nutiden er der også blevet brugt sådanne navne. Sangeren og skuespilleren
OTTE Svendsen er barn nr. 8 i søskenderækken.
Min svigermoder hed OTTOMINE og hun var nr. 8 i søskendeflokken på 11 børn.

Hilsen Jørgen Kobel

Fra : Henning Jensen

Dato : 20-01-03 21:05

Hej.

Lidt pudsigheder i navngivningen.

Min farfar der var det tiende barn havde mellemnavnet Martinus og hans yngre
bror, som var det 12'te barn havde mellemnavnet Dusinus.

I min søgen efter min slægt, er jeg et par gange stødt på pigeformen efter
drengenavnet Bent, nemlig Bentsine.

Henning Jensen

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 20-01-03 22:51

"Henning Jensen" <skrev i en meddelelse
> [...]
> bror, som var det 12'te barn havde mellemnavnet Dusinus.
>
> I min søgen efter min slægt, er jeg et par gange stødt på pigeformen efter

Nå men min oldemors søster hed Bentine uden s. blev altid kaldt tante
Tine. Det var på min mors side.

Men på min fars side var det nogle kusiner med disse navne:

Bertha, Rubi og Skyldfri. Hun var virkelig døbt Skyldfri.

Med venlig hilsen Ruth

---

Fra : John Thomsen

Dato : 27-01-03 19:37

On Mon, 20 Jan 2003 22:51:07 +0100, "Ruth Nielsen" <elena@io.dk>
wrote:

> [...]
>
>Men på min fars side var det nogle kusiner med disse navne:
>
>Bertha, Rubi og Skyldfri. Hun var virkelig døbt Skyldfri.

En af mine mostre, faktisk min gudmor, er døbt Etty Benta Olsen; årsag
ukendt

Venligst
John

Fra : Anni Skov Christense~

Dato : 28-01-03 19:51

"John Thomsen" <sir_john@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
juli.

Anni Skov Christensen.

Fra : Anne Lise Hovdal

Dato : 20-01-03 23:13

"Henning Jensen" <Henning@homespun.dk> skrev i melding
> [...]
> bror, som var det 12'te barn havde mellemnavnet Dusinus.
>
> I min søgen efter min slægt, er jeg et par gange stødt på pigeformen efter

En av mine oldemødre hadde en halvbror som het Ibenhardt,
og en av dennes døtre fikk navnet Gunnarina Oluffa Dorthea.
De to første navnene her kan man vel si var "pigeformen" av
guttenavnene Gunnar og Oluf. En annen datter het Sverdine.

Anne Lise Hovdal

Fra : Niels Erik Simonsen

Dato : 21-01-03 00:17

Og så er der lige Atten Nielsen, født 1778 i Mosevrå, Ho-Oksby sogn og
rigtigt gættet - han var nummer 18 (og sidst) i børneflokken.
Simon

Fra : Henrik Hestbech

Dato : 22-01-03 22:31

Hej Niels Erik.

Har du noget familie derfra?

Halvdelen af mine aner (sår'n cirka) kommer fra Ho og omegn.

Måske kan vi bytte?

MVH Henrik H

Fra : Peter Alexander Rein~

Dato : 20-01-03 20:52

> Kender andre navnet Duodecima eller er stødt på lignende pudsigheder?
>
> Venlig hilsen
> Kurt Hansen

Hej

På Bornholm vrimler det med mystiske navne i kirkebøgerne i sidste halvdel
af 1800-tallet. Her et lille hurtigt udsnit:

Jenus, Mathea, Boelstine, Sarius, Anie, Ananias, Anias, Magilius,
Nielsinius, Gjerthea, Virgilius.

Også talnavne bliver brugt flittigt efter nummeret i søskendeflokken. Jeg
har bl.a. Ottonella, Elvine, Toldus og Sextus (Det sidste ikke særlig sjovt
at hedde i dag).

Min egen bornholmske oldemor hed Jenia opkaldt efter hendes afdøde morbror
Jenius.

Det morsomste, som jeg har set, var en lille dreng i Rutsker, der fik navnet
Jul Decemberis. Han var født den 25. december, men døde kun et halvt år
gammel.
En anden dreng, født den 24. december fik fornavnet Hjul.

Mvh

Peter Kyhl

Fra : Peter Alexander Rein~

Dato : 21-01-03 21:10

Hej

Endnu et eksempel fra de bornholmske kirkebøger er Nie Margrethe Finne, født
27/10 1853 i Teglkås, Rutsker. Jeg har hendes som barn nr. otte i
søskendeflokken, men mon ikke der er et barn, jeg har overset.

En søster til en venindes ane hed El Mariane, hvilke jo helt spansk. Jeg ved
dog ikke, om hun var barn nr. elleve i søskendeflokken.

Mvh

Peter

Peter Alexander Reinhold Kyhl <pkyhl@mail.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e2c587c$0$11016$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

Fra : Kurt Hansen

Dato : 22-01-03 07:39

Tue, 21 Jan 2003 21:09:36 +0100, skrev Peter Alexander Reinhold Kyhl:

>En søster til en venindes ane hed El Mariane, hvilke jo helt spansk. Jeg ved
>dog ikke, om hun var barn nr. elleve i søskendeflokken.

Et spanskklingende navn behøver langt fra at betyde at man er spanier.
Tænk blot på L. van Beethoven - han var ærketysk

Venlig hilsen
Kurt hansen

Fra : Ole S.D. Hansen

Dato : 22-01-03 15:21

Jo man kære Kurt. Ham der Ludvig van Beethovens far kom fra Holland, derfor
"van" og ikke "von".
Han far havde et tilnavn som ´frit oversat betyder "ham fra Roemarken".
Venlig hilsen
Ole S.D. Hansen

Fra : Ole S.D. Hansen

Dato : 22-01-03 15:21

Fra : Peter Alexander Rein~

Dato : 22-01-03 20:41

Hej

Hun var også pæredansk. Hun var fra Møn eller Falster med kun danske aner
(de af dem, der er kendte).

Mvh

Peter

Kurt Hansen <kurt@towle.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:kves2vcgebpgbli24i519sn9g6abbrspkj@4ax.com...

Fra : Alf Christophersen

Dato : 24-01-03 17:41

On Wed, 22 Jan 2003 07:39:02 +0100, Kurt Hansen <kurt@towle.dk> wrote:

>Et spanskklingende navn behøver langt fra at betyde at man er spanier.
>Tænk blot på L. van Beethoven - han var ærketysk

Neppe. Slekten var hollandsk. Husker ikke om det var grønnsakshagen
han var fra, men det er noe i den stil. Husker ikke om det er faren
eller farfar som utvandret til Tyskland, eller rettere sagt til Bayern
var det vel

Fra : Dagfinn Refseth

Dato : 22-01-03 22:03

Et eksempel fra det nordlige Norge, hvor vinterstormene herjer: En pike som reiste sammen med sin mor fra Trondheim til USA i 1903, må ha vært født en riktig uværsnatt. Hun er oppført i emigrantlisten med det klingende navnet Storma Orkana Olsen.

mvh
Dagfinn Refseth

"Peter Alexander Reinhold Kyhl" <pkyhl@mail.tele.dk> skrev i melding news:3e2dae1f$0$245$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

Fra : Per Agerbæk

Dato : 20-01-03 22:52

Hvad med Christenie Gummasien Christine Terkildsen, Ramboltus Tabert
Vilhelmsen og Halvorine Harth. Ikke navne man ser hver dag. De er fundet i
FT-1840 Højen sogn.

Venlig hilsen
Per Agerbæk

Fra : Niels Gjermandsen

Dato : 20-01-03 23:26

Ja pudsigt ikke med alle de underlige navne.
Jeg har en pige, ja faderen og moderen ønskede sig en dreng som så skulle
hedde "Børge", men naturen snød så det blev en pige. Hun blev døbt "Børga".
Jeg mener at vide at dette er helt unikt, jeg har ikke kunnet finde en anden
der har haft navnet Børga.
Hun blev født lige efter 1900.

Niels Gjermandsen

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 21-01-03 07:12

"Børge", men naturen snød så det blev en pige. Hun blev døbt "Børga".
> Med venlig hilsen
>
> Niels Gjermandsen
*******
Nå, ja, men så ta'r vi lige disse med, - også fra Helsingør 1840: Holgine +
Georgine.
FS

Fra : Børge Askholm

Dato : 21-01-03 09:51

"Kurt Hansen" <kurt@towle.dk> wrote in message

> Kender andre navnet Duodecima eller er stødt på lignende pudsigheder?

Der er ligeledes navnet Sieglinde, som vist ikke almindeligvis i dansk
navneskik som andet end en kartoffelsort. Men jeg for mange år siden havde
min daglige gang på Dansk Folkemindesamling og skulle bl.a. registrere
førstelinjer i viser stødte jeg på flere sære stavemåder af det navn, typisk
Selinde, Zilinde eller lignende.

Og i Øster Snede sogn blev engang registreret navnet Pederkathrine. Hun
havde fået det navn på grund af en nyligt afdød Peder. Jeg har navnet fra
bogen om den stærke smed - ham der var ophavsmand til de stærke jyder.

Vindskibelig hvislen

Børge Askholm

Fra : Ole S.D. Hansen

Dato : 21-01-03 11:04

> [...]
> søskendeflok - holder formentlig ikke.
>
> Kender andre navnet Duodecima eller er stødt på lignende pudsigheder?

Jeg mener at en pige i 1935 fik et af sine fornavne sat til FLYVIA fordi hun
blev
født i et af ZONENS daværende ambulancefly, hvor hun blev født under
flyvning
fra en ø.
Venlig hilsen Ole S.D. Hansen

Fra : Jytte Frank Dekov

Dato : 21-01-03 22:51

> [...]

hun
> blev
> født i et af ZONENS daværende ambulancefly, hvor hun blev født under

Korrekt Flyvia's Mor blev fløjet fra Saltholm til Amager under en isvinter
og lille Flyvia kom altså til verden inden landingen her på Amager

Venligst

Fra : Jytte Frank Dekov

Dato : 22-01-03 23:11

> Korrekt Flyvia's Mor blev fløjet fra Saltholm til Amager under en isvinter
> og lille Flyvia kom altså til verden inden landingen her på Amager

Jeg kommer til at korrigere mig selv, det var ikke Flyvias Mor der blev
fløjet fra Saltholm til Amager. Det var jordemoderen der måtte tage turen
med fly til Saltholm, stadig på grund af et tilfrosset Øresund. Forøvrigt
mener jeg at samme Flyvia var døbt Stella Flyvia, det blev det ikke mindre
pompøst af )

Venligst

Fra : Poul F. Andersen

Dato : 22-01-03 14:40

"Kurt Hansen" <kurt@towle.dk> skrev i en meddelelse

> Kender andre navnet Duodecima eller er stødt på lignende pudsigheder?

Joh da,-
Jeg mødte i 1800 tallet en datter af Mads, som så blev kaldt Madsine.
Gad vide om ikke kammeraterne hurtigt til føjede et "k" efter "s",
og det var endda langt tid før ordet "mobning" blev opfundet...
...stakkels pige..

--
Venligst
Poul F. Andersen

Fra : Peter Alexander Rein~

Dato : 22-01-03 20:46

Hej

Navne som Madsine, Jensine, Nielsine, Jacobine, Hansine osv. var ganske
almindelige i 1800-tallet både som for- og mellemnavn, og kirkebøgerne
vrimler med disse navne. Jeg tror ikke, at de gav anledning til drillerier,
da de netop var almindelige.

Mvh Peter

Poul F. Andersen <paogba@oncable.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e2e9ec3$0$177$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 22-01-03 21:43

On Wed, 22 Jan 2003 20:46:11 +0100, "Peter Alexander Reinhold Kyhl"
<pkyhl@mail.tele.dk> wrote:

> [...]
>vrimler med disse navne. Jeg tror ikke, at de gav anledning til drillerier,

Min mormor, som var født i 1894 var i hvert fald meget ked af at hedde
Frederikke; men sådan skulle hun hedde, fordi hendes storebror
Frederik var død som helt lille.
--
Lars Jørgen Helbo <lars@helbo.org>
http://www.helbo.org

Fra : John Thomsen

Dato : 27-01-03 19:37

On Wed, 22 Jan 2003 14:40:11 +0100, "Poul F. Andersen"
<paogba@oncable.dk> wrote:

>Joh da,-
>Jeg mødte i 1800 tallet en datter af Mads, som så blev kaldt Madsine.

Jamen så skal min mor da også med, med sit Kirsten Vilhelmine. Efter
oldefar, men da morfar kun kunne skyde piger )

Jeg spekulerede iøvrigt på, om der mon er nogle, der opsamler alle
disse skønne varianter....?

Venligst
John

Fra : Hanne Christensen

Dato : 28-01-03 13:11

> [...]
Efter
> oldefar, men da morfar kun kunne skyde piger )
>
> Jeg spekulerede iøvrigt på, om der mon er nogle, der opsamler

En af mine aner , født 1822, blev døbt Lorentine. Hendes
bedstefar hed Lorenz.
Men der kan selvfølgelig også ske fejl: Min mor blev hjemmedøbt
i 1925. Den forvirrede skolelærer døbte hende Birtha, egenlig
skulle hun hedde Berte efter sin mormor. Hendes forældre kaldte
hende Berta og selv bruger hun navnet Birthe. Kært barn har mange
navne
vh
Hanne

Fra : Anne Lise Hovdal

Dato : 29-01-03 01:17

"Hanne Christensen" <poulc@ofir.dk> skrev i melding

> En af mine aner , født 1822, blev døbt Lorentine. Hendes
> bedstefar hed Lorenz.

En av mine tippoldemødre ble døpt Lorentze Jacobia i 1845.
Hennes morfar het også Lorentz.

Anne Lise Hovdal

Fra : Bjarne Damsgaard

Dato : 22-01-03 22:31

I Borre sogn på Møn blev der natten mellem 31 juli og 1 august,
vistnok 1886, født en pige, hun fik navnet: Augusta Julie Dideriksen

mvh

Bjarne Damsgaard

Fra : Anne Lise Hovdal

Dato : 23-01-03 02:12

"Bjarne Damsgaard" <damsgaard@tdcadsl.dk> skrev i melding

> I Borre sogn på Møn blev der natten mellem 31 juli og 1 august,
> vistnok 1886, født en pige, hun fik navnet: Augusta Julie Dideriksen

Min oldefar i Frostens prestegjeld i Trøndelag i Norge
fikk en datter utenfor ekteskap i 1881, og barnets mor
het Justa Angrimsdatter. En annen oldefar i Rødøy i
Nordland i Norge, fikk en datter i 1894 utenfor ekteskap
med en som het Eufresine til fornavn.

Anne Lise Hovdal

Fra : John Thomsen

Dato : 27-01-03 19:37

On Wed, 22 Jan 2003 22:31:06 +0100, Bjarne Damsgaard
<damsgaard@tdcadsl.dk> wrote:

>I Borre sogn på Møn blev der natten mellem 31 juli og 1 august,
>vistnok 1886, født en pige, hun fik navnet: Augusta Julie Dideriksen

Augusta har jeg også, moster Elsa Augusta, opkaldt efter min morfar,
og Ellen Augusta var hendes moder

Bjarne, er du i familie med en Damsgaard fra Værløse?

Venligst
John

Fra : J.Kobel

Dato : 27-01-03 23:17

Gruppen denne, får tit besøg af Nordmænd.

Jeg er tit stødt på navnet " INGE " som navn på en mandsperson

Mvh.

J. Kobel

Fra : Alf Christophersen

Dato : 27-01-03 23:45

On Mon, 27 Jan 2003 23:16:33 +0100, "J.Kobel" <jkobel@post2.tele.dk>
wrote:

>Gruppen denne, får tit besøg af Nordmænd.
>
>Jeg er tit stødt på navnet " INGE " som navn på en mandsperson

F.eks. vår middelalderkonge Inge krokrygg

Vanlig mannsnavn i Norge. Jepp.

Fra : Jytte Frank Dekov

Dato : 28-01-03 00:12

"J.Kobel" skrev i en meddelelse > Gruppen denne, får tit besøg af Nordmænd.

> Jeg er tit stødt på navnet " INGE " som navn på en mandsperson

Inge er et mandsnavn, fra den nordiske mytologi, og almindeligt i både Norge
og Sverige, det modsvarende pigenavn er Inga.
Jeg havde en kollega som hed Inge og hun havde den oplevelse, en gang hun
skulle rejse med tog til Stockholm at komme til at dele sovekupe med en
fremmed mand netop på grund af fornavnet. Det tog hun forresten meget ilde
op )

Venligst

Fra : J.Kobel

Dato : 28-01-03 09:22

Jytte Frank Dekov <jytte.dekov@mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e35bc8e$0$11070$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> [...]
> fremmed mand netop på grund af fornavnet. Det tog hun forresten meget ilde

Og så er der navnet GERT og GERD i Danmark, det ene er hankøn og det
andet kvindekøn.
Det giver også problemer med indkvarteringer etc.

Så hut jeg visker, så er endelsen D = damekøn og T, ha,ha det tør jeg ikke
skrive (;--))
Mvh.
J.Kobel

Fra : Harry Lund

Dato : 28-01-03 11:02

Ja, formentlig tysk.
Min hustrus navn, Kirsten, er efternavn i tyskland.
Venligst Harry

Fra : Anne Lise Hovdal

Dato : 29-01-03 01:18

"Harry Lund" <hcl@stofanet.dk> skrev i melding
> Ja, formentlig tysk.
> Min hustrus navn, Kirsten, er efternavn i tyskland.

Her i Norge har vi Jentoft, som kan være både mannsnavn
og etternavn.

Anne Lise Hovdal

Fra : Steen Thomsen

Dato : 31-01-03 12:52

Hvad så med hunkønsformerne af Ove: Oveline kan vel gå an, men Ovelia .....

Oh ve, oh ve, oh W.

De bedste hilsner
Steen Thomsen

Steen Thomsen http://www.danbbs.dk/~stst/
Frederikssundsvej 128 H st-th
DK 2700 Brønshøj
Danmark
Tlf: +45 3880 0202 steenthomsen@danbbs.dk

Fra : Familien Kristensen

Dato : 31-01-03 17:32

Erichine (pigenavn ved en dåb i 1868)

Sikkert valgt fordi barnets moder ville ære sin plejefar, som hed Erich.

Hilsen Jeannie Kristensen

Fra : Jytte Frank Dekov

Dato : 31-01-03 23:34

Jeg erindrer at da jeg for mange (endnu flere) år siden gik til
konfirmationsforberedelse. Indskærpede præsten os om, når vi en gang fik
børn, at tænke os om ved navngivningen. Idet han havde været ude for et
forældrepar, der ville have navngivet deres nyfødte efter bedsteforældrene
som hed: Mads og Gine! ))
Han fik dem vistnok overtalt til et andet navn til det arme pigebarn??
Venligst

Fra : Kurt Hansen

Dato : 01-02-03 14:50

Fri, 31 Jan 2003 23:33:59 +0100, skrev Jytte Frank Dekov:

> [...]
>som hed: Mads og Gine! ))
>Han fik dem vistnok overtalt til et andet navn til det arme pigebarn??

Eller dem der ville have et pigebarn døbt Femsetrine, fordi det var
født Femte Søndag Efter Trinitatis
P.S. De fik afslag!

Venlig hilsen
Kurt Hansen