rand()
Fra : KASPER

Dato : 10-03-01 11:04

Jeg skal bruge 2 "tilfældige" tal mellem 1 og 6 (inklusive). Tallene
skal være forskellige.

Jeg har fiflet følgende kode sammen, men er det den bedste måde til
dette eller er der noget i manualen jeg har overset?

<?php
srand(time());

while($number1 == $number2){
$number1 = (rand()%6)+1;
$number2 = (rand()%6)+1;
}
print("$number1<br>\n");
print("$number2<br>\n");
?>

--
KASPER

Fra : Jes Søndergaard

Dato : 10-03-01 13:21

"KASPER" <kd42@hotmail.com> skrev bl.a.:
> Jeg skal bruge 2 "tilfældige" tal mellem 1 og 6 (inklusive). Tallene
> skal være forskellige.

Følgende løsning giver samme resultat:

$randval1 = rand(1, 6);
$randval2 = rand(1, 6);
print "$randval1<BR>$randval2";

Og det ser ud til at der altid returneres 2 uafhængige værdier selvom
srand() undlades.

Mvh.
Jes Søndergaard

Fra : KASPER

Dato : 10-03-01 15:25

"Jes Søndergaard" <jessonde@worldonline.dk> wrote in message

> Følgende løsning giver samme resultat:
>
> $randval1 = rand(1, 6);
> $randval2 = rand(1, 6);
> print "$randval1<BR>$randval2";

Nej, for $randval1 og $randval2 kan i den løsning godt få samme værdi.

> Og det ser ud til at der altid returneres 2 uafhængige værdier selvom
> srand() undlades.

Hmm, rand() må bruge et-eller-andet pr. default, hvis man ikke selv gør
noget(?)

--
KASPER

Fra : Ghashûl

Dato : 10-03-01 18:58

On Sat, 10 Mar 2001 15:25:26 +0100, "KASPER" <kd42@hotmail.com> wrote:

>Hmm, rand() må bruge et-eller-andet pr. default, hvis man ikke selv gør
>noget(?)

Tror du ikke automatisk den bruger tiden i sekunder siden år x? Altså
Unix style.

--
Regards Sir Ghashûl, Knight of The alt.Roundtable <><
ICQ: 7two23six29

Fra : Jes Søndergaard

Dato : 10-03-01 20:09

"KASPER" <kd42@hotmail.com> skrev bl.a.
> "Jes Søndergaard" <jessonde@worldonline.dk> wrote in message

> Nej, for $randval1 og $randval2 kan i den løsning godt få samme værdi.

Ok, troede at du ville have et jeg-kaster-2-terninger-script, som altså godt
kunne returnere 2 af samme værdier.

> Hmm, rand() må bruge et-eller-andet pr. default, hvis man ikke selv gør
> noget(?)

Ja, undrer også mig.

Mvh.
Jes Søndergaard

Fra : KASPER

Dato : 11-03-01 13:10

"Jes Søndergaard" <jessonde@worldonline.dk> wrote in message

[SNIP]
> Ok, troede at du ville have et jeg-kaster-2-terninger-script, som
altså godt
> kunne returnere 2 af samme værdier.

OK, jeg kan godt se, at mit interval kunne antyde dette :) Men det er
til et noget bannersjov, og der er ingen grund til at vise to ens
bannere på samme side.

> Ja, undrer også mig.

Men man bør nok alligevel sætte
srand((double) microtime() * 1000000);
(jf. manualen*)

Iøvrigt et lille guldkorn fra manualen*:
"Random numbers should not be generated by a method choosen at random"
-Donald Knuth

*) http://www.php.net/manual/en/function.srand.php

--
KASPER