Åbne post til en anden modtager
Fra : Jimmy

Dato : 18-01-03 19:10

Hej

Er der nogen der har et link til loven omkring det at læse andres post som
Posten ved en fejl har lagt i postkassen?

Det er specielt hvilken straf der er forbundet med det jeg er interesseret
i.

Jeg kunne ikke finde det på Retsinfo.

mvh
Jimmy

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-01-03 19:30

Jimmy skrev:

> [...]
>Posten ved en fejl har lagt i postkassen?

>Det er specielt hvilken straf der er forbundet med det jeg er interesseret

Straf = straffeloven:

§ 263.   Med bøde eller fængsel indtil 6 måneder straffes den, som
   uberettiget

1)   bryder eller unddrager nogen et brev, telegram eller
   anden lukket meddelelse eller optegnelse eller gør sig
   bekendt med indholdet,

Det fremgår ikke af loven, men det er forudsat at det gøres med
hensigt. Hvis man i tanker står og sprætter al 'sin' post op og
bagefter opdager at et af brevene var adresseret til en anden, er
der ingen straf - hvis man straks afbryder læsningen.

Jeg har været ude for netop det et par gange da der var en
konvolut fra PBS som jeg er tilmeldt. Først efter åbningen
opdagede jeg at den ikke var til mig.

--
Bertel

Fra : Reino Andersen

Dato : 18-01-03 23:17

Bertel Lund Hansen skrev:

> Det fremgår ikke af loven, men det er forudsat at det gøres med
> hensigt.

Jo, det fremgår af § 19:

--
Reino

Fra : DS

Dato : 18-01-03 19:40

> [...]
> Posten ved en fejl har lagt i postkassen?
>
> Det er specielt hvilken straf der er forbundet med det jeg er interesseret

Se her:
http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A20020077929-REGL

Citat, § 263
Med bøde eller fængsel indtil 6 måneder straffes den, som uberettiget

1) bryder eller unddrager nogen et brev, telegram eller anden lukket
meddelelse eller optegnelse eller gør sig bekendt med indholdet,

2) skaffer sig adgang til andres gemmer,

3) ved hjælp af et apparat hemmeligt aflytter eller optager udtalelser
fremsat i enrum, telefonsamtaler eller anden samtale mellem andre eller
forhandlinger i lukket møde, som han ikke selv deltager i, eller hvortil han
uberettiget har skaffet sig adgang.

Stk. 2. Med bøde eller fængsel indtil 6 måneder straffes den, som
uberettiget skaffer sig adgang til en andens oplysninger eller programmer,
der er bestemt til at bruges i et anlæg til elektronisk databehandling.

Stk. 3. Begås de i stk. 1 eller 2 nævnte forhold med forsæt til at skaffe
sig eller gøre sig bekendt med oplysninger om en virksomheds
erhvervshemmeligheder eller under andre særlig skærpende omstændigheder, kan
straffen stige til fængsel indtil 4 år.

--

/Daniel

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 18-01-03 19:55

,

snip en hel masse fra § 263

Jamen hov! Hvad så hvis en arbejdsgiver f.eks. åbner en medarbejders mail (i
dette spørgsmål forudsættes at der er tale om arbejdsgivers PC som står på
arbejdsstedet) er det lovligt eller ulovligt??

Med venlig hilsen

Peter K. Nielsen

Fra : DS

Dato : 18-01-03 20:08

> [...]
> dette spørgsmål forudsættes at der er tale om arbejdsgivers PC som står på
> arbejdsstedet) er det lovligt eller ulovligt??

Jeg mener at arbejdsgiveren godt må dette, da der så også er tale om
virksomhedens post hvis en medarbejder modtager post på virksomheden.

Men hæng mig ikke op på dette, er ikke helt sikker. Håber nogen andre har
nogen §'er omkring det :)

/Daniel

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 18-01-03 20:53

DS wrote:

> Jeg mener at arbejdsgiveren godt må dette, da der så også er tale om
> virksomhedens post hvis en medarbejder modtager post på virksomheden.

Jamen det er jo det der er spørgsmålet. hvis vi nu tænker os at jeg sender
en "hed" email til min kone, så vil jeg da hævde at det ikke er
arbejdsgiverens post. Men hvad siger juraen
(OT min kone har ikke PC på sit arbejde

> Men hæng mig ikke op på dette, er ikke helt sikker. Håber nogen andre
> har nogen §'er omkring det :)

ja jeg synes problemstillingen er lidt interessant - ligger der nogle domme
desangående?

Peter K. Nielsen

Fra : Dennis T.

Dato : 18-01-03 21:50

Peter K. Nielsen wrote:
> [...]
> en "hed" email til min kone, så vil jeg da hævde at det ikke er
> arbejdsgiverens post. Men hvad siger juraen

Mange firmaer har en skreven politik om, at al email på en firma-adresse,
tilhører firmaet og firmaet gives fri adgang til afsendt og tilsendt mail.
Dette kan ofte være nødvendigt, da bindende aftaler ofte træffes pr. mail,
og en overordnet skal kunne tilgå disse uhindret...

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 18-01-03 22:12

Dennis T. wrote:

> [...]
> afsendt og tilsendt mail. Dette kan ofte være nødvendigt, da bindende
> aftaler ofte træffes pr. mail, og en overordnet skal kunne tilgå

i så fald kan man sige at alle kender "spillereglerne" men vil det holde
sådan rent juridisk?
Er der ikke noget med at i forhold til visse love kan man ikke aftale at man
(som privatperson) stiller sig dårligere end loven foreskriver?

igen hvad siger juristerne? findes der nogle domme på området?

Peter K. Nielsen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-01-03 10:00

Peter K. Nielsen skrev:

>Er der ikke noget med at i forhold til visse love kan man ikke aftale at man
>(som privatperson) stiller sig dårligere end loven foreskriver?

Jo, men tro ikke at det gælder alle love. Det er undtagelsen.

>igen hvad siger juristerne?

Se mit tidligere svar. Det har været drøftet før her i gruppen,
og der ligger ikke de store problemer idet.

--
Bertel

Fra : Thore

Dato : 18-01-03 22:11

On Sat, 18 Jan 2003 20:53:27 +0100, "Peter K. Nielsen"
<peter-nspamnejtak@post4.tele.dk> wrote:

>Jamen det er jo det der er spørgsmålet. hvis vi nu tænker os at jeg sender
>en "hed" email til min kone, så vil jeg da hævde at det ikke er
>arbejdsgiverens post.

Du bruger vel ikke din arbejdsgivers PC og betalte tid til mails af så
personlig karakter...? :)

Venlig hilsen / Best regards

Thore 'S' 1952

Croma 2.0 ie 1993
Pluto 1.2 SX 1996
Adria Unica 502 LH 1996

(fjern 'Z'-erne hvis du mailer direkte)

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 18-01-03 22:14

Thore wrote:

> Du bruger vel ikke din arbejdsgivers PC og betalte tid til mails af så
> personlig karakter...? :)

Personligt har jeg kun en bærbar der er arbejdsgivers, og fordi jeg rejser
så meget er det OK at jeg modtager private mails, men dem der bruger
arbejdsgivers stationære PC har vel også middagspause?

Peter K. Nielsen

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 18-01-03 22:15

"Peter K. Nielsen" <peter-nspamnejtak@post4.tele.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> ... men dem der bruger
> arbejdsgivers stationære PC har vel også middagspause?

Skal de ikke betale skat af at arbejdsgiver stiller gratis PC mv. til
rådighed i fritiden..?...

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 18-01-03 22:19

Bjørn Jørvad wrote:
> [...]
>
> KLIP

> Skal de ikke betale skat af at arbejdsgiver stiller gratis PC mv. til

Nej lige på det punkt er skattelovgivningen ganske klar

Peter K. Nielsen

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 18-01-03 22:20

"Peter K. Nielsen" <peter-nspamnejtak@post4.tele.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Nej lige på det punkt er skattelovgivningen ganske klar

De har det sandelig godt de kære lønmodtagere.

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 18-01-03 22:48

Som svar på skriblerier forfattet af Peter K. Nielsen

> Nej lige på det punkt er skattelovgivningen ganske klar

Hejsa - jeg kommer lige med en strøtanke her
Af forskellige årsager bruger jeg min egen laptop til arbejdsopgaver
Kan man egentlig trække noget fra i den sammenhæng (lønmodtager)?

mvh/Peter Lykkegaard

Fra : DS

Dato : 19-01-03 00:51

> Hejsa - jeg kommer lige med en strøtanke her
> Af forskellige årsager bruger jeg min egen laptop til arbejdsopgaver
> Kan man egentlig trække noget fra i den sammenhæng (lønmodtager)?

Jeg er næsten sikker på at der på selvangivelsen er et eller andet punkt,
hvor man kan skrive udgifter på, som man har i forbindelse med ens arbejde..
dem kan man så få fradrag fra. Men du skal nok være klar til at dokumentere
overfor Told og Skat hvilken udgift du så har ved at bruge din laptop til
arbejdsopgaver :)

/Daniel

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 18-01-03 20:37

In article <b0c7s6$6i0$1@sunsite.dk>, Peter K. Nielsen wrote:
> [...]
> dette spørgsmål forudsættes at der er tale om arbejdsgivers PC som står på
> arbejdsstedet) er det lovligt eller ulovligt??

Arbejdsgiverens PC er hans. Og det accepteres at man i forbindelse
med fejlfinding lader systemfolk m.m. se den post der kommer, men
udelukkende med formålet at rette fejl.

Såfremt det er post der lander i din indbakke på din firmaadresse,
så må arbejdsgiveren godt åbne mailen, men skal når han konstaterer
at den er privat afbryde læsningen.

Men han kan godt anvende det at han har fundet privatmail i
firmapostkassen til at slå dig i hovedet, og forbyde det, eller
give en advarsel.

Man er heller ikke videre intelligent hvis man ikke i stedet
anvender en ekstern mailservice som yahoo, hotmail etc. Disse
kan arbejdsgiveren nemlig ikke røre.

Fra : Anonym - Såvidt det ~

Dato : 19-01-03 00:30

> Man er heller ikke videre intelligent hvis man ikke i stedet
> anvender en ekstern mailservice som yahoo, hotmail etc. Disse
> kan arbejdsgiveren nemlig ikke røre.

Med mindre naturligvis arbejdsgiver har installeret keylogger eller anden
form for logging.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 19-01-03 08:10

In article <3e29e362$0$161$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, Anonym - Såvidt det er muligt på Nettet wrote:

> Med mindre naturligvis arbejdsgiver har installeret keylogger eller anden
> form for logging.

Sådan overvågning er ikke lovlig, og så er man henne ved
en hensigt,og dermed mulighed for at smide ham i kasjotten.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-01-03 10:03

Povl H. Pedersen skrev:

>Arbejdsgiverens PC er hans. Og det accepteres at man i forbindelse
>med fejlfinding lader systemfolk m.m. se den post der kommer, men
>udelukkende med formålet at rette fejl.

Det skal nok være meddelt medarbejderen i forvejen at mails ikke
er private.

>Såfremt det er post der lander i din indbakke på din firmaadresse,
>så må arbejdsgiveren godt åbne mailen, men skal når han konstaterer
>at den er privat afbryde læsningen.

Ikke hvis firmapolitikken er meddelt i forvejen. Så er det ikke
uberettiget.

>Man er heller ikke videre intelligent hvis man ikke i stedet
>anvender en ekstern mailservice som yahoo, hotmail etc. Disse
>kan arbejdsgiveren nemlig ikke røre.

Næ, men det kan være misbrug af arbejdstiden.

--
Bertel

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 19-01-03 14:13

In article <99qk2vcivk5jq8lg9mrr8vn3t4fsdclgla@news.stofanet.dk>, Bertel Lund Hansen wrote:

> Det skal nok være meddelt medarbejderen i forvejen at mails ikke
> er private.

Har din ISP meddelt dig dette ? Der sker der det samme.

> Ikke hvis firmapolitikken er meddelt i forvejen. Så er det ikke
> uberettiget.

I det øjeblik han konstaterer at det er en privat mail, og
ikke en firmamail, så er det uberettiget at læse videre uanset
hvad der er aftalt på forhånd. I så fald skal der tilladelse til
i det enkelte tilfælde.

> Næ, men det kan være misbrug af arbejdstiden.

Enig. Jeg holder også arbejde og fritid for sig.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 19-01-03 19:51

"Povl H. Pedersen" <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> wrote in

> Har din ISP meddelt dig dette ? Der sker der det samme.

Din ISP læser næppe indholdet af din mail - de nøjes nok med at kigge
headeren.

--
..: Henrik Stidsen - HS235.dk ::...

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 19-01-03 23:34

In article <Xns9308C9F18E372HS235DK@130.225.247.90>, Henrik Stidsen wrote:
> "Povl H. Pedersen" <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> wrote in

> Din ISP læser næppe indholdet af din mail - de nøjes nok med at kigge
> headeren.

Som gammel sysadm må jeg sige, at der ind imellem når man laver en
less på en mail dukker noget body tekst med op. Mails ligger
som en fil på disken, og ikke med header og body adskilt.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 20-01-03 00:07

"Povl H. Pedersen" <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> wrote
in news:slrnb2m9u4.anf.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local

> Som gammel sysadm må jeg sige, at der ind imellem når man laver
> en less på en mail dukker noget body tekst med op. Mails ligger
> som en fil på disken, og ikke med header og body adskilt.

Her vil jeg så sige, du læser ikke mailen men headeren - at en del af
bodyen også er tilgængelig ændrer i praksis ikke på det. Desuden har
du vel tavshedspligt hvis du ser noget ? (eller, havde hvis du så
noget)

--
..: Henrik Stidsen - HS235.dk ::...

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-01-03 23:44

Povl H. Pedersen skrev:

>Har din ISP meddelt dig dette ? Der sker der det samme.

Nej. Min ISP rører normalt ikke andres mails. Hvis han bliver
nødt til det af tekniske grunde, læser han headerne og holder så
vidt muligt øjnene fra indholdet. Dette er berettiget. At han har
brug for tekniske oplysninger, giver ham ikke ret til at ophæve
mit krav om private mails.

Chefen på arbejde har derimod behov for at orientere sig om
indholdet af mails som sendes til firmaet.

--
Bertel

Fra : rea721

Dato : 20-01-03 00:34

Bertel Lund Hansen wrote:

> Chefen på arbejde har derimod behov for at orientere sig om
> indholdet af mails som sendes til firmaet.

I forsvaret fik vi for en del år siden en skrivelse hvor man redegjore for
reglerne om tjenstlig (brev) post og privat post modtaget på tjenestedet.
Post adresseret således:

Leon Andrea
Eskadrille 721
Flyvestation Værløse
3500 Værløse

....er at betragte som privat post, og underlagt den alm lovgivning. Post
adresseret således:

Eskadrille 721
Attn: Leon Andrea
Flyvestation Værløse
3500 Værløse

....er at betragte som tjenstlig post og _kan_ åbnes af vores administrations
kontor i tilfælde af ferie, sygdom osv osv, hvis det skønnes nødvendigt. Her
handler det om _hvad_ der står øverst.

På vores Intranet er alle mails at betragte som tjenstlige og _kan_
rissikerer at blive læst. På internettet kan _alle_ mails, der modtages via
forsvarets mail serverer rissikere at blive læst af hensyn til forsvarets
(landets-) sikkerhed.

Om det er juridisk i orden ved jeg ikke, men det bliver naturligvis
accepteret.

--
Rea721 AKA Leon Andrea leon@721.dk http://721.dk
Bevar Eskadrille 721 på Flyvestation Værløse

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-01-03 09:58

Peter K. Nielsen skrev:

>Jamen hov! Hvad så hvis en arbejdsgiver f.eks. åbner en medarbejders mail (i
>dette spørgsmål forudsættes at der er tale om arbejdsgivers PC som står på
>arbejdsstedet) er det lovligt eller ulovligt??

Benærk "uberettiget". Hvis det er firmapolitik at chefen kan åbne
mails der er sendt til firmaet, og hvis det er meddelt på
forhånd, så er det naturligvis berettiget.

--
Bertel

Fra : Claus P.

Dato : 19-01-03 11:26

"Bertel Lund Hansen" <nospamfor@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse

> Benærk "uberettiget". Hvis det er firmapolitik at chefen kan åbne
> mails der er sendt til firmaet, og hvis det er meddelt på
> forhånd, så er det naturligvis berettiget.

Såfremt han afbryder læsningen når han konstaterer at det er en
privat mail, ellers er det en lovovertrædelse uanset hvad chefens
firmapolitik siger.
Men det kan stadig godt få konsekvenser hvis medarbejderen
har brudt nogle regler vedr. mailpolitik.

MVH CP

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 19-01-03 13:45

Bertel Lund Hansen wrote:

> Benærk "uberettiget". Hvis det er firmapolitik at chefen kan åbne
> mails der er sendt til firmaet, og hvis det er meddelt på
> forhånd, så er det naturligvis berettiget.

Tak for et godt og brugbart svar, med en forklaring som selv jeg kan forstå

Peter K. Nielsen

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 20-01-03 13:38

"Peter K. Nielsen" <peter-nspamnejtak@post4.tele.dk> skrev:

> Tak for et godt og brugbart svar, med en forklaring som selv jeg
> kan forstå

Desværre er svaret forkert.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 20-01-03 13:37

> Benærk "uberettiget". Hvis det er firmapolitik at chefen kan åbne
> mails der er sendt til firmaet, og hvis det er meddelt på
> forhånd, så er det naturligvis berettiget.

Det der er berettiget er åbningen af den pågældende mail. Såsnart det
er klart, at der er tale om en mail af privat karakter *skal* chefen
stoppe læsningen.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Henning Makholm

Dato : 20-01-03 14:25

Scripsit "Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk>

> Det der er berettiget er åbningen af den pågældende mail. Såsnart det
> er klart, at der er tale om en mail af privat karakter *skal* chefen
> stoppe læsningen.

Hvorfor mener du ikke at arbejdsgiver og ansat indbyrdes kan aftale at
arbejdsgiveren er berettiget til at læse emails af privat parakter?

--
Henning Makholm "The great secret, known to internists and
learned early in marriage by internists' wives, but

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 20-01-03 14:38

Henning Makholm <henning@makholm.net> skrev:

> Hvorfor mener du ikke at arbejdsgiver og ansat indbyrdes kan
> aftale at arbejdsgiveren er berettiget til at læse emails af
> privat parakter?

Pga. en afgørelse fra Datatilsynet.

http://www.datatilsynet.dk/include/show.article.asp?art_id=550

Citat
Det skal understreges, at en arbejdsgiver ikke må læse private e-mails.
Hvis arbejdsgiveren bliver opmærksom på, at der er tale om en privat e-
mail uden relation til virksomhedens drift, må den pågældende e-mail
ikke læses. Dette anføres for at præcisere, at persondataloven ikke
giver en arbejdsgiver lov til at tilsidesætte straffelovens regler om
brevhemmelighed m.v.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Henning Makholm

Dato : 20-01-03 15:11

Scripsit "Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk>

> Pga. en afgørelse fra Datatilsynet.
> http://www.datatilsynet.dk/include/show.article.asp?art_id=550

Dækker den ikke det tilfælde hvor arbejdstager og -giver ikke
udtrykkeligt har aftalt andet.

> Dette anføres for at præcisere, at persondataloven ikke
> giver en arbejdsgiver lov til at tilsidesætte straffelovens regler om
> brevhemmelighed m.v.
> [/Citat]

Men straffeloven taler jo kun om *uberettiget* læsning.

--
Henning Makholm "I ... I have to return some videos."

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 20-01-03 15:21

> Dækker den ikke det tilfælde hvor arbejdstager og -giver ikke
> udtrykkeligt har aftalt andet.

Det kan diskuteres, men jeg mener den gør.

> Men straffeloven taler jo kun om *uberettiget* læsning.

Læsningen bliver uberettiget i det øjeblik arbejdsgiveren bliver klar
over, at der er tale om en privat mail.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Henning Makholm

Dato : 20-01-03 15:25

Scripsit "Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk>

> Læsningen bliver uberettiget i det øjeblik arbejdsgiveren bliver klar
> over, at der er tale om en privat mail.

Hvorfor mener du ikke at modtageren i forvejen kan berettige
arbejdsgiveren til at læse den?

--
Henning Makholm "*Her* sidder jaj & har *ild* bå cigarren
*imens* Pelle Jönsson i Nordnorge har mavepine."

Fra : Claus P.

Dato : 20-01-03 15:31

"Henning Makholm" <henning@makholm.net> wrote in message
> Scripsit "Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk>

> Dækker den ikke det tilfælde hvor arbejdstager og -giver ikke
> udtrykkeligt har aftalt andet.

Hvad skulle en sådan aftale gå ud på? At straffeloven ikke gælder?

> Men straffeloven taler jo kun om *uberettiget* læsning.

Og hvis arbejdsgiveren er indsat som værge for pågældende, er det
naturligvis fuldt berettiget, ellers ikke.

Min kone bryder loven jævnligt når hun åbner min post, men jeg
tør ikke melde hende

MVH CP

Fra : Henning Makholm

Dato : 20-01-03 15:44

Scripsit "Claus P." <ewarp@get2net.dk>

> Hvad skulle en sådan aftale gå ud på? At straffeloven ikke gælder?

At læsningen er berettiget, og at gerningsindholdet i
straffelovsparagraffen ikke er berettiget/

> Og hvis arbejdsgiveren er indsat som værge for pågældende, er det
> naturligvis fuldt berettiget, ellers ikke.

Argumeneterer du for at en myndig person ikke kan berettige andre til
at læse sin post?

--
Henning Makholm "Gå ud i solen eller regnen, smil, køb en ny trøje,
slå en sludder af med købmanden, puds dine støvler. Lev!"

Fra : Claus P.

Dato : 23-01-03 23:40

> Scripsit "Claus P." <ewarp@get2net.dk>

> At læsningen er berettiget, og at gerningsindholdet i
> straffelovsparagraffen ikke er berettiget/

Såfremt man aftaler at arbejdsgiveren kan se en specifik mail/brev
kan det være iorden. Men en generel aftale der sætter straffeloven
ud af kraft tror jeg ikke holder i retten.
Hvis du kender til domstols afgørelser der siger noget andet, vil jeg
meget gerne se dem.
Du kan jo ikke vide hvad mails du evt vil få, skulle arbejdsgiveren
så også være berettiget til læse dine kærestebreve fra en hemmelig
beundrer?

MVH CP

Fra : rea721

Dato : 20-01-03 18:46

Morten Bjergstrøm wrote:

> Pga. en afgørelse fra Datatilsynet.

> http://www.datatilsynet.dk/include/show.article.asp?art_id=550

Gælder den afgørelse også mail's på et intra net, altså et helt lukket net
??

For jeg kunne godt forestille mig at der er nogen i det offentlige der må
ændre deres opfattelse af deres "ret" til at læse den slags.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 20-01-03 13:35

> [...]

> medarbejders mail (i dette spørgsmål forudsættes at der er tale om
> arbejdsgivers PC som står på arbejdsstedet) er det lovligt eller

Såsnart det fremgår at mailen er af privat karakter skal arbejdsgiveren
stoppe med at læse ellers vil der være tale om en overtrædelse af den
pågældende straffelovs § og det uanset om der måtte være betingelser
tilknyttet brugen af arbejdspladsens internetforbindelse, der angiver,
at den ikke må bruges til private formål.

--
Morten http://miljokemi.dk