Prest fra Ålborg, tidlig 1600-tall
Fra : Bente og Jens

Dato : 18-01-03 23:47

Jeg ser det har vært en del spørsmål om prester i det siste. Jeg har
desverre ikke tilgang til "Wibergs præstehistorie". Tar den for seg alle
som har studert til prest i Danmark eller kun dem som har virket som
prest i Danmark?

Jeg er på jakt etter opplysninger om dansken Christen Andersen Aalborg,
som er registrert som "borgerskap" i Bergen i 1611. (Tør man gjette på
at han da trolig er født mellom 1580 og 1590?)

Jeg har fått følgende fra det norske "Bergens stifts Biskoper og Præster
efter Reformationen. Biografiske efterretninger samlede af provst Johan
Fredrik Lampe", utgitt 1895-1896:

"Han var født i Aalborg, i hvis Skole han blev undervist; kom efter
endte akademiske Studier til Bergen som Informator og blev 1625 personel
Kapellan i Lekanger, blev i August 1630 valgt til Sognepræst i Lærdal,
hvor han døde 1658 den 26 Mai." (Videre har Lampe noen feilaktige
opplysninger om hans ekteskap.)

Er det noen som vet noe mer om prestens bakgrunn eller kan gi meg tips
om hva slags institusjon han har studert ved i Ålborg?

På forhånd takk,

Bente Øien Hauge
Lærdal, Norge

Fra : Bjørn Enemark

Dato : 19-01-03 00:43

Jeg ville tro, at han bare er blevet student i Aalborg. Latinskolen der er
fra 1519 eller noget i den retning.

Fra : Bente og Jens

Dato : 21-01-03 22:54

Hei Bjørn

takk for tipset, jeg prøver å nøste videre på den opplysning.

Bente