De to tårne
Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 18-01-03 18:23

Hej

Så fik jeg endelig set Lotr - The Two Towers.

Udmærket film og jeg kan kun være enig i, at den bærer meget præg af at være
en midterfilm.

Og nu hvor jeg har set filmen, synes jeg heller ikke den var oplagt til at
vinde de priser i afstemningen, som den fik, men lad det nu ligge.

Noget der til gengæld undrede mig var:

Hvad er de to tårne?

Jeg så ikke nogen. Det eneste jeg kan komme på det kunne være er Sauron
øje-ting.

Mark Thomas Gazel

Fra : KNL DtP

Dato : 18-01-03 18:25

"Mark Thomas Gazel" <markgazel@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvad er de to tårne?

Selvom jeg havde læst bogen, syntes jeg heller ikke lige jeg kunne se hvad der var
"De To Tårne" - men i filmen vises det ret tydeligt:

Jeg mener man ser Isengard-tårnet (der hvor Saruman holder til) i forgrunden, og så
kører kameraet op sådan at man stadg ser dette tårn - men så i baggrunden se vi Det
Mørke Tårn i Mordor (der hvor Sauron's øje er) - de siger også et eller andet med
"... the two towers...".

--
MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Lars Balker Rasmusse~

Dato : 18-01-03 19:24

"KNL DtP" <knl_dtp@hotmail.com> writes:
> [...]
> tårn - men så i baggrunden se vi Det Mørke Tårn i Mordor (der hvor
> Sauron's øje er) - de siger også et eller andet med "... the two

Voiceoveren siger ret klart at det er disse to tårne der er tale om.
--
Lars Balker Rasmussen                  "S.M.R.T."

Fra : hobnobs

Dato : 18-01-03 22:29

> Voiceoveren siger ret klart at det er disse to tårne der er tale om.

til gengæld var tolkien egentlig mest stemt for at lade det stå lidt hen i
det uvisse.
Jeg citerer fra "the tolkien meta-faq" på adressen http://tolkien.slimy.com/
:

Which are "The Two Towers"?
Tolkien was never very happy with the title. In Letters #140 and #143 he
considers many interpretations of it, each with its own rationale, and even
comments that it could be left ambiguous. It seems, however, that he
eventually settled on one interpretation.

J.R.R. Tolkien: Artist and Illustrator includes Tolkien's own final drawing
for the cover of The Two Towers, which clearly shows Minas Morgul and
Orthanc. These names are also given in the note at the end of The Fellowship
of the Ring in three-volume editions of LotR. Even if Tolkien did not write
that note himself, he did see and approve it before it was published (as
documented in Wayne Hammond's J.R.R. Tolkien: A Descriptive Bibliography).

sååeh det....

-hobnobs

Fra : hobnobs

Dato : 18-01-03 22:31

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 19-01-03 02:22

Lars Balker Rasmussen <lars@balker.org> skrev:

> Voiceoveren siger ret klart at det er disse to tårne der er tale om.

Aha. Jeg må have været lidt fraværende, da det blev nævnt.

--
Mark
Er du film buff? Vi kan altid bruge en ny skribent.

Fra : C. H. Engelbrecht

Dato : 19-01-03 23:49

> Aha. Jeg må have været lidt fraværende, da det blev nævnt.

I starten af filmen 'taler' Saruman med Saurons Øje via seerstenen, og man
ser nogen flyvende sekvenser fra Isengard med tårnet Orthanc og Mordor med
tårnet Barad-Dhûr (IKKE Minas Morgul). Ordret siger Saruman:

(Sekvensen starter med en flyvetur rundt om Orthanc.)
"The world is changing. Who now has the strength to stand against the armies
of Isengard...and Mordor? To stand against the might of Sauron and
Saruman...and the union of the two towers? Together, my lord Sauron, we
shall rule this Middle Earth."
(Sekvensen fortsætter og slutter med en flyvetur nedefra og op til toppen af
Barad-Dhûr og Saurons Øje, med Mount Doom lavaspyende i baggrunden.)
Taget fra hukommelsen, der er måske en fejl eller to...

Den sammenstilling ville jeg tage som en tilkendegivelse af at vi snakker om
Orthanc og Barad-Dhûr som værende de to tårne. Man kan så diskutere om TTT
handler om hvordan aksen mellem disse to tårne opstår og senere bliver brudt
da enterne effektivt sætter Saruman ud af spillet.

---

Jeg kan give jer nogen flere røverhistorier om alle tårnene i Midgård (mest
fordi jeg har lyst):

* Tårnet og fæstningen Barad-Dhûr er Saurons højborg i Mordor; ordet er
sindarin-elvisk (nutidigt talt elvisk) hvor Barad betyder tårn og Dhûr
betyder død (!).
* Tårnet og byen Minas Morgul er beliggende på Mordors vestgrænse op mod
Gondor og er ringåndernes højborg; ordet er quenya-elvisk (old-elvisk,
'latin' i denne sammenhæng) hvor Minas betyder tårn og Morgul betyder sort
magi (Mordor = Det Sorte Land). Dette tårn hørte oprindelig til Gondor og
hed Minas Ithil (Månetårnet), men blev erobret af ringåndernes fører nogen
hundrede år før LOTR og blev til Minas Morgul. At Morgul betyder sort magi
henviser til tårnets hersker, ringåndernes fører, som også kendes som
Heksemesteren fra Anar.
* Tårnet og byen Minas Tirith ligger overfor Minas Morgul skilt af floden
Anduin, Den Store Flod, hvorved byen Osgiliath ligger (vigtig strategisk
punkt, derfor bliver den angrebet i TTT). Ordet Minas Tirith betyder
Vagttårnet (ingen sammeligning med Jehovas Vidner!) og hentyder til
placeringen overfor Minas Morgul, fjenden. Oprindelig hed den Minas Anor,
Soltårnet, som tvilling til Månetårnet (=Minas Morgul).
- Hvad ordet Osgiliath betyder, ved jeg så ikke.

Alt det her har jeg fra højeste nørd (i det her tilfælde min storebror).

Jeg elsker det her...

Fra : H3nrik V!

Dato : 20-01-03 00:10

"C. H. Engelbrecht" <chrisengeldk@dkik.dk> wrote in message

> Jeg kan give jer nogen flere røverhistorier om alle tårnene i Midgård
> (mest fordi jeg har lyst):

-SNIP- Tårnforklaringer...

> Alt det her har jeg fra højeste nørd (i det her tilfælde min
> storebror).
>
> Jeg elsker det her...

Så syn's jeg bare du skal fortsætte - jeg elsker at læse det... :)

--
/H3nrik!

If it ain't broken - break it... Then - fix it...

Fra : Jim Andersen

Dato : 20-01-03 12:09

"C. H. Engelbrecht" <chrisengeldk@dkik.dk> skrev i en meddelelse
> tårnet Barad-Dhûr (IKKE Minas Morgul). Ordret siger

Så der er altså stadig usikkerhed ? Tolkiens breve siger Minas Morgul, og
filmen siger Barad Dhûr ?

> Heksemesteren fra Anar.

Skulle det ikke have været Angmar ?

/jim

Fra : C. H. Engelbrecht

Dato : 20-01-03 14:58

> Så der er altså stadig usikkerhed ? Tolkiens breve siger Minas Morgul, og
> filmen siger Barad Dhûr ?

Ja, den forstår jeg heller ikke. En mere logisk sammenstilling ville være
Barad-Dhûr fremfor Minas Morgul, fordi Barad-Dhûr er Saurons hovedsæde.
Hvorfor skulle Minas Morgul komme ind i denne sammenhæng i forhold til? Men
hvis Tolkien selv har sagt det, det er hans historie... (Det er så her PJ
træffer egne valg, deeeet er ikke nødvendigvis forkert lige her.)

> Skulle det ikke have været Angmar ?

Jo, sorry.

Det her er nørderi på højeste plan, men hva faen, jeg har ikke noget bedre
at tage mig til...

Fra : Kim Grandjean

Dato : 21-01-03 15:04

> [...]

> træffer egne valg, deeeet er ikke nødvendigvis forkert lige her.)

> Det her er nørderi på højeste plan, men hva faen, jeg har ikke noget bedre

Og hvad siger det så, om os der læser det...

Keep it up.

Venligst
Kim

Fra : Lars Lauridsen

Dato : 30-01-03 21:38

"Lars Balker Rasmussen" <lars@balker.org> skrev i en meddelelse

> Voiceoveren siger ret klart at det er disse to tårne der er tale om.

(frit fra hukommelsen): "There is a union now between the two towers;
Barad-Dur, fortress of the dark lort sauron and orthanc stronghold of the
wizard Saruman"

Mvh.
Lars

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 31-01-03 18:08

Lars Lauridsen wrote:

> (frit fra hukommelsen): "There is a union now between the two towers;
> Barad-Dur, fortress of the dark lort sauron and orthanc stronghold of
> the wizard Saruman"

jeg er ked af det Lars, men denne MÅ jeg bare kommentere.....

Lort Sauron???

*ROFL*

--
Knus Sabina

www.MandeZonen.dk
Danmarks førende mandeportal.

Fra : Lars Lauridsen

Dato : 09-03-03 00:21

"Sabina Hertzum" <sabina@SPAMmandezonen.dk> skrev i en meddelelse

> jeg er ked af det Lars, men denne MÅ jeg bare kommentere.....
>
> Lort Sauron???
>
> *ROFL*

Haha, det må have været min ubevidste humor :D

Mvh.
Lars

Fra : Jim Andersen

Dato : 03-02-03 00:00

"Lars Lauridsen" <Crazy_Jellyfish@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> (frit fra hukommelsen): "There is a union now between the two towers;
> Barad-Dur, fortress of the dark lort sauron and orthanc stronghold of the

Vi skal da ikke nøjes med jeres hullede hukommelser Ingen af jer har
ret.

Vi ser Isengard og Orthanc. Vi kommer ind i Orthanc og Saruman står med
hånden over Palantiren og hans stemme høres mens der zoomes ind på
Palantiren:

The world is changing. Who now (Palantiren fylder nu hele billedet, og vi
ser ild og lava) has the strength to stand against the armies of Isengard
..... and Mordor (vi kan nu se en bro og sådan og regner ud at vi ser
Barad-Dur). To stand against the might of Sauron and Saruman (nu begynder
turen op ad Det Sorte Tårn) and the union of the two towers. (Turen
fortsætter). Together, my Lord Sauron, we shall rule this Middle-Earth (og
så dukker Øjet op i toppen af tårnet)

Og så kan analyserne begynde. Navnene på de to tårne nævnes ikke i hans
lille tale, så jeg vil sige at det er 95% sikkert der tales om Orthanc og
Barad-Dur.

/jim

Fra : Lars Lauridsen

Dato : 09-03-03 00:22

> [...]
>
> (frit fra hukommelsen): "There is a union now between the two towers;
> Barad-Dur, fortress of the dark lort sauron and orthanc stronghold of the

Det er fra traileren til TTT... (og ja: Der skal selvfølgelig stå LORD
sauron :D)

Mvh.
Lars