Italien. Trasimeno-søen og Rom
Fra : Leo Jensen

Dato : 18-01-03 17:21

Hej

Så er der booket mobilhome-ferie hhv. uge 27 ved Trasimeno-søen (billigt ved
Ciao!) og uge 28 på I Pini-camping lige nord for Rom.
Nogen der har været der og vil dele ud af deres erfaringer?
I Rom er det ikke så svært at gætte på hvad meget af tiden kommer til at gå
med, de har jo en hel del gammelt stads stående fra romertiden.
2 voksne, 2 børn, interesser: Vin, cykling, oldtidsminder, naturoplevelser,
mad & drikke, badesteder og meget mere.

MVH Leo

Fra : Jan Bøgh

Dato : 19-01-03 17:52

"Leo Jensen" <maigaard-jensen.slet@mail1.stofanet.dk> wrote in message

> [...]
> Ciao!) og uge 28 på I Pini-camping lige nord for Rom.
> Nogen der har været der og vil dele ud af deres erfaringer?

Ja!

> 2 voksne, 2 børn, interesser: Vin, cykling, oldtidsminder,
naturoplevelser,
> mad & drikke, badesteder og meget mere.

Info vedr. Trasimenosøen om omegn (du har ikke skrevet, hvor du skal være -
nordsiden vil IMHO være at foretrække).

Vin:
Trasimenosøen er topbeliggenhed for vinture. To byer er et must, hvis man er
vininteresseret: Montepulciano og Montefalco.
http://jan.boegh.net/Ferie_og_rejser/Montepulciano.htm
Montepulciano giver mulighed for at smage masser af Vino Nobile, da der i
selve byen er mange vinerier, der har et udsalg (og de er bestemt ikke
nærige). Smag samtidigt deres glimrende Pecorino-ost.
Montefalco er mere tilknappet (men en meget smuk by - brug en times tid på
en gåtur). Mht. til vinsmagning er der ikke så mange muligheder, men på
torvets nordside er der en lille snask med relativt mange smagetilbud. Ude i
landskabet vil jeg anbefale et besøg på San Marco
(http://www.antonellisanmarco.it), der har et udmærket smagerum (og en
fremragende Sagratino di Montefalco Passito, hvis man er til søde vine).
Generelt er vinene gode og halvdyre, men deres hvide Grechetto er IMHO et
rigtigt godt køb ligesom deres Rosso di Montefalco.
Desuden er det meste af Toscanas vinområder inden for rækkevidde. Chianti
Classico Castellani in Chianti er en god by for Chiantivine og kører man
herfra mod Radda er der fine producenter og flotte udsigter at hente.
Men ellers er også Brunello-byen Montalcino god at gæste, vil man samtidigt
have en naturoplevelse er området nordpå mod Sienna meget speciel (området
kaldes 'crete senesi').
Syd for Trasimenosøen er der Orvieto, der laver en glimrende hvidvin og
ligger umådeligt malerisk.

Cykling: Der er gode muligheder rundt om Trasimenosøen, og hvis man kan
holde til lidt bakkekørsel massser af ruter i bakkerne omkring.
Mountainbikes eller lignende anbefales, da der er mange grusveje.

Oldtidsminder. Nu er området umiddelbart omkring Trasimeno mere middelalder
og renaissance, men oldtid findes bestemt også. Der er især meget spændende
etruskerfund i området. Et fint museum i Chiusi og ved indkørslen til
Perugia er der nogle fantastisk spændende grave med tilhørende museum. Kan
være lidt svært at finde.
Men ellers er der som nævnt dømt middelalder og renaissance. Midelalderbyen
Bevagna er et fund, og når det drejer sig om renaissance, er Firenze, Sienna
(IMHO den smukkeste by jeg har set) perlerne uden sammenligning. Besøg for
guds skyld også Perugias gamle bydel (Parker nedenfor den gamle by og benyt
adgangen med rulletrapper gennem 'Rocca Paolina' og gå en tur ad Corsaen
(det gamle hovedstrøg). Meget få byer i verden kan byde på noget lignende.
Og man må heller ikke glemme Assisi, der er tæt på. Er man interesseret i
keramik, er Deruta ikke til at komme udenom.

Naturoplevelser kan fås mange steder i området. Jeg kan anbefale en tur til
Gubbio mod nord. Eller tag til Asissi og kør nord på ad småvejene.
Umiddelbart ved Trasimenosøen er der en flot naturpark i bjergene nord for
søen (Kør op i bjergene fra Passignano sul Trasimeno - kan besøges med
cykel). Men i det hele taget er Umbrien en ren perle hvad angår natur.

Mht. til badning er mulighederne desværre mere begrænsede. Trasimenosøen er
en ren sø, men som de fleste ferskvandssøer kan bunden være temmeligt
mudret, ligesom vandet normalt er mere uklart end Middelhavet. Bl.a. andet
betyder det en hel del, om der har været blæsevejr, da søen er så lavvandet
art bølgerne roder en del bundmateriale op, når det blæser.

Håber det gav lidt inspiration.

mvh
Jan

Fra : Leo Jensen

Dato : 19-01-03 21:13

Hej Jan

Jeg takker ærbødigst for et kanon-svar
Jeg ved faktisk endnu ikke hvor jeg skal bo ift søen, men campingpladsen
hedder Cerquestra og ligger ved Monte de Lago. Måske det siger dig noget?
Jeg er ikke MTB-cyklist, nok mest fordi jeg ikke har en, så det bliver
raceren der kommer med til sit hjemland. Jeg skal nok finde noget asfalt til
den.
Fik jeg nævnt, at vi kun skal betale 1860kr for 7 overnatninger ?

MVH Leo

Fra : Jakob

Dato : 20-01-03 14:53

Kære Leo

Det med prisen gør mig da ret interesseret!! Hvorhenne har du fået det så
billigt??

hilsen jakob

Fra : Leo Jensen

Dato : 20-01-03 18:47

"Jakob" <jakob@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Kære Leo
>
> Det med prisen gør mig da ret interesseret!! Hvorhenne har du fået det så
> billigt??
>
> hilsen jakob

www.ciao.dk. Jeg fik kataloget ved at ringe til dem på 49755758. Prisen er
310kr pr overnatning t.o.m. uge 27, og så får man som rabat 7 overnatninger
og betaler for 6. Herudover får man skam bonus som FDB-medlem
Prisen gælder for 4 mand, 1 eller 2 ekstra koster 55 kr/mand/nat.

MVH Leo

Fra : Jakob

Dato : 21-01-03 12:19

> [...]

> og betaler for 6. Herudover får man skam bonus som FDB-medlem
> Prisen gælder for 4 mand, 1 eller 2 ekstra koster 55 kr/mand/nat.

Tusind tak - det vil jeg prøve

jakob>

Fra : Leo Jensen

Dato : 22-01-03 20:46

> "Leo Jensen" <maigaard-jensen.slet@mail1.stofanet.dk> skrev i en
> [...]

Hej

Hvis det bliver i uge 27, så ses vi

MVH Leo

Fra : Jan Bøgh

Dato : 20-01-03 16:14

"Leo Jensen" <maigaard-jensen.slet@mail1.stofanet.dk> wrote in message

> Jeg ved faktisk endnu ikke hvor jeg skal bo ift søen, men campingpladsen
> hedder Cerquestra og ligger ved Monte de Lago. Måske det siger dig noget?

Jeps - Monte de ligger på østsiden af søen. Der skulle være masser af gode
muligheder for at benytte raceren på mange udmærkede småveje, der er
asfalteret. Og der er en fin vej, der går langs søen.

> Fik jeg nævnt, at vi kun skal betale 1860kr for 7 overnatninger ?

Rørende

vh
Jan